1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Silly Season 2022-2023

« · 2344014 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2022-2023
Öndulat: Äh! Fillis kan säkert lyckas på sikt men stegen har inte varit så snabba och stora hos oss iaf.

Det blir bra med honom i HV.

Han ska säkert trivas nere i Jerusalem!

Han och Svensson har haft bra kemi och varit stabila ihop…

Men någon stjärna är det svårt att se honom utvecklas till…

Tack för tiden!

Välkommen Eronen!
Nu kör vi!
Låst ämne

cloon: Vart läser man om det ryktet?
Låst ämne

Sputnik: Wedin är ju några nivåer bättre än vad Lodin presterade denna säsong. En mycket jämnare spelare framförallt, förutsatt att han får vara hel.
Låst ämne

9037: Det ryktas även en till finsk back med khl meriter . Inget namn är känt dock ..
Låst ämne

Tar Luleå guldet så tror jag EG spelar i Timrå kommande säsong. Där har vi vår "pjäs".
Låst ämne

Sputnik: En skadefri Wedin som är i bra form kommer att spetsa FW-sidan bra mycket mer än vad Lodin gjorde i år. Sen ser jag även EP som en mer komplett spelare än Rattie med lika bra målsinne, jag ser det som en uppgradering rakt av med om man jämför de 4 mot varandra.
Låst ämne

Sputnik: Länk till artikeln?
Låst ämne

Greven: Hoppas ju givetvis att det framöver satsas på spets på forwardssidan, för den är för tunn i dagsläget.
Hittils har vi väl mest ersatt spelare vi tappat.
I min bok ser jag det så här
Rattie-Emil.P
Lodin-Wedin

Alltså är det Lander vi fått in och i dagsläget höjer nivån på forwardssidan egentligen. Så minst en rejält spetsig spelare in, helst en extra forward med hyffsad utvecklingspotential utöver det.
Låst ämne

Sputnik: Tror ni inte snarare att det blir nån lovande 21-24 åring up-and-coming från typ HA eller fd junior som provat vingarna i AHL?

Fan vill ha kvar spetspengar till fw
Låst ämne

OlliJanne: Verkar som det skall in nån mer pjäs utöver Erononen på backen enligt Alexander på hockeynews i allafall.

Lite det jag har med i beräkningen i dagsläget angående Erixon. En topp 6 roll kan bli svårt att ta som sagt. Om det inte blir skador alltså.

"Spännande backsida Timrå kan mönstra i vinter, och man sägs vara på jakt efter ytterligare ett etablerat namn."
Låst ämne

thorwald: Inte så mycket att fundera om gällande Westerlund heller. Det hade inte blivit bra att ha honom kvar i en roll som han inte vill spela heller. Lite samma risk som med Rattie. Vi småklubbar får finna oss i att agera skyltfönster åt spelare som i slutänden har siktet på andra klubbar/roller och när vi inte kan tillgodose behoven (vilket vi inte ska göra alla gånger heller) så drar dom vidare.
Låst ämne

Bara för att sänka den goda stämningen här, så var det många som var positiv till fjolårets backuppsättning också. Så än finns det mycket som kan gå åt helvete! 😉
Låst ämne

Ena delen av mig hade gärna behållt Fille istället för Erixon. Fille är stabil och gör sällan en dålig match. Men Erixon verkar vara raka motsatsen en spelare som höjer sig i viktiga matcher. Så om vi går till slutspel kanske Erixon är att föredra trots allt. Hoppas bara poängen räcker för att ta sig dit.. Sedan verkar HV ha endel problem på backsidan så Fille kan säkert passa in i deras bygge. Grämer mig inte allt för mycket att han lämnar.
Låst ämne

Olli Hahl: Förutom att Mjöj inte är en krydda
Låst ämne

Eronen
niice
👍
Låst ämne

Sputnik: Erixon och LaLeggia var väl vårat bästa backpar i kvalet, eller har jag missat något? Ja just ja det var visst 52 grundserie omgångar att ta med i beräkningen. Erixon kan bättre och nu när Ante kommer "sätta försvarsspelet" så hoppas jag vi får se det också. LaLeggia gjorde ju 38 poäng förra säsongen och var TREA i interna poängligan endast slagen av Rattie och Hanzl (47p resp 40p).

Eronen är väl en bättre ersättare för Fille egentligen och sätt honom i backpar med Svensson så har vi lyft det backparet. Sedan hoppas vi LaLeggia och Erixon visar mer av det spel de visade upp i kvalet. Vi toppar det hela med Stenqvist ihop med Strömberg.

Om vi ser Strömberg som nyförvärv efter hans skada så kan vi ju säga att vi bytt ut: Paigin/Bohm mot Strömberg,
Fille mot Eronen
Zajac mot Stenqvist

Om vi jämför med vad vi vet att vi fick ut förra säsongen och det vi förväntar oss på papper av nyförvärven så nog faan har vi lyft backsidan alltid. Sedan blir sällan utfallet lika bra som vi fanns sitter här och tror i Maj/Juni men vi kan väl hoppas...
Låst ämne

Öndulat: Där satte du fingret i ögat. 👍
Låst ämne

Sputnik: Fille hade vi alltid på "lån". Oavsett om han skrivit kontrakt så var det ändå bara ett lån från hans sida. Han hade alltid blicken på horisonten och drömde om större utmaningar med större roll. Oavsett det faktumet gjorde han ändå en väl godkänd insats säsongerna han spelade för oss, väldigt stabil back med potential, tycker han ska fokusera på att utveckla sitt tvåvägsspel istället för att försöka bli något han inte är, dvs en offensiv back, det kommer han gå längre på.

Han är en typisk spelare som man aldrig någonsin tänker på (Förutom då det är dags att skriva nytt kontrakt, då är han finurlig den lille filuren). Kommer inte sakna honom, hade också blivit glad om han stannat kvar. Inte så mycket om säga om honom egentligen. Om han som hockeyspelare var en krydda hade han varit mjöl, inget spännande men gör det det ska.

Blir intressant nu att se vad vi får in istället, Offensiva backar har vi, Defensiva likaså. Är väl en ny 2-vägsback som ersättare vi behöver få in, gärna rightare men inget krav. Finns det några namn som snurrat runt som kanske kan ha lite substans?

Jaja, blir nog bra i slutändan, ser ju redan bättre ut än ifjol och 17 resor bättre än sist vi var i SHL. Presentera hela truppen nu så man kan gå på hockey-semester!
Låst ämne

Olli Nomadinen : Ja jag har så svårt att få ihop folks resonemang om Fille. Nu är det ju inte en toppback vi tappar och om nån har glömt bort så kom vi faktiskt sist föregående säsongen och det kommer behövas göras flera förändringar för att ta nästa steg.

Ok att man kanske skulle tänkt sig bytt Westerlund mot Erixon i så fall. Men nu tror jag ändå Erixon kommer vara 7:e eller 8:e back mestadels. Westerlund hade också harvat där nånstans.
Låst ämne

OlliJanne: En gammal Tjeck å Slovakisk pygmee med alldeles för få utvisningsminuter. Mitt Östersund får satsa där ;-)
Låst ämne

Gorkyman: 173 cm och 75 kg 🤨 va faan nu får du passa dig för Modanos vredesutbrott om du ska hålla på och föreslå sådana där lilleputtar 😆
Låst ämne

Bragd-Birger: Ja Lander lär rankas högst bland centrar i SHL och Hanzl runt topp 5 så där har vi det ytterst gott ställt. Det här laget börjar fanimej ta form. Backsidan ser idag bra ut, får vi in ytterligare nån tyngre pjäs ser det mycket bra ut. Framåt kan vi räkna med en till, kanske två.
Hej då och lycka till i livet säger jag till Fille. Jag känner väl mest "jaha" över att han lämnar
Låst ämne

Gorkyman: Har varit på gång att lämna tidigare, så nu när kontraktet gått ut borde det väl funka.
Låst ämne

Perreman: Nöter på med denna som kompis till Hanzl
Låst ämne

Hade inte gråtit om FW blivit kvar, men gråter inte över förlusten (?) heller med nuvarande backar. Det känns som att han har kritat på 1 år i taget lite på i brist på bättre alternativ, och den känslan stör.
FW har ett självförtroende som vida överskrider hans självinsikt. Hur mycket han än vill vara EK65 är han det inte. Inte än iaf. HV blir nog bra för hans CV.

Meen, man kommer ju sakna han och Svensson ihop. Tror jag. Men förhoppningsvis inte.
Låst ämne

OlliJanne: Vi får helt enkelt skaffa en Kanadick som har finsk fru och spelat ett decennium i Tjeckien. Problem solved!
Låst ämne

Sådärja, känns skönt att kunna räkna in Eronen till slut.
Tycker att det ser riktigt bra ut på både back- och fw-sida. Lite osäkerhet över målvaktssidan kanske, men hoppas på att JJ tar med sig spelet från andra halvan av säsongen och fortsätter utvecklas därifrån.

Ett stabilare försvar lär vi få. Klar uppgradering på backarna inklusive bonusfaktorn med en - förhoppningsvis - helt återställd och stenhård Didde.
Och: två härförarcentrar nu när Hanzl fått sällskap av Lander. Oerhört viktigt i det totala försvarsspelet.
Kan dessutom Lundin spinna vidare på det tunga spel han bidrog med i slutet, så...ser det onekligen stabilt ut.

Räknar med att Liljegren försvinner (för sin egen skull bör han få ordentligt med speltid i en HA-klubb), och jag skulle inte deppa om även Alvarez sökte sig vidare. Mindre troligt, dock. Får hoppas att han tränar på bra och får in tillräckligt brinn för att spela i en 3e-kedja.

Vi kan nog ha lite is i magen med dom sista pusselbitarna. Beroende på kassastorlek, så klart. Men finns det deg för sisådär två tyngre värvningar till är det ingen panik. Det kommer att dyka upp bra namn, och så länge dom andra lagen fyller upp sina topp-sexor kan det bli fyndläge framåt sommaren.

Lite trist ändå med Westerlund. Kommer att sakna hans skridskoåkning och perfekta kompabilitet med Svensson. Men någon poängproduktionsroll har jag svårt att se att han kommer att få ens i HV, Nubben till trots.
En klar what-the-fuck-faktor finns dock, sett till hans svårbedömda potential.
Men han har nog varit sugen på att dra rätt länge. Känslan är lite att han skrivit på med lite mutter över att inte andra, mer lockande alternativ funnits.

Apropå HV ska det bli intressant att se vad dom gör med truppen. En jävla massa backar på kontrakt, men med klar HA-prägel. Nubben har nog lite kontrakt att riva om det ska bli högre kvalle där.
Låst ämne

9108: Ja jag tror man kan få några extra % ur en utländsk spelare om denne har minst en till lagkamrat av samma nationalitet. Hanzl är klass och klarade sig bra ändå men nog kanske man hade kunnat kräma ut ytterligare några poäng om han hade haft en tjeck med sig? Och Hur blir det med LaLeggia nu när han inte har Zajac och Rattie att umgås med? "Skaffa inte en katt - skaffa två, så kan de underhålla varandra medan du är på jobbet"
Låst ämne

Smakprov - Mål Eronen - pojklagsmålgest och jävligt skön måljingle (not) 😃
Det här kan bli riktigt bra.

twitter.com/hctps/status/1509591693074612230?s=21&t=OiRrv79NX9Q-HYQahkTQsA
Låst ämne

Vi saknar fortsatt spets framåt och målvaktssidan kan bli ett jäkla debacle innan det är klart.

Men! - Att kunna säga redan i Maj månad att Tim Erixon är det sämsta backen vi har (om vi räknar bort Noel som är helt oprövad) så är det inte kattpiss! 6 stycken backar i laget som håller hög klass!
Låst ämne

9108: Skönt att Eronen är klar nu! Det är en klassback! Jag är mycket nöjd med denna värvning. Som du säger Nooky vill jag gärna se en finsk back till i TIK.
Låst ämne

kaofl: då har han nyligen förlängt , hade varit en bra spelare för er. man kan inte bara ha 1 finsk, man behöver 3!

ett timrå ska alltid ha 2 finska backar
Låst ämne

9108: Nurmi har kontrakt till 24/25 tyvärr :)
Låst ämne

OlliJanne: In med Erik G nu. Det blir kul.
Låst ämne

SMÅLAND: Byt ut Explorern mot Finlandia för saaatana vittu perkele.
Skönt att Eronen äntligen är klar, började faan bli lite orolig.
Synd att det inte ser ut att bli nåt med Fille Filur men både Eronen och Stenqvist känns som klara plus genemot Fille och Zajac. Bohm dumpade vi ju under säsongen och Paigin var ju bara inlånad. Didde, Svensson och Erixon var ju fortsatt under kontrakt (Svensson förlängning) så redan nu känns backsidan bättre MEN jag vill nog se ett riktigt bra namn till in
Låst ämne

Synct: Nu får vi dock in Eronen som jag ser som ersättare till Westerlund. En aolid tvåvägsback som jag tycker beskriver sin roll rätt bra i presentationen. Bra förstapass etc.

Vi kommer ha Stenqvist och LaLeggia som våra offensiva toppbackar. Där har jag ytterst svårt att se Westerlund sno tid från i PP etc. Måhända att han får större roll i HV, men lite konstigt att han går dit kan jag känna ändå. Om inte Nubben kör nått budgetbygge och vill sätta sin prägel..
Låst ämne

Bee: Jag hade gärna sett Westerlund stanna till rätt pris.
Men här tror jag att Nubbens vilja att vara den som ligger bakom Westerlunds eventuella genombrott väger in.

Börjar vi inte ha lite för hög medelålder?
Låst ämne

sargad: "Modoismen" sprider sig. Det man kan säga om Westerlund är att han utvecklats enormt under sina år i Timrå. Han var faktiskt ett av våra 2 toppbackpar i år tillsammans med Svensson. Det han saknar för att bli den PP back han nog vill bli, är ett skott.
Klart underskattad i min bok.

Kanske var det rätt att lämna nu. Jag får en känsla av att inte kännt sig fullt uppskattad av tränare mm i Timrå genom åren. Därav de sena besluten om att stanna varje år.
Blev han inte lite åsidosatt till förmån för Lander d.y. under ngt år också?

Detta blir nog bra för båda parter tror jag.
Låst ämne

sargad: Garanterat. Tonen om Westerlunds förmågor var väldigt varm tills det började se ut som att han var på väg ut. Samma med Rattie för den delen.
Låst ämne

Synct: Zajac, A.Carlsson och Bom fick inte plats. Paigin åkte hem. F.W. har nog ställt krav som TIK inte anser sig kunna erbjuda. 1 ny back till och Erixon är 7e back. Tror inte F.E vill spela långt ner i hierarkin.
Låst ämne

Synct: Samtidigt som man måste försöka bli bättre om man vill klättra i tabellen. Vem i dagens uppställning ska Westerlund gå före offensivt? Han petar inte LaLeggia i första PP. Både Eronen, och inte minst Stenqvist, är snabbare att flytta puck och spelat powerplay genom hela deras karriär. Fille har fyllt sin roll med beröm godkänt, men när han vill vidare för att försöka ta en roll han inte klarar av - kör i vind och grattis om han lyckas. Men det kommer inte gödslas med PP-tid i HV. De har Billins, kommer få behålla Emil Andrae och har Adam Almquist på väg in. Alla de tre är bättre än Fille offensivt.
Låst ämne

Grattis till en väldigt bra back!

borde försökt få Markus Nurmi med, tror inte han har förlängt men kan ha fel
Låst ämne

sargad: Lite som man provar intala sig efter en skilsmässa typ? Sant, haha. "I'm better off without you!"

Hade gärna behållit Westerlund i samma roll med Svensson.
Låst ämne

Ida smak Explorern extra gott!!
Herschlise Willkomnen Erronnen!
Låt dä rinna lätt i stupuslingen rabbuslingar!!!
Timrå IK mot SM-GULD 22/23 😍🥳😎
Amen 🙏❤️
Låst ämne

Kul och bra med Eronen.

En allmän reflektion angående spelare vi tappar; vi, likväl som fans i andra klubbar som blir av med spelare, har en tendens att nervärdera den aktuella spelarens förtjänster. Kanske är nån slags mänsklig försvarsmekanism?
Låst ämne

Icingpucken: Mjo, han ville han en större roll, kommer han få spela massa PP i HV och få en större roll där får de nog ställa in sig på kval igen om ambitionerna inte är högre än så, annars vill han nog bara testa något nytt.
Låst ämne

Synct: tror inte Nubben gör nåt mot Timrås vilja. Det räcker med en gång. Han fick säkert gå utan ersättning från HV om han lät truppen vara denna gång. F.W. fick inte plats helt enkelt.
Låst ämne

Synct: Vill han plocka breddspelare istället för Riku Hahl-spelare, be my guest!
Låst ämne

Icingpucken: Det blir HV för Westerlund alltså? Nubben har redan börjat norpa i sin gamla kakburk.
Låst ämne

« · 2344014 · »