actionleif: Man kanske kan snöra på sig skridskorna igen som blivande 40-åring..... nä just det ja ..... det är ju Leksand och Malmö som värvar gamlingar!
Redax 2: Och jag som hållit på med det här med slagverk (percussion) ända sedan Micke Lind dök upp i Timrå får ju anses ha satt min lilla prägel på Timrå i alla fall genom alla dessa år. På ett eller annat sätt. Jag hoppas och tror det. Nu tar någon annan över.
Någon turk från Jönköping blev jag inte. Men jag var i alla fall bra. Det kändes så. Nu gäller det att även i fortsättningen bevara vår härliga sittplatspublik.
Blir intressant att se hur allt kommer lösa sig till hösten. Hur som helst så behövs det folk. Mycket folk. I klacken. I Läktargruppen. Glöm aldrig bort att det är folket som bygger landet. I fantasin i alla fall.
Ni stockholmare får komma å göra denna tillställning mer glammig :)
actionleif: Har väl egentligen stagnerat mer och mer sen första elitseriesäsongen då stora delar av det garde som styrt det mesta innan, Willysson etc. hoppade av.
Örn/tall-frågan är vid det här laget antagligen mer genomanalyserad än vad miljöfrågor, eu-omröstningar, räntor och våldsfrågor någonsin varit. I anknytning till trådrubriken vill jag passa på att tacka för denna rafflande debatt som jag följt i månader nu.
Knylan: Precis. Om SK gör en halsduk i liten upplaga (med tallar...) så lär den ju i första hand köpas av de som inte kan tänka sig ha örn-spektaklet på sig. Pengarna går i sin tur till att stödja TIK på olika sätt. Således breddar man sin marknad och skulle således sälja mer än man gör idag. Att diversifiera och med detta nå en ökad försäljning är en normal marknadsföringsåtgärd. Idag har dock vissa fastnat i att eftersom örnen tycks sälja så kan vi ju inte ha ngt annat. Varumärket i sig är tydligen viktigare än att öka försäljningen.
Vad gäller NEH eller några andra reklamare för den delen så har jag en teori om att anledningen till att profilkläder ofta är fula/slätstrukna är att de designas av ngn som aldrig skulle ha på sig dem själva. Jämför detta med det som designas av någon som tänker ha det på sig och som ofta har en kärlek till emblem och färger som man inte kan lära sig på några kurser. Det kanske inte alltid blir snyggt men det har själ...
Redax 2: Verkande leder och sånt, du vet... Nämen vi har hållt på nu sen 2001 då med Hardcore Fanz och sen från 2002 med tifo-delen, och i stort sett kört på exakt samma folk. Vi, precis som i stort sett alla andra delar inom både Timrå IK och SK är i behov av lite nytt folk. I vårat fall först och främst mer folk.
Football Factory ja. Såg den faktiskt för ett tag sen, snälla killar. Är väl ungefär samma struktur i Timrå också, eller kanske inte. =)
Redax 2: Även om jag är inblandad i främst då SK så kan jag inte ge ett konkret svar på den frågan, gällande souvenirerna. En av orsakerna är att det skulle bli någon form av konkurrenssituation, vilket inte riktigt stämmer egentligen. Och skulle SK inkräkta på TIKs konsumenter så borde det väl inte vara svårare än att ge TIK ett arvode eller nått.
Dock så är det ju fortfarande så att allting SK gör är ju för att stärka klubben Timrå IK och dess spelare, vad det än må handla om. Intäkterna från souvenirer brukar ju ofta gå till att subventionera bussar och såna saker.
Redax 2: Kan väl ge någon lite lägesrapport och det är väl att det hela känns väldigt diffust just nu. Vi ser ut att bli ännu färre, i och med att Dalan trappar ner. Så egentligen så står hela "projektet" och väger. Delar av gruppen intar sittplats kommande säsong.
Om jag skulle säga att det är någon form av "kris" på gång inom klacken så skulle jag inte ljuga iaf.
...och för att återknyta till souvernirerna förstår jag ej varför SK ej skulle få ta fram egna halsdukar etc. Är det för att det då skulle framstå än mer så tydligt varför NEH mer borde hålla sig till att tillverka profilkläder för företag etc...
friskan: Fast givetvis, klubben är riktigt välskött när det gäller mycket också. Annars hade man inte stått där man står idag.
Dock så finns det ju så många saker som retar en så fruktansvärt. Det faktum att dom ritat på för ytterligare tre år med NEH för att ta ett lysande exempel.
JimmyH: Kan inte SK ta Talloggan då ? Jätte flagga med Tallar på , var eviga match. Det måste ge intryck på klubbledningen. Nonchalera Örn Jävulen. Allt som har med TIK att göra görs med Tallar.
SK kan ta fram sovenirer med Talllogga. Blir det protester, så är det bara komunloggan
Knylan: Det trista i mina ögon är att fågelskrället är så j***a amerikaniserat. Dom anrika tallarna är inte speciellt vackra, men det finns ju en hockeykultur och en historia med dom
250kg kärlek: Det kallas konsumentmakt och även jag har bojkottat örnprodukterna sedan begynnelsen. Vill inte Timrå veta av sitt förflutna så behöver de aveseende souvenierer inte heller bry sig om min pengar. Enkelt.
General_Moisio: Men grejen är ju den att örnen bara är någon konstruerad skit utan någon som helst förankring till våran historia eller det område som omgärdar klubben. Jag har svårt att se att många gillar örnen på grund av att det just är ÖRNEN. De som gillar örnen och tycker att märket är värdigt en klubb som har historia bak till 1928 hade förmodligen gillat om man haft en panda eller vadsomhelst som officiell logotyp.
Se hela örn-epoken som något snedsteg som man kommer att förnöjt sitta och skratta åt lite nostalgiskt om 30 år. Ungefär som när gubbsen berättar att publiken minsann fick skotta planen i periodpausen på 40-talet och så vidare.
Är ambitionen att bli ett poplag? Klubben och dess historia är mycket mer värd än så. Blir så innåt helvetes less på hur fantastiskt illa klubben sköts när det inte handlar om det rent sportsliga. Vart finns känslan?
Portello: Läget är lite mer komplicerat än så, eftersom huvudföreningen inte vill medverka till någon form av tallogga på de souvenirer som tas fram. Ej heller supporterklubben har möjlighet till detta. Efter årsmötet den här säsongen gick ju Timrå IK med på att ha talloggan på interna brev o.dyl. Mer än så kan vi nog tyvärr inte förvänta oss att se av tallarna i nuläget...
AD: Nej jag anser att bägge två ska synas lika mycket annars kommer de blir ett sju helsikes liv på dom som inte får som dom vill.. de kommer väl bli som på lekis när små barnen inte får som dom vill..:) tragiskt men de kommer tyvärr att bli så..:)
Danne_l: Man måste ju kunna fixa en logga som är en blandning av dessa båda loggor genom att vissa vill ha tallarna och vissa vill ha örnen.. De kan inte vara så svårt att genomföra detta. Dom kommer ju alltid med så smarta alla ideér så detta vore inte ett problem...
Varför kan man inte komma med en gemensam lösning så att båda parter blir nöjda? Alltså en blandning av örnen och tallarna? Då skulle samtliga parter bli nöjda och vi skulle slippa denna ganska onödiga diskussion...
250kg kärlek: Jag tror mer på att indelning av örn vs tall bland supportrar snarare ligger i lidelsen och passionen för klubben än i ålder.
Lever du för laget och anser det vara din viktigaste hobby till på gränsen till att vara viktigare än din dagliga sysselsättning gillar man i regel talloggan och föraktar örnen. Utan att helt generalisera, undantag finns alltid, främst bland de som var med och tog fram fågeln.
Den breda massan som gillar sporten och som stolt håller på Timrå IK och går på matcherna när de har tid över är kanske inte så djupt insatta och då är kanske inte logotypen det viktigaste att bry sig i. De köper något som det står Timrå på som man kan skryta över jobbarkompisen med modohjärtat efter en länsderbyvinst.
Jag skulle nog säöga att varumärket i det stora nästintill förenar de närmaste supportrarna till laget. Där är nog 95% av samma åsikt, oavsett ålder.
student: Ett synnerligen besynnerligt sätt att resonera. Du menar alltså att du inte köper en endaste pryl av det material som huvudföreningen tar fram, om det finns den minsta lilla skymt av örnen på en souvenir? Svälj stoltheten!
Att ta ställning är ett sätt att markera, jag gillar inte heller örnen men skulle aldrig strunta i att köpa saker bara för det. Att stötta en förening innebär inte alltid att man tycker saker är bra. Däremot får man liksom "gilla läget" i bland. Örnen är omtyckt, flest av de unga, tallarna förespråkas av det mer äldre gardet. Låt det förbli så. Det jag kan önska är att föreningen ger tallsouvenirförsäljningen en ärlig chans. Jag inbillar mig att det finns massor av människor i vårt avlånga land som mer än gärna köper en pryl med tallmotiv. Massor av pengar går till spillo om inte föreningen ser potentialen i det. Men att vägra köpa saker för den skull - njet!
Att skilja det unga gardet från det gamla med två olika loggor kan väl inte vara så hemskt? Låt dem som är uppväxt med tallar få bära tallarna, de som är lärd i örnens tecken får bära den loggan. Värre är det inte.
Uppenbart delar varumärket supportrarna i två läger. Förbrödning hade varit det bästa....
General_Moisio: Ett större utbud och att det finns något för alla borde väl logiskt sett leda till ökad försäljning. Vad är så fel med det? Att kludda dit en örn på varje souvenir, är ju ungefär som att bolaget enbart skulle sälja vin. Exakt hur kul skulle det vara?
Timrå kommer alltid att vara en starkt varmärke så därför så tycker jag att de spelar mindre roll vad vi har för logga på tröjorna, och vad de gäller försäljning av supporter grejer så tror jag knappast att den kommer öka bara för att man byter till tallarna igen..de är bra som de är nu.. inga förändringar TACK!"!!!
friskan: Tanken var kanske inte så dålig ändå? Kanske går att fixa ihop ett gäng som var intresserade av att göra lite egna supporterkläder. Jag har kontakter angående kläder och tryck i ett och samma svep. Kanske går att förhandla fram skapliga priser?
Rox: Har gjort ett bra pris på profilkläder till jobbet. De är just röda med svarta armar. trycket kan vi beställa själva. (6 olika bolag som vill vara med på tröjorna. D.v.s: det blir 6 uppsättningar)