Knylan: Dessa tryoutkontrakt går ju dessutom stick i stäv mot kontinuiteten han pratar om. Jag förväntar mig verkligen inte någon supervärvning. En rutinerad högerfattade back med ok stats, plus en hyfsat stabil allroundback, och jag nöjd. .
JanneH: Artikeln saknade förvisso frågor just kring denna back. Att man går ifrån att uttalat söka efter en sån back till att ta in två tryoutare med bleka CV:n istället för att plocka in denna omtalade back tror jag inte på. Jag vill åtminstone inte tänka att tryoutarna ska vara ett långsiktigt substitut. Jakten bör fortgå.
Artikeln saknar även svar på varför dessa spelare som är "klara" inte har offentliggjorts.
El Maco: Det är lite väl tidigt att tippa tabeller i dagsläget med ofärdiga trupper. Personligen vill jag gärna vänta och se hur resten av Timrås lag ser ut innan jag börjar fundera på hur de andra lagen i serien ser ut.
Sedan har du nog rätt ang. MrMadhawk vad gäller tippning, inget jag har något minne av att han ska vara jättebra på.
Puckat: Jag gnällde nyligen på ST för att de så sällan kommer med färska sillynyheter, men nu får man väl ändå ge dem att de var först med Garpenlöv igår. Åtminstone så var det där jag såg det först.
Förresten, är vi så pass luttrade att vi knappt höjer ögonbrynen över det faktum att vi topptippas av såväl Nubben som rikspress (okej, Johan Svensson)?
Knylan: Ursäkta att jag klämmer in lite Tre Kronor snack på ett forum där vi normalt sett diskuterar RIKTIG hockey men Tre Kronors PP spel ser ju faan bedrövligare ut än det vi visat upp de senaste åren. Lär ju bli jävligt svårt mot Rysken ikväll men om man mot all förmodan vinner den i full tid så väntar Tyskland i kvarten. Detta mediokra gäng utan stjärnglans och med dåligt PP kan alltså med lite flyt ta sig till semi-final. Gör man det med detta material så tycker jag de visar att bredden inom svensk hockey är jävligt bra!
Sputnik: Jag tror ärligt talat att Nielsen är mycket av en gratisvärvning som Nubben blivit erbjuden från Christian Sjögren, utan att Nubben har så mycket koll själv egentligen. Vill det sig riktigt bra så får vi en jävligt billig och storväxt back som kan vara ett giftigt vapen från blå. Hoppas bara att han klarar tempot.
Knylan: Absolut! Jag tror och hoppas inte heller att Nielsen är den där uttalade PP/offensiva backen Nubben söker. Förresten så har väl Nubben sagt i en artikel att Nilsen inte är den tänkta PP backen man söker också.
Sputnik: Det är absolut inte osannolikt att Nielsen kan ta stora steg, men jag törs nästan lova att ambitionen är högre än att han ska vara den där backen som fixar att bära ett offensivt ansvar. En PP-back som kan lasta skott kan han definitivt vara, men jag tror att Nubben/Roger är ute efter en back som har en hög nivå i sin offensiv. Man hoppades ju som sagt på Bryhnisveen gällande det förra året och han klarade stundtals av det, men PP-spelet blev ju ett haveri ännu en gång. Brynis försökte att skjuta mycket men det blev inte så mycket av det hela. Mycket poäng i början sen stod han nästan still från november och framåt.
Lagen, och framförallt målvakterna, är för bra för att det ska räcka med en hårdskjutande back för att få fason på PP-spelet över en hel säsong. Det räcker med att Nielsen gör några strut i början så blir han bortmarkerad sen, nyckeln är väl förflyttningar och då behöver vi någon som glider som en vessla längs med blålinjen och ser ytor. Någon som har ett jävla självförtroende och är bekväm i offensiv zon helt enkelt, den backen har vi inte haft på några år nu.
palleparling: den nya målvaktsbjässen i J20 som värvats från frölunda känns faktiskt riktikt intressant. Hoppas man luftar honom något I Allsvenskt spel.
Nubben berättar ju i artikeln att han inte kommer förändra något på målvaktsidan. Vilket betyder att Ohre också stannar? Kan det bli bättre??? Ja det kan det. Ifall Lindbäck valde att "komma hem"...
Knylan: Jag måste ändå säga att jag får sköna vibbar av Nielsen på nått sätt. Kan han bara utnyttja sin storlek och sitt berömda skott så kan det bli intressant, speciellt i PP. Tycker Brynis hade potentialen att vara en bra PP back med sitt hårda Oftast välriktade skott. Synd bara att han var för ojämn och visade det för sällan. Det känns faktiskt lite som att Nielsen kan vara tänkt som ersättaren till Brynis.
Kom förresten att tänka på att det känns smickrande att en sån som William Garpenlöv vill komma hit. Inte för att hans stats gör en det minsta styv, mer bara för att jag ser framför mig att han och farsan diskuterat och kommit fram till att Timrå IK vore en jävligt bra klubb för hans fortsatta utveckling. Hans farsa tillhör väl en av de allra främsta hockeyanalytikerna vi har i det här landet, han har jävligt bra koll på läget. Jag har ingen som helst koll på William som spelare, men det hela sänder positiva signaler om att Timrå IK är en attraktiv förening att vara i just nu.
Sputnik: Det kan vara så att Nubben inte förväntar sig att bli helt klar på backsidan förrän efter sommaren och då kan två tryoutare göra att man åtminstone kan träna med fullt lag i väntan på att det gallrats lite i SHL-trupperna.
Nielsen är ju en chansning, det är ju inte osannolikt att det blir lite utlåning på honom om nu Björkung visar sig vara bättre. Nu när jag tänker efter så behöver kanske inte Dallas vara borträknad heller, han kanske får stämpla över sommaren också. Han är nog beredd att ta precis vilken jävla deal som helst för att få komma hit, just på grund av att han oavsett vad kommer flytta till Sundsvall. Just nu så ser det väl ut såhär i alla fall, utan att gå in djupare på eventuella backparskonstellationer:
Det kanske är så trist helt enkelt att vi får vänta tills månadsskiftet juli-augusti på att sista pusselbitarna ska falla på plats, åtminstone officiellt.
Sputnik: Ja, det är man ju onekligen intresserad av att få veta mer kring. Rightskjutande kanske förblir en önskedröm, men en back som ska vara uttalat förstaalternativ i PP behöver vi. Med tanke på att Roger och Nubben pratat om denne back sedan säsongen tog slut så tar jag för givet att man lyckas landa något. Det känns inte som att vi får se någon utländsk högoddsare, precis som Nubben säger i intervjun så får han många förslag på spelare som är intresserade av att komma hit och ska det vara någon som ska vara en toppback i HA så bör denne befinna sig i gränslandet mellan SHL och HA. DIF har väl fått göra en rejäl rockad på backsidan nu, annars hade man väl kanske kunnat hysa någon förhoppning om Robin Press t.ex. Han lär dock bli kvar i DIF, av just den anledningen att de tappat så många.
Noterbart är också att Nubben pratar sig varm om truppen på forwardssidan redan nu, trots att vi bara har sju forwards på kontrakt. Undra om det finns någon joker kvar bland forwards eller om det faktum att det varit torrt med pressmeddelande på senare tid bara är en indikation på att det blir förlängningar med spelare från föregående säsongs trupp. Spelare man är muntligt överens med men som det samtidigt inte brinner i knutarna att förlänga med. Spelare som Wedin och Westin kanske kan tänka sig att stämpla över sommaren för att få vara kvar, tillsammans med Molinder då. Sen då? Johnsson? Berglund? Oklart.
Knylan: I artikeln du länkade så säger ju Nubben att 1-2 backar till skall in. Är Björkung(den tryoutande från staterna) tänkt som en bonus utöver eller räknas han in som dessa 1-2 återstående backplatserna?
- Vi ska hela tiden sträva mot att bli bättre i första hand. Men eftersom jag sa att vi skulle sluta topp 5 i fjol så ska vi vara ett topplag även i år."
I år så känner jag att jag vågar tro på Nubben mer, faktiskt.
Tycker som alla andra att lagbygget ser mycket bra ut så här långt. Det som behövs nu är några erfarna spelare som kan stå upp i motgång (för det kommer garanterat bli några dippar under säsongen). Hallin i den rollen är borta och behöver ersättas. Molinder i all ära (förutsatt att han skriver på), men det behövs någon mer rutinerad herre som kan stå upp när det blåser. Vet inte mycket om Lauritzens karaktär, men han är onekligen rutinerad och är han fysiskt ok så lutar jag mer och mer åt att vi borde signa honom.
kulltorp: Givetvis ska man kunna lufta sina åsikter om vilka spelare man vill ha och inte ha i truppen. För min del var det sättet/uttrycket jag hajade till lite för. Att avfärda en spelare sådär är värdigt sådana som den där gräddkolan som inte ville vara kvar i Timrå för allt smör i Småland :-)
kulltorp: Gillar inte när vi dissar våra spelare på öppna forum, men alla gör ju som dom vill och du får naturligtvis ha din åsikt. Jag är väl lite känslig:)
luffaren: jag förstår inte vad du menar! Du menar att jag inte får ha en åsikt( vara diskret) att Timrå inte ska förlänga med Emil B? Eller är det uttrycket "Aldrig!" du hakar upp dig på? Jisses Luffarn, lite högt i tak får du tåla, kan jag tycka.
lungan: så din teori om svåra andra året köper jag verkligen inte! Då Berglunds bästa år var just andraåret... i år var det väl "det svåra tredjeåret".
lungan: öö va? Första säsongen mäktade han med 10 poäng. Sen året därpå, det så kallade "svåra andraåret" så gjorde han 18 poäng? Sen denna säsong så var det inte bra alls. Denna säsong var ju därmed år 3.
kulltorp: Jag håller med Hamrin som han skriver: "Läser spelet bra defensivt, tacklar och jobbar med blåstället på. Kan han få upp sin skridskoåkning och förbättra sitt skott så finns det potential för att nå högre nivåer." Så i min värld ser jag gärna en förlängning. Vi har ju alla rätt att tycka olika, men i bland kan man väl vara lite diskret med sina uttalanden.
Kapten Nosring: jag tycker inte man kan driva och utveckla ett hockeylag med spelare so mska vara kvar på gamla meriter och med incitament att " de svettats många liter för TIK". Man ska förtjäna sin plats för att man har den kompetens som krävs. Modo har gett ansikte åt bla just den spelarfilosofin, där man ska vara i laget pga gamla meriter. Och se vart det fört dem... Öhr och Emil är två spelare som tom SKA/BÖR byta lag nu för att ge sig själva chansen att ta nästa steg i utvecklingen. För de hittar inte den vägen i TIK just nu, tyvärr. Det är förlorade år, båda för dem och TIK, att de ska harva vidare hos oss. Men det är bara vad jag tycker såklart.
Jag vill verkligen se E Berglund, efter att ha fått reflektera lite, en ung kille som gjorde det bra första säsongen i A-laget och andra säsongen är alltid tuff,
Nä En rightare och med Öhrn borta så ser jag Berglund som en stomme i att visa andra yngre i Timrå att lojalitet lönar sig!
Tycka vad man vill om Emil men han har svettats många liter för Timrå IK utan att vara det dyraste vi haft i truppen...
Alltid högt tempo och fysiskt spel trots sin litenhet! Jag kanske inte har Emil som en drömförlängning direkt men man kan väl iaf respektera det jobb han ändå utfört under en minst sagt stormig period!
Sen kan man hoppas att man tänker långsiktigt med nya juniormålvakten från Frölunda. Om han är en av landets mest lovande ska det ju finnas plats att matcha också. Ohre är nog mer pigg på att ta den matchen. Åke vill såklart helst ha en förstaspade efter 30 och då kliver han sannolikt inte förbi Mattsson i alla fall.
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·
Jag förväntar mig verkligen inte någon supervärvning. En rutinerad högerfattade back med ok stats, plus en hyfsat stabil allroundback, och jag nöjd.
.