JanneH: Jag skulle säga att vi är ett av de SHL-lag som har den största utmaningen framför oss och sett till förutsättningarna de främsta ambitionerna. Men jag förstår hur du menar och det är kanske så ja att han inte är så sugen på ett förväntat bottenlag.
bisterfinnen: Tror oxå ni kommer gå bra i år. Känns som om det är mer harmoni i och runt laget i år, och att förväntningarna inte är överdrivna. Hoppas det går bra för er.
kulltorp: nog är det så SHL går det lite fortare och lite tyngre men jag skulle vilja ha kvar en 1lineare i truppen även om det Bara var playoff spel...
Albin Carlson är klar med röntgen och är iom resultaten av den med största sannolikhet även klar med den här säsongen. Så j ä v l a tråkigt. Hade sett framemot hans verkliga genombrott.
Vad gör Nubben nu? Två "mediokra" eller ett "namn"?
mikenomad: Ja i mina ögon ser det väldigt märkligt ut att budgeten inte medger några riktigt etablerade namn (Förutom Svedberg) 35-38 miljoner från SHL, Bra försäljning på säsongskort, och Tydligen bra försäljning för marknadssidan. Vi måste ha en orimligt låg budget för laget (Vi är i SHL för att stanna va?) Jag är iaf, riktigt orolig.
Nisse1: Ja alltså det här med Carlsson måste ju hamna utanför spelarbudgeten, finns väl försäkringar som täcker upp för ersättare där? Och sedan tidigare har ju Nubben deklarerat att en back med lite storlek ska in... Vi har 7 backar i dagsläget, jag tycker nog att 9 är ett krav. Vi är i SHL på ett bananskal, kanske 1 år för tidigt har Nubben sagt för inte så länge sedan. Truppen är till stora delar byggd för allsvenskan. Om vi blir kvar? Jadu........
Nisse1: fast vi blev väl av med 7 mkr i fallskärm till KHK? Sedan har vi sannolikt en större kostnad för installation av teknik för att uppfylla SHLs krav än vad etablerade klubbar har?
Men klarade Mora av det ifjol så bör ju vi också ha en chans.
Den förstnämnde spelade dock i KHL ifjol och lönekuvertet är då såklart svårt att matcha, men bra storlek och väldigt fin +/-statistik. Perfekt ålder, dessutom.
35-årige Michalek har ju varit en stabil NHL- och landslagsback under större delen av sin karriär men vände hem till Tjeckien förra säsongen och kanske vill han avsluta karriären där... Men ändå ett riktigt bra namn som finns på marknaden, och utan att jag egentligen vet tänker jag att han längre inte lär vara speciellt uppvaktad av de två största ligorna.
mikenomad: den stora backen kommer nog snart, den är ju budgeterat för. Sen sa väl nubben att vi inte ska vänta oss en stjärna som ersättare för Carlsson, men Carlsson själ är väl inte heller någon stjärna?
En back är ett måste sen bör man flytta upp nån junior om det finns nån? Kanske läge att tredja bort nån forward men det brukar inte va Timrås melodi 🎶 tyvärr har man kontrakt sitter man säkert?
lungan: Landin är en coming men. Fick lite speltid i kvalet vet inte hur dom tänkt riktigt. Men som jag ser det en stabil back i HA bör varit kvar i truppen. Men sca cupen lär vi få svar... Om fövaret håller. Man tappade Didrik och Jesper som jag tyckte var en av dom 4 främsta. Men egentligen räcker det med 4 vinster i kvalet..
TD: inkomster måste man ha skulle tro att 20 miljoner måste i från Publikt och Lika mycket sponsring från distriktet då landar man på Karlskronas budget. Jämför man med Brynäs fick de 29 miljoner publikt en lite ras från året före omsatt tror jag 130 mot 155 året innan jobbarti brf så har ganska bra koll på siffror...
Nubben drömmer om hemvändare till nästa säsong "...drömmen att få ha en kedja här med Anton Lander, Emil Pettersson och Jonathan Dahlén" (citat från dagens artikel med honom i ST). Lander och Emil P förstår jag men Dahlén ska väl bli en superstar och då duger det ju inte att vända hem efter en säsong. Vore det inte för sjukdomen (körtelfeber va?) så hade han ju inte spelat i Sverige gångna säsongen heller.
JanneH: Tror han tänker på utlåning. Istället för AHL så spelar han i SHL. Men det känns inte heller som något som kommer hända. Är man nära NHL så måste man nöta i AHL för att bli uppkallad. Bättre att hoppas på Emil P och Lander.
Tog en liten titt på stats(från SHL.se) för Printz och Jalasvaara. Dom är inga spetsbackar men om man kollar på stats så är dom inte dåliga heller.
Printz spelade 52 matcher i KHK, 0 mål, 10 assist, 46 utv. minuter, 44 tacklingar, inne på 29 mål framåt och 47 mål bakåt för en +/- på -18. Han spelade 18:58 minuter per match. Om man jämför detta med övriga laget så kan man notera att han som 38-åring spelade alla matcherna i grundspelet och kvalet. Han hade också näst mest istid efter vår kära Kolan. Printz var inne på näst mest mål framåt, mest om man bara räknar på backarna. Hans 44 tacklingar var också bäst i laget. 10 assist kanske låter lite men var ändå topp4 av backarna. Baserat på det så känns han ju inte så dålig.
Men det dåliga är att han tog näst flest utvisningar, han var inne på näst flest mål. Intressant nog så blev hans +/- inte så jävla dålig. T.ex. Kolan(-26) och Guter(-24) hade sämre. Det var ändå 3 backar (Gunnarsson, Kolan och Murphy) som hade sämre +/- i laget.
John Cena: Och Jalasvaara. Svårare att bedöma då han bara spelade 25 matcher. Flera av rögles backar spelade också bara 20-40 matcher. Jalasvaaras stats senast i rögle var 25 matcher spelade, 1 mål, 0 assist, 12 utv. minuter, 57 tacklingar, inne på 12 mål framåt och 14 mål bakåt. +/1 på -2. Spelade 17:05 minuter per match. Räknar jag om det till en hel säsong med samma effektivitet så skulle hans stats bli: 52 matcher, 2 mål, 0 (eller 1?) assist, 25 utv. minuter, 119 (!) tacklingar, inne på 25 mål framåt och 29 mål bakåt med en +/- på -4. Speltid per match blir den samma.
Det som står ut allra mest är hans tacklingar och utvisningsminuter. Väldigt lite utvisningar för så mycket tacklingar han gör per match. Om han hade spelat likadant en helsäsong med tacklingar så hade 119 varit näst bäst i hela ligan! Hoppas han gör lika bra för oss. Det är något att se fram emot!
Konstigt nog så var poängproduktionen väldigt dålig i rögle. Han lyckades ändå göra 16p säsongen innan i KHL. Han fick inte så speciellt mycket speltid heller. plats 7 i laget, plats 6 om man bara räknar backar. Hans +/- tycker jag inte stod ut så mycket i laget så den vet jag inte hur jag ska analysera. Det enda som egentligen stod ut med Jalasvaaras tid i rögle var hans stora mängd tacklingar.
Puckat: Allvarligt, hur mycket pengar tror ni vi sitter på? Tror ni Guter satt och tröck på en halv mille i månaden eller? Salmonsson kan säkert bli ett bra drag, verkar ju vara pånyttfödd efter operation. In Nubben we trust!
Sedan kommer vi då till backsidan... Om jag var Nubben skulle jag göra mig av med/låna ut: * Andreas Molinder * Oskar Drugge * Andreas Söderberg Helst tre nya backar ska då in...
På forwardssidan skulle jag vilja ha in lite mer tyngd och en center men i och med bristerna på backsidan tror jag inte vi har råd med det. Så forwardsbesättningen får också vara oförändrad.
Hälge: Hahhhaaa(nervöst skratt) jag som skrev för nån dag sen när han ryktades till Sverige och att det lär vara oss han går till. Hoppades så innerligt att jag skulle ha fel..... Vi syns till våren eller nått
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen