1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590833 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK 2007/08

« · 896358 · » Till forumet

Sv: Timrå IK 2007/08
JimmyH: Behövs det verkligen ett vad var det jag sa inlägg, jag får väl inte mer rätt för det. För ni kommer fortfarande att skrika om otur och trådar i stil med Nubben Värva! ploppar upp omgående.
Kommentera

65selander: Japp jag dyker upp i Leksand. Mitt sista officiella framträdande innan flytten.

Sedan dyker jag upp 20 Oktober i E.ON Arena igen mot uleå när Tenkrat gör debut.

Det är så långt jag har planerat.
Kommentera

Uno Gordon: Luleå*
Kommentera

I morgon hade jag väldigt gärna suttit med på Challes teorilektion.
Kommentera

T T: Lite mer läsning om det nya spelsystemet på länken nedan. Även om det såklart inte avslöjas några detaljer som våra motståndare har nytta av att känna till..

Vi får väl se en början på hur det ska se ut under träningsmatchandet.
Kommentera

Dream Team: Mm... oroväckande. Vi var ett par som surrade om de nya tränarna tidigt och fick lite ont i magen av att tänka oss TIK sätta sig på ändan och spela 1-3-1. Challe och Nygårds är väl av den skolan.

Blev sedan lättad att de sade sig behålla TIKs tradition och Kenta's grunder, som passat TIK bra.

Men nu anar jag ugglor i mossen, ser vi början på en förändring här? Ändringar i styrspelet, mm luktar det inte 1.3.1 och de bara inte vill säga det pg rädsla för dålig andedräckt. Hoppas verkligen nya teamet är mer breda i sin verktygslåda än att bara börja införa det 1.3.1 de fått inbankat.

Brr, tänk om man får se ett passivt Timrå spela likt Brynäs, Mora, SSK eller varför inte Modo. Nä då är i alla fall jag hellre en stolt förlorare.

Hoppas det bara är min oro och hjärnspöken, för ush inget 1.3.1 i Timrå.
Kommentera

Ulf: Det kanske inte kan bli sämre än allt hörngrävande?
Trotts allt står ju målburen mitt på kortsidan.
Kommentera

Helg Ernest: Hm vet inte om du vill få ett svar på det eller om det bara var ett lite spjuver aktigt svar :-). TIK är väl i och för sig känt att överbelasta något enormt i sargen. Det både skapar och tar energi och som med alla överdrivna styrkor blir det till svagheter. Dvs. det kan bli för mycket av det.

Men hur tänkte du med målet? (man gör inga mål med styrspelet det var det jag kommenterade) Att fastna i sarghörnet i offensiven kommer de ju göra med 1.3.1 också ;-)
Kommentera

Nån som vet är TIK tränar på is i morrn, om man skulle vara sugen på lite sval luft och osv...
Kommentera

För övrigt så tycker jag att signaturen Ulfs två senaste inlägg är de bästa på länge. Det diskuteras allt för sällan övergripande spelidéer och spelsystem. Tyvärr är det ju mycket lättare att kritisera enskilda spelare.
Kommentera

T T: Kan det inte också vara så som att kunskapen om olika spelsystem och spelidéer är något bristfällig hos den stora skaran HS-användare? Man tittar på matcherna, ser vem som är duktig och vem som inte är det. Och vädrar sina åsikter här.

Kan själv erkänna att jag aldrig riktigt lärde mig det där taktiska inom hockeyn till 100%. Jag koncentrerade mig på att rädda puckarna och överlät alla bågningar, styrspel och andra konstigheter till utespelarna. Visserligen är jag inte helt under isen vad gäller det taktiska, lite har man ju lärt sig genom åren. Både som aktiv och som åskådare.
Kommentera

Kerstin_k: Jo, precis så är det. Taktik och spelsystemsnack är förbehållet fotbollen. Det borde inte behöva vara så. Jag har hyfsad koll på vad Chelsea och Giffarna vill göra både med och utan boll, men vet inte alltid vad tikarnas avsikt är med alla bågar och uppställningar
Kommentera

Kerstin_k: Jag vet vad jag vill se och jag känner igen ett vinnande spel när jag ser det.

Men att på ett begripligt sätt formulera det i skrift är en annan femma...
Kommentera

T T: Exakt så är det. Inte så konstigt då att diskussioner som rör Timrås taktik oftast slutar med utlägg i stil med "Fan vad brunkas vid sarghörnen. Vet dom inte vart målet står?!" Men det är väl så, fotbollen är mer lättillgänglig och har större spridning. Deras taktiker är väl också något lättare att åskådliggöra. Tycker också att kommentatorerna oftare snackar taktik inom fotbollen än inom hockeyn.

Byter spår lite snabbt:

"Timrå förlorar två talanger till NAHL. Erik Lund och Tobias Falk lämnar båda Norrlandsklubben för att pröva lyckan på andra sidan pölen i Bismarck Bobcats."

Nån som vet om det är riktiga tapp som juniorverksamheten råkat ut för eller går det att ersätta dessa? Jag har fått för mig att Lund i alla fall är en riktig talang. Falk vet jag inte om. Nån som har bättre koll på dessa två? JimmyH kanske, du brukar ju ha koll på juniorerna. Upplys mig tack.
Kommentera

Kerstin_k: Angående taktiken så finns det väl mer symonymer än 1-3-1 till ordet styrspel. Jag skulle hävda att Timrå alltid ha använt någon form av styrspel i det defensiva.

Och juniorerna är tapp, men inga blivande Elitseriespelare.

Tobias Falk är en stark skridskoåkande center, en ledartyp som hade gått in på sitt sista juniorår.

Erik Lund har faktiskt varit med juniorlandslagssammanhang i 89-landslaget en gång i tiden, men har stangerat lite den senaste säsongen.

Men han har som många andra 89:or i Timrå fått lida för att vi haft två bra årgångar i rad i 88 och 89, vilket gjort det svårare för 89:or att ta sig in i J20 än vid vanliga år.
Kommentera

Challe snackar...
Kommentera

T T: Tyckte att han verkligen belyste Timrås taktiska spelstil inför kommande säsong på ett ypperligt och vältalande sätt. "Vi har duktiga ytterforwards, det ska vi utnyttja. Vi har kloka centrar, det ska vi utnyttja. Vi har stabila, spelfördelande backar, det ska vi utnyttja. Vi har duktiga målvakter, det ska vi utnyttja." Nu torde eventuella tvivlar helt vända kappan. Det torde vara ställt utom all rimlig tvivel hur exakt Timrå ska spela nästa säsong ;-)

Han är skön, glimten i ögat. Gillar hans svar på kritiken om att han är orutinerad. Återstår, som sagt, att se huruvida han verkligen lyckas i vinter. Jag tror då det.

Tack JimmyH för svaret. Hade för mig att Lund varit med i nån form av landslag. Jag var inte helt ute och cyklade då.
Kommentera

Ulf: Det är ju bara spekulationer, men jag tror att Challe vill få in ett smartare styrspel än tidigare. Att lägga full kraft vid rätt läge. Snabbare spelvändningar, kontringar.
Misstänker att det kan vara något åt det här hållet eftersom han beskriver i artikeln att centrarna ska få en viktigare roll och att i sin tur utnyttja våra åkstarka forwards på ett smartare sätt. Spela mer rakt, mindre kring sargerna. Jobba in returerna.
En av Challes första uttalanden var ju att förbättra målproduktionen. Det gjordes för lite mål med tanke på hur många utav matcherna såg ut. Skottstatistiken vanns ju allt som oftast ganska klart och målchanser fanns ju som inte utnyttjades om man säger så. Målmässigt har det väldigt ofta varit onödigt jämt i matcherna om vi tittar på matchbilden. Timrå ska ju ösa på och jobba stenhårt med MYCKET skridskoåkning. Men som sagt. Det måste sparas lite på krafterna också.

Sedan har ju truppen förstärkts ytterliggare bland våra forwards. Så nog fan kommer det göras fler mål denna säsong.
Kommentera

Skarin: Charlie är perfekt för det här laget.
Kommentera

Rubriken; "Challe talar ut om fansens skepsis" och den här frasen; "Han var avskydd av fansen. Nu är Challe Berglund mannen som ska leda Timrå IK." är otroligt löjliga.
Kommentera

Ambroo: Och otroligt överdrivet. Förstår inte att så många har köpt det där resonemanget och att det fortfarande ältas.
Kommentera

Ambroo: Snacka om att bré på alltså. Helt otroligt!
Kommentera

Ambroo: Herregud. Pinsamt av ST. Jävla aftonbladet-metoder.
Kommentera

LingaN: Det syns verkligen att ST-sport är ett decimerat manskap sedan Mattias Eriksson och Henning Johannesson kastade in handduken.

Visserligen jobbar Kattiz där men ändå.
Kommentera

Jag hoppas Tenkrat hittar toppformen i Kladno så han öser in poäng här sen hehe
Kommentera

Uno Gordon: Det är ju Henning Johannesson som gjort det där Challe-inslaget.

Åtminstone är det han som pratar och ställer frågor. Dessutom så är det inte sporten som gör Web-TV utan det är en egen redaktion där just Henning jobbar om jag förstått allt rätt.
Kommentera

Laban: Jag längtar redan tills om 6-7 år när TIK kommer erbjuda något liknande på hemsidan.
Kommentera

här är en länk till st-tv inslaget med Challe för dom som missat det...
Kommentera

skeptisk till Challe? jovars. Avsky? i helvete heller. Pajas-ST
Kommentera

T T: Mycket bra skrivit av dig,så är det nog för väldigt många skulle jag tro.
Kommentera

Knylan: Ja det är nånting för ledningen att satsa på,ty det finns supportrar runtom i landet.kanske nåt som supp.klubben däruppe kunde uppvakta ledningen med.Vad gäller challe så jag som dom flesta andra hoppas att det blir bra,det tror jag ochså,men han är ny,o andra sidan så måste man ju bli försteman nån gång.Rutin har han som spelare så det räcker och blir över,men det räcker inte alltid,det gäller att förmedla sina tankar på ett bra sätt,och få med sig gubbarna,det tror jag att han får.Men rutinen räcker inte alltid,ta tex calle johansson ifjol tex.
Kommentera

Förstår inte den överdrivna skeptismen gentemot Challe.
Själv är jag fullständigt trygg, han kommer att göra ett mycket gott arbete för Timrå.
Hans hockeyerfarenhet är det få som slår.
Nygårds finns ju också med på ett hörn så han är ju inte helt solo.

Nä, Rock on everbody!
Kommentera

RocknRolf2: Det hela handlar väl om att kunna ha lite distans det där uttalandet men även till sig själv. Visst hände det säsongen 2001/02? Ja, kom inte Timrå megasist i ES då, och fick inte Peo sparken först av alla tränare? Challe läser då som säkert en i raden av många situationen helt korrekt. Vad som är skillnaden är att Challe får frågan och "tvingas" då svara helt öppet. Vad skulle karln ha sagt istället? Han hade väl inga kopplingar överhuvudtaget till Timrå då. Då var ju istället som han sa i intervjun med ST väldigt osannolikt att han en dag skulle hamna i Timrå.

Jag tycker Challe känns väldigt spännande. Brist på rutin? Ja, möjligtvis i rollen att leda ett lag som just huvudtränare. Men jag är inte ett dugg orolig för att han inte ska få laget Timrå IK att arbeta åt samma håll. Nej, att han kommer in nu och visar att han vill göra förändringar i spelsystem och annat gör att man får känslan att han direkt visar vägen. Hur detta nu ser ut och hur bra det blir, det får vi säkert anledning att återkomma till senare.

Challe är en vinnartyp. Han är inte nöjd bara laget hamnar på slutspelsplats. Han sa väl i intervjun att han vill känna den enorma känslan av att vinna SM-guld på nytt. Det tycker jag får sammanfatta vad han vill med sin uppgift här.
Kommentera

Dream team: välskrivet inlägg. Personligen har jag inga som helst agg mot Challe som person, att folk ens orkade bli upprörda över hans tips 01/02 var patetiskt för 5 år sedan och att det tydligen finns de som fortfarande tjurar är ju bara skrattretande. Nej det hela handlar ju om Challes förmodade tränaregenskaper. Rutingrejen är inget att bara vifta bort, det är ju just bristen på rutin som huvudtränare som är själva poängen. I princip samtliga tränare på den här nivån har tränat diverse klubbar i olika sammanhang innan. Som huvudtränare.

Sedan handlar väl skeptismen i grund och botten om vad jag tror Challe kan uträtta i relation till vad Kenta hade uträttat. Spekulationer givetvis, men jag är fullkomligt övertygad om Kenta skulle ta dagens TIK till en säker slutspelsplats. Misslyckas Challe med det så är han en flopp, och jag kommer också vara skeptisk tills han bevisar att han är en uppgradering från Kenta. Alltså bättre än Kenta...
Kommentera

RocknRolf2: De är väldigt olika personligheter, Kent och Charles. Det tycker jag blir extra tydligt om vi jämför ST-filmen och HV-filmen.

Kenta är mjuk, varm och förtroendeingivande, här känner du att är i trygga händer oavsett om det börjar gå knackigt eller inte. Han gör inte stora grejer av små saker.

Nackdelen kan vara att han inte blir lika desperat som tex en sådan som Wikegård i avgörande slustpelsmatcher. Det kan vara bra att vara lite Wikegård för att vinna just den där avslutande perioden. Kenta bygger mer på långsikt med förtroende vilket gett många spelare en stark i utveckling under hans år i klubben.

Challe känns mer rak på sak, bestämd och tydlig. Han är stark i sina åsikter och han kräver att alla jobbar åt samma håll. Med tanke på hans unga tränarålder så tror jag att det är en nödvändighet för att bibehålla auktoriteten och spelarnas förtroende.

Hur coachar återstår väl att se, men att han har full koll på spelet och spelsystem med egna idéer kring det också känns ganska säkert med tanke på hans intellekt och spelarmeriter.

Men det är nog viktigt att han får en bra start för arbetsron. För börjar resultaten att utebli så kommer också drevet kring honom att bli påtryckande.
Kommentera

Modoiten Angerbjörn analyserar...
Kommentera

T T:

Som Bisterfinnen skrev:

”Vem fasen är Isak Angerbjörn? Det låter som en elak korsning mellan Niklas Anger och Åke Liljebjörn...”

Förutom att han skriver med en del konstiga egenuppfunna ord som ” sydnorrlandskonkurrenterna” så gillar jag hans sätt att se på saker och ting. Han kanske aldrig blir en Mats Ohlsson, men däremot är han intressant att läsa, inte lika politiskt korrekt och ängslig som många andra skribenter.

Sen verkar han också så pass storsint att han förmår berömma andra lag och se deras förtjänster. Hur många har de senaste tusen åren hört en Timråit berömma MODO? knappast någon. Helt klart är att man måste berömma de som värvar i Timrå.

Däremot tror jag inte att MODO kommer före Timrå i serien, vi har helt enkelt inte tillräckligt bra forwards, trea eller fyra verkar enligt mig som en rimlig placering för oss Ångermanlänningar. Timrå kommer lägga beslag på någon av de två första platserna i serien. Men i slutspelet kommer Backlund stå där och titta i plocken, för att upptäcka att puckuslingen inte är där. Den har Svartvadet smaskat in bortakassen...
Kommentera

hellge: Jag kan ju tycka att han inte kom fram till något alls i Timråtexten.

Sedan så har han ett väldigt konstigt resonemang i att "harva på i gamla E.ON Arena", den arenan gör sin femte säsong. Swedbank har funnits nu i en hel säsong så att Timrå på en gång borde vara chanslös i värvarkarusellen låter väldigt konstigt.

"Topplag år efter år". Vi missade ju trots allt slutspel 05/06. Det var ju inte jättelänge sedan.

Dessutom så har han inte funderat över att det kostar lite att bygga en sådan arena som Swedbank och de andra som ser likadana ut. Timrå byggde billigare och har betydligt mindre amorteringar att betala.

Men på sikt så måste vi ju också smacka på på arenabiten för att hänga med. Men än är det ingen fara.
Kommentera

hellge: Modo vinner det här skitenkelt. Förlorar inte en match. Näe, Modo är för överlägsna för den här serien. Skulle dom mot förmodan förlora en enda match under serien så bör tränarn avgå. Då har han misslyckats. så nu Harald vet du vad som väntar! Dessutom kan ju Fredrik passa på att göra mål i år. Han höll ju inne med den färdigheten i slutspelet i fjol.
Kommentera

El Aka Ali: Äh, det vet ju alla att ni vinner. Och detta till och med utan att Kent Norberg ska behöva snöra på sig skridskorna igen.
Grattis till SM-guldet!
Kommentera

Paddan: Äh, alla vet ju att ni är så överlägsna. Ni borde få pokalen redan nu......
Kommentera

73Sjöbba: Äh, den ser så tråkig ut så den vill vi inte ens ha om de så slänger den på oss. Så låt inte mig hindra ert snickrande på troféskåpet.
Kommentera

JimmyH: Har du missat att det var "Foppa" och Swedbank som delade på kostaderna. Nu skall ju "Foppa" även slå upp ett hotell i anslutning till arenan. Kan de månne bli där dom extremt vackra cementsilosarna står, direkt i anslutning till arenan. Eller har dom pelletsvärme i arenan, så det är därför silosarna står där?
Kommentera

Helg Ernest: Nej, de står där enbart av en anledning. Det är för att förfula helhetsintrycket så pass mycket att man på inga sätt riskerar att beblandas med några präktighetsrubriker.
Kommentera

T T:

"Timrå är i mina ögon ett mysterium. När alla andra klubbar bygger sin framgång på ägande av flashiga nybyggda arenor med stora sponsorer och evenemang harvar Timråiterna på i gamla E.ON Arena"

Gamla? 5 år är det gammal?

Sedan kan väl nämnas att Timrås hemmaarena är en av dom få arenorna i sverige som till största delen ägs av klubben som huserar där.

Dom övriga ägs väl till största del av diverse låneinstitut och Arenabolag där klubbarna hyr in sig, såsom Scandinavium och Hovet/Globen.

Skriv om och skriv rätt.
Kommentera

Per HApps: Dricka sprit och hålla käften!
Kommentera

Ambroo: Brukar fungera dåligt (8^(/)
Kommentera

Per HApps:

Jag vet inte om du noterade det, men killer hyllar Timrå 95 procent av artikeln och du fastnar vid de andra fem procenten. Du tycks inte se de två tallarna för all skog.

Jag tror han försöker säga att Timrå inte har den största och lyxigaste arenan, men ändå klarar att hävda sig bland de bästa, vilket är något positivt.
Kommentera

« · 896358 · »