Rytter: Man behöver ju inte sjunka ihop som en död fisk för det, du ser ju att han har huvudet i knähöjd innan han blir tacklad. Hade han åtminstone stått upp hade det blivit betydligt mildare, som sagt tycker jag tacklingsmottagaren är fri från ansvar i för stor utsträckning i svensk hockey.
Lorgalis: Jag är innebandy domare, och många säger ju att innebandy är en mindre fysisk sport än hockey. På seniornivå där krävs det att man gör ett försök att försvara sig om man ens ska ha med sig ett frislag, men i hockey då kan man lägga sig innan och få med sig ett matchstraff? Väldigt låga krav ställs på spelarna idag.
Svaga powerplay! Gillar inte vad jag sett i PP senaste tiden. Tempot och killerinstinkten att ta puck på mål måste upp i och inför slutspelet! Klart att det är undantag idag med kort om folk, men känner det varit ett återkommande ont innan dess med.
Rytter: den på Hartmann var en blindside tackling i huvudet. Det här är en mesig sargtackling där aik-spelaren vänder ryggen till när han vet att han ska få en tackling. Ser ingen som helst liknelse mellan dom situationerna.
erathoo: Det är sant att han ofta är aggressiv i överkant, men den typen av tacklingar han gör ser man ju ett tjugotal av i varje match. Sen att han vänder ryggen till och kryper ihop kan han väl inte göra mycket åt. Jag tycker det var väldigt hårt dömt. Det är mycket värre när man siktar på ansikte med armbågar och liknande.
Dahlén vill också ha in juniorerna nu, påpekar att vi är kort om folk. Kom igen nu Freddan, vi kan inte fortsätta på så här lite folk. Är viktigare att alla är pigga och fräscha än att vi vinner matchen.
Woody: Mycket händelserik 1a period. Matchstraff Timrå 5 min PP utan resultat. 5 mot 3 Timrå i över 2 minuter i slutet av perioden. Skotten 9-11
Det dröjer några matcher innan vi får tillbaka en mycket stark trio Lodin, Walli och Hartmann.
Nu har vi bara 8 ordinarie forwards till spel. Troligen får nån junior in och spela nu då vi är kort om folk. En bragd om vi vinner idag så kort på folk. Grabbarna kämpar verkligen idag.
Måste säga att vi är ganska bra på att mörka mot de lag som vi eventuellt kan få möta i slutspel. Mot Löven spelar vi utan våra tre bästa backar. Mot AIK dom är en trolig semifinalmotståndare så har vi inte ens tre hela kedjor nu. Bli ingen riktig värdemätare för motståndarna. Perfekt! 😂
Woody: Jaalltså problemet är ju tudelat. För det första så tycker jag också att spelare som ska bli tacklad har ansvar att vara förberedd, det är ju hockey vi pratar om..en kontaktsport, ibland känns det som att det glöms bort. Men i detta fall så kommer Hartman glidande och har god tid på sig att avbryta. Han borde veta vad det är som gäller numera.
Men sen är det stora problemet att spelare har börjat utnyttja detta, både med diving ute på öppna ytor, men även runt sargerna. Man kliver gärna ut ngn meter från sargen när man ska bli tacklad så att man kan få på tacklande spelare en utvisning.
Det finns en del att städa upp inom hockeyn just nu, enligt mig.
Sluta ljug, den på Harman tog inte i huvudet. Kan upplysa att det är betydligt högre skaderisk på hartmans tackling i ryggen i det läget, medan situationen med Hartman mer var jävligt oturlig.
Du argumenterade ju för matchstraff då för att det var vårdslöst, då måste ju samma resonemang gälla här. En spelare som jagar puck ska inte behöva vända sig mot tacklaren. Det är inte så att han vänder rygg till när tacklingen ska komma, utan han försöker vara först ner på puck.
Att man inte tycker detta ska vara något är väldigt märkligt.
Röda Tallen: Dessutom bryr jag mig knappt ett skit om det är 3 el 5 matchers avstängning sen på Hartman med 11 matcher kvar av försäsongen. So what liksom, han liksom övriga avstängda är tillbaka med god marginal tills det gäller. Bara färre matcher de riskerar skador el avstängningar på
Heisenberg: håller med hans lagkamrat lämnar dessutom över spelet till honom och lägger screen på Sebbe kort innan. Anser således att han går efter för att hämta pucken, väl medveten om att han är uppvaktad och borde vid det läget vara medveten om att det kommer bli en kamp om pucken. Det är snabba beslut som skall tas, det såg inte bra ut det håller jag med om, men anser samtidigt att AIK spelaren intar en märklig position en sådan ser man inte speciellt ofta heller. Feg och respektlös skrev någon, till dig säger jag bara kolla in Väsby när de spelar delar ut blind side tacklingar i parti och minut inte sällan mot oskyddat huvud och är det inte det så är det otajmade tacklingar. Har sett flera av deras matcher där det borde regnat avstängningar och utvisningar
Zäta75: Bra att killarna kämpar men vi måste sluta att dra på oss matchstraff i var och varannan match. Dags att Freddan ryter till.I slutspelet kommer det inte att hålla...
Jag har hela tiden pratat om situationen där han blev skadad mot ssk och åkte ut på bår. Vilket jag skrev, du skulle ju ha matchstraff då det var vårdslöst enligt dig så då måste du ju tycka detta är ett ok matchstraff också?
G?ran Hartmann: Lite så kan man skriva om alla lag i ligan och i SHL.. om att alla lag spelar fult på något sätt, men det laget som har blivit mest dömd nu är Timrå ifrån lotterinämnden vilket har lett till spelare som dom har tacklat har lett till en större skada.
Finns nog inget lag som " spelar " finare än det andre.
Dags att nubben agerar, vägrar vi spela in juniorer, då måste vi ju värva bredd, vi står på 8 forwards just nu och fler skador kan tillkomma. En forward räcker inte, två är gränsfall. Nu har vi satt oss i en sits där vi kan tappa en shl plats på att vi inte tagit upp en enda j20 spelare under säsongen och sedan vägrat värva bredd. Katastrofalt om säsongen ska förstöras på det här.
Heisenberg: Nu är det ju uppehåll tills på fredag då vi har nästa match. Då lär både Madsen och Olofsson vara tillbaka. Så ingen panik. Men tar man in en forward är det bra om han spelat redan på fredag då ju vår nya back förväntas göra debut också.
Olle: den matchen var fan ett skämt inom loppet av 1 min och 30 sekunder hade två blind side mot huvudet delats ut utan att domarna delade ut en tvåa ens. Den ena var på Sebbe den andre på Boyce. Mot Västerås spelade dom så vårdslöst så det t om togs upp av Västerås.
Jag skrev att det var fegt och respektlöst i denna situation, vilket det är att tackla någon i ryggen när denna är en halvmeter från sargen. Extremt stor skaderisk. Tid finns att avbryta och låsa spelare mot sarg istället.
Sedan vad Väsby har för sig mot er kan jag inte svara på då jag inte sett de matcherna, men ja det låter ju som att dom också har speöatl fegt och respektlöst.
Rytter: aha du menar den, ja där var Hartmann inte ens puckförare. I det här läget idag åker han ju på en charging. Det är ju en helt vanlig tackling bara det att aik-spelaren väljer att skydda sig med ryggen. Kan inte se hur det här ska vara mer än 2 min för tackling i rygg. Det är knappt styrfart på Hartmann när han sätter in tacklingen.
Matsg: Problemet är väl bara att det kommer att dömas på en helt annan nivå i slutspelet. Vi kan mycket väl få liknande situationer mot oss då som inte ens ger en utvisning.
kulltorp: Verkligen! Om de får höra att de inte ska vara rädda för att göra fel, så är det här den bästa skola de kan få. De borde ha fått chansen tidigare en säsong som denna kan man tycka.
Synct: Timrå ser trötta ut , AIK-ganska tunga i närkampsspelet. Knapp fördel AIK i målchanser men ett rättvist 1-1 ändå tycker jag. Tycker Freddan ska matcha juniorerna mer, skit i resultatet.
kulltorp: Albin Carlson har verkligen inte gjort någon höjdarmatch heller. Mycket söl med puck. Utvisningen han tar nu när han har pucken under kontroll och ramlar, det är för dåligt av honom.
Woody: Rätt nöjd att vi håller spelet uppe så bra och har oavgjort efter två perioder med tanke på manfallet. Vi brukar vara starka i 3e och inte förlora.
Edit: Albin ramlar som sista man och känner sig tvingad att haka en fri aikare. Utvisning