1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592676 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK - Djurgården 2008-01-12

« · 966076 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Djurgården 2008-01-12
Uno Gordon: måste hålla med dej där hånet mot Jonte börja att bli överdrivet nu. Och samma sak när det gäller Renberg att Luleåklacken står och hånar han varje match här upp bli man också så less på. Men åh andra sidan står ju bara fjotisar i Luleå klacken nu för tiden.
Kommentera

65selander: Att vara manlig är att ha feminismen inom sig och att släppa till då och då. Och har du sett en aggressiv varghona någon gång? Det är ingenting man leker med!
Kommentera

Uno Gordon: Håller med. Man känner sig aldrig så manlig som när man släpp till.
Kommentera

ajon: Instämmer! Kan ju säga att bortsett mina sympatier för Timrå så ligger känslorna närmare Luleå än Skellefteå. Det är inget jag hymlar med. Och Renberg gjorde ett aktivt val. Jag har spytt tillräckligt med galla på karln och stökat över det där nu. Ni gnuggar på och gör det förbannat bra. Men mycket skall nog också tillskrivas Perra Johnson. Ni kan näppeligen hitta en bättre tränare för ett lag av eran kaliber. Han krämar max ur varje individ och jag har svårt att se att ni skall kunna något likvärdigt inför nästa säsong. Men om jag får leverera ett tips i all välmening utan att vara ironisk och om vi tänker bort rivaliteten, så tycker jag ni borde bearbeta John Slettvoll (förutsatt att han nu inte blir kvar i Lugano efter denna säsong).

Han har uttryckligen sagt att han inte vill leva något kappsäcksliv och pendla i någon större utsträckning om han någonsin skall träna ett svenskt elitlag igen med ambitioner. Slå honom en signal!
Kommentera

Uno Gordon: angånde Slettvoll så har han sagt att det här blir hans sista år som trännare. Sen efter den här säsongen går han i pension.
Kommentera

Det enda jag hinner skriva just nu är att jag är väldigt nöjd med dagens match. Mycket bra.
Kommentera

Kerstin_k: Det mest anmärkningsvärda är ändå att man slänger in Eric, helt iskall, i två byten när en kille (Jonsson) står över för omplåstring. Det vanliga scenariot i en sån situation är ju annars att man låter någon dubbla. Att han sen inte får mer istid efter ett lysande PP där han gör poäng måste kännas tacksamt för pojken. Det är nästan så att man börjar undra om de ogillar honom...
Kommentera

Hockeypuls från st, se länken!
Kommentera

Ambroo: "efter ett lysande PP" och "börjar undra om de ogillar honom."

Du tar då i så du spricker i alla fall. Han sköt ett skott som täcktes sedan slog han en enkel passning på max två meter till Jonte som själv drev till skottläge och satte pucken. Sedan var PP:t över.

I den tredje perioden så hade vi ett powerplay och då kom han inte in. Hade det blivit fler så hade han kanske fått spela. Han har nog inte försämrat sina chanser framöver i alla fall.

Jag tycker dessutom att Robin Jonsson var bra i den tredje perioden så jag ser inget fel med matchandet i sak även om det är lite speciellt att få se våra egna juniorer i hetluften och jag blir alltid glad då jag ser dem inne.

Fantastiskt genomåkning av Pääjärvi för övrigt. Lysande rent av.
Kommentera

JimmyH: Du har en åsikt och jag en annan.

Sen var det väl just det här med att slänga in honom och hans "belöning" som var den stora grejen.

Om jag ska svara på det du skrev då... Tar i och tar i... Han hade ett skott från blå och ett kanonläge i slottet som han säkerligen hade satt om han varit varm. Att han vid målet slår en tvåmetare till Jonte är väl inte så imponerande i största allmänhet, men i det här laget så är det en bedrift att nån lyckas göra det vid blå. Sen hade vi väl exempelvis ett PP direkt efter, men då spelade man med Kokko och Jonsson.

Att jag skriver som jag gör när jag använder ordet "ogillar" är kort och gott för att man undrar vad han ska göra för att få starta. Han behöver nödvändigtvis inte göra det på Jonssons bekostnad, men inte fan var han bra i någon period idag.
Kommentera

Kerstin_k: ang, Moe tycker jag det är väldans kjonstigt att han inte får mer tid, det var åtminsonde 2 backar som skulle kunna nöta bänk och fundera lite på framtiden.... Men är det Challe som tar ut backarna ??? Om inte det är han så blir jag inte förvånad över att Moe får sitta på bänken, men det luktar riktigt illa tycker jag.
Kommentera

Ambroo: "säkerligen hade satt om han varit varm" Hehe.

Den dagen han totalt sett är bättre än de sex backarna vi har nu så kommer han ju självklart att få spela på heltid. Förhoppningsvis så dröjer inte det särskilt länge till. Jag kan inte hitta en enda vettig anledning varför Challe, Nubben med flera inte skulle vilja att han blev så bra så att han skulle kunna vara helt ordinarie. Det är extremt sällsynt att hockeyledare överhuvudtaget vill missa talanger.

Robin Jonsson började lite tveksam i den första perioden men nog gjorde han sitt jobb väl både i period två och tre. Både försvarsspelet och anfallspelet i allmänhet fanns det inte mycket att gnälla över vare sig i period två eller tre. Tycker jag.
Kommentera

JimmyH: Har man svettat ner grejerna och fått känna på saken så är sannolikheten faktiskt rätt stor att man lyckas i ett sånt läge som han har där. Och det borde väl du som har ett par supp-matcher i benen ändå veta?

"Jag kan inte hitta en enda vettig anledning varför Challe, Nubben med flera inte skulle vilja att han blev så bra så att han skulle kunna vara helt ordinarie. Det är extremt sällsynt att hockeyledare överhuvudtaget vill missa talanger."

Har jag sagt det? Däremot så har TIK bevisligen haft en förmåga att tappa bort ett och annat guldkorn genom åren och silar man för mycket även denna gång så är risken överhängande att det kan ske igen. Sen kanske inte tränare och sportchef har samma åsikter alla gånger. Helt säkert är iaf att det finns saker som inte passar sig att skriva här...

Robin håller inte måttet. Varför? Därför!
Kommentera

JimmyH: 5400 av 6000 möjliga !!!!!vartfan var vi?
Löjligt"!!!!! men det var motprestationen i första också!!!!
Kommentera

Ambroo: Fast å andra sidan har Timrå också haft förmågan att vaska fram guldkorn där övriga hockeysverige endast sett damm och gammla stenbitar.

Det går på ett ut. Jag tror att Moe får sin chans vad det lider. Och han lär lyckas. Det såg vi om inte annat i JVM.
Kommentera

Kerstin_k: Där skrev du något, men det är ju det här med killar från egna leden. Det är det klassiska Timråsyndromet. Hade Moe hetat Larsson och kommit från Gäddede så hade han fått hur mycket istid som helst, typ...
Kommentera

Ambroo: Minns jag rätt spelade inte ens zäta nonstop i allsvenskan.
Kommentera

Ambroo: Ja det var ett bra läge men vad som hade hänt om han varit svettigare är ju såklart svårt att veta.

Ja du nästan undrade först om de ville honom illa och sedan skrev du något i stil med att jag undrar vad han ska behöva bevisa för att få spela egentligen.

Timrå har mig veterligen inte missat något guldkorn. Någon ung junior som blivit ratad här och sedan blivit ruskigt bra någon annanstans, vill säga.
Kommentera

Ambroo: "Hade Moe hetat Larsson och kommit från Gäddede så hade han fått hur mycket istid som helst, typ..."

Men sluuuta. Helg Ernest varning.
Kommentera

JimmyH: Peter Smedberg. Eller hur det nu gick till för trettio år sedan.
Kommentera

El Maco: Men vem har gjort det då?
Kommentera

JimmyH: Sista raden 01:07 var nog det mest dräpande jag läst på länge.
Kommentera

JimmyH: Nu var det ju typ då...
Kommentera

JimmyH: Läs inte in allt så ordagrant och allvarligt...

Jag förklarade väl varför jag använde mig av det ordet eller hur? Och det var ju just det vad han ska behöva bevisa. Det jag däremot forfarande inte skrivit något om är det faktum att de skulle motarbeta honom på något vis, men det verkar ju du hänga upp dig hyfsat vid trots att det var dina ord som du försökte göra till mina.

Och med guldkorn så menar jag killar som har haft det mesta, men som inte givits möjligheten att bli något, och inte färdiga guldklimpar som skeppats i väg. Det är många kullar och enskilda talanger som "misshandlats" genom åren. Det vet jag att även du håller med om för det har vi diskuterat "live"...
Kommentera

Ambroo: Nja, jag tycker nog du diskuterar som om det är Timrås fel att Moe inte får mer speltid snarare än hans eget nuvarande kunnande.

Äh har man det mesta så klarar man att vända motgångar i karriären också. Visst har jag sett talanger i 15-17 års ålder som varit spännande men som inte senare lyckats men jag vet inte om jag någonsin skulle ha skyllt det på klubben.
Kommentera

JimmyH: Njae, du tolkar det så ja, men det är inte enbart hans "fel" att situationen är som den är. Det brister om inte annat i tydlighet, och dialogen är, vad det verkar, nästan obefintlig. Det finns dock som sagt saker som inte bör skrivas härinne och det kan man ju visserligen tolka hur man vill...

Men sluta nu! Så du menar alltså på fullaste allvar att klubben i stort sett inte har misslyckats med att förvalta talanger från den egna leden? Jag är övertygad över att de inte sitter speciellt nöjda och jag VET att det finns personer inom föreningen som skruvar på sig lite (mycket...) besvärat när den frågan kommer upp.
Kommentera

Ambroo: Moe gör väl egentligen inte så mycket fel, han gör det väldigt bra och han har väldigt många talanger som gör att han är en back som kan komma att bli riktigt stor.

Men backspelet är mer komplicerat än anfallsspelet och det är svårt att gå in som ung och verkligen kunna dominera, det tar tid. Det gör det för alla backtalanger. Inte ens Nicklas Lidström var väl helt ordinarie i den åldern tror jag. Men han har nog inte fått sin sista chans den där här säsongen, Moe alltså. Sedan om dialogen utanför är dålig, så är väl det tråkigt men det har ju inte så mycket med hans speltid att göra, den byggs ju efter hans prestation på träning och i Sundsvall och det han får i A-laget. Moe lät nöjd med klubben i ST-TV i alla fall.

Det är ju en lite knepig fråga det där med varför det inte kommit fram så många tidigare som kunnat konkurrera om A-lagsplatser. Hur som helst så satsas det väl mer på gymnasiet och juniorlagen nu. Men jag följer ju inte spelarna förrän de kommer upp i J18-laget och när du väl är där så beror det i stor del mycket på spelarens egna vilja och talang. Klubbens utbildning måste ju samtidigt också hålla bra kvalité såklart men ja jag vet inte jag. Det här med just ordet "guldkorn" kanske vi ser annorlunda på.
Kommentera

JimmyH: Men nu är vi ju nästan överens och det efter ett, tja, riktigt nyanserat inlägg från din sida (därmed inte sagt att locket är tillräckligt hårt åtskruvat i ämnet så att det inte ska kunna lossna igen...).

God natt!
Kommentera

Måste bara säga att Björn Svensson har vikarierat riktigt bra nu när Timo varit skadad och verkligen tagit chansen och visa att han är en bra spelare, och han är ju riktigt snabb och checkar bra så han förtjänar beröm. (Y)
Kommentera

JimmyH: Är du allvarlig att du tycker RJ var bra sista perioden. Tycker du som "Hockeyexpert" att det inte finns något fel när RJ "Katastof hela året" får chans på chans och Moe som återigen går in och gör bra ifrån sig spelar sporadiskt.

Du sjönk avsevärt hos mig om du tyckte det var rätt att RJ spelade sista istället för Moe.

Jag studerade backarna igår. Jag var nöjd med samtliga utom en som återigen var klart sämst på plan. Kolla han uppspel, han har ingen aning vad han skall göra av med pucken,markeringsspelet vet han inte vad det är, det är utvisningsarisk varje gång han är inne. Karl har producerat 2 mål och 25 insläppta kan han ditrekt anklagas för.

Jag får en uppfattning att ALLT Timrå ik gör ,tycker du är RÄTT.
Kommentera

RTS: Mina misstänkar börjar också växa. Kan det vara så att Jimmy får pröjs av klubben för att försvara den i all kritik på HS?? Eller får han kanske gå gratis på matcherna? En korv i pausen? Frågorna är många.
Kommentera

Bergius: Alla tycker olika. Jag kan tycka det var bra om RJ får spela sista på ett sätt: Om man vill spela säkert och ta 3 poäng. Då är nog RJ bättre då kan är kanske något bättre än Moe i defensiven. Jag skulle ändå inte ha något emot om Moe fick spela sista heller, då skulle ju laget kanske gå framåt mer med honom på plan och vi kanske skulle göra fler mål. Men jag tycker som sagt att det inte spelat någon roll i mina ögon, beroende på hur man ville avsluta matchen.
Kommentera

godmorgon "geeks" ser på många inlägg att det är folk som är upprörda för jimmy kritiserade klacken. Och svaret från tik bäbisarna kom fort som fan, här får ni sitta o klaga som fan så fort laget förlorar en match men så fort nån riktar kritik mot er kräsna idioter som troligtvis och förhoppningsvis inte är så många så åker galgen fram direkt och repet förbereds. Lär av dom äldre tik supportrarna och stötta laget till 100% och inte 50/50 som ni kör nu
Kommentera

Jensen_12: Jag tycker att det vore bra om RJ fick sitta på bänken några matcher för att fundera lite..... Vem som får ta hans plats återstå att se, men vi har Moe som kan gå in och spela
Kommentera

diffe: OM det nu skulle bli så att RJ bänkas så råder det inga tvivel om vem som tar hans plats.
Kommentera

Synd om Jonte men han kommer säkert igen, igen har sannerligen Tenkrat gjort helt klart den bästa liraren igår en klass spelare, det gäller att ha tålamod vilket andra har svårt att fatta, Robin blir en klippa sak samma som Tenkrat. Hynning däremot har långt kvar att ta en plats som det ser ut nu i allafall
Kommentera

diffe: Tveksamt att man bänkar honom hela matcher med tanke på att han är en bra defensiv spelare. Men helt klart tycker jag att Moe ska matchas mer, gärna i PP också.
Kommentera

RTS: Vad var det för fel på Timrås tredje perioden igår? Kände du att det någon gång var nära att Djurgården skulle vända? Jag tyckte att det var hur lungt som helst.

Det finns i övrigt ingen nyans i det du skriver. Vaddå ansvarig för 25 mål bakåt? Varför inte använda riktiga siffror? Vill du överhuvudtaget bli tagen seriöst?

Han har varit inne på 15 mål i fem mot fem bakåt på hela säsongen, 12 framåt. Hur många av dem han är direkt ansvarig för vet inte jag. Jag är hur som helst inte nöjd med Robin Jonssons säsong. Jag trodde att han skulle vara mycket bättre än vad han varit, men det är inte katastrof varje gång han är inne. Att det skulle vara det är ju en överdrift som knappt är värd att kommentera.

Du borde se Sundsvall Hockeys matcher. Senast i fredags så kan jag säga att Jonssons föregångare i skylla-allt-på-backen Johan Svedberg uppträdde både tryggare och stabilare än vad Moe och Erixon gjorde. Jag gnäller inte om Moe och Erixon spelar i Timrå, jag tycker att det är häftigt med tanke på deras ålder, speciellt om de gör bra i från sig men nog har jag tillräcklig hockeykunskap att kunna förstå att det är tryggare att använda en rutinerad back som har defensiven som starkare än offensiven än en orutinerad ung back som är mer offensivt lagd då du vill stänga en match.

Bergius: Ja så är det. Nubben kom fram och sa: Kan du inte försvara Challe på hockeysnack, det är så mycket skit där. Du kan få en korv i varje paus för besväret, men ingen ketchup.

Nej jag tycker det är tragiskt hur så otroligt många det är som inte kan se nyanserat på saker och ting. Att använda hockeysnack till att gnälla av sig... Det borde ju kunna gå att åtminstone ha lite tanke bakom åsikterna och använda riktiga fakta. Eller är det för högt ställda krav?

Skärpning.
Kommentera

RTS: Jag tror det är du som har filter på ögonen, för efter jul har RJ varit en av de bästa backarna. Det han saknar är uppspelen, men om han inte har den egenskapen kanske tränaren inte ska ha han som uppspelare?
Men att beskylla han för målen mot Modo och LHC tex är bara om man vill att han ska få skit för det.
Jag håller med om at han inte var bra under hösten, men då hade de inte heller kunnat spela Moe då han var skadad.

Det är som vissa personer inte kan se förbi namnet utan bara för att spelaren ska vara dålig så bli han det oavsätt vad han gör på banan. RJ gö väldigt mycket i det tysta som gagnar laget. Till och med Calle J ansåg han som en bra och stabil back. Tror han kan mer hockey än både dig och mig.

Det Moe har problem med i ES(även om jag också tycker han är bra) är:
1. Tempot(vilket syndes när han köpte korv första bytet)
2. Markeringsspelet i egen zon där han ibland blir på fel sida och inte har koll på "sin" spelare
3. Styrkan i kroppen

Enligt mig så är de tre bästa backarna just nu(om man ser till matcherna efter jul.
Sanny, Styf, Kokko, RJ, Lotvonen och Moe.
Dock måste sägas att Kosken var bättre igår än han har vart tidigare efter juluppehållet.
Kommentera

Tycho: Jag tycker nog att Moe har både tempot (tillräckligt iaf) och styrkan i kroppen. Nu kom han in lite snett i första bytet då han blev oförberett inkastad och kall som Ambroo uttryckte det. Det är inte en rättvis examination av hans hela kunnande.

Men han kan såklart bli bättre i alla detaljer och jobbar förmodligen på det också. Han kommer närmare ordinarie för varje dag som går.
Kommentera

JimmyH: Det tror jag också, men det syndes även nån gång i JVM och tidigare när han spelat i ES att han ibland kommer på mellis när han gör sina brytningar i mittzon(som för övrigt är helt underbara när de lyckas).
Där behöver han nog lite mer ordinarie spel så kommer det att ordna sig.

Jag tyckte också att han i var lite svag framför mål i JVM, det måste jag säga att jag inte noterat direkt i ES, så det kanske var en liten slamkrypare från min sida.

Men klart är att han har möjligheten att bli en riktigt bra back, hoppas han får chansen snart.
Kommentera

JimmyH:

Två saker angående jontes skada.

1. Varför finns det ingen öppning i sargen för att kunna få ut en bår?

2. Är inte ambulanspersonalen informerade om behovet att spänna fast patienten på båren? Han höll ju på att ramla av.
Kommentera

h o c k e y : hehe, den spelar ingen roll... Ett sånt skitlag kan stavas hur som helst.

Däremot så har du fel om backe...

I räddningsprocent ligger han på 13:e plats, 15:e egentligen men jag har räknat bort två målvakter som inte stått 10 matcher.

I GAA ligger Backe på 4:e plats med ett målsnitt på 2.37
Kommentera

Per HApps: Hur gick det till när Tommy Wargh bars ut på bår? Han blev väl fastspänd då?
Kommentera

Per HApps: Går det inte att ta ut de via ismaskinsinsläppet, eller något sånt. Det var ju likadant när Tommy Wargh fick bäras ut på bår, då ska man lyfta bår och allt över sargen. Mycket märkligt förfarande
Kommentera

Per HApps:"
1. Varför finns det ingen öppning i sargen för att kunna få ut en bår?"

Hur får man då in ismaskinen...Lite bökigt att lyfta in den... ;)
Kommentera

MEEKAHL: Ja, det stämmer, han vart ordentligt fastspänd.
Kommentera

GävleLasse:
Men varför inte då parkera ambulansen på baksidan då?
Kommentera

jZo: Ja, han blev väldigt väl omhändertagen. Kanske personerna som sköter detta tolkar skador olika och tänker att nack- och huvudskador förtjänar bättre säkerhet. Jag antar det iallafall.
Kommentera

JimmyH: Det var inget fel på Timrås spel överhuvudtaget igår förutom då 10 sista i första.
Som jag skrev tidigare var jag mkt nöjd över Tiks backspel hela matchen förutom en av dem.
Snudd på varje byte han gjorde igår blev det oroligt i Tiks zon.
Andra perioden var en av de bättre jag sett Tik spela på mkt länge och det finns flera olika orsaker till det, och en av dem var att en back blev bänkad till förmån för en annan.
Du får tycka att det är hur tragist som helst att vissa av oss inte ser saker och ting som du eller många andra.
Men idagsläget finns det inte en punkt Moe är sämre på än den tidigare nämde. Enligt mitt synsätt.

En annan spelare som visade hur bra han verkligen är var Robert Carlsson, bara han får förtroende och speltid. Tror detsamma om Moe och Erixon.
Tack för ordet.
Forza Timrå.
Kommentera

« · 966076 · »