1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

593261 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2024-25

« · 2682213 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2024-25
297:

Vad gäller den aktuella diskutionen om ny arena. Så måste Backlund och CO måste genast börja jobba på vad som går att färbättra i den befintliga arenan. Sluta sitta och slentrianklaga på att folk inte kommer till arenan. Bara för att hemvändarna är hemma och spelar igen liksom?

Det gäller att kavla upp skjortan och jobba hårt. Hårdare än nästan alla klubbar i ligan, då förutsättningarna är som de är. Jag vill inte höra en enda gång till att Backlund endast lägger över ansvaret på att supportrar inte kommer till arenan.

Se sig själva i spegeln och börja hitta lösningar istället för att se alla problem. Annars är det dags för pensionen och att lämna över fanan till andra dom är drivna med nya visioner.
Kommentera

297: Nej jag var lite otydlig där med. Det är underhållningen i kombo med hemmavinsterna. (I synnerhet den obefintliga underhållningen)

Denna säsong i synnerhet då laget efter Jul helt såg ut att kasta in handduken. Varför skulle supportrar ge sig ut till arenan, betala dyrbara pengar och tid. För ett lag som mest ville ta semester i förtid liksom?

Jag skulle säga att mitt egna engagemang dog ut rätt tidigt och mitt fokus har rätt länge redna legat på nästa säsong.
Kommentera

Sputnik1: ändå är det bara säsongen 22/23 sen vi gick upp som vi tar fler poäng borta än hemma men jag köper ditt resonemang. Jag tycker inte ens det handlar om att vinna matcher utan att spela en hockey som drar publik.
Kommentera

297: Tilläggas skall ju också att hemmaspelet varit lite av ett sorgebarn. Även första säsongen med hemvändarna. Underhållngen var nästan obefintlig och vinsterna har väl lyst med sin frånvaro.

Under Ante vid rodret har vi väl mer lyckats sätta ett bortaspel, men inte lyckats hitta ett vägvinnande spel riktigt på hemmais.

Hoppas att Jokinen kan komma in med en lite mer kaxig approach, som smittar av sig till laget.
Man vill ju se det där klassiska Timråspelet från början av 2000 talet, där vi flög fram på isen i början av matcherna.

Sånt smittar av sig på publiken, speciellt den historiskt svårflörtade publiken från Timrå/Sundsvallstrakten.

Där publiken kan känna att man är med och bär fram laget med sitt engagemang under matcherna. För att skapa en inramning och känsla som inte går att uppleva hemma i soffan och som man känner man inte vill gå miste om.
Kommentera

werty: ja utan att skoja så är nog Jokinen det viktigaste som händer Timrås a-lag inom den närmaste tiden
Kommentera

Rip Kirby: Om den uttalade målsättningen för klubben är att etablera sig på den övre halvan i SHL så måste man se förbi truppen. Vi har ett fönster där vi sportsligt skulle kunna gå långt på grund av hemvändarna men när dom lämnar så är vi ju ett Oskarshamn 2.0. Jag tror man måste bredda den organisatoriska sidan och just nu kan vi bara locka lite över 4.000 pers till arenan i slutskedet av serien. Intresset för hockey i regionen är uppenbarligen inte så högt som man hade önskat. Det är bara vi och HV71 i SHL som sänker vårt snitt jämfört med föregående år.

Jag tror också det blir bra med jokinen men jag tror det finns ett tak gällande hur mycket Timrå kan växa på sportsliga grunder. Vi blev topp 6 i fjol, vi sänkte publiksnittet efter det. Vi fick hem hemvändare, folket flockade inte till läktarna ändå.
Kommentera

Rico01: mycket intressant, läser man kommentarerna under artikeln så verkar de flesta vara väldigt imponerade. Stämmer siffrorna om budget så kom han jukurit 5a i Liiga med en budget som är samma som västerås ungefär.
Fokus verkar ligga på träningarna och att utveckla laget som helhet och även individuellt, mest fokus på skridskoåkning. Måste säga att för varje artikel eller liknande man läser om Jokinen så känns det bättre och bättre.
Kommentera

297: Men om man tar och tänker till litegrann, varför skulle Timrå IK vilja flytta sin verksamhet till grannkommunen, som dessutom är ganska så klappsämst på att bedriva elitverksamhet vad gäller ishockey? Nej, det kommer förstås aldrig att hända. Det är en icke-fråga som aldrig kommer nå fram till nåt styrelsebord att ta ställning till.

Jag säger inte att jag tycker det är särskilt inspirerande, men vi är där vi är, rent geografiskt med givna förutsättningar med tillhörande duktigt ö v e r t y d l i g a begränsningar. Timrå IK kommer fortsätta spela sina matcher i Timrå kommun. Kulturvärdet i historiken finns där, absolut, men detta svarar inte särskilt bra upp till den mer "moderna" hockeypublik vi har idag jämfört med när vi spelade ishockey utan tak på samma plats, för mer än 60 år sedan.

Visst går det att utveckla arenan ytterligare. Detta är nog ett absolut måste om vi vill kunna växa som klubb. Men arenans läge underlättar väl inte sådär jättemycket.
Men något vi verkligen kan jobba på är ju att förbättra bilden eller uppfattningen om oss själva. Vill vi framställa oss som den fattige kusinen från landet som är glad att få sitta bredvid och titta på när storpojkarna leker?
Det här är en ledarskapsfråga som har med nöjdhet att göra. Att som individuell spelare eller som lag bara kunna känna en riktig nöjdhet när man vinner varje match borde vara en självklarhet. Där kommer ledarskapet in i bilden. Bilden du förmedlar som tränare färgar också vad din klubb står för.

Här tror jag på en förändring om och när vi nu får en ny tränare. Olli Jokinen är jag helt övertygad om kommer in med en lite annan kravbild än vad Timrå IK´s spelare har sett tidigare. Möjligen att Anton Lander fick känna på det i Ryssland eller i Schweiz? Men där fick han ju kanske just därför också känna känslan att vinna något. Det här är det absolut viktigaste mentala steget våra spelare behöver ta för att kunna utvecklas individuellt som spelare och gemensamt som lag.
Kommentera

Peja: personligen tycker jag det viktigaste är att jag slipper köa för att köpa bärs.. före, under och efter matchen. Bygg några pubbar till runt arenan så får vi säkert mer och gladare folk på matcherna. Jo just ja, prova att vinn nån jävla hemmamatch dessutom
Kommentera

Olli Nomadinen : ja jag är inte så militant emot ny arena men det finns så många frågetecken som måste rätas ut. Finansiering av ny arena är nog det jag är mest orolig över. Publikunderlag från kräsna Medelpads publiken, hur ser det ut efter en säsong? Blir det ett initalt uppsving som sedan klingar av? Sedan kommer väl Strimma vända sig i graven om Timrå IK spelar sina matcher i Sundsvall men det är väl egentligen ett tveksam argument
Kommentera

AndersN: köp av giffarna deras arena/stadion/kråkslott. Allt utom fasad står väl redan där då. Prima läge, giffarna får slantar att köpa ett riktigt fotbollslag för och Timrå får en långsiktig chans att haka på demografi-racet för att kunna fylla en arena.

Det fattar väl vem som helst att i långa loppet så kan inte Timrå haka på ekonomiskt med en arena i Timrå. Människorna bor i Sundsvall. Gör som andra norrlandslag gjort, bygg centralt.

…sen vaknade jag och insåg att vi var panka.
Kommentera

Rico01: Gillar hur man beskriver att Jokinens fokus varit Skridkoåkning/intensitet och kampmoment. Vi har en del "mjukisar" som behöver utmana sig själva lite mer! Mer kamp och tävling på träningarna lär öka kvaliten på matchsituationer. Också att det skapas lite mer konkurrens situation!
Kommentera

Olli Nomadinen : Skippa landslagsjippona så kan man beta av serien snabbare. 👍
Kommentera

Andersson: Det ska ju hinnas med manikyr, bytas frisyrer, göra nya gaddningar som ska läkas etc mellan matcherna så 8 månader är nog snarare tight om tid
Kommentera

Pinaceae: Sen gör det ju ingenting om dom hade snabbat på lite . 8 månader för 30 omgångar är segt
Kommentera

Karlsson74: Det här med sommarväder och allsvenskan är ju att ta i, den finaste tiden på året har ligan uppehåll... Snö på läktaren är snarare standard, både till våren och hösten, i synnerhet när det ska kvalas.
Kommentera

Peja: Strömvallen ligger idylliskt sedan är det ändå ingen som går på Gefles matcher så det kvittar väll lite var planen ligger. Till skillnad från Gavlerinken så har ju i alla fall Gavlevallen varmvatten.
Kommentera

AndersN: Kan vara knepigt med trafiken om man bygger en arena för centralt. Det var på tapeten för Brynäs ett tag men det blev en ombyggnation av Gavlerinken istället. Däremot byggdes en ny fotbollsarena till Gefle istället för att renovera om Strömvallen. Med facit i hand hade jag hellre renoverat om Strömvallen (som ligger centralt, men det är inte lika många som åker bil till deras matcher som till Brynäs matcher). Tycker man tappar mycket när man bygger en ny arena och därmed lämnar anrik mark.

Som bortasupporter är det ju också mycket roligare att komma till typ Hovet än en ny arena, men fattar att det är skillnad i intäktsmöjligheter.
Kommentera

Olli Nomadinen : Vi är nog rätt eniga.
Tyvärr tror jag att om man en vacker dag skulle bygga nytt så är alla bra lägen redan borta och det blir en kompromiss som inte blir riktigt så bra som man önskar.
Kommentera

AndersN: Är 100 på att en ny arena med den hype det skulle innebära vore en jävla boost för hockeyintresset i regionen. Det här är ju helt osannolikt men en fin arena i storlek med skabbräven nere i hamnen, gångavstånd till city och utöver det fina egna faciliteter, skulle skapa ett ovärderligt och bestående uppsving.

Att ens nämna Giffarna i sammanhanget är ju bara löjligt, totalt irrelevant och inte trovärdigt på en fläck.

Men som sagt, en kostnad på i runda slängar 1000000000 kräver ju en avkastning inte ens en utsåld arena X antal ggr/säsong ger tillräckligt av under överskådlig tid. Krävs finansiärer med väldigt stora ekonomiska muskler för ett sånt projekt. Efter att man tagit sig förbi det "lilla" guppet som stavas bytänkande och lillebrorskomplex.

Tanken är mao rent hypotetisk och skulle kräva att ingen rivalitet mellan Timrå och Sundsvall existerar eller har existerat. Där är vi och där blir vi. En ändlös och, tyvärr, totalt fruktlös pseudodiskussion
Kommentera

DrCox: Vart riktigt lyckat med bra restaurang samt gångavstånd till hotell nattliv och andra restauranger.
Kommentera

Per HApps: Den där kommer jag ihåg. Jag tyckte att den verkade kanon. Jaså, några har gjort en förfrågan?
Än kan gubben 👍😂
Kommentera

OlliJanne: Foppa banklån samt kommunen tror jag det var
Kommentera

DrCox: Det enda negativa jag ser i frågan kring ny arena för Timrå är att dagens byggnadskostnader är på tok för dyra. Men resterande 4000 supportrar har 1800 andra åsikter där kärnfrågan tycks vara att Timrå ska hållas exklusivt ifrån utomsocknes åskådare. Det ska vara lika jävligt att åka och titta på Timrå ik idag som det var på strimmas tid för alla!
Kommentera

OlliJanne: SCA kan pröjsa vår nya arena ;) Gör miljardvinster
Kommentera

DrCox: vem pröjsade det kalaset?
Kommentera

Här kommer en liten nugget
Uppladdat:

0x600-arena_0.jpg

Kommentera

Karlsson74: Det funkade för oss att bygga en ny arena trots fler sa att vi aldrig kommer att kunna fylla en arena som tar +7000 åskådare när vi inte ens kunde fylla Kempehallen varje match.
Kommentera

OlliJanne: I Ängelholm så stod ett bostadsbolag för den största summan. Man såg helt enkelt marknadsmässiga möjligheter med först en totalt nybygge 2008 sedan flera utbyggnader. Tror säkert något liknande kan hända i Sundsvall/Birsta också. Då skulle Timrå kunna hyra in sig precis som de gör idag av Timrå kommun. Jag tror bara det är en tidsfråga innan något liknande sker här. Fast konjunkturen måste ju vända uppåt igen innan det kan bli aktuellt.
Kommentera

Nostalgitripp. Djurgårdsforum för 2år sedan 😎
Uppladdat:

0x600-img9733.jpeg

0x600-img9732.jpeg

Kommentera

Mcmac: nu är det ju inte sporter vi gämför och inte jag som tagit upp Gif. utan jag bemöter bars det eviga påståendet hurvida en arena i stan automatiskt skulle generera så mycket mer publik . Det är ingenting som är så jäkla säkert och självklart som en del förståsigpåare vill göra gällande..sundsvall är en svår stad . Det är bevisat sen många år .
Kommentera

Mcmac: nu svarar jag inte specifikt dig utan mer alla som stör sig på giffers publiksiffra jämförelsen, vilket snitt kommer Timrå få med den nya centrala arenan?
Eftersom en ny arena lär kosta en miljard så tror jag inte ens en publiksiffra på 6000 i snitt lär göra det lönt. Och vem som än finansierar så vill man väl ha avkastning
Kommentera

Karlsson74: Så trött på GIF-jämförelsen, det är en helt annan sport och en helt annan förening. Det är fullkomligt irrelevant när man diskuterar huruvida Timrå IK hade haft högre snitt eller inte.
Kommentera

Marodören: 2413 hadde Gif i snitt ,2023..
Är ju inte ens hälften av vad Timrå hadde trots bästa plats i stan.sommarväder,Gångavstånd till barerna i city osv
Kommentera

Marodören: Mycket bra inlägg. Det kommer givetvis aldrig att ske men SJÄLVKLART skulle det vara en fördel om arenan fanns centralt i Sundsvall. Att väga in GIF:s publiksiffror, i synnerhet nu efter några rejält sega år (även Allsvenskan 2022 var seg), är bara trams. Inte minst efter en premiär i mars med snö dagarna innan. Hade GIF spelat på Balders eller i Gärde hade det inte ens varit dessa siffror. Eftersom andra tokgissar anti centralt läge tokgissar jag att vi skulle kunna snitta 6000 med placering i Sundsvall. Men som sagt, det kommer naturligtvis inte hända.
Kommentera

Marodören: Noterar och konstaterar som föregående talare. Trots alla fördelar giffarna har med sitt läge mm, så har de väldigt knapert med publik.
Kommentera

Marodören:

Ändå var det knappt 3500 i premiären trots finväder o derby. Hade varit intressant även medan en undersökning exakt hur många av dessa som bor centralt i stan som var på matchen. Har väl varit fulla läktare en handfull gånger genom åren även. Sedan återigen så spelar vi på vintern så cykla är inget alternativ.
Kommentera

Marodören: Va? Timrå blir BIK Karlskoga för vadå?
Kommentera

Zoogin62: ska bara säga en sak ang. fotbollen i stan med Giffarna, vet inte hur många som varit där på ett ”sommar” derby mot Öfk eller valfritt Sthlm lag med fulla läktare och sång m.m …jäkligt mäktigt ändå när man tar cykeln in och avnjuter ett par bira på valfri bar och går på matchen sen och likadant efteråt innan man cyklar hem…supportrar överallt. Fan vad roligt ändå…ni förstår vart jag vill komma men Timrå IK in i framtiden så behöver vi rätt personer med rätt visioner annars kommer vi att bli BIK karskoga…gör ont men sanningen svider även för alla i Timrå
Kommentera

Jokinens Jukurit utslagna i slutspelet med 2-4 i matcher. Kanske kommer en presentation snart då?
Kommentera

Zoogin62:

Det ursprungliga inlägget skrevs i silly-tråden och jag kommenterade det utan att tänka mig för. Hoppas att ingen tog någon större skada. I annat fall beklagar jag å det grövsta.
Kommentera

DJ Hemp: skojigt att läsa om fotboll i våran silly!🤢
Kommentera

Olli Nomadinen :

Visst, det är sant. Går att se skjutpuck i Malmoe också. Dock med avsaknad av den där speciella nerven. Känner den bara i Sundsvall/Timrå. Vill ha mer än underhållning.
Kommentera

DJ Hemp: Går ju att se hygglig sparkboll i Malmoe också
Kommentera

Olli Nomadinen :

Noterade klädkod och pyroteknik i sändningen. Verkar vara ett annat klientel nu än på min tid. Uppfriskande eller tröttsamt är väl en smaksak. Har lekt med tanken att försöka jobba i Sundsvall till sommaren för att hänga på, men det fungerar antagligen inte så bra. Har man en gång hamnat i Skåne är det svårt att ta sig härifrån 😐
Kommentera

297: Ja Adam Plant tror jag det var. Killen som inte kan se en elefant in den så står en meter ifrån.. dock så spelade han vidare 22 matcher säsongen efter, rätt så mycket för att påståtts blivit invalidiserad av Walli.

Tycker Walli är helt rätt typ av spelare att få in. Orädd men spelar inte fult på något sätt.
Kommentera

Stod på Östra stå idag på Norrporten. Engagerade pojkar (tjejinslaget var begränsat om man säger så) där trots att mängden inte imponerar nämvärt. Många svartklädda med likadant, oidentifierat märke på jackärmen. Några med slalomhuvor så bara ögonen syntes. Vad minns jag bäst av klackupplevelsen? Hmmm....🤔
"Horungar!" "Hata" samt en jävla massa pyro. Såg inte matchen långa stunder. Nå, det var väl ingen större förlust iofs, hände nada i 93 minuter. Mao ganska precis raka motsatsen till en klackupplevelse på Västra stå. Måste säga att jag föredrar det sistnämnda varje dag i veckan
Uppladdat:

0x600-img20240330125625.jpg

Kommentera

297: Jag gjorde en snabb översättning på vad Mieho betyder på svenska och svaret blev Mähä. Väldigt passande och en bra beskrivning av ishockeyspelaren Panu Mieho.
Kommentera

10473: Håller inte med där, jag tycker Walli kunde grisa en hel del hos oss senast. Han sänkte ju nån lövare bakom kassen också, dom har inte slutat lipa över det än. Han har det i sig. Mieho var en gäspning, han grisade ju ingenting. Så fort nån petade på honom åkte han därifrån.
Kommentera

« · 2682213 · »