1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590579 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK 2007/08

« · 897606 · » Till forumet

Sv: Timrå IK 2007/08
Laban: Jag längtar redan tills om 6-7 år när TIK kommer erbjuda något liknande på hemsidan.
Kommentera

Uno Gordon: Det är ju Henning Johannesson som gjort det där Challe-inslaget.

Åtminstone är det han som pratar och ställer frågor. Dessutom så är det inte sporten som gör Web-TV utan det är en egen redaktion där just Henning jobbar om jag förstått allt rätt.
Kommentera

Jag hoppas Tenkrat hittar toppformen i Kladno så han öser in poäng här sen hehe
Kommentera

LingaN: Det syns verkligen att ST-sport är ett decimerat manskap sedan Mattias Eriksson och Henning Johannesson kastade in handduken.

Visserligen jobbar Kattiz där men ändå.
Kommentera

Ambroo: Herregud. Pinsamt av ST. Jävla aftonbladet-metoder.
Kommentera

Ambroo: Snacka om att bré på alltså. Helt otroligt!
Kommentera

Ambroo: Och otroligt överdrivet. Förstår inte att så många har köpt det där resonemanget och att det fortfarande ältas.
Kommentera

Rubriken; "Challe talar ut om fansens skepsis" och den här frasen; "Han var avskydd av fansen. Nu är Challe Berglund mannen som ska leda Timrå IK." är otroligt löjliga.
Kommentera

Skarin: Charlie är perfekt för det här laget.
Kommentera

Ulf: Det är ju bara spekulationer, men jag tror att Challe vill få in ett smartare styrspel än tidigare. Att lägga full kraft vid rätt läge. Snabbare spelvändningar, kontringar.
Misstänker att det kan vara något åt det här hållet eftersom han beskriver i artikeln att centrarna ska få en viktigare roll och att i sin tur utnyttja våra åkstarka forwards på ett smartare sätt. Spela mer rakt, mindre kring sargerna. Jobba in returerna.
En av Challes första uttalanden var ju att förbättra målproduktionen. Det gjordes för lite mål med tanke på hur många utav matcherna såg ut. Skottstatistiken vanns ju allt som oftast ganska klart och målchanser fanns ju som inte utnyttjades om man säger så. Målmässigt har det väldigt ofta varit onödigt jämt i matcherna om vi tittar på matchbilden. Timrå ska ju ösa på och jobba stenhårt med MYCKET skridskoåkning. Men som sagt. Det måste sparas lite på krafterna också.

Sedan har ju truppen förstärkts ytterliggare bland våra forwards. Så nog fan kommer det göras fler mål denna säsong.
Kommentera

T T: Tyckte att han verkligen belyste Timrås taktiska spelstil inför kommande säsong på ett ypperligt och vältalande sätt. "Vi har duktiga ytterforwards, det ska vi utnyttja. Vi har kloka centrar, det ska vi utnyttja. Vi har stabila, spelfördelande backar, det ska vi utnyttja. Vi har duktiga målvakter, det ska vi utnyttja." Nu torde eventuella tvivlar helt vända kappan. Det torde vara ställt utom all rimlig tvivel hur exakt Timrå ska spela nästa säsong ;-)

Han är skön, glimten i ögat. Gillar hans svar på kritiken om att han är orutinerad. Återstår, som sagt, att se huruvida han verkligen lyckas i vinter. Jag tror då det.

Tack JimmyH för svaret. Hade för mig att Lund varit med i nån form av landslag. Jag var inte helt ute och cyklade då.
Kommentera

Challe snackar...
Kommentera

Kerstin_k: Angående taktiken så finns det väl mer symonymer än 1-3-1 till ordet styrspel. Jag skulle hävda att Timrå alltid ha använt någon form av styrspel i det defensiva.

Och juniorerna är tapp, men inga blivande Elitseriespelare.

Tobias Falk är en stark skridskoåkande center, en ledartyp som hade gått in på sitt sista juniorår.

Erik Lund har faktiskt varit med juniorlandslagssammanhang i 89-landslaget en gång i tiden, men har stangerat lite den senaste säsongen.

Men han har som många andra 89:or i Timrå fått lida för att vi haft två bra årgångar i rad i 88 och 89, vilket gjort det svårare för 89:or att ta sig in i J20 än vid vanliga år.
Kommentera

T T: Exakt så är det. Inte så konstigt då att diskussioner som rör Timrås taktik oftast slutar med utlägg i stil med "Fan vad brunkas vid sarghörnen. Vet dom inte vart målet står?!" Men det är väl så, fotbollen är mer lättillgänglig och har större spridning. Deras taktiker är väl också något lättare att åskådliggöra. Tycker också att kommentatorerna oftare snackar taktik inom fotbollen än inom hockeyn.

Byter spår lite snabbt:

"Timrå förlorar två talanger till NAHL. Erik Lund och Tobias Falk lämnar båda Norrlandsklubben för att pröva lyckan på andra sidan pölen i Bismarck Bobcats."

Nån som vet om det är riktiga tapp som juniorverksamheten råkat ut för eller går det att ersätta dessa? Jag har fått för mig att Lund i alla fall är en riktig talang. Falk vet jag inte om. Nån som har bättre koll på dessa två? JimmyH kanske, du brukar ju ha koll på juniorerna. Upplys mig tack.
Kommentera

Kerstin_k: Jag vet vad jag vill se och jag känner igen ett vinnande spel när jag ser det.

Men att på ett begripligt sätt formulera det i skrift är en annan femma...
Kommentera

Kerstin_k: Jo, precis så är det. Taktik och spelsystemsnack är förbehållet fotbollen. Det borde inte behöva vara så. Jag har hyfsad koll på vad Chelsea och Giffarna vill göra både med och utan boll, men vet inte alltid vad tikarnas avsikt är med alla bågar och uppställningar
Kommentera

T T: Kan det inte också vara så som att kunskapen om olika spelsystem och spelidéer är något bristfällig hos den stora skaran HS-användare? Man tittar på matcherna, ser vem som är duktig och vem som inte är det. Och vädrar sina åsikter här.

Kan själv erkänna att jag aldrig riktigt lärde mig det där taktiska inom hockeyn till 100%. Jag koncentrerade mig på att rädda puckarna och överlät alla bågningar, styrspel och andra konstigheter till utespelarna. Visserligen är jag inte helt under isen vad gäller det taktiska, lite har man ju lärt sig genom åren. Både som aktiv och som åskådare.
Kommentera

För övrigt så tycker jag att signaturen Ulfs två senaste inlägg är de bästa på länge. Det diskuteras allt för sällan övergripande spelidéer och spelsystem. Tyvärr är det ju mycket lättare att kritisera enskilda spelare.
Kommentera

Nån som vet är TIK tränar på is i morrn, om man skulle vara sugen på lite sval luft och osv...
Kommentera

Helg Ernest: Hm vet inte om du vill få ett svar på det eller om det bara var ett lite spjuver aktigt svar :-). TIK är väl i och för sig känt att överbelasta något enormt i sargen. Det både skapar och tar energi och som med alla överdrivna styrkor blir det till svagheter. Dvs. det kan bli för mycket av det.

Men hur tänkte du med målet? (man gör inga mål med styrspelet det var det jag kommenterade) Att fastna i sarghörnet i offensiven kommer de ju göra med 1.3.1 också ;-)
Kommentera

Ulf: Det kanske inte kan bli sämre än allt hörngrävande?
Trotts allt står ju målburen mitt på kortsidan.
Kommentera

Dream Team: Mm... oroväckande. Vi var ett par som surrade om de nya tränarna tidigt och fick lite ont i magen av att tänka oss TIK sätta sig på ändan och spela 1-3-1. Challe och Nygårds är väl av den skolan.

Blev sedan lättad att de sade sig behålla TIKs tradition och Kenta's grunder, som passat TIK bra.

Men nu anar jag ugglor i mossen, ser vi början på en förändring här? Ändringar i styrspelet, mm luktar det inte 1.3.1 och de bara inte vill säga det pg rädsla för dålig andedräckt. Hoppas verkligen nya teamet är mer breda i sin verktygslåda än att bara börja införa det 1.3.1 de fått inbankat.

Brr, tänk om man får se ett passivt Timrå spela likt Brynäs, Mora, SSK eller varför inte Modo. Nä då är i alla fall jag hellre en stolt förlorare.

Hoppas det bara är min oro och hjärnspöken, för ush inget 1.3.1 i Timrå.
Kommentera

T T: Lite mer läsning om det nya spelsystemet på länken nedan. Även om det såklart inte avslöjas några detaljer som våra motståndare har nytta av att känna till..

Vi får väl se en början på hur det ska se ut under träningsmatchandet.
Kommentera

I morgon hade jag väldigt gärna suttit med på Challes teorilektion.
Kommentera

Uno Gordon: Luleå*
Kommentera

65selander: Japp jag dyker upp i Leksand. Mitt sista officiella framträdande innan flytten.

Sedan dyker jag upp 20 Oktober i E.ON Arena igen mot uleå när Tenkrat gör debut.

Det är så långt jag har planerat.
Kommentera

JimmyH: Behövs det verkligen ett vad var det jag sa inlägg, jag får väl inte mer rätt för det. För ni kommer fortfarande att skrika om otur och trådar i stil med Nubben Värva! ploppar upp omgående.
Kommentera

JimmyH: Utmärkt summering! :-)
Kommentera

GävleLasse: Det känns som att vi inte kommer varandra närmare än så här.

Du har lagt upp en vattentät plan där varenda Brynäs-förlust kan förklaras med att "Vi har inte byggt för att vinna" och varje Timråförlust kan förklaras med för tunn trupp, de skulle ha satsat som Brynäs fast Brynäs inte är bättre, men Brynäs vill ju inte vinna så egentligen är Timrå sämre fastän de ligger före i tabellen för att de vill ju vinna?

Vi får dessutom helt sonika vänta oss ett "Vad var det jag sa"-inlägg så fort någon Timråspelare blir skadad i vinter.

Glasklart! Tack för din medverkan i den här gästboken.
Kommentera

Sune: Det är väl pga att hans gamla trätobroder i den "alldeles aldrig någonsin säga nåt ont om Brynäs" supportern Huge befinner sig på semester.
Abstinensen att diskutera blev för stor att bära o därmed söka nya outforskade jaktmarker.
Spänningen är oooliiidlig.
Kommentera

Uno Gordon: "Jag morsade och vi konverserade en stund" var väl mer "störsände" Dyker du upp i Leksand då?
Kommentera

Noterat: Såg en sliten Pekka Lindmark på ICA Kvantum i Piteå i förmiddags. Han lirade travet på spelkiosken. Jag morsade och vi konverserade en stund.

Nu sätter jag mig på bussen hem till Medelpad.

Ciao!
Kommentera

GävleLasse:

Hur orkar du?
Kommentera

GävleLasse: äru avundsjuk på Timrå på snåt sätt du eller ?
De måste ju vara för att vi får så mycket bättre spelare än Brynäs som du är som du är.Men de är bara roligt att du är avis på Timrå IK ;)
Kommentera

GävleLasse: Ja, chansen eller risken att du framställer dig själv som lite mer trovärdig är kanske större där.
Kommentera

fighter: tja visst kan jag göra det. chansen till medhåll är ju större där *skratt*
Kommentera

GävleLasse: Men ge dig nån gång! i stort sett alla dina inlägg här i våran bok handlar om att ge TIMRÅIK så negativa kommentarer som det bara är möjligt,vi vad du tycker nu.Inte kul att läsa om alla skador vi ska få,så fort man loggar in här.Kan du inte taoch skriva nåt som är skoj att läsa nån gång,som omväxling.Annars kan du väl hålla dig till Brynäsboken ett tag.
Kommentera

Tvåtallar: Till viss del är det väl tur om man klarar sig från kostsamma skador för skador är ju något som drabbar alla lag.

Men skulle Timrå gå hela vägen så skulle jag definitivt inte vara sen att gratulera och erkänna att jag haft fel.

Frågan är hur många här inne kommer att ge mig samma kred om det blir som jag tippat.
Kommentera

Tvåtallar: Don´t feed the troll!
Kommentera

GävleLasse: Måste få fråga dig en sak.Om Timrå mot din tro då skulle gå hela vägen iår
Skulle du säga att de berodde på en enorm tur eftersom timrå inte fick nåra
skador
Kommentera

dunderklumpen: Jag ville bara belysa att det inte kommer vara nåt problem med challes inställning.
Kommentera

JimmyH: *Timrås säsong kommer alltså att bestå av minst lika stora skadeproblem som den föregående ...

Har man få spelare så bli genomslaget för varje skada större. så enkelt är det. Ja, Timrå har mer pengar än Brynäs i nuläget men det är bara en tidsfråga. Vi får se hur det blir längre fram Brynäs har gjort ett grymt jobb att sanera sin ekonomi och vänt en dålig trend.. ja Brynäs är helt spetslösa... det var nog därför som ni vanna alla matcher mot oss förra säsongen.. Och som ni vann... det måste ha varit 100-0 i samtliga möten.. eller hur var det?

*Jag menar varför bygga för guld då ...

Att bygga för Guld när man haft ekonomiska problem och precis fått ordning på densamma är en ekvation som inte går ihop. Brynäs var rejält på dekis fram till förrförra säsongen då man valde att "börja om och bygga från grunden" Det håller man på med och har kommit en bit på väg.

*Kimmo Lotvonen och Riku Hahl...

Ingen av dem är yngre i år än vad de var då. Jag vet inte hur gammal du är men jag är gammal nog att ha känt hur kroppen reagerar med åldern. Jag är definitivt ingen idrottsman och har inte samma fysk som en sådan, men jag har inte heller samma förslitningar och skador som en elitspelare har. Återigen, vi får se vem som får rätt..

*Timrå kommer ju aldrig att nå längre än kvartsfinal...

Timrå kommer inte längre än kvarten för att truppen är för tunn. Betänk att jag ENDAST har diskuterat era forwards. Tycker du själv att ni har en bra backbesättning? Att du sedan tolkar mina inlägg som fan tolkar biblen får stå för dig. Jag har flaggat för att det finns stora risker att man redan från start KAN drabbas av skador som blir extra kännbara på grund av att ni har en tunn trupp. Har man få spelare så blir varje skada mer kostsam. Tror du att Timrå var det enda laget med skador förra säsongen?

*Timrå kommer att vara utan bra coachande på lördagar för att Challe är en travfantast...

Nej, det var faktiskt V75...

*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden....

säger du det så är det nog så...

*Är det någon som säger emot denna profet så beror det endast på en övertro på det egna laget. Att GävleLasse får mothugg pga att han tänker lite snett och ogenomtänkt finns inte med beräkningar då man kan skylla på något som övertro på det egna laget. Vattentätt!

Jag lade fram en motivation om varför jag är skeptisk till Timrås chanser den här säsongen, that's it. Jag hade rätt förra säsongen, inte bara när det gäller Timrå utan jag fick även rätt med ett antal andra lag.
Kommentera

JimmyH: "*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden då han visade sig vara grym i boxplay. För det är ju med lite speltid i PP och mycket tid i BP man blir poängkung på. Att han gjorde de flesta poängen i den skadefria början av säsongen är oviktigt för Lasse att ta med."

Var det inte som 3:e center som han blev uttagen i landslaget? ganska imponerande..eller?!
Kommentera

fighter: "han har ju ambition att få träna trekronor en dag", har du inte den ambitionen som en ny elitserie tränare, så är du ute fel.
Kommentera

GävleLasse: man får inte glömma att hans medverkan ökar det ena lagets moral positivt och det andra lagets negetivt.
Kommentera

GävleLasse: Okej. Då vet vi.

*Timrås säsong kommer alltså att bestå av minst lika stora skadeproblem som den föregående på grund av att vi har en för bra spets motför vad vi borde ha och Brynäs är den enda klubb som har 5 spetslösa femmor att stoltsera med trots att min matematik säger något annat. För Timrå är ju jätterika jämfört med Brynäs eller?

*Jag menar varför bygga för guld då man kan bygga ett lag som vinner lagom och som har många bänkvärmare? Bygger man smartare än Brynäs så bygger man för guld! Det är ju smartare att bygga ett lag sämre så man slipper bli besviken liksom.

*Kimmo Lotvonen och Riku Hahl kommer aldrig kunna vara i form eftersom de har varit skadade tidigare i karriären och måste av logik bli ständigt skadade igen.

*Timrå kommer ju aldrig att nå längre än kvartsfinal på grund av att vi kommer endast ha 11 forwards på försäsongen. Hur ska de kunna hitta formen i Mars om de inte är med i September?

*Timrå kommer att vara utan bra coachande på lördagar för att Challe är en travfantast. Var det inte V65 samma dag som Sverige slog Kanada i en OS-final 94 förresten? Åkte han och tänkte på sin spik i 6:e loppet då han tog sitt 5:e SM-guld med DIF som spelare 2001? Att inte Nubben har tänkt på detta? Avgå!

*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden då han visade sig vara grym i boxplay. För det är ju med lite speltid i PP och mycket tid i BP man blir poängkung på. Att han gjorde de flesta poängen i den skadefria början av säsongen är oviktigt för Lasse att ta med.

*Är det någon som säger emot denna profet så beror det endast på en övertro på det egna laget. Att GävleLasse får mothugg pga att han tänker lite snett och ogenomtänkt finns inte med beräkningar då man kan skylla på något som övertro på det egna laget. Vattentätt!
Kommentera

fighter: ja visst är det en bra mix. Men det är lite för några. Ett par extra forwards hade inte skadat. Jag önskar er lycka till... tiden får utvisa om truppen är för tunn eller inte.
Kommentera

GävleLasse: Ok du får ha din syn på saker och ting som du vill, det får stå för dig.Jag har fullt förtroende för nubben och dom andra i ledningen,som har valt att sätta ihop laget på så här.Man kan ju inte gå in och tro att vissa spelare ska bli skadade,men den risken finns ju förståss,och det gäller alla lag.Nä man ska utgå från att man slipper så mycket skador som ifjol. Jag tycker ändå att det ser bra ut en bra mix,några guldkorn,några rutinerade killar med stort hjärta,blandat med några hungriga junisar det kan bli riktigt bra detta.
Kommentera

« · 897606 · »