I den ack så tråkiga, men så mycket mer penningstinna fotbollsvärlden (vid sidan av NHL, alltså), så förekommer det ju, precis som trådrubriken anger, att olika företag blir sponsorer åt lag och ger namn till de flesta arenor som byggs eller görs om idag. E.ON Arena är ett sådant exempel. Varför jag tar upp ämnet, och varför jag gör kopplingen till fotbollen och det mervärde vad gäller pengar som finns där, har att göra med att företaget E.ON, enligt en artikel i Sportbladet (på länken nedan), väntas erbjuda Malmö FF 100 miljoner kronor för att få sponsra deras nya fotbollsarena.
Det jag undrar är då följande; Om siffran 100 miljoner nämns för en sponsor i fotbollskretsar, hur mycket kan man tänka sig att Timrå IK fick från E.ON för att de skulle bli arenasponsor där?
Här kommer en liten sammanställning - vi börjar i Norr och slutar i Söder.
Luleå HF (Coop Arena) = Återbäringen
MoDo Hockey (Hägges Arena???) = Kakburken
Timrå IK (E.ON Arena) = Proppskåpet
Brynäs IF (Läkerol Arena) = Tablettasken
Leksand IF (Ejendals Arena) = Snickerboa
Mora IK (F.M Mattsson Arena) = Värmeaggregatet
Färjestad BK (Löfbergs Lila Arena) = Kaffepaketet
Linköping HC (Cloetta Center) = Centerrullen
Djurgården IF (Globen) = Golfbollen
Södertälje SK (AXA Sports Center) = Müslipaketet
Frölunda Indians (Scandinavium) = Indianhyddan
HV71 (Kinnarps Arena) = Kontorsvaruhuset
Sådär ja! Frölunda och Djurgården saknar namnsponsorer då de inte äger arenorna medan MoDo och Brynäs bygger respektive renonverar nytt och fortfarande lirar i Kempehallen respektive Gavlerinken.
Glöm ej heller att Södertäljes hemmahall inte längre lystrar till namnet Scaniarinken som journalister och fans envisas med kalla den.
ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)