Nylin: Köpelagsbeskrivningen är förlegad. Den härstammar från den tid då vi hyllade alla glada amatörer. Mammon regererar och jag har svalt den beska medicinen. Må marknadskrafterna regera och vår naiva TIK.styrelse inse de nya spelreglerna. Upp till kamp för kultur och traditionen !
Oban: När vi vann SM 1995 så innehöll laget 10 egna produkter plus ytterligare 4 spelare som kommit genom j-laget. På de sista 12 åren så är vad jag vet bara Rögle som matchar dessa siffror och det är ju ett tag sedan.
Det laget som spelade i ES 79/80 innehöll 11 egna produkter plus ytterligare 4 som varit i HV även som juniorer. Man värvade följande spelare:
Hannu Lassila, IF Troja Mikael Fredriksson, Malmö IF Pekka Marjamäki, Tappara Jan-Owe Wiberg, IK Rommehed Jukka Koskilahti, TPS Åbo Thomas Lindster, Nybro IF
Som synes ingen svensk ES-spelare. Alla svenskar höll till i den näst högsta divisionen. Marjamäki hade börjat bli gammal och seg. Jukka gladde enbart när han spelade för de finska lejonen. Laget höll ju inte heller för ES och Wiberg och Fredriksson var direkt dåliga och fick respass direkt.
85/86 var det dags igen. Då innehöll laget 8 egna produkter plus ytterligare 6 smålänningar varav 5 gått genom j-laget. Man värvade följande spelare:
Thomas Javeblad, Västerås IK (div 1) Klas Heed, Västerås IK (div 1) Kari Eloranta, Calgary Flames Peter Madach, HC Dalen (div 1, egentligen egen produkt)
Med det laget kom man trea och man kan påstå att etableringen var gjord. Jag vill påstå att HV är en av de klubbar som mest förlitat sig på egna produkter och talanger i närområdet. Tror att de flesta skulle framstå som värvargalningar i en jämförelse. Att man nu kom tillbaka till ES berodde oerhört mycket på Ivan Hansen och Roland Eriksson och dessa värvades året innan och var alltså med och spelade upp laget. Deras betydelse skall inte förringas och de var dessutom med när laget kom 3:a.
Men om du anser mig ha glömt ETT lag när vi pratar värvarkarusell så är du nog lite fel ute. Om HV skall räknas in bland dem måste nog listan göras betydligt längre :-)
Bättre med lite få kvalitativa nyförvärv en himla många. Men då är naturligtvis förrutsättningen att man har en egen stomme att bygga på. Och som jag ser det så har HV nästan undantagslöst haft det. Oftast räcker det inte till topplaceringar, men iaf för att fortsätta vara ett stabilt ES-lag med god ekonomi.
Efter att över natten ha vilat har jag då kommit fram till att analysera dom fyra sista lagen i ES...
Brynäs har tappat "fiskarn" och poängkungen Tom Bissett till nästa säsong som under omstridda former fick sparken via ett e-mail! Turbulensen var enorm och turerna olika, än hit än dit och ingen visste varken ut eller in bortsett ledningen i BIF då. Att sköta en sådan här grej så uppenbart pinsamt och naivt får bara INTE ske. En sådan här sak skall utredas internt utan medias inblandning. Nu är iofs INTE BIF ensam om detta. Det sker nog i stort sett i varje klubb i någon form, men eftersom Bissett var en stjärnspelare blev det hela naturligtvis mera uppblåst än vanligt och fick orimliga propotioner i media. På målvaktssidan har Mattias Pettersson har fått kastat in handduken och lämnat kaffestaden Gävle till förmån för transatlanten Jamie Ram - det kan bara innebära ett lyft! Det är inte så svårt att överträffa Pettersson i målet och sedan har man ju kvar "spök-Asplund" också. En klart mer dynamisk duo i vinter alltså längst bak. Vidare har "Guldtränaren" från -99 Roger Melin och BIF gått åt skilda håll. Istället har man inhämtat lite finsk sisu i form av Esko Nokelainen som närmast kommer från en sejour i IF Team Kiruna Miners, som nästa säsong ritar upp strategin i båset. Sedan har man också plockat till sig Tommi Miettinen (Ilves), Veli-Pekka Laitinen (Lahti Pelicans) och Niklas Anger (AIK). Ändå räcker det INTE för slutspel då jag anser att Brynäs står och faller med Ove Molin i slutändan. Borta är också Daniel Rudslätt (Djurgården) och Tony Mårtensson (Anaheim). Truppen ser helt enkelt för tunn ut på papperet är väl bäst att understryka. Större under har ju skett. Men det blir ingen guldyra i Norrlands sydligaste stad i vår Gävle.
Timrå IK har tappat sin fixstjärna Henrik "Z" Zetterberg (Detroit). Det talas om Timrås undergång. Det vill jag inte riktigt hålla med om. Visst blir det tufft utan "Z" i vinter men klarar vi inte om att ställa om p.g.a. en enda spelare då har vi heller inget i ES att göra. Vi har fått behålla Kimmo Kapanen, Markus Matthiasson som chockade ALLA och till Timråsupportrarnas glädje genom att skriva ett nytt 3-årskontrakt! just som vi trodde han var förlorad för Timrås del så fick vi ett glädjefnatt - tack för det Markus! Vidare är också Per Hallin, Niklas Nordgren, Mikael Lind, Pär Styf, Daniel Casselståhl, Robert Jindrich, Tommi Rajamäki m fl. Dessutom har vi värvat Valeri Krykov, Toni Koivunen, Christian Sjögren, Markus Åkerblom, Martin Lindman m.m. Uppflyttade från egna juniorled är Erik Tägtström och Mats Hansson samt tillbaka efter utlåning till Sundsvall - Niklas "Lill-Zäta" Zetterström.För övrigt son till den gamle storspelaren i Sundsvall Ulf Zetterström. Så det ser bra ut och jag tror också vi undviker KS denna säsong men är skeptisk till om det räcker hela vägen till slutspel. På tränarfronten är det också mycket nytt. Kvar är inte längre Lars "Molla" Molin som flyttar västerut till Norge och Storhamar nästa säsong. Han var "bara" en "nödlösning" ansåg ledningen och förnyade inte kontraktet. Istället ska det återigen är det tänkt spelas offensiv hockey i "ladan" nästa säsong. Därför hämtade man in Kent "Lill-Kenta" Johansson och den gamle backlegenden Anders "Mr SSK" Eldebrink! Ett kap i mina ögon. Tror dessa herrar kan uträtta stordåd i vinter genom att "grilla" vårt manskap.
ernie eagle skrev: "samt tillbaka efter utlåning till Sundsvall - Niklas "Lill-Zäta" Zetterström.För övrigt son till den gamle storspelaren i Sundsvall Ulf Zetterström."
Den gamle storspelaren var med i HV:s ES-lag av 79/80 som jag skrev om innan. Han hämtades från IFK Kiruna där han bland annat var med och kvalade till högsta serien med sin farsa som tränare. Han spelade tre säsonger i HV innan Leksand fick upp ögonen för honom. Blev också en sejour i Falu IF innan han hamnade i Medelpad. Tydligen blev han kvar bygden?
Klassiska Leksand är tillbaka i ES igen efter vända i Allsvenskan Södra, SA och slutligen KS. Det snackades om "Återtåget" och allt tycktes kretsa kring ett och samma lag i media nämligen Leksand. Visst Leksand hör hemma i ES men trots tror jag INTE laget räcker till utan får i vår återigen spela i KS. Dessutom har man värvat Christer Olsson (Brynäs), Mike Stapleton (?), Johan Rosén (München Barons), Mikael Pettersson (MoDo), Hans Lodin (München Barons), Göran Hermansson (Björklöven) och Tobias Holm (Kumla).
Borta är Jimmy Danielsson (Sundsvall Hockey), Magnus "Sigge" Svensson (slutar) Stefan "Loppan" Hellkvist (Hannover Scorpions), Torbjörn Johansson (Hannover Scorpions), Jarno Peltonen (Rapperswil),Chris Govedaris (?), Sami Ahlberg (?), Jonas Nordquist (Rögle) och Jarkko Nikander (?).
Det som talar för Leksand är att man varit med förr och vet hur man ska kunna etablera sig men jag är ändå skeptisk till detta lagbygge. Däremot tror jag absolut att LIF återfinns i ES även nästa säsong. Så pass rutinerade är man!
Farbror Hasse: Visst regerar marknadskrafterna. Även hos mig. Jag skulle skämmas hela vägen till guldbanketten om TIK värvade två femmor från Detroit och äntligen blev riktigt bra. Sens moral: köpelagsbeskrivningen är bara förlegad om man automatiskt lägger in en värdering i uttrycket. Men det är ju skönt att ha något att tjafsa om när man, som vi, drabbats av ödet att supporta lag som aldrig i en livstid kommer att riskera att kallas för köpelag. Sorry, nu glömde jag, du är ju IFK:are, så du har fått din angenäma livsdos av mammon...
Fotnot: Farbror Hasse tillhörde alltså skaran som på 1970-talet plötsligt blev supportrar av IFK Sundsvall, en klubb som strax dessförinnan kunnat rymma sina fans i telefonkiosken vid Stadsbiblioteket på Köpmangatan.
Nylin: Jo det är sant. Jag har smakat den beska medicinen tïdigt. Kom dock ihåg. Jag blev aldrig supporter för pengarnas skull. När jag började supporta IFK var de ett lag som harvade i div 2. När jag började följa Detroit var de NHL:s sämsta lag utan jämförelse. Jag har stött WBA ända ner i div II och äntligen efter 16 år är de återigen tillbaka i högsta serien. Jag vet precis hur det är att vara supporter för ett lag utan framtid och jag vet också hur det är att bli en supporter för ett lag som regerar hela världens klubbserier. Det är som att älska en kvinna. Du pendlar mellan hopp och förtvivlan. Någonstans finns just spänningen att Du inte kan ta något för givet och hur det än går så finns en bit av ditt hjärta för alltid begravt i namnet, begreppet och minnena...... amen.
Et tu Brute: Missförstå mig rätt. Jag menar inte att förringa HV:s prestation eller påstå att de är ett köplag. Men visst gjorde HV, liksom alla andra lag som aspirerat på en ES-plats, en satsning när de gick upp i högsta divisionen?
Det är nog bara att acceptera att nya tider ger nya förutsättningar. Det antal egna produkter du redovisar kommer vi nog aldrig mer att få se i ett lag som tar sats mot högsta serien. Att behålla duktiga spelare i en förening som inte redan spelar i högsta divisionen blir bara mer och mer omöjligt. Perspektiven är korta. Det handlar om att slå mynt av sin karriär fortast möjligt, och det gör man inte i allsvenskan eller div. 1.
mellem: du får ursäkta mig men jag har en liten invändning till "din så kallade tippning". din lista ser helt OK ut om man ser från rankning 1-7 men vad har du för vetskap om hockey EGENTLIGEN?!? menar: ta en titt till från 8-12, ser du nåt fel? lagen e ju i fel ordning! tror du verkligen att Timrå avslutar som sistaplatsare? då har jag bara en sak att säga dig: känn dig bortgjort för du vet inte vad du snackar om! Timrå har fått ett väldigt starkt lag i år som jag tror på...behöver inte säga något mer för snart ska du få beskåda det med egna ögon :)
ernie eagle: Ledningen i Timrå måste trots allt vara rätt hockeykunnig även om vi tvivlat åren som gått. När Peo gjort sitt och man insåg att ett nytt namn behövdes på tränarsidan tittade man runt och fick upp ögonen för Lars Molin som togs över från Björklövens organisation. Redan då låg koncentrationen på Kvalserien och i båset stod nu ett namn som visste vad som väntade innan säsongsavslutningen. Efter fullgjort uppdrag från dennes sida väljer man nu att satsa på ett helt nytt tränarpar i Kent Johansson och Anders Eldebrink hämtade från Djurgården respektive Södertälje. Den förste minns säkert hur Timrå gick upp när han stod i motståndarbåset hos Nyköping i avslutningsmatchen. Han har förmågan att få ut maximalt av den spelartrupp han förfogar över. Att ta Nyköping till kvalserien med de begränsade resurser de förfogade över var bara det en bragd och för den som undrar, Djurgården var inte bättre än vad tabellpositionen visade förra året... Eldebrink då? En sedan länge klassisk storback som nu får ansvaret över de defensiva insatserna för första gången från båset. Han kan med all säkerhet tillföra mycket med sin rutin som spelare.
Eldebrink - Johansson - En minst sagt spännande kombination.
Frågan är hur långt spelarmaterialet räcker.
Min uppfattning är att orsaken till förra årets totala fiasko i elitserien för Timrås del återfanns på isen. De Rouville vill vi helst glömma. Med Kapanen i målet redan från början har vi en stabil och väldigt skicklig keeper. Nu får vi hoppas att Eldebrinks ideer fortplantar sig i backleden så att uppspelen blir snabbare. Någon torpedishockey får vi verkligen hoppas att inte Lill-Kenta inför men jag är säker på att han kan hålla Timrås signum anfallshockey vid liv. Visst blir det tungt när Zetterberg inte finns på isen men en man gör inget lag. Även om han är svår att ersätta tror jag satsningen på äldre spelare med rutin kan ge god utdelning. Finska spelare brukar ha gediget kunnande och den lilla koloni vi nu fått ska nog få motståndarna att spotta galla i vinter.
Hmm dags då att Norrbotten kommer med en tippning då!! 1. Färjestad 2. Frölunda 3. Hv71 4. Luleå 5. MoDo 6. Djurgården 7. Södertälje 8. Linköping 9. Malmö 10. Brynäs 11.Leksand 12. Timrå Kommentarer: 1-3 Känns rättså givna FBK lär forts sin dominas i serien tätt följda av Frölunda och HV 71 med sina finnar där Jani Hassinen lär bli ett stor attraktion nere i Kinnarps Arena en måltjuv! 4-7 Luleå känns som dom har någe stort på g igen dom har bytt ut 10 spelare och tagit in yngre hungrigare spelare som spelare mer med teknik ämn med styrka.MoDo känns jäkligt svår bedömda då dom har tappat x antal spelare. Djurgården då tja dom hoppas på en ny vår med Wikegård och Nordmark i skutan dom har tagit hem även Linkan från MIF men det känns lite svårbedömt lag faktiskt.SSK laget har värvat rätt spelar typer till komande sesong Gahn,Törmänen är 2 högkalibliga värvningar.Linköping då det nya Malmö hmmm känns lite väl oroligt skulle jag tro i leden för oavsett så kommer dom att få det jäkligt jobbigt ändå. 9-12 MIF kommer att komma i en mindre kris nu dom har inte pengarna att satsa på dyra spelarinköp och då har jag en känsla av att det lär bli tufft för Bäckman att klara det.Brynäs vad ska man säga kvar pansionärerna på plan men rutin i massor tror att dom får kämpa för att hålla sig kavr i serien tilsammans med Leksand och Timrå där jag faktiskt tycker synd om det sistnämda laget då dom inte hittat en någotsånä'r ersättare till Zäta men det är en omöjlig uppgift att göra!!!
Bortsett från tomten nedan - han som inte ens kan stava till sitt nick, men som egentligen bara gjort en hederlig partsgissning - så är det lustigt att utomstående dels a) hakar upp all spekulation på Z:s "frånfälle", dels b) kallar Timrps många nya namn för "osäkra" medan de många nya namnen i andra potentiella bottenlag (Luleå, Leksand, Brynäs) anses "spännande"...
Nylin: Vilket borde passa oss som hand i handske. Vi hade inte en chans att gå upp enligt Roffe R, vi skulle omöjligt hålla oss kvar utan kval första säsongen och vi skulle ju hamna efter AIK och Leksand i årets kvalserie. Uppenbarligen presterar vi bäst som 'underdog' (en rätt bra bok av Torbjörn Flygt f.ö.).
Oban: När man väl var uppe så var det väl inte en sån där jättesatsning. Eloranta var ju ett oerhört tungt namn. Men de övriga nyförvärven hade väl inte många hört talas om? Många av spelarna som var med då, hade vunnit SM för A-pojkar 1979. J-laget spelade finalspel i SM (de fyra bästa) vid 4 tillfällen mellan 1978 och tills man gick upp igen. Så man hade mycket eget material som man trodde på.
Sen tycker jag att man först och främst måste se till förrutsättningarna när man utser någon till "köpelag". Här i Småland har vi över 5 000 aktiva inom distriktet, så det vore ju dåligt om man inte först och främst kunde rekrytera inom närområdet. Senaste säsongen fanns 5 småländska lag med i allsvenskan så en inte allt för framgångsrik scoutingverksamhet borde ju kunna hitta ett och annat med jämna mellanrum. Ändå har man missat namn som Andreas Johansson (Oskarshamn), Roger Johansson (IF Troja/Ljungby), Kjell Samuelsson (Tingsryd), "Sigge" (Tranås AIF) för att bara nämna några som visat sig vara utomordentliga ES-spelare.
På orten finns sedan mitten av 80-talet ett hockeygymnasium. Den fick ett riktigt uppsving efter SM-guldet. Detta är ju också en satsning och numera plockar man folk från i stort hela landet. Marcus Christoffersson, Mora (Dallas organisation), Gabriel Karlsson, Borlänge (SSK) är två exempel på killar som tagit den vägen.
I årets ES-trupp har man tagit upp följande namn från Hockeygymnasiet och J-laget.
Miika Wiikman, Töreboda HF Ola Svanberg, Nittorps IK Gustav Engman, IK Vita Hästen Alexander Hult, Borlänge HF Sebastian Meijer, Ulricehamns IF
Som synes inte en egen produkt, men killar som tillbringar hela sin juniortid här. Så det beror väl också lite på vilken nivå man värvar för att det skall sticka i ögonen på folk. Pelle Gustafsson (Oskarshamn), Peter Ekelund (Åseda) och Daniel Ljungqvist (Boro) är också killar om kommit denna vägen.
Men en Jonas Esbjörs och Rastislav Pavlikovsky ersätter man ju inte i brådrasket genom att titta i de egna leden. Vill man behålla standarden och målsättningen att vinna SM, så är man tvungen att se om sitt hus genom att titta på hela marknaden.
Men saker och ting förändras ju också. Idag är väl inte MIF något större köplag i jämförelse med andra? Skåne har varit en av Sveriges bästa distrikt i TV-pucken sedan slutet av 80-talet. Lagets J-20 spelade SM-final i våras. Så kan det också gå :-)
Nylin: Den ligger kvar. Men jag tror den är sisådär som festlokal. En vacker dag är det säkert bra för rätt sällskap men det torde finnas roligare ställen på söder. Finns andra båtar längs kajen som är mindre "sommarbrygga" och mer båt om man är ute efter ett maritimt tema.
Hur orkar ni göra låååånga analyser om de olika lagen?
Personligen är jag en aning skrockfull och skulle inte våga sätta "mitt lag" på någon plats. Se bara på förra säsongen, så många som satt Timrå så högt upp och se var de slutade när säsongen var över.