Sputnik: Slänger in lite från diskution jag hade med finska killen som jobbar som sportjournalist i Finland. Blir på engelska så ni som har svårt för det får köra Google translate. 🤪 Han är väl mycket inne på samma spår som de flesta, lite av enchansning då man inte vet Rajaniemis fulla kapacitet då han spelat i ett lag med klappkasst försvarsspel
"I'd say it's slightly surprising if he gets a SHL contract. However, it's kinda difficult to estimate how good Rajaniemi actually is, because he has been playing for years in the worst club in the Finnish league. And he has been playing A LOT, the amount of games played and shots against are pretty insane."
Sami Rajaniemi, 50 matcher, 89,38%, 1476 Betyg: 8 Rajanemiis statistik bländar inte, men en del av dem kan sättas i spetsen på ett dåligt läckt försvarshuvud på hösten, bakom vilken jukurvakten lämnades framför en plats som inte hade gjorts många gånger. Naturligtvis var den tidiga hösten noga från Rajaniemi, men när säsongen utvecklades förbättrades greppet och på många kvällar höll han laget i spel med sina egna prestationer genom att ta stora slagsmål. Fortsätt i Jukuri också nästa säsong.
Sami Rajaniemi var som vanligt en grundpelare för Jukuri. Den 25-årige målvakten kämpade stadigt igen och gav sitt lag en chans att kämpa om poäng från natt till natt. Rajanemiis säsong var inte riktigt lika bländande som den förra, men framgången för Mikkelis folk fastnade inte heller i målvaktsspelet den här gången. Ansvaret ackumulerades enormt igen: Rajaniemi kontraktade med Jukuris mål i mer än 3000 minuter. __________________________________________
Topp 5 höstens målvakter i findland (Bratten på sjunde plats) 5. Sami Rajaniemi, Jukurit > 15 matcher, 89,17%, 3,17 mål / match, 0 oavgjort Rajaniemi, som tar enorma minuter och i bästa fall fantastiska bås, är förmodligen Jukuris viktigaste singelspelare. Den stora ansvars mannen med baseballbakgrund bröt också in i landslaget, och även den finska överbefälhavaren Jukka Jalo gillade sin debut . Jukuris eller lejonens förluster fixas inte i Rajaniemi.
3405: Nja, var väl tidigare idag som det visade sig att flera här oberoende av varandra hört om nässprayen. HZ var betydligt lösare, ett namn knylan droppade som tydligen hörts nämnas i nåt sammanhang
Andersson: Har han kommit så långt att han fått chansen i landslaget så måste han nog besitta en hel del kvaliteter. Jag känner mig trygg med Rajjan och Dubbel-J
Olli Hahl: 15-16 var han delvis i Kärpät och då med 93,9% i serien och 92,5% i slutspelet. Så där ser man vilka siffror han kan mäkta med, med ett ordentligt försvar framför
Olli Nomadinen : Håller med, och i slutspel var han grym. Jag försökte mest sätta räddningsprocent i perspektiv för de som var ljumma pga Rajaniemis räddningsprocent i finska ligan.
Rico01: Som jag minns det hade Kapanen förmågan att fullständigt stänga igen i vissa matcher och det är såklart dessa man minns. Men minns också att han med några matchers mellanrum gjorde rätt mediokra insatser. För att matchen efter oftast studsa tillbaka. Jämför man med en annan gammal TIK-målis, Johan Backlund, så var det helt annorlunda. Han spikade i stort sett aldrig igen men kunde storspela 59 minuter av en match bara för att släppa en fösare från blå i slutminuten.
Bragd-Birger: Jag är med helt på vad Nubben lär tänka här. Gå på målis som inte är allt för dyr, hoppas på att han tar fortsatta steg. Lägger krut på sista forwardsen istället! Vi har ett försvar som lär göra våra målisar ett snäpp bättre dessutom!
Rico01: jag tror det kan bli bra. 89% räddnings% i ett bottenlag säger egentligen ingenting, förutom att han inte är urkass. Jag tror inte han är Jesus men vilken värvning hade varit de egentligen? Det är det bästa vi hade kunnat få under rådande förutsättningar. Det viktigaste med värvningen är att det blir en fruktansvärd konkurrens på målvaktssidan, både JJ och finnen kommer med största sannolikhet ta stora kliv i vinter och båda kommer få det dom blivit lovade. Jag känner iaf att oavsett vem vi ställer i målet så kommer jag inte önska att den andra hade stått. Bakåt känns jävligt bra just nu!
Ytterligare en lite intressant sak är att Kimmo Kapanen hade ca 91% i räddningsprocent i Timrå IK. Inte heller det är en jättebra siffra, och då är han mer eller mindre helgonförklarad hos oss.
MR T: Haha! "Han släpper in över 3 mål per match i ett lag som ligger i bottenträsket i tyska ligan! Han kan inte vara bättre än DeRouville!" - Famous last words...
En målvakt som lämnas ensam kommer alltid att släppa in mål, hur bra de än är. Jag är försiktigt positiv till denna värvning.
KulltorpsOlli: det roliga är att varje avsljöjande har kommit från olika nickname. någon läcker till olika personer för varje värvning. Väldigt generöst.
Känner mig ju på förhand mer trygg med att ha J.Johansson/S.Rajaniemi än om vi tex hade haft Leksands K.Kaskisuo/A.Brage eller LHCs D.Rautio / N.Lundström. Dessutom har vi en av de starkare backuppställningarna i ligan framför dom också så..
OlliJanne: Jag snackade nyss med en finsk kompis, som är agent och enligt han så kommer vi inte bli besviken. Juukurit är tydligen jävligt ihålig bakåt vilket har fått hans siffror att se dålig ut men kollar man match för match inser man hur pass bra han är.
Laken: Känner mig positiv till målvaktsparet, hoppas att det ger utrymme för spets på sista FW platserna. Hoppas sommaren går snabbt i år, längtar! SHL-SHL-SHL.
Knylan: Jag vet inte om det är för att det är måndag eller om jag bara vaknat på fel sida men vårat kommande målvaktspar håller ungefär samma klass som Joakim Lundström och Stefan Ridderwall gjorde.
Å andra sidan satt jag här och var bland de mest lyriska när vi landade Svedberg så va faan vet jag om målvakter...
Är det nån som kommer ihåg vad de tänkte när vi värvade Kimmo Kapanen? Låt oss hoppas att Nubben hittat en ny Kimmo!!!
Knylan: Ja, det här känns väl som en högst rimlig värvning utifrån målvaktssituationen. Ingen kan väl ha förväntat sig att vi skulle ha värvat en kanon som redan på pappret gav JJ en förväntad Orre-roll nästa säsong?
Ska bli intressant att se hur JJ klarar av SHL, och förhoppningsvis får en bra sparring av Rajan. Känner mig inte det minsta orolig.
Röda Tallen: Och det är nog ännu svårare att hitta en målvakt som skulle se den kommande rollen som ett steg framåt. Rajaniemi har spelat i ett skitlag i väldigt många år nu och fått ett enormt förtroende sett till antalet spelade matcher. Får honom är detta en stor chans att visa att han håller på en högre nivå också, precis som det är för JJ. På pappret känns det som en spännande konkurrenssituation, inte minst för att vi nu fortfarande ger JJ den chans han blev ”lovad” när han kom hit. På så sätt kan vi nog hålla båda målvakterna relativt nöjda och glada.
innekillenskomp: Dessutom, med tanke på om han nu han stått i ligans sämsta lag, kan man vara annat än aningens tveksam till försvarsspelet som han bara är en del av. Landslagsspel, trots denna statistik, borde väl inte vara värt kattskit?
OlliJanne: Det positiva är att han är förmodligen inte jättedyr. Vi har även JJ som kommer göra det bra i SHL. Nu blir det mer pengar över att lägga på den tjeckiska frälsarduon!
Fantastiskt roligt iallafall att vi har en RIKTIG TIMRÅKILLE i toppen på SHL målligan framför alla coola kanadicker och finnar. Stort Grattis Filip ♥️♥️♥️