Jag var jätte imponerad över våran start då vi ledde serien de första 7 omgångarna. Men att vi skulle hålla så bra så att vi efter 24 omgångar skulle ligga på en 2:a plats är helt sanslöst. Det är som att leva i en dröm.
Efter uppehållet har det dock varit mycket upp och ner för Timrå efter Karjala Cup. Vi har varit bra mot Luleå, Linköping, Frölunda och nu Luleå igen då antar jag. Däremot har vi gjort mindre starka insatser mot MIF, Leksand, Brynäs och MoDo. Är detta månne en svackan som alla lag har? Om inte så bävar jag mig för den när den kommer. Men är detta svackan så ser detta mycket bra ut.
Det som känns bäst med årets Timrå är bredden i laget. Vi har 4st jämnstarka kedjor. Har en kedja en dålig dag så kliver andra fram. Vi har 4 bra backpar plus talanger som Mats Hansson och Erik Tägtström. Dessutom visar även Freddan idag att vi har 2 bra målvakter. Vi är inte beroende av enskilda spelare för att nå framgång, utan det är alltid laget som ligger bakom segrarna.
Jimmy: Det såg mycket bättre ut idag än i torsdags mot Modo. Bra kämpainsats där segern egentligen aldrig var i fara. Lite onödigt förstamål där jag anser att backarna skall få iväg pucken då de gör mål på 3:e!! försöket. Andra målet var 5-3 så det kan man kanske inte säga så mycket om. Dock var första utvisningen mot styfen mycket diskuterbar då jag inte ens domaren visste vad han tog ut för...(lite överdrift). Det han tog ut för var att styfen skulle rycka loss sin klubba från en LHF:are som höll i den. Freddan såg ganska darrig ut bitvis men gjorde i sin tur några enastående "Salo räddningar" och då menar jag inte i OS 2002 utan 1994 *le*. Det var relativt bra tryck i klacken i första och andra (bitvis tysta) men tredje och ca 15 minuter efter slutsignalen ROCKADE VI FETT!! Jag hade verkligen asroligt på resan även om vi hade en stasi vakt från XXX(ni vet vad jag menar) som busschafför *le*. Och jag lovar att jag inte pissade på golvet i bussen... *s* För övrigt fyller kermit 22 år idag så gå in på gästboken och gratulera. Vill även tacka maggan för att jag kunde få hoppa på bussen efter halva vägen...
Vi är Timrå och vi ger aldrig upp!! Slutspel mot Lule eller Modo vill jag iaf se!! dvs ända chansen jag kan få se slutspel över huvud taget...
Lite kul statistik...Timrå ligger klart sist i fair-play-ligan med i snitt 19.5 utvisningsmin per match. Styf leder nu elitseriens busliga före Bulan Berglund. Men i skotteffektivitet ligger vi tvåa efter Leksand och ett snäpp före Frölunda. Det nya effektiva, elaka Timrå alltså... Kolla swehockeys hemsida /Elitserien för annat räknenisse-skoj.
Börje: Hoppas att du inte såg det som kritik för det var inte meningen... Men med Vimmelborg som domare kan alla lag få mycket utvisningar... om har är emot det laget...
Tror vi har tuffat till oss och släpper inte till på samma sätt framför mål och på det sättet får mer utvisningar... Det verkar juh vara ett fungerande konsept. Idag är jag fundersam över vissa utvisningar från domaren dock missade han ett par klara TIK utvisningar också så det går väl jämt ut...
Tycho och Börje: Nja har man backtyper som Styf, Lindman, Rajamäki och Sanny Lindström får man räkna med lite utvisningar. Men jag håller med dig Börje. Timrå ser ganska transatlantiska ut i år. Tufft, elakt och effektivt!
I princip är halva serien spelad och TIK har en i mina ögon välförtjänt topplacering. Overkligt javisst! Vi har haft toppplaceringar och vinstrakor förut men längesedan på den här nivån.
"Vi är Timrå och vi ger aldrig upp" är kollektivets arbetsramsa. En för alla och alla för en. Det är essensen av idottens själ. Kämpatakterna och attityden. Liret och tryckarna. De uträknade som reser sig och slår sig ur bojorna. Det är så poetiskt vackert att det knappt är beskrivbart. Det finns skildrat i filmer och sagor, i myter och historien. Liten mot stor, klass mot klass, revolten med knuten näve. Att vara med om detta känns stort. Jag hoppas man kan fortsätta och förvalta den här situationen på ett jordnära och självsäkert sätt med mycket kraft att fortsätta ösa ur.
Visst är det underbart. Jämfört med i fjol, så svävar vi TIK-fans omkring på små moln, och går omkring med ett stort leende på stan´. Men det har vi "Fans" också gjort oss förtjänta av. Vi som håller på Laget i VÅRA hjärtan ! Vi som inte sviker. Hoppas nu bara att det håller i sig med denna framgång för den anrika och fina föreningen TIMRÅ IK ! Varför skulle det inte göra det? Jag ser ingen anledning, att vi inte skall våga tro på SLUTSPEL. Det säger jag inte för att vara kaxig. Det säger jag, för att jag har sett vad detta fint komponerade lag, med dessa fina tränare och personligheter i båset, har presterat så här långt. Dom kommer att prestera MERA !!
Vi kan fira Jul med ett smil, och se fram emot en spännande avslutning på Elitserien framåt senvintern.
Nej, ingen seger idag. Inga poäng. Jävligt surt. Ja, en del har svackor. Men det finns attityd. Det finns en riktning. Som Svensson säger efter matchen, det vore skönt med tre poäng på lördag, men ännu viktigare är prestationen.
Jag känner ingen större oro. Det här är mitt lag. Jag ser det.
Efter uppehållet har det dock varit mycket upp och ner för Timrå efter Karjala Cup. Vi har varit bra mot Luleå, Linköping, Frölunda och nu Luleå igen då antar jag. Däremot har vi gjort mindre starka insatser mot MIF, Leksand, Brynäs och MoDo. Är detta månne en svackan som alla lag har? Om inte så bävar jag mig för den när den kommer. Men är detta svackan så ser detta mycket bra ut.
Det som känns bäst med årets Timrå är bredden i laget. Vi har 4st jämnstarka kedjor. Har en kedja en dålig dag så kliver andra fram. Vi har 4 bra backpar plus talanger som Mats Hansson och Erik Tägtström. Dessutom visar även Freddan idag att vi har 2 bra målvakter. Vi är inte beroende av enskilda spelare för att nå framgång, utan det är alltid laget som ligger bakom segrarna.