1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

592632 inlägg · 6217 ämnen

Slutspel 2023

« · 2498485 · » Till forumet

Sv: Slutspel 2023
söder över: Vår höga forechecking som har varit nyckeln till många vinster fungerade inte alls idag. Vi tilläts inte ens att komma så högt i banan ofta.

Den dagen Erixon slutar använda sitt visir kan jag börja tro ännu mer på seger. Det vore ett gott omen.

Sedan tror jag att Rindells betydelse för laget kan vara större än vad många tror/tycker.
Låst ämne

jå1: Hanzl ger inte Timrå det han gjorde i fjol.

Hanz offensiv lider sedan Ante tog huvudansvaret…

Överlag hade lite rakt spel mot Enroth varit underhållande
Låst ämne

ag är hoppfull, ändå, , vi gör många bra saker
jag tror vi plockar nästa bortamatch
Låst ämne

jå1:

Tänkte knappt på att Dahlén fanns på isen ikväll. Så pass osynlig framstod han i mina ögon. EP gjorde som vanligt en riktig skitmatch, men nu var han knappast ensam om det. Vem i Timrå var riktigt bra egentligen? Kommer inte just på någon som stack ut positivt. Möjligen i enstaka sekvenser, men inte mycket mer än så.
Låst ämne

DJ Hemp: Exakt! "Bara" tre... 😆😅 Men jag försökte belysa det med att det måste vara full pepp inför söndag. Vinst där så är vi på status quo i det perspektivet och kanske vi kan orsaka iallafall lite bryderier i ett lag som på inga sätt är så överlägsna oss som det såg ut ikväll. Vi var inte redo. Ganska så enkelt. Frågan är hur vi kan steppa upp tills i övermorgon och göra en riktig match av det hela?
Låst ämne

DJ Hemp: Så klart! Men inte tänker de spela lika dåligt inför fullsatt!?! .. eller? .. fan också.
Låst ämne

söder över: Säger inte att jag tycker EP förtjänar sin plats i hierakin . Men bara tröttsamt med detta ältande. Hade Dahlén något bättre avslut än berglund ikväll? Näe han sköt väl mest utanför målet? Hanzl? Väldigt många som inte ens fick fram skotten till mål ens, många avslut på Örebro-ben. Skvätta puckar och dutta var många bra på ikväll osv. Vi förlorar inte denna match pga att EP lirar högt upp i kedjorna.

Tror & hoppas att det kommer skapas en hel del mer nästa match.
Låst ämne

Zäta75: mm i dessa matcher tror mer på detta koncept som du lyfter. Men!

Det krävs rakare anfall med. Man kommer inte vara lika kreativa med den uppställningen men äh!

Det kommer köras på bara…
Låst ämne

Rip Kirby:

”En vinst på bortais är allt som krävs.”

Det krävs tre vinster på hemmais också. ;)
Låst ämne

9682:

Men det spelar ingen större roll än så länge. Vi imponerade lagom mycket mot AIK själva då det begav sig för två år sedan. Egentligen var det först i de fyra sista matcherna mot Löven i finalen som vi visade var skåpet skulle stå. Vi körde över dem fullständigt helt enkelt, trots en oroande förlust i första matchen. Inte för att jag är övertygad om att ni gör samma sak, men jag vill i alla fall uppmuntra er med att det är möjligt.

Dessutom behöver ni inte visa upp några SHL-takter ännu, då ni bara möter HA-lag på vägen mot uppflyttning.
Låst ämne

roger_sundsvall:

"men domarn är fa*n inte bra idag"

Nej verkligen inte, det är för lite JFKande här inne i förhållande till hur allvarlig Hanzels "huvudtackling" var. Framförallt när bentacklingen på Hartmann gick helt fri.

Nej tack till Örebro Pirate Vipers.
Någon annan som noterat att det syns exakt noll Pirates/Vipers tröjor i Berhn Arena? Nästan som om ÖPV är ett lag som blev populärt för 7 år sedan när det började gå lite mindre dåligt.

I jämförelse - Timrås bortaklack mäktade med tröjor äldre eller lika gamla som DIFs sista guld.
Låst ämne

297: Uppenbarligen var det en explosion av adrenalin i första perioden som gjorde att Örebro såg ut som gamla CCCP medan vi mer försökte kopiera Brynäs. Bättre på precis allt. Tyngre, först på SAMTLIGA puckar och vi blev översköljda gång på gång. Helt utan tanke på förändring. Varför?

Frågan är om det finns något motmedel? Vi har dom spelare vi har. Fungerar det att spela mer fysiskt, även fast timråspelarna ikväll såg ut att väga 50 kg lättare? Något behöver ske. Frågan är om det finns nån lösning. Eller om det är så enkelt som att vi behöver VÅGA ta fighten. Ta rygg på Anton Lander. Spela grisigt utan att spela fult. En svår men skön konst, som kan göra den skillnaden som krävs.

En vinst på bortais är allt som krävs. Nu gäller det bara att vi tar vårt ansvar på söndag och stöttar laget till seger.
Låst ämne

DJ Hemp: Vi visade inga SHL-takter ikväll. Många var rädda om sina handväskor och lösnaglar! Tant Karlin glömde berätta att det är viktigt att alla är vakna.
Låst ämne

9682:

Ni vann i alla fall första etappen och hoppet om SHL och Bernhardt lever. Lycka till även framledes! Ser gärna att ni tar Brynäs plats om de nu försvinner.
Låst ämne

Modano: Har du hittat caps lock Modano?
Låst ämne

Modano: föredettingar han har aldrig varit bra bara ta energi från laget kan inte ens sköta bytena
Låst ämne

Modano: Du kan hockey!
Låst ämne

297: amen
Låst ämne

Modano: Jag skulle vilja se Dahlen Lander Hartmann

Palola Hanzl Walli

Pettersson kan få spela i 3e. Men det lär ju inte ske
Låst ämne

Sputnik: Ja det är provocerande att se. Hartmann sliter som en galning där ute och tar dom där tuffa kamperna i slottet. EP glider sakta bakåt från en närkamp och hoppas få ett mirakelpass på klubban bara för att ta ett Emil Berglund-avslut eller passa pucken ur offensiv zon. Svågerpolitiken ligger som en våt filt över Timrå IK’s offensiv.
Låst ämne

Zäta75: Pettersson har inget att göra i topp 2 liknar Brynäs boken ingen får röra en föredeting som åker runt och fyller år varje match och bara tänker på nästa lön fy satan 🤮
Låst ämne

297: Den där kedjan borde ju inte ens få finnas som förslag på Antes taktiktavla längre.
Ner med EP och upp med Hartmann istället.
Låst ämne

297: Såg det. Men vi satt ju mest i utvisningsbåset

Med Rindell vågar jag säga att våra chanser varit större
Låst ämne

Zäta75: Jag (och Modano) har själv tjatat om att fysik tar oss längre. Vet i fan vad som gäller. Sett MIF tugga på mot BIF och vi har Kalles Kaviar killar som knappt klarar av när det smäller mot AIK. Skills och tempo ska nog ändå räcka längre..
Låst ämne

Zäta75: man körde ju Dahlén - Lander - EP i tredje och det gav noll och inget.
Låst ämne

Zäta75: Vi måste börja med att sluta spela så ängsligt i uppspelen. Inga långpass med osäker utgång. Driv med puck. Örebro är skickliga men inte omöjliga att spela runt och trötta ut med skridskoåkning.

Vi kan inte dumpa puck eller slå långpass på stillastående gubbe mot Örebro, de läser sönder det och vi har inte fysiken att ta oss ur sådana situationer.

Vill se bättre självförtroende med pucken nästa match.
Låst ämne

”Den som ger upp nu lär jag aldrig förlåta”
På söndag kokar vår arena och då kör vi över Örebro! Vi kan absolut vinna 1/2 matcher på bortaplan också!
Låst ämne

297: Bör man kasta om i kedjorna tills på söndag tycker ni? Dahlen Lander Pettersson igen? Eller Hartmann med Lander och Mieho som funkade bra tidigare kan spela fysiskt

Örebro är stora och tunga på fysik tar vi dom inte. Måste spela ut dom. Örebros trönate har gjort läxan
Låst ämne

JanneH:

Samma här. Ganska lätt att skaka av sig denna förlust trots allt. Mest irriterande var att vi blev så frånåkta och utspelade under ca 75 % av första perioden. Sedan kan vi skylla rätt mycket på domarna också, vilket kan vara lite skönt en sådan här gång. Då vågar man trots allt tro på en snabb revansch på söndag. I så fall gillar vi detta med hockey igen. Nu kan vi låta melankolin skölja över oss fram tills dess.
Låst ämne

297: Jag tycker Palola gjorde det riktigt bra stundtals och vann flera närkamper, en av få som gav allt ikväll. Utvisningarna mindre bra, men i det stora hela var han bra dock väldigt ensam.
Låst ämne

Tonymontana: vi har ju några riktigt dåliga matchningar. Örebro spelar tufft, våra tilltänkta målskyttar (Dahlén EP) klarar inte av fysiskt spel. Våra fysiska spelare gör inte mål (hartmann, walli Hanzl). Tycker dock hartmann gör en riktigt bra match. Walli, var han ens ombytt? Sen Palola, ska vara målskytt och gör inte ett skit förutom att bli utvisad två gånger om, båda gångerna i offensiv zon.
Låst ämne

297: Det som är lite oroväckande är ju att Hanzl och EP14 varit ganska dåliga ganska länge nu. Finns ju inte mycket som talar för att dom ska höja sig till på söndag.

Sist Hanzl var riktigt bra var väl borta mot Malmö i omgång 3, typ. När han gjorde två mål. I övrigt har han mest sett ut att sakna tjeckisk öl. Typ.

Nu är det tidigt i serien och än finns tid att vakna. Men jag hade - med kvalspelet i minnet - en bild av att Hanzl skulle dominera. Driva spelet offensivt, ta ansvar defensivt och inte göra ett misstag på 60 minuter. Precis som Lander skulle göra. Blev ju inte så.

Nåväl. Ny giv på söndag. Allt glömt. Möjlighet att vända tillbaka momentum. Och dessutom: det är för fan inte negativt kval vi håller på med. Hur skönt är inte det?!
Låst ämne

jå1: ja… han sket ju på sig om och om igen? Visade upp Berglund-klass i avslutet och skvätte puckar omkring sig eftersom han var så rädd att mötas av fysik.

Han spelar alltid i ledande formationer och det händer ungefär lika mycket som för Alvarez ifjol.

PP dör vid Pettersson med. Han drar ner tempot så pass att Öret kan åka och byta trots att dom ställer upp i defensiv box.

Man kan ju hoppas att det släpper men vad talar för det kring Pettersson sedan 2022?

Dahlén Hanzl och Pääjärvi får skit i forumet med efter denna match…
Låst ämne

Långben: Tyvärr har dessa herrar inget att komma med. Hade kanske varit annat om de kunde skjuta och göra mål, men nu är de helt osynliga. De som syns och skapar något ikväll är Hartmann, Pääjärvi, och Palola som klarar av att gå in i närkamper och vinna dem. Lander försöker också. Vi har dock ett alldeles för stort gäng som inte klarar av att sätta tonen. EP och Dahlén helt bortplockade. Hanzl försöker skapa något, men är uddlös. Alvarez har gått ned sig igen och hamnar fel hela tiden.
Låst ämne

Sputnik: Sen är detta charmen med slutspel. Pendeln kan komma att skifta 100 ggr innan denna matchserie är slut.
En övertygande seger nästa och vi alla kommer vara KappWennerholms. Det enda som räknas är att vara först att vinna 4 matcher, inte den 1:a av potentiellt 7. 🤪

Vi är bara lite ovana med "positivt" slutspel och brukar så här års sitta med "ångest-slutspel" nalkandes, för att då befara det värsta på förhand. 😁
Låst ämne

Hanzl aldrig dålig i matcherna, men han har inte klivit fram ännu denna säsong. Kräver bättring där.

Sedan har vi fallet Pettersson. Iskall i 30-40 matcher nu men mittbenans förtroende verkar intakt. Får fortsatt förtroende non stop i PP fast man borde kunna testa Palola i samma position.

Nä ska vi ha en chans nu så vill jag se samtliga steppar upp.
Låst ämne

DJ Hemp: jag sätter motorsågen i standby till efter nästa match. Ser det lika ut då så varvar jag upp den Brynäs style
Låst ämne

roger_sundsvall: Som sagt..
Vi kann int spel som glas..
Men tur att dä ä bäst av 7 å nu vet vi hur dä ä å vart som krävs!!
Låst ämne

Kan vi inte samla till en stor Biteline pizza till EP å Jonte å Hanzl vill se dom ändå mer proppmätta..
Låst ämne

jå1: ja han borde vila sig i form för han är inte så dårlig som dom säger
Låst ämne

roger_sundsvall:

Inte hos Wennerholm.
Låst ämne

297: En jävla skit match, nackdelen med Örebro är att dom har stora power forwards, vilket inte passar Timrå. Tror inte vi har någon chans denna matchserie tyvärr, större chans om vi tillexempel hade fått Frölunda. Hanzl,Dahlén,ep med fler gör en riktigt dålig match, dock tror jag vi vinner nästa match på rent rus. Men tippar ändå 4-1 i matcher till örebro
Låst ämne

Örebro är betydligt hungrigare. Timrå verkar nöjda med att ha gått till kvartsfinal. Lite så kändes det.

Går det att vända? Givetvis, men då krävs det att ett gäng spelare höjer sig inte bara en utav två tre nivåer. Det finns just nu väldigt många frågetecken, hoppas bara inte startsträckan är för lång för då kommer vi ha svårt att rubba Örebro.
Låst ämne

örebro är favoriter hos nästan alla
De kommer bli deras Fall
Låst ämne

Sputnik: Meen jag tror ändå att om vi vinner hemma på Söndag, gärna lite övertygande. Då kommer vi ta oss under skinnet på Öret och kunna göra lite match av detta ändå.
Skulle vi mot förmodan vinna denna serie så tar det tyvärr tvärstopp sen i en semi ändå.
Låst ämne

Vi torskade väl ”psykkriget” också. Fokuserade på fel saker. Har ingen slutspelsvana heller. Det har Örebro. Känns tungt som fan, men var väntat att vi skulle vara halvkassa efter ett litet uppehåll. Dock inte omöjligt att slå tillbaka direkt inför ett heltänt Timrå Isstadion på söndag.
Låst ämne

Rip Kirby: Ja, vi måste ju inte vinna på söndag vi kan fortfarande vända 0-2 i matcher, men det blur svårt dom du vet :)

Någon som kan bekräfta att det är samma domare hela matchserien?
Låst ämne

Zäta75: Minus 3 på dessa herrar men det är EP som sågas i 500 inlägg ikväll.
Låst ämne

Ett mediokert Timrå går in i slutspelet med utsträckta klubbor och torskar tydligt på sämsta tempot på länge och det här visar upp loosermentaliteten!

Pettersson är stel som ett spett och tar tragiska beslut hela jävla matchen igenom!

Ante: den som är bäst spelar mest.

Det här behöver Walli och Hartmann ta vara på! Nu har dom läge att få vara gudar!

Det är helt klart att Pettersson inte bör finnas på isen när motståndarna spelar fysiskt!

Mer strykrädd kille får man leta efter!

Men men!

Vi spelar slutspel och i sämsta fall får jag se tre till innan jag fimpar Cmore för i år.

Staffan Kronwall kan ju nämna hur jävla enkelt armen åker upp vi två av utvisningarna.

Men jag vill ändå påpeka att det blir bra om man spelar fysiskt med armarna mot kroppen istället för att slasha och peta.

Det handlar ganska mycket om att spela helhjärtat med kroppen inte glida runt och hoppas att det kommer öppna sig en dröm av sig själv.
Låst ämne

Rallarn: även om vi skulle åka i fyra raka så kommer det här slutspelet att ge en del svar. Hanzl är nån annanstans, han ska inte spela mer i Timrå efter den här säsongen. Stenqvist ska bort, EP likaså. Har svårt att se Svensson spela med Timrå hela nästa säsong. Det här kan bli bli riktigt bra, denna säsong kommer det dock inte att räcka.

Det är många som ska upp om vi ska göra en match av den här serien. Dahlén och EP, vad fan händer? Vi har inte en het målskytt i hela laget, hur ska vi vinna matcher? 😅
Låst ämne

« · 2498485 · »