PontusPilatus: Ska han vara kvar då ska han då inte spela back! Alldeles för seg där o temposvag. Däremot möjligen som 3-4:e center kan jag köpa. Är hyfsat klok o har rutin o som center skulle det kunna funka. Och kan nog betyda en del i omklädningsrummet. Sen får han acceptera en ganska låg lön i så fall om han ska vara kvar. Vore ju bra om man skulle kunna behålla halva laget så det inte blir för mycket nytt. Blir en tuff tid framöver. Och vem trodde att detta helvete skulle ske... Vi var på väg mot etableringen men lyckades hitta ett sätt att fördärva det...😈
Öndulat: Bra! Om klubben flyttar till Sundsvall kan de behålla namnet Timrå IK för det är trots allt ett stort varumärke. En ny arena mitt i stan och inte en gammal lada för 6 000 pers. Hockeyintresset är stort i regionen, inga problem att fylla en arena för minst 8 000 personer eller mer. Fan det var ju ståplatser när farsan var liten och det var minst 10 000 på läktaren.
Vi kan locka tills oss fler spelare, dessutom har ju i princip alla Timråspelare bott i Sundsvall under deras tid i laget. Win-win om klubben flyttar. Mer publik, bättre intäkter, fler sponsorer osv osv... fattar inte varför det ska vara sån jävla rivalitet mellan en stad och en liten by. Det är väl för fan bättre att prata och hitta lösningar än stolt påstå att Timrå klarar sig allt utan stöd av Sundsvall...
Klubben behöver nytt blod. Ny stab, nya ideer och en eventuell flytt. Jag säger inte att det är lätt men man måste ju prata någon jävla gång och inta tänka fram till nästippen. Ta efter klubbar som Skellefteå, Luleå och Växjö. Något gör klubben helt fel eftersom vi aldrig lyckas behålla talanger. Det började redan på slutet av 60-talet när Brynäs köpte hur många som helst av Timråprodukter och vann SM-guld. Det här är något som det aldrig har pratats om. Det finns potential till att vara en av Sveriges bästa klubbar men tyvärr inte som det ser ut nu...
She: Ja vi har uppenbarligen olika syn på det hela. Men han lär vara billig och jag personligen tror att om han får rätt roll(4e C) så kan han bli nyttig.
Nisse på Mon: Sätter mina förhoppningar på 6 seniorer på backen + 2/3 som kan pendla mellan A-lag och J20 med en öppen backplats för eventuellt lån från SHL om olyckan skulle vara framme. Och man har ändå möjlighet att stärka upp backsidan under säsong dessutom.
På forwardssidan tycker jag man ska försöka tillsätta en forwardsplats direkt med ett lån från SHL som kan gå in i 1 - 2 kedjan så kan man ha lite is i magen och förhoppningsvis bättre fingertoppskänsla på den platsen beroende på hur säsongen utvecklar sig. Tycker man ska värna om samarbetet mellan Timrå och Borlänge också, Kaijser och Jansson fick bra med speltid och gott omhändertagande där. 10 Seniorer på kontrakt. Gärna 2 från egna J20 och en som man kan låna ut till Div.1 om det skulle behövas, så 13 forwards med option på valfri 14e. (Jävligt surt att en sån som Emil Lindblom lämnade för AIK just nu).
Det är heller inte fel att värva någon spelare utifrån till A-laget för att stärka upp J20, om man nu anser att forwardssidan är för svag i befintliga J20 truppen. Juniorverksamheten är och kommer vara vår livsnerv, det var farligt nära att vi tappade den verksamheten i år.
Vill inte se en till kapitalförstöring likt denna säsongen där man hade spelare i laget med världens dyraste sittplatsbiljetter vid fullt manskap. I år ska det finnas en plan för alla bredd/utfyllnadspelare om det så är J20 eller utlåning till div 1.
TIK-Lund: Utan ha hört ett knyst om det så skulle det faktiskt inte vara helt förbluffande om Frölunda skulle ha slängt åtminstone något getöga på Brattström. De sitter väl bara på Mattsson tills nästa år. Oerhört synd om så blir fallet, men vi får skylla oss själva att vi tog på oss något form av ansvar att få Svedbergs karriär på rätt köl i år. Det är sinnessjukt hur många chanser man kan ge en spelare som helt uppenbart är helt i obalans med laget han spelar i.
Sen är det ju som det är med detta, tillfälligheterna. Tanken var att vi skulle gå upp först i år, med Brattström som försteslips. Istället gick vi upp förra året, när Brattström bara stått typ 15 HA-matcher. Givetvis behövde målvaktssidan stärkas upp, och då träffar vi istället fel och så blir allt fel i slutändan. Om allt gått enligt planen så hade vi suttit med en SHL-plats nu och en planering för nästa säsong med Brattström som etta. Tror jag iaf, utifrån hur snacket gått. För vi behålla pojken så är jag mer eller mindre övertygad om att vi kommer finnas med i SHL-diskussionen redan nästa vår.
TIK-Lund: kan inte Emil Lindblom lockas tillbaka? Verkar vara utan kontrakt...J. Dahlroth? torde ha utvecklats sen sist...verkar inte omöjlig heller...
8758: Du som håller på Leksand. Varför kastar du inte lika mycket skit där. Hur framgångstika är man trots sin fina arena, stora skara fans över hela landet. De har betydligt större förutsättningar med privatpersoner som kastat in miljoner i klubben tex, har Fullsatta läktare då det är typ Dalarnas klubb(förutom i Mora).
När vi för några år sen stod vid ruinens brant lovade man kommunen Timrå att arenan kommer ligga i Timrå. Det bar förutsättningen för att de skulle köpa och hjälpa till med arenafrågan som räddade vår existens. Så i detta läge kan vi inte flytta då man har avtal med Timrå kommun saom sagt.
Knylan: Kan nästan garantera att Frölunda är där och smånyper, det är dock en sanslös målvaktsbrist i Sverige just nu, tror inte Korsvström står utan erbjudanden för stunden både som 1a och 2e keeper.
Men har man skött sina kort någorlunda rätt och dialogen med Wursten varit god under säsongen så ser jag stora möjligheter att han blir kvar.
Finns faktiskt några uppsidor med att åka ut redan efter en säsong. Förmodligen/Förhoppningsvis lyckades man inte bränna alla Cmore miljoner på truppen samtidigt som man inte hann investera en massa i organisationen utan den är snarlik den man gick upp med, inga dyra avtal eller leasingar som sträcker sig över nästa säsong, inga avgångsvederlag etc etc.
Fallskärm på 6 millar + publiksnitt över budget samt en i princip fullsatt kvalserie med hemmaplansfördel och maximal mängd matcher.
Detta borde ge några extra slantar att bjuda på den stackars lilla spets som finns kvar.
Breddmässigt har vi faktiskt chans på ett riktigt starkt (med H.A mått mätt) lag.
Sputnik: även med arenan där den ligger kan man förbättra tillgängligheten. Då jag bodde i Sundsvall tyckte jag det var milt irriterande att köa både får att komma till och från arenan. Tycker verkligen Timrå ska investera i en egen avfart (då pengar finns) så att man kan reducera köande. 2 rondeller blir en jäkla flaskhals som borde gå att undvika. Sörbergevägen är trots allt kommunens mest trafikerade väg 8 månader om året.
Arenan i sig är fullt duglig som den är och har en charm med sina branta läktare. Det enda problemet är att den är lite undanstoppad i ett hörn av sörberge. Den hade inte känts så utanför om den hade en avfart direkt från e4an dock.
Angående ledare och "nytt blod" är det något vi får jobba med på sikt. Nubben måste vara kvar i några år till iaf. Sen gör styrelsen sitt jobb, dom ser till att ekonomin är god. Lätt att glömma att det sportsliga inte är det enda som spelar roll.
Mediasidan får vi nog acceptera att den inte kommer bli så mycket bättre nu på ett tag, men supportrar kan göra en hel del själv faktiskt. Timråpodden och bloggen jag startade är exempel på saker man kan göra som supporter. Podden är ju väldigt välutvecklad med snygg grafik, intervjuer med spelare och ledare och otrolig välinformerade med hamrin som orakel. Min blogg lämnar väl mer att önska på den fronten men det är nånting iallafall.
Just nu tycker jag vår situation är så bra den kan bli, men på sikt finns det absolut saker att jobba med.
Nisse på Mon: Inte omöjligt, uppvaktas nog ganska hårt skulle jag gissa!
Dahlroth står nog ganska högt uppe på Nubbens lista. Magkänslan säger att även L.Nilsson väntar ett samtal från TIK. Om min backbesättning blev verklighet skulle nog Dallas passa in jävligt bra iallafall.
Vidare så irriterar det mig att man inte lyckades hålla Öhrn lite på halster. Har följt han lite i Tingsryd och det har stundtals varit SHL klass på honom. Å andra sidan vet jag inte vart Daniel Ljunggren i TAIF tar vägen men det kan vara nån att hålla utkik efter. Annars har man väl varit å kört lite komsi-komsi med Jesper Frödén det lär dock ha gällt SHL. Leksand har väl valt att inte förlänga med Porsberger? Även där har man en klassforward på H.A nivå
8758: Du är bra gullig i ditt engagemang för en förening du inte supportrar. Vart vill du nå? Hittills anför du ingenting till diskussionen som inte ältats de senaste 15 åren åtminstone. Och som många här är både för och emot. Om du tror att du står för några egna åsikter som du är ensam om är du jävligt snett ute
Nisse på Mon: Skulle tro att bedömningen är att Porsberger inte har tillräckligt kvalitet för att kunna vara en producerande spelare på SHL-nivå. En väldigt rimlig bedömning skulle jag säga. Han är självklart en jättebra hockeyspelare men ingen som kan leverera i SHL, tror jag. Perfekt värvning för många allsvenska klubbar.
Jag är helt emot att behålla Freddan och skulle vilja se en typ Per Hånberg samt behålla runt 7 spelare från föregående trupp och sen försöka värva två spetsfemmor och sedan fylla på med medelmåttiga utfyllnads spelare som Berglund och hyfsade allsvenska spelare.
roger_sundsvall: Ja snälla frölunda värva Svedberg!!!! Han är jättebäst faktiskt. Har en outstanding plock och simmar inte runt på isen. Han har superduperstarkt psyke så det går inte att få han ur balans. Världens bästa målvakt när jag tänker efter. Så kom och köp!!!
Från sport/aftonbladet : Enligt Norberg rör det sig om sex, sju spelare som kommer att få bud från SHL, som han inte kommer att kunna skriva kontrakt med. I övrigt hoppas han få behålla klubbens trotjänare: Jeremy Boyce, Emil Berglund och Andreas Molinder.
Laken: Håller med en del tidigare talare, han kan funka som center i en tredje- eller fjärdelina. Vill absolut inte se honom som back.
Utan att någon som helst insyn eller vetskap om hur det har sett ut i omklädningsrummet så ska aldrig det informella ledarskapet i en grupp underskattas. Vet heller inget om Molinders påverkan där men han verkar vara en rätt skön typ. Sen är ju frågan om hur många sköna typer som behövs i ett lag, Lill-Tjalle är ju omvittnat en kanonkille vid sidan av isen. Det finns kanske fler lagbyggare i Timrå redan?
RunarUp: Vi kan ju inte ha en back som förlorar sargdueller så motståndarna gör mål som det var nu mot OIK. Kolla vid de flesta målen så ser man 24 eller 7 på ryggen vid mål i baken. I många fall spelade de t.o.m. fram pucken till motståndarna. Otur? Säkert till viss del, men varför har alltid 7 och 24 "otur"?
8179: Tror Thelin legat risigt till oavsett. Som ansvarig för (det till stora delar obefintliga) försvarsspelet var det nog oundvikligt. Om både Thelin och Fredrik A. kunde riva sina kontrakt, så måste nog Nubben ha en plan B.
"Faktum är att han sade upp sig och valde att riva sitt kontrakt, som sträckte sig över nästa säsong, redan efter den första segermatchen i kvalet mot Oskarshamn.
Men bara ett fåtal personer kände till det och beslutet hölls hemligt för spelarna och omgivningen.
– Jag meddelade Kent Norberg och Jörgen Wahlberg och de tyckte att det var synd och att jag skulle vänta, men jag hade bestämt mig, säger Thelin."
Det Timrå behöver i detta läget är en tränartrojka som brinner för detta. Om Thelin känner att han försakar för mycket utanför hockeyn, ty det finns ju ett sådant liv också, tycker jag att han gör helt rätt som är ärlig och meddelar klubben om detta. Tanken var ju såklart att laget skulle vara kvar i SHL och detta gav ju Nubben några veckors försprång med assisterande tränarbiten, dock oklart nu såklart om vi haft något utav det iom degraderingen.
Och samma sak med Freddan. Ska han vara huvudtränare här måste han BRINNA för det. Kan tänka mig att den senaste säsongen varit slitsam psykiskt, även om han var inställd på ett tufft år, med alla förluster och att han haft familjen på annan ort. Samtidigt som jag har svårt att klandra honom om han väljer att bryta kontraktet för Modo, även om det är just Modo, och en sportchefsroll. Det är ändå "hans" klubb och de har varit tydliga med att de vill ha en lokal snubbe i rollen för att bygga något. För Freddans del är det nog samtidigt perfekt tid att komma in i Modo också igen, när klubben är ordnad efter de inledande åren i HA osv.
Som sagt. Brinner de inte för uppdraget att ta Timrå tillbaka så har jag svårt och klandra dem om de väljer att avsluta sin tid i klubben nu. Tror också det kan vara bra att börja om på nytt istället för att köra vidare med de som var med och åkte ur.
roger_sundsvall: Fredrik Söderström var ju på tapeten för ett par säsonger sedan, kanske kan vara något? Per Hånberg hade varit dröm men lär kosta en del
Nisse på Mon: som sagt vi hade nog haft spännande lag på g näsra säsong. Saxat från Galna Höken. "och enligt flera av varandra oberoende källor hade Erixon ett färdigt långtidsavtal med Timrå, med en hög lön, som inte längre är aktuellt, efter att klubben åkte ur den högsta serien i måndags."
Erixon jag vet att ditt hjärta bultar för Timrå. Jag vet att detta är ett långskott, men vad skulle du förlora av att ta ett lågavlönat år och ge allt för Timrå skall upp till SHL direkt, sen får du bo hemma och få fet lön i SHL ändå. Misslyckas Timrå så har du knappast tappat marknadsvärde ändå på en säsong. Tycker det låter som en fin utmaning. 😉
Fantastiskt roligt iallafall att vi har en RIKTIG TIMRÅKILLE i toppen på SHL målligan framför alla coola kanadicker och finnar. Stort Grattis Filip ♥️♥️♥️
Däremot möjligen som 3-4:e center kan jag köpa.
Är hyfsat klok o har rutin o som center skulle det kunna funka. Och kan nog betyda en del i omklädningsrummet.
Sen får han acceptera en ganska låg lön i så fall om han ska vara kvar.
Vore ju bra om man skulle kunna behålla halva laget så det inte blir för mycket nytt.
Blir en tuff tid framöver. Och vem trodde att detta helvete skulle ske...
Vi var på väg mot etableringen men lyckades hitta ett sätt att fördärva det...😈