1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly season 15/16

« · 1684538 · » Till forumet

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Nu bajsade du på festen.....
Kommentera

Timrå Icon: Så dumt. Vi torkar upp korven och funderar på om inte Micke Lind skulle hålla för en omedelbar Come back? Känns fortfarande onödigt att han flyttade till Brynäs.
Kommentera

El Maco: Fattar ni inte att det är Nik Zupancic...
Kommentera

Vargher85: Du har redan fått ett gilla av mig och snart får du ett till av Smokey
Kommentera

El Maco: Känns ju lite osexigt.
Kommentera

En pjäs känns ju allmänt som en back ;) Caslava eller Lehtonen! ...

eller Jokela.. fan kan fortfarande brusa upp mig över indianaren han gjorde i slutskedet av den där DIF matchen, fastän det faktiskt inte ledde till ett baklängesmål

Redigerad kommentar

Kommentera

Kapten Nosring: Eller målvakt....?
Kommentera

Nej fan det är ju Robin Jonsson såklart..

edit: om det inte vore för att han tydligen lagt av så hade det ju varit alldeles typiskt

Redigerad kommentar

Kommentera

hubbenorlen: Oscar Sund?
Kommentera

Kapten Nosring: Jonsson fick avsluta karriären i vintras i Lulä p g a skada.
Kommentera

sargad: Oscar är redan klar för HV.
Kommentera

GurraG: Erik Gunno ?
Kommentera

GurraG: Det är vad de vill att vi ska tro.
Kommentera

"Under måndagen rapporterade vi att Sundsvall Hockey är intresserat av Alexander Larsson, som tidigare spelat både för Sundsvall Hockey och Timrå IK, samt att man för en dialog med ex-tikaren Christian Söderström.
Silly season går vidare och både Sundsvall Hockey och Timrå IK jobbar hårt med att spika sina trupper inför kommande säsong.
Sporten har kollat läget med båda klubbarnas sportchefer.
Läget i lagen skiljer sig en hel del åt så Sundsvall Hockey endast har sex spelare under kontrakt i dagsläget, samtidigt som Timrå har 17.
I Sundsvalls fall kommer de sex spelarna snart att bli fler.
– Vi har några namn som i princip är klara men som vi inte gått ut med ännu, säger sportchefen Stefan Lindqvist och fortsätter:
– Jag hade önskat att vi kanske skulle ligga lite längre fram, men jag känner ingen brådska utan vi får jobba tålmodigt.
Sundsvall kommer framför allt att prioritera försvarsspelet.
– Vi förväntar oss att tillbringa mer tid i egen zon den kommande säsongen och därför tittar vi lite extra på några defensiva pjäser. Som det ser ut i dagsläget vill vi ha in åtminstone en ny back utifrån, en riktigt bra back som kan vara etta eller tvåa i ranking. Som det ser ut i dag kommer vi starta med sju backar och sedan får vi se om det blir 11, 12 eller 13 forwards när vi går på is i augusti, säger Stefan Lindqvist.
Den sista backvärvningen kan han komma att vänta med.
– Vi ska i alla fall ha möjligheten att ta in en spetsback om det går i lås. Men sedan kanske backsidan fungerar jättebra som den är.
Timrås Kent Norberg har kommit längre med sitt pussel. Han är nöjd med utvecklingen, och nu återstår bara ett fåtal luckor att fylla.
– Det känns som att vi är där vi vill vara. Vi har några platser kvar att fylla och där håller vi på att titta på lösningar. Vi ska ha in en back till och tre forwards som det ser ut nu. Totalt siktar vi på att ha tolv forwards och åtta backar i truppen. Jag tror att vi kan vara klara relativt snart.
– Vi har några klubbar som vi samarbetar med i SHL, men jag vill inte gå in på vilka. Där kan det komma loss ytterligare några spelare under resans gång, säger han.
Laget vill bygga vidare på spelet från förra säsongen, men med vissa förändringar i försvarsspelet, där man haft problem.
– Spelmässigt tycker jag att vi på det stora hela var bra i fjol, men vårt problem var att vi släppte in för mycket mål. Nu behöver vi bli lite större, framför allt på backsidan, och där har vi fått in ett par intressanta nyförvärv, säger Kent Norberg."
Kommentera

Vad ska man tänka och tro kring en back och ytterligare tre forwards då? Inget oväntat i sig men vad kan man ha för förhoppningar?

Vi står med sex backar idag och eftersom Nubben nämner åtta så är det alltså en värvning och en plats för lån/junis (Lander antar jag). Här hoppas jag på rutin. Detta bör bli den back som ska försöka fylla skorna efter Robin Persson.

Forwardssidan... jag skulle bli väldigt överraskad om inte Oscar Johansson får förlängt. Han tränar med laget redan nu och bör onekligen vara en del av detta lag. Trots att produktionen avtog fullständigt i år så tog han ändå ett väldigt stort defensivt ansvar. Det finns alltså potential till att få en billig ytterforward som är bra i BP, har TIK som moderklubb och som dessutom har dokumenterad förmåga att producera 10-18 mål per säsong. Kan han hitta tillbaka till 13/14-formen så har vi en spelare som skottar in fula mål i trängda lägen. Han borde kunna utvecklas till att bli något i klass med vad Börje var för MIF i år, sylvass framför kassen. De flesta mål han gjorde 13/14 var ju just framför mål som jag minns det.

Ska man gå på vad som ryktats under senaste dygnet så förlänger man även med Molinder alltså. Jag vet att det är en spelare som vi älskar att hacka på och som fortfarande får lida för att han åkte runt och såg menlös ut under sista åren i ES. Han var även usel under första allsvenska säsongen, tillsammans med övriga rutinerade spelare. I år så hände det däremot något, tycker jag. Han saknades när han var borta några matcher där kring jul vill jag minnas. Jag kan förstå tanken med att förlänga med honom, en utpräglad center och duglig för allsvensk nivå. Frågan är väl däremot hur mycket tilltro man ska våga ha till att typ Marklund, Lindgren och Johnsson ska stå för produktionen. Centerfrågan är oklar. Kan Öhrn kanske få till det? Jag vet inte. Klart är att mer rutin behövs på forwardssidan. Crippe? Vi får väl se...

Kommentera

Ni är alla helt fel ute. "Bekant pjäs med massor av rutin samt titlar och landskamper på meritlistan." Förstår ni inte att det är Laurent Meunier?!

36 år gammal och spelar just nu VM för Frankrike där han är lagkapten för VM-truppen för 11e säsongen på raken.

Undrar varför HV71 inte gav Oscar Sundh förnyat förtroende för två år sedan förresten. Mig veterligen så var han väldigt populär hos Jönköpingspubliken och trivdes även själv som fisken i vattnet i klubben.

Man får väl glädjas för både Oscars och Simon Öneruds skull att dom har fått kommit tillbaka till HV71. Och att dom slipper ha en lat jävel som Kolan att dras med som lagkamrat.

Att kombinera att spela matcher ihop med lite semester och att tjäna fina pengar utan lika tuff försäsongsträning i löparspåret, backintervaller samt åtskilliga timmar i styrkerummet och på det få lönen i tid och dessutom slippa undan att betala så himlans mycket i skatt kan jag tänka mig passar Kolan som handen i handsken nu när han har hunnit bli 30 år.

Var han värdig som Lehtonens ersättare? Nej knappast. Usch. Bara tanken på att han och Jokela spelade i Timrå samtidigt får mig att vilja förtränga säsongen 2010/2011 helt.

Kommentera

Sputnik: När det kommer till Hults ersättare så misstänker jag att han redan är värvad och att det är Johan Johnsson.

Ingen spelare som jag har lagt märke till varken när vi mötte Mora i vintras eller Troja Ljungby säsongen innan. Men verkar enligt statistiken samt vad jag har läst vara utpräglad playmaker och har precis som Hult snittat lite drygt en halv poäng per match i Hockeyallsvenskan dom två senaste säsongerna.

Självklart inte lika rutinerad som Hult då han är sex år yngre. Men å andra sidan får vi en spelare med betydligt större utvecklingspotential.

Kan nog bli bra. Hoppas jag.

Som jag har varit inne på tidigare så finns det på förhand ingen utpräglad poängkung i laget utan det krävs att ett par spelare får sina genombrott på seniornivå. Tänker då främst på Johnsson, Lindgren, Marklund, Wedin och John Westin.

OJ räknar jag med att han får förlängt. Att han ännu inte är klar officiellt skulle jag kunna gissa handlar om att Nubben inte känner någon brådska då jag har svårt att se att Oscar har något annat lag än Timrå som sitt förstahandsval.

Finns det några konkreta uppgifter på att Molinder får nytt kontrakt eller är det bara ett forumsrykte som har ploppat upp nu dom senaste dagarna?

Molinder har presterat alldeles för lite till en antagligen för hög lön både i Elitserien och den första säsongen i Allsvenskan. Men efter att ha startat även föregående säsong svagt så blev det verkligen skillnad och han gjorde faktiskt en hel del nytta. Främst defensivt men även offensivt. 19 poäng är absolut godkänt för att vara Molinder.

Jag hade dock räknat med att han inte skulle få förlängt utan istället hamna i Tyskland, Norge eller något annat land ute i Europa.

Men kan han prestera lika bra som större delen av fjolåret för en lägre lön så varför inte?

Min gissning var att dom tre sista forwardsposterna skulle gå till OJ, offensivt nyförvärv samt någon junior eller förstaårssenior. T ex Martin Mellberg och/eller Jonathan Dahlén.

Men 13 forwards fungerar naturligtvis så Oscar, Molinder, offensivt nyförvärv samt Jonathan Dahlén som främst får inrikta sig på att utvecklas i Superelit en säsong till men som ändå får A-lagskontrakt och är beredd att hoppa in vid skador, sjukdomar och avstängningar låter väl okej på förhand. Eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Corvo: Inte förvånande att man planerar att starta säsongen med åtta backar och tolv forwards. Allt annat hade kommit som en överraskning för mig.

Jag är också helt övertygad om att Oscar Johansson kommer att ta en av forwardsplatserna, och det är inte mig emot. Visst, produktionen var dålig den gångna säsongen, men han gjorde ändå nytta och det finns ingenting som säger att det inte kan bli mer poäng från Ogge nästa säsong. När etablerade spelare försvinner så kommer det nog finnas utrymme för honom att grisa in ett och annat mål.

Angående Molinder så kan jag inte tänka mig att han kommer att få ett nytt kontrakt. Han är trots allt tjugoåtta år, relativt dyr och har en begränsad offensiv, medan Timrå är ett lag med skral ekonomi som i första hand behöver offensiv spets. Nej, för mig skulle en förlängning var obegriplig.

Kommentera

Vargher85: Det är väl prislappen som får justeras då om de ska bli överens? Han kan väl motiveras med rutin, karaktär och att alla inte kan vara 22:åriga nyförvärv i ett lagbygge.
Kommentera

Vi kan av allt att döma avskriva mitt namn. Blir troligast bobbarna där. C.S var initialerna.
Kommentera

Oscar Johansson som sagt ser ut att bli kvar men de flesta hade nog redan gissat det sedan tidigare misstänker jag.
Kommentera

JobbaPuck:

Precis enligt mina spekulationer, med andra ord. Inklusive Bobbers intresse och allt. Ett lagom sunkigt rykte, som det kändes. Oftast är det de som är de sanna ryktena.
Kommentera

JobbaPuck: Var han nära? Det var ju få forwardplatser kvar när ryktet kom upp. Kan mycket väl vara rätt beslut att låta honom vara sett till ålder och prestation sist det begav sig. Men han verkar ju ha gått bra i Norge och är egen produkt. Men klockren matchning med spelartypen som bobbarnas byggde laget runt förra året så Gärde kan vara en bra destination .
Kommentera

El Maco: Jag tror inte på honom i allsvenskan. Norska ligan är sämre än allsvenskan och statsen från Italien imponerar inte, och den ligan är ju ännu sämre. Detta, plus två assist på elva matcher i Finland, säger mig att han inte skulle vara den ledande offensiva spelaren vi behöver.
I mina ögon är han en minsta motståndets lag-spelare.
Kommentera

Alexander Deilert skulle sitta fint att få in i Timrå. Offensiv back som är högerskytt, vad, mer kan man önska? Han var inte dålig defensiv i BIK Karlskoga heller så, endast 26 år!

Redigerad kommentar

Kommentera

palleparling: Det vore en fantastiskt fin värvning. Och nog borde väl Nubben ha pengar till honom nu när arenan säljs?
Kommentera

hubbenorlen: ja man tycker ju det. med tanke på att ett lag som Asplöven hade råd med Henrion och Lagacé förra säsongen... Båda spelarna var fullständigt dominerande! och varför finns det inte möjligthet till någon sådan spetsvärvning? inbilla mig inte att Asplöven har högre spelarbudget än oss! 
Kommentera

palleparling: Har svårt att se att han inte skulle bli kvar i SHL, det är ju hans ambition också. Men står han där framåt augusti och KHK, RBK, BIF, MIF och Modo inte visat något större intresse så kan man väl hoppas åtminstone. Men spelartypen som sådan är så klart mycket intressant, för alla klubbar ska tilläggas.

Angående Crippe så är det väl bäst för alla skulle jag nog vilja säga om han inte hamnar här. Jag hade inte gråtit blod om så blivit fallet men jag tycker inte riktigt att han hade passat in i kravspecen för vilka som ska representera Timrå IK framöver. Snacket har ju varit att man letar ett jobb åt honom så det är ju en billig lösning som hade varit på gång, gissningsvis så låg han utanför de där tre forwardsen som Nubben pratade om. Han har väl sannolikt aldrig jobbat i vuxen ålder så då vill han antagligen runda av sista säsongerna som aktiv med att jobba halvtid också. Janne borde väl ha någon syssla för honom på salteriet tycker man, slicka frimärken eller nått.

Redigerad kommentar

Kommentera

palleparling: Det otroliga är att både Henrion och Lagacé inte på något sätt kom till Asplöven som några solklara poängsprutor. Hade Nubben tagit dom inför föregående säsong så hade det garanterat gnisslats högljutt härinne och på Domustrappan. Baserat på EP så kom ju Lagacé från någon splittrad säsong där han producerat halvdåligt i ECHL och sen kommit igång lite i norska ligan. Henrion även han halvkass i ECHL, drar över till finska andraligan och producerar 14 pinnar på elva matcher.

Man hade ju blivit klassad som en riktig dåre om man trott att Lagacé skulle leka hem poängligan med nio poängs marginal och att Henrion skulle stänka dit 33 mål. Det är fan sjuka siffror alltså, till en förmodat jävligt låg peng. Framförallt om man ser till vad Kenttä fick ut av dom. Det är svårt detta med scouting alltså, det märker man ju onekligen.

Kommentera

Knylan: Ja det måste ju vara fråga om scouting. För sån tur kan man ju ha på en spelare, men knappast på två. Frågan är bara hur mycket tid Nubben har över till scouting nu för tiden.

Redigerad kommentar

Kommentera

El Maco: Han var det men det tog en vändning och som många uttrycker det så kanske han inte passar in riktigt i profilen. 35 år och först av isen liksom... Men att tro att han inte kommer att producera i en brun HA är att blunda för verkligheten. Nog är han god för runt 30 pinnar - om han vill. Dessutom kommer han garanterat att vara som bäst mot oss.
Kommentera

hubbenorlen: Frågan är ju hur mycket tid Kenttä har som utöver att vara huvudtränare och sportchef även ska köra spelarbuss, slipa skridskor och laga lunchbuffé, typ. Asplöven är i ett läge där man får chansa en hel del, ta avskrapet som få andra vill peta i plus att de måste bli oerhört tajta som grupp med tanke på platsen de verkar på och längden på resorna. Sen har de väl haft lite finansiärer och sånt tidigare, Mikael Fahlander bl.a. som ligger bakom mycket av Örebros avancemang men även Asplövens "framgångar".

De får nog gå mycket på vad agenterna säljer in. I höstas var de ju fan helt fenomenalt bra. Lekte nästan med oss under första mötet i Eon. Körde på som dårar. Så jag vet inte, någon vidare scoutingorganisation har de ju knappast. De lägger lite flis på att dra ihop några nordamerikaner, förra säsongen hade de sex stycken sammanlagt. Utöver det några hyfsat oprövade kryddat med Luleålån. Det är svårt att inte imponeras ändå, även om den här bilden av att Per Kenttä gör ALLT i föreningen nog är liiite kryddad. Just nu har de sex kontrakterade spelare men jag kan ge mig fan på att vi inte kommer ta mer än tre-fyra poäng mot dom kommande säsong ändå.

Redigerad kommentar

Kommentera

JobbaPuck: Vafalls! Crippe också, vi får snart döpa om Bobbarna till PRO Light.
Kommentera

Kan vi inte värva meriterat på backsidan så kan vi åtminstone värva någon som SER meriterad ut. Såg dock att Jens Högbom gick till Mariestad i ettan idag. Killen är 19 bast och har ett skägg som nästintill hade kunnat utmanövrera Hallin som lagets skäggkung, och han har haft det i flera år. Ett tryout hade det åtminstone varit värt, fan vet hur han kommer se ut om några år. Som ett odjur antagligen. 
Kommentera

http://www.eliteprosp...ayer=19782

När det gäller sista forwardsvärvning skulle väl Sebastian Selin vara ett intressant namn? För visst är tanken att det ska värvas 1 forward och 1 back till? Eller har det varit någon premiumartikel i ST väl gömd bland sportartiklarna med ny info som jag har missat?

Spelade i Bobcats 2013/2014 och vann den interna poängligan med 9 poängs marginal. Lagkamrat med jämnårige John Westin samma säsong.

Så han vet hur livet utanför hockeyn är i Sundsvall som stad och får många jämnåriga lagkamrater som han kan hänga med utanför hockeyn.

26 poäng i Almtuna denna säsong och med det 2a i Almtunas poängliga.

Fortfarande ledig och 23 år gammal med endast 1 allsvensk säsong i bagaget så borde han inte ha så jäkla högt lönekrav. Tror definitivt att det är en spelare som vi har råd med.

Bra storlek samt rightare vilket kan behövas till varan forwardabesättning som till största del består av lättviktade leftare.

Såg att Johan Porsberger fortfarande är ledig förresten. Med tre värvningar från Asplöven och 7 spelare född 93 så sätter jag en slant på att han hade varit värvad om det inte vore för att han var här och floppade hösten 2013.

Bra värvning på pappret. Lite synd att han inte fick det att fungera i Timrå. Trivdes väl inte socialt i Sundsvall kanske.

Men Johan Persson som ersättare blev hur klockren som helst. En 23-åring i Nybro utan några direkta meriter att tala om. Vem hade räknat med att han skulle bli livsfarlig sniper och få SHL-kontrakt ett och ett halvt år senare?

Mig veterligen den enda värvningen som Daniel Olsson gjorde som assisterande sportchef innan han lämnade klubben utan ett ljud från klubben officiellt.

Blev verkligen jackpot där.

Redigerad kommentar

Kommentera

Corvo: Den här liraren tycker jag är intressant, även han från Almtuna. Väldigt bra kompis med 51 Mattias Nilsson.
Kommentera

Ja tack!

Kommentera

TRL: Du gillar bergis elefantöra med pommes va?
Kommentera

cally47: Mattsson verkar helt okej. I samma ålder som majoriteten av spelarna i Timrå och bör ha potential att slå igenom på allsvensk nivå. Och varför inte i Timrå IK?

http://www.eliteprosp...ayer=14990

Sebastian Dyk är en annan jag skulle kunna tänka mig. Även han i samma ålder som majoriteten av Timråspelarna. 17 mål i Asplöven den här säsongen är en riktigt fin siffra och skulle som så många andra ha goda möjligheter att få sitt genombrott i Timrå.

Lär heller inte vara för dyr för våran plånbok. Som 22-åring är det nog mer prioriterat att komma till en klubb som han kan utvecklas så mycket som möjligt i.

Vi har bara efter den här säsongen tappat 3 spelare till SHL så uppenbarligen erbjuder Timrå IK en bra miljö att utvecklas i och är även ett bra skyltfönster för unga spelare med SHL-ambitioner.

Didrik Strömberg blir nästa spelare som tar steget upp till SHL och jag tror att han bara behöver en säsong till i Allsvenskan innan han är redo.

Det går bara att inte tycka om Didrik för hans stenhårda defensiva backspel och offervilja. Spelare som offrar sig hänsynslöst för laget uppskattas alltid och ett av mina bästa minnen från säsongen är hemma mot Asplöven där i någon av dagarna mellan jul och nyår när han i slutsekunderna i matchen vid likaläge och i boxplay kastar sig och täcker ett stenhårt slagskott med hjälmen och på så sätt fixade 1 poäng på laget. Det är verkligen att visa hjärta och kliva fram när det behövs som mest.

Ett annat fint minne från säsongen är i början av serien mot Karlskoga (?) hemma när Jens Westin får ett slagskott på foten och får så ont så att han inte kan stå på båda skridskorna. Karlskoga fortsätter att ha pucken i anfallszon i ett etablerat anfall som slutar med att Westin täcker ett skott till och man lyckas efter det få ut pucken ur zon.

Sådana sekvenser när spelare offrar sig så rejält för laget kan man bara älska och det är så otroligt mycket mer roligt att se än när t ex Erik Nyström försöker sig på att dribbla sig igenom ett helt motståndarförsvar men fastnar direkt på första spelaren.

Nu kan det såklart finnas andra faktorer som spelar in. Nyström trivdes kanske inte i Sundsvall som stad? Men det är helt obegripligt att han spelade i både AHL och KHL så sent som säsongen innan.

Likadant med Calle Åsell. Att han startade säsongen med SHL-kontrakt i Örebro är svårt att tro. Bra storlek men kass teknik och ofarlig offensivt. Spenderade väl större delen av tiden i Timrå på bänken som 13:e forward.

Nu är säsongen slut med över två månaders marginal och det är ingen idé att grubbla över sådant här. Men det hade ju varit att föredra om Nubben hittade en ersättare till Stenqvist på backen och en helt okej allsvensk målvakt som kunde konkurrera med Norja. Varken Ohre eller Lantz var väl redo för allsvenskt spel och när dom väl fick chansen att starta i någon enstaka match fanns det inget tålamod alls från tränarstabens sida och både Ohre och Lantz fick se sig själva bli utbytt i de matcher som dom faktiskt fick chansen att spela från start. 1 seniormålvakt, 5 backar och 14 forwards på kontrakt var inget vidare lagbygge om man säger så. Där som sagt Erik Nyström och Calle Åsell visade sig vara totalt meningslösa värvningar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn Svensson är annars fortfarande ledig. Han har varit riktigt giftig framför kassen i Malmö och gjort 34 mål dom två senaste säsongerna.
Lär dock vara för dyr och är ingen spelare jag kan tänka mig blir aktuell för Timrå. Han lär ha gjort sitt i Timråtröjan.

Björn gjorde ett bra jobb i Timrå under dom fem säsongerna som han spelade här och jag unnar honom att få möjligheten att spela i SHL med sin moderklubb. Klart att en egen produkt som har producerat bra offensivt i allsvenskan och som man har hittat en roll som har fått han att bli en pålitlig målskytt i 27-28 års ålder och som har varit med om att ha tagit laget upp till SHL för första gången på 9 säsonger förtjänar att bli kvar.

När det kommer till backvärvningen så finns det ingen av dom lediga backarna på marknaden som känns klockren och någon som jag verkligen vill ha i Timrå kommande säsong.

Timråbekante Patrik Nevalainen är ledig men verkar vara på nedåtgående och blev ivägskeppad under säsongen av Björklöven och hamnade i Karlskrona.

Nu kunde i och för sig valet av klubb inte bli bättre med tanke på att Karlskrona gick upp till SHL. Men vem räknade med det i början av December när Nevalainen skrev på?

Sean-Michel Sunnqvist skulle jag möjligtvis kunna tänka mig. Han platsar absolut i Allsvenskan och har bra storlek.

Om jag inte minns helt galet så har det väl surrats om att han inte är den mest träningsvilliga spelaren och han är kanske inte den som krigar hårdast under intervallträningen i skogen på försäsongen.

Han fick inte förnyat kontrakt med Karlskoga ifjol och avslutade den här säsongen som utlånad från Vita Hästen till Kallinge/Ronneby.

Ingen aning om surret om att han är lite lat av sig när det kommer till träningen, att han kanske har uppvisat dålig attityd eller bara inte anses vara tillräckligt bra är anledningen till att han inte fick förnyat kontrakt i Karlskoga och White Horse.

Men jag är faktiskt öppen för att ge Sean-Michel en chans. Vore kul att se han i Timråtröjan igen efter fem år. Synd att han inte lyckades slå igenom och ta en ordinarie plats i klubben som 19-20 åring.

25 år är inte en speciellt gammal ålder för en hockeyspelare. Men han skulle trots allt bli näst äldst bland backarna. Lägg där till att han håller allsvensk klass som tvåvägsback samt att han har bra storlek och det känns som ett ganska vettigt alternativ.

Sedan är det klart att vi kan sitta och EP-surfa och hitta någon okänd utländsk back som känns lockande baserat på statistik och som det kan sluta lite hur som helst med.

Jag föredrar att satsa svenskt då man vet ungefär vad man får. Hellre det än att baserat på statistik och referenser från agenter plocka in någon utländsk back som aldrig har satt sin fot på svensk mark och riskera att vi värvar en ny Wade Bergman.

Jag törs lova att en återkomst av Sunnqvist skulle bli betydligt mer lyckad än Eric Moes comeback i Timrå 2013/2014.

Jag räknade på förhand med att Moe inte skulle lyckas. Men jag kan ha förståelse för att man gav han en sista chans. Egen produkt och den talangfullaste backen i pojk och juniorålder som man har haft på väldigt väldigt länge.

Jag har fått intrycket av att han inte var någon av dom mer framträdande backarna i Bobcats den här säsongen och att han inte gjorde någon större succé. Kan bli intressant att se om han får följa med dom upp till allsvenskan.

Om inte så är jag tveksam till om han i 27-års ålder är beredd att lämna familjen, vännerna och tryggheten i hemstaden för spel i något lag i dom bättre Divsion 1 serierna söderut då han själv säkert börjar inse att tåget har gått och att han inte lär komma tillbaka till spel på elitnivå igen.

Är det helt orealistiskt att han hamnar i Kovland? Om han fortfarande tycker att det är roligt att spela och inte lägger klubban på hyllan pga motivationsbrist?

Bara spekulationer men det vore lite sjukt om han börjar varva ner karriären i 27-års ålder med spel i Kovland. Vem hade trott att Moe skulle spela med Kovland 7 år efter säsongen som han gjorde 24 poäng i Elitserien som 20-åring?
Kommentera

När det gäller Crippe så är väl ändå dom som vill se Crippe göra comeback i Timråtröjan i minoritet här på Hockeysnack?

Han fick chansen att återvända till moderklubben 2012 och skrev på 3-års kontrakt. Nu kanske han inte hade beslutat innan han skrev på att han skulle avrunda karriären i Timrå under dom tre säsongerna och sedan lägga skridskorna på hyllan.

Utan att han skulle ta det säsong för säsong och sedan efter dom tre säsongerna se om han har fått hålla sig fri från skador och om kroppen fortfarande känns fräsch. Om suget att spela fortfarande fanns kvar och om han fortfarande höll tillräckligt hög nivå för spel i Elitserien i Timrå.

Nu blev återkomsten som bekant tyvärr ett misslyckande. Crippe som var tänkt att vara offensiv spetsspelare verkade mätt och tycktes inte direkt brinna för uppgiften och vara beredd att lägga ner blod, svett och tårar att kriga för att åtminstone hålla Timrå ovanför kvalseriestrecket. 14 poäng i grundserien och 1 mål i dom 10 absolut viktigaste matcherna på hela säsongen i en roll som offensiv spetsspelare är såklart ingenting annat än underkänt.

Min bestämda åsikt är att Crippe redan har haft sin återkomst i Timrå efter ett gäng säsonger i Färjestad och Skellefteå. Tråkigt nog blev det en skitsäsong för klubben och för Crippe personligen.

Vi får försöka att fokusera på det positiva som Crippe har varit med om som Timråspelare istället för att lägga all fokus på den misslyckade återkomsten för tre år sedan.

Som att han var med och förde upp klubben till Elitserien igen som 19-åring. Att han bidrog under dom säsongerna han spelade med klubben i början av 00-talet och att han som Timråspelare fick chansen att representera Tre Kronor i 9 matcher.

Kul att se att han verkar vara fräsch och pigg i kroppen fortfarande. Att han har klarat sig undan från skador och att han har fått bidragit med offensiv spets både i Italien och Norge. Säkert en rolig och spännande livserfarenhet att ta chansen att testa på hockeylivet i Europa.

Det äventyret och erfarenheten kan jag absolut unna honom. När väl karriären är över lär det kännas bra att ha tagit chansen att prova på spel i Europa istället för att bara ha spelat inom Sveriges gränser.

Nu vet jag inte vad Sundsvall har för värvningsstrategi till kommande säsong. Men ifjol så var det väl ett par av nyförvärven som bestod av spelare över 30 år med ursprung i trakten och med passerat bäst före datum med god marginal. Månsson, Hansson, Svedberg t ex.

Så att Crippe är ett namn som dom är intresserad av överraskar mig inte det minsta. Det skulle faktiskt vara intressant att se vad Crippe kan bidra med på allsvensk nivå och hur många poäng han har kapacitet att göra.

Jag är rak och ärlig med att Crippe inte är någon favorit för min del. Risken finns väl att han avgör ett derby kommande säsong så att jag får äta upp det. Tvivlar annars på att Crippe är någon spelare som har potential att ligga högt upp i poängligan i Allsvenskan och att han håller tillräckligt hög klass för att vara spelaren som etablerar Sundsvall i Hockeyallsvenskan. Eller vad dom nu kommer att sätta upp för mål för kommande säsong.

Annars unnar jag Crippe ett nytt utlandsäventyr och tycker att han kan passa på att testa hockeyn i något land till innan det är dags att lägga skridskorna på hyllan. Danmark t ex borde vara en spännande upplevelse att bo och spela hockey i under en säsong.

Lauritzen känns för övrigt som en annan klockren Sundsvallsvärvning. Nu läste jag att Sebbe siktar på spel i Europa kommande säsong vilket jag tycker är ett klokt beslut av honom.

Med tanke på skadehistoriken dom två senaste säsongerna och att han har sett sina bästa dagar som hockeyspelare så är Lauritzen ingen spelare som jag är intresserad av att se göra någon säsong i Timrå innan han lägger av. Däremot känns det väldigt tråkigt att vi inte lyckades locka han till oss när han var som bäst. Det var 2009 som vi faktiskt gav han ett riktigt bra kontraktsförslag med betydligt högre lön än vad Brynäs erbjöd va?

Lauritzen har ändå spelat i föreningen både som pojkspelare och under hela juniortiden.

Men han fick ju vinna SM-Guld i Brynäs så det är svårt att anklaga han för att han tog fel beslut att nobba Timrå 2009 för att stanna kvar i Brynäs.
Kommentera

Det väldigt vaga ryktet Jacob Berglund kan vi helt räkna bort nu iaf, visste dock inte om att det var Leksand som varit hetast på honom. Madhawk redogjorde för några veckor sedan att vi varit där och gnuggat.
Kommentera

Corvo: Om Crippe hamnar hos de blå så kommer han att producera fler poäng än merparten av våra spelare. Finns inget som tyder på annat. Sån klass besitter han. Därmed inte sagt att jag vill se honom här. Det är ju det här med karaktären även.

Jag hade gärna sett både Hansson och Svebba i TIK. Det förvånar att vi inte erbjöd Mats nåt kontrakt när han vände hemåt. Vet att han är väldigt bitter på oss över det. Han var i mitt tycke ettans bästa back den gångna säsongen och skulle lätt gå in på 4 backar i Timrå som laget ser ut nu. Hans skridskoåkning, puckbehandling och förstapass är i sammanhanget väldigt bra. Sen när det gäller Svedberg är han på intet sätt färdig som hockeyspelare även om han passerat prime. Han är ett defensivt ankare som jag tror att de flesta allsvenska lag skulle jubla över att ha i sin trupp. Han kommer till jobbet varje dag, man vet vad man får och han lyfter sina minuter. Ovärderlig i det enkla och tysta. Rejäl back som alltid ligger på rätt sida och chippar ut när nöden kräver.

Angående herr Månsson ger jag dig rätt. Var visserligen tungan på vågen när det väl drog ihop sig, men sett mer än lovligt mätt ut överlag Seg som få och ofta fel och obekväm i sin centerroll. Dessutom har jag delat en cigg för mycket med honom utanför E Street för att det ska kännas helt tryggt...

Lauritzen gör rätt i att söka sig utomlands. Om hans sargade kropp håller bör han kunna göra en och annan fin peng i mellaneuropa. Synd på en sån begåvad lirare. Skadorna har inte gjort jans karriär rättvisa. Med facit i hand var det helt ok att vi nobbades där och då även om han bidrog ett tag i Brynäs. Att han valde att stanna berodde på förtroende. Nåt som han aldrig gavs i TIK när han skulle upp. Att vi sen inte var intresserad av att plocka honom när han på allvar etablerade sig som toppspelare i Allsvenskan gjorde att hans intresse för oss närmast dog.
Kommentera

JobbaPuck: Lauritzen är för övrigt en av killarna vi slösat bort. Det var inte lätt att som ung grabb ta plats under Kenta. En av hans absoluta svagheter, att tro på de unga, som lever kvar än idag. Hade svårt för honom just på det planet. Det var fler än en som gick bet. Vi hade några bra namn i kullarna där. Men det är historia nu. Nu blickar vi istället framåt med ett ungt och hungrigt bygge!
Kommentera

Corvo: Nevalainen; Aldrig. Micha; Möjligen (om det inte varit för att vi endast har en plats kvar att fylla). Dyk; Gärna tack Lär dock intressera flera lag och vi är väl inte särskilt attraktivt om ett tilltänkt topplag hugger.

Börje har utvecklats till en helt annan spelare än när han var här. MIF gör en miss om man inte ger honom ett kontrakt.

Moe i Kovland. Inte en chans i helvetet. Så dålig är han inte.

Åsell är den menlösaste värvningen på länge. Plockades för sin rakhet och kraft. Var mest bara lång och på utsidan. Nyström tror jag nånstans på. Mycket hockey i honom, men grymt valpig. Mycket att lära än. Kan han få ut det han har i sig och jobba på sina brister kommer han att kunna bli en åtminstone bra HA-spelare. Jag är inte främmande till att ha kvar honom. En liten joker.
Kommentera

Knylan: Den där har känts som en "mediavärvning" sen dag ett. Synd. Hade gärna sett honom.
Kommentera

JobbaPuck: Jag är tveksam till om det verkligen skulle vara klokt av Sebastian Dyk att ge sig av till ett allsvenskt topplag. Där skulle han hamna i en tredje- eller fjärdeformation, och chansen att han skulle kunna återupprepa fjolårets målskörd från en sådan position är närmast obefintlig. I Timrå skulle han däremot spela i en av toppkedjorna och få en hel del istid i PP. Hade jag varit i hans kläder hade valet varit enkelt.
Kommentera

JobbaPuck: Mats Hansson lär inte ha varit ettans bästa back.
Kommentera

JobbaPuck: Kollade Hanssons statistik. Nionde bästa back i poängligan i norrettan. 15:e i allettan.  Inte med på topp 25 i Kvalserien.  Poäng är inte allt men jag tvivlar starkt på att han ändå var bäst i serien och skulle vara topp fyra i Timrå...

Redigerad kommentar

Kommentera

Vargher85: Tja, hade jag varit i hans kläder och fått den möjligheten så hade jag tagit den direkt. Han vill naturligtvis vidare i karriären om läge finns. Vi överskattatar Timrå. Asplöven och vi har gjort likvärdiga säsonger sen vi åkte ur. Om ett lag för toppen värvar honom lär man ha tålamod och inte sätta honom i en gnuggarroll.

Om man ska hårddra ditt resonemang är det väl lika bra för många att stanna i sin befintliga klubb och inte tro och hoppas på utveckling trots att pontential finns. För i en toppklubb hamnar du ändå per automatik i 3:e/4:e-linan, oavsett vad du är för spelaryp.
Kommentera

« · 1684538 · »