1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591393 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Färjestad BK 2023-01-07

« · 2441780 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2023-01-07
TD: Det positiva är när slutspelet börjar höjs nivån 100 %
Låst ämne

Modano: Man skäms minnsann många frågor i baren men Domarna var som svartapettrar eller rysk roulett inte roligt när laget Timrå vart mest drabbade den fd postnord anställde Clsrsson hade en svart dag. Nog om detta Fbk ser inte alls ut som svenska mästare jo på ett plan taktiska spela under sin förmåga men fick med sig bonuspoäng
Visst har domare varit iblåsväder Sjökvist i en vm final Morgan Johannson som växlat på lag och allt blev fel
Domare är människor som gör fel dock 3 fel per match är inofficiellt riktmärke..
Låst ämne

sargad: Mitt i all skit så vill jag passa på att ge dig beröm för dina inlägg!
Finns många bra skribenter här, men jag tycker att du är bäst!🙂
Dessutom så håller jag med på i princip allt du skriver!
Tack!👍
Låst ämne

Modano: Tror inte dom är köpta, bara trötta o pensionsmässiga😴 Sämsta jag sett. Hoppas de vaknade upp med ångest som inte bara berodde på bakfylla
Låst ämne

sargad:

Ingen tillfällighet alls. Bara jävligt irriterande. Vi får väl i denna ständiga motvind försöka att jobba oss upp till den nivån som dessa skitlag tycks ha. Finns egentligen inga ursäkter till varför d-kåren beter sig på det sättet, men vad annat kan vi göra än att bryta ihop och komma igen? Precis som i arbetslivet. Blir förbigången av senare anställda och härsknar därför till något djävulskt, men sväljer förtreten och kör bara vidare ändå. Känner mig ganska nöjd med det jag gör, men inser samtidigt att det inte går rätt till. Vissa får saker till skänks medan andra får kämpa som fan för det lilla. Sådant är livet för Timrå IK och några till. Men nu sluter vi oss samman och ger järnet fram till våren. Vågar inte tro på någon förändring, men slutar aldrig att hoppas.
Låst ämne

297: Jag tror att Lander sa till om att åka direkt ut i omklädningsrummet, men 4-5 spelare hörde tyvärr inte detta.
Låst ämne

Modano: Vore intressant hur man kom fram till att Claesson skulle döma matchen mellan Timrå och Färjestad. Han har ju inte direkt en smickrande historik av korrekta domslut och att se igenom filmningar. En av de tröttaste domarna i ligan och Filmstad BK tackar och tar emot.
Låst ämne

sargad: Domarjävlarna var tydligen på någon krog igår och fira segern käkade och måde gott tur man inte såg dessa köpta SVIN
Låst ämne

DJ Hemp: Tillfällighet att det är lag som FBK och HV som får segrar till skänks från domare(systemet)?
Låst ämne

söder över:

Skönt i alla fall att det inte handlade om en avgörande slutspelsmatch. När HV tilläts att köra över Backlund för att sedan direkt sätta 2-3 i OT i sjätte matchen var ju detta helt förödande. Hur överjävligt det än var igår var det ändå ”bara” två stulna poäng i grundserien för vår del. Kanske att vi kan leva med dem när det vankas slutspel?
Låst ämne

söder över: jag lämnar detta med orden:

Om ni mot bakgrund i antal bevittnade matcher i era liv känner att det kan ha varit fråga om otillbörlig påverkan igår så skriv detta till RF!

Jag lämnar eländet med att lyfta Timrå för insatsen igår!

Man spelade bra ishockey!

Som flera av er här varit inne på, i en serie om 7 matcher med spelet Timrå hade igår så förlorar vi inte!

Mycket trevligt besked från laget!

När vi möter FBK med Fair Play nästa gång, då jävlar!

Jerry Boyce! 🤤 den fan! Har han 6 sekunder istid denna säsong och tre mål gjorda?

Nä. Han är inte kreativ, inte pucksäker, inte särskilt teknisk men han är 100% och det är han i alla delar! Där det gör ont lika väl som där det ska täckas en yta!

Bästa jävla Boyce!

Och igår mer då? Walli! Han var som man vill att han ska vara igen! Kör bara Walli KÖR!
Låst ämne

JanneH: jag hoppas att flera här bidrar att belysa denna sak genom de olika funktioner som finns för misstänkt matchfixning.

Handlar det om oduglighet så är det väl fin men matchfixning är den misstanke som ska undersökas.

Att vara jävligt dålig som domare är inte olagligt eller fel på något annat vis för som supporter, sponsor eller annat sätt intresserad av sporten har vi inte det minsta med domarnas kompetens att göra utan det är mellan varje enskild domare och hans närmsta chef.

Gissa hur den relationen funkar..

Jooo ni där är det höga krav! Moralen är högre än hos närmsta kvinnojour!
Hahahaha!

Nä…

Det är matchfixning som skall utredas och efter matchen mot FBK är det rätt jävla tydligt att domartrojkan kommer ut i andra perioden med en agenda som inte finns på isen.

Det är en uppsjö av matcher man ser varenda jävla år men jag har nog inte sett en så uppenbart otillbörligen påverkad match sedan den gången man körde på Backlund i förlängning och avgjorde.

Men dåliga domare har man sett fler gånger än vad som går att räkna. Domare som missar lite skit här och där åt båda håll är inget problem. Det släpper spelare när dom pustar mellan byten och supportrar släpper det i periodpauser eller efter ett syrligt inlägg på HS.

Det här är något annat.

Det gick ju bra! Det var inget gnäll, inga bråk inga onödiga efterslängar. Allt var ju ”normalt” efter 1 perioden.

I andra förändras detta och det kommer gruff och det kommer filmningar. Detta inte för att en motståndare förändra sina närkamper eller någon annan spelsituation.

Nä… domarna förändrar hela bilden på egen hand. Sedan lägger dom sig platta efter matchen och säger att dom har rätt i allt utom var Pär Svensson har klubban.

Nää det här är något ruttet.

Jag hoppas att som sagt att man åtminstone undersöker detta från behörigt håll.
Låst ämne

JanneH: Jag vill absolut inte jinxa något. Men trots att det var det värsta jag varit med om igår gällande domare och orättvist resultat så väljer jag att tänka framåt och positivt. Det tjänar ingenting till att gräva ner sig och vara arg, matchen går inte att ändra på nu. Resultet blev en orättvis förlust. "Rånet i Timrå" kommer för alltid att minnas.

OM jag säger OM vi spelar som vi gjorde igår i ett slutspel och vi slipper fler långtidsskador så är det inte omöjligt att slå Färjestad i bäst av 7 matcher trots att vi lär ha domarna emot oss. Slår man Färjestad kan man gå hela vägen. Det är iaf min känsla nu.

En vinst på torsdag hemma mot Rögle vore enormt viktigt.

Älska Timrå IK för alltid.
Låst ämne

9908: ja och inga journalister, inte ens STs verkar intresserade att följa upp denna potentiella matchfixning men enligt uppgifter har Claesson lagt en beställning på en ny Tesla
Låst ämne

8179: precis 😂.

Läste att Claesson skulle ha pensionerat sig inför denna säsong men fick förlängt ett år till för att annan domare slutade. Förklarar varför han dömer som att han inte har något att förlora.
Låst ämne

9108: ja vilka regler man än har så verkar fuskarna gynnas
Låst ämne

297: Jag tror inte vi kommer slippa dåliga domarinsatser, men jag kan inte för hela min värld tänka mig att vi kan få utstå en liknande tillställning som igår. Jag har liksom aldrig på riktigt misstänkt matchfixning, även om jag säkert i affekt skrikit det, men igår kan jag helt enkelt inte släppa det. Vet inte hur många gånger jag sagt det nu, men jag har under mina 25-år som hockeyfanatiker aldrig bevittnat något liknande. Jag kommer även skriva till domarförbund och ifrågasätta. Något jag aldrig gjort tidigare.

Som sagt, Claesson och Wedin hade kunnat förstöra matchen bara genom att börja blåsa sönder en timid tillställning. Men att de ger ett lag så grava fördelar, i helt omotiverade lägen är en skam för domarväsende rent generellt.

Gällande tackande av domarna. Jag stod kvar en stund efter matchen och skrek lite väl valda ord till FBK-spelarna i svartvitt, och upplevde det som att bara en handfull timråiter åkte fram och tackade? Typ 6-7st. Resten åkte väl direkt mot omkl. Rum?

Även om jag tycker det är bra att Ante ryter ifrån, hade jag hoppats att han hade sagt något i stil med: ”Den här rättskipandet kommer vi behöva anmäla för granskning. Det får man såklart inte göra hur som helst, men maken till potentiellt jäv har jag aldrig varit med om”. Det om något borde väl få domarduon att reflektera över sin insats? Att Ante samt spelare klagar på dem tycker de säkert bara är underhållande. Att publiken skriker skulle inte förvåna mig om det ger dem lite ribba med.
Låst ämne

297: Ja, men det var ju för att Lander filmade(enligt Brynäsarna alltså). ^^
Låst ämne

Annaaa: Bert Larsson i Brynäs slapp väl också avstängning efter bentacklingen på Lander?
Låst ämne

9908: Varför skulle vi ha turen att slippa liknande domarinsatser i framtiden? Claesson har förstört matchen mot Växjö där vi är klart bättre samt matchen mot Luleå och nu igår. Ingen av dom tidigare matcherna var ju dock lika dräpande som gårdagens match. Motståndarna kommer också få enkla utvisningar mot sig ibland och i viss mån kommer det säkert jämna ut sig och sen kan det fan inte bli mycket mer ensidig domarbedömning än igår utan att enskilda domare blir bestraffade och det vill dom ju så klart inte.

Tycker verkligen man borde ha markerat mot domarna igår genom att avstå att tacka dom för matchen. För gårdagens domare blåser det här så klart över men jag hoppas verkligen att alla hårda ord från läktarna som dom dränktes av hela matchen får dom att ta andra matcher än våra. Dom inser nog själva att när dom framkallar lynchstämning bland barnfamiljer på sittplats så har dom gjort bort sig.
Låst ämne

Annaaa: Bertilsson fick också Game Misconduct och har vi tur får inte svensson heller påföljder. Vart ju inget mer för Bertilsson. Håller tummarna så hårt nu
Låst ämne

JanneH: Vette sjutton om det inte skulle kunna missbrukas rejält när vi har såna förbannat kassa domare i SHL/HA..

och DN är ett stort lotteri med
Låst ämne

9108: ja eller varför inte automatisk ändring i efterhand av matchresultat till 3-0 seger för motståndarlaget, vid filmningar som domaren missat. Om domaren mot all förmodan lyckas hitta en klockren filmning på en spelare under match bör det bli 5 + game.
Låst ämne

Annaaa: game är färdigspelad match och dusch…

Match är automatiskt påföljande match avstängd och i regel anmälan till lotterinämnden
Låst ämne

Läktarproffset: Dumpa böter på spelarna, börja sätta högre böter emot klubben där spelaren kommer ifrån och börja med 2 matchers avstängning på spelare vid " första gången " denne åker dit.

eller procentbaserad böter emot spelaren + avstängning och 25-50 tusen för klubben

för 5000 kr i böter är ju ett jäkla hån för ett straff
Låst ämne

Det är jäkligt lukrativt att filma i SHL just nu och domarna luras gång på gång. Betala 5 lax när man tjänar 200+ gör ju inte direkt saken bättre. Självklart ska det vara avstängning och procentbaserad böter. Hade även sett ett aktivt videorum som kan uppmärksamma domarna på avvikelser. Som tidigare nämnt så borde både ligan och spelbolagen se hårt på den domarnivån som man sett i majoriteten av alla SHL-matcher. Varken spelbolagen eller publiken vill se sönderblåsta matcher. Underhållningsvärdet blir väldigt reducerat, speciellt igår när matchen i sig var väldigt underhållande. Och Claesson, vafan? Har sett korpendomare med bättre känsla.
Låst ämne

Annaaa: lär mig aldrig skulle det stå
Låst ämne

HKN: jag r mig aldrig skillnad på de olika straff benämningarna. Ena är väl automatisk borta nästa match och den andra spelar ej mer denna match och ev ett disciplinärende. Svensson fick ett Game Misconduct, vad betyder det?
Låst ämne

9908: Jag älskar också Dahlen. Han brinner verkligen de senaste matcherna. Det smittar av sig i hela laget. Har vi den tändningen som mot Fbk igår blir vi svårslagna. Hoppas de fortsätter så och att vi slipper fler skador.

Lyytinen är ju borta ca 2v från denna helg så missar Röglematchen. Den matchen blir viktig. Tar vi den är chanserna rätt stora för att vi ser slutspel i Medelpad igen.
Låst ämne

söder över: Du kan gå in på ” Bilddump” och göra en bildlänk.
Låst ämne

söder över: Japp. Den sågen var till FBK:s favör med va?

Satan vad detta inte lagt sig hos mig. Har sovit som jag haft en 3-dagars fylla i kroppen enligt sambon, även fast jag endast drack en mellanöl igår. Att höra Mitell prata om att de äter sig in i matchen med och är bättre i andra och tredje. Det är sån smärta i kroppen att få bevittna det fega aset yttra de orden, till FBK-fansen, som givetvis redan är övergödda av förfördelning år efter år. Det är liksom bara vardag för dem. Sett om några situationer, det är sån kavalkad av snebedömningar.. Egentligen hade det räckt att Clownsson bara blåste sönder matchen, alltså inte ens att något lag blev speciellt mycket mer drabbade. Bara att han från tomma intet började blåsa sönder den.

Jaja. Solen ska väl fortsätta gå upp framöver så hur ska man fokusera bort detta?
Timrå gör ju en jävligt bra match. Vi kan omöjligen ha speciellt många fler såna här direkta maktutövningar till vår nackdel, så nog fan kommer vi vara med i upploppet mot slutspel. Underbart att se Dahléns känsloyttringar. Helvete i Satan vad man älskar såna spelare. Förtjänar epitetet presidenten något oerhört. Hedström-feeling på hans klubbhjärta.
Är Lyytinen tillbaka mot Rögle tror jag absolut vi kommer ta poäng.
Låst ämne

HKN: den där bilden är precis innan tacklingen.

Svensson avlastar ju vikten från sitt vänstra ben innan kontakten. Bilden visar att Svensson svänger in i situationen.

Kolla på FBK spelarens ben. Det är utsträckt bakåt inför kontakten.

FBK spelarens ben är fortsatt utanför situationen och kontakten uppstår tydligt mot Svenssons höft…

Jag kan inte lägga in foto utan får ett meddelande om att det inte är tillåtet.

Tar man bilder innan kontakt så kan mycket se väldigt grovt ut.
Låst ämne

9908: Glider in en muspekare på skärmen bakom Petter när han pratar, kanske ett diskret vis att förmedla till studion att hålla tyst.

Haha, nä det tror jag inte egentligen. Men det såg lustigt ut.
Låst ämne

Zäta75: Ja, sant. Kampen om Play in blir jämnt till sista omgången. Luleå är med om det också.
Låst ämne

9908: jag tror att Den stora såg som Wikegård levererade tidigare i år och som blev kritiserad har lärt övriga att hålla käften.
Det närmaste man kom en kommentar var väl Sanny som säger det är 50/50 men Claessons svar i C-More är väldigt avväpnande.

Haha!

Uppdrag granskning och Kalla Fakta bidrar med varsin golfapplåd från sina redaktioner…
Låst ämne

9908: Sanny säger att han inte kan bestämma sig och Petter säger att svaret från han, vilket jag tror han menar är domaren, "är avväpnande" .
Låst ämne

SuperMupster: mm den hittar Claesson från mittzonen…

I dessa regler beskrivs även att spelare inte får använda handen för att stoppa motståndare att spela pucken i målområdet men detta sker ju i Färjestads målområde under matchen.

Alltså när en domare är korrupt eller påverkad på otillbörligt sätt så är det rätt sällan rena missar utan det är snarare överdriven påverkan åt ett håll.

Givet att Claesson dömer utvisning. Inte att tekningen ska tas om efter den blockerade situationen och där beslutar att FBK ska spela 5-3 i nära 2 minuter men inte ser något fel när Timrå håller på att göra mål är väl precis vad som är galet.

Hanzl hakar inte FBK backen som dräller med pucken på Timrås blålinje heller, han lyfter klubban. Inte vid händerna på backen ska tilläggas. Backen går ner på ett knä utan anledning ingen hakning sker men det ser Claesson.

Hartman låser en klubba längst ner vid bladet. FBK spelaren faller. Claesson ser en hakning.

Svensson knackar mot en arm skithålet som tar ett ”felskär” flyger längre än en inspark från Naurin och Claesson ser en tripping. Anmärkningsvärt i den situationen är att Claesson sedan desperat i media står och kör en Clinton.
Ni vet: Jag har absolut inte någonsin ever i livet haft pillevitten framme hos fröken praktikant…
(Han flög till Lolita Island med)
DET ÄR ABSOLUT UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER EN FÖRSTÄRKNING. Eeeeeh nä det är ett diskret felskär som inte syns! Hahaha! Claesson för helvete? Vilken planet är du från? Klassiskt idiotuttalande. Varför förklarar ingen av de assisterande domarna i mittzon för Claesson att det är ett felaktigt beslut?

Hög klubba på Dahlén missar Claesson.
Hakningen på Svensson missar man vid 3-2 målet med. Det är ju olyckligt.

Åt ett håll. Ständigt…

Men situationen vid tekningen… den ser Claesson…
Låst ämne

Zäta75: När nämner studion att det var felaktigt? Såg bara när de intervjuade Clownsson och ingen i studion ifrågasatte något då. Analyserade de matchstraffet mer senare?
Låst ämne

297: jag förstår men det handlar inte bara om en eller två utvisningar. Hanzls utvisningar (friläge och teckning) Svenssons båda utvisningar? Dra bort pucken med handsken i målgården? Emils utvisning? Jag kan inte äns räkna hur många.
Låst ämne

HKN: Matchfixning känns avlägset. Vi drabbades av en domare som tappade matchen tidigt och inte riktigt hänger med och då öppnas dörren för fuskande spelare att förstärka och få med sig PP. Vi har också haft spelare som utnyttjat detta, senast på Komarovs ”crosschecking” framför vår kasse mot Luleå där timråspelaren verkar göra illa sig. Dom hade också en filmare som dök på offensiv blå på wallis ”fasthållning”. Var väl domare Claesson då med?

Läxan efter den här matchen är att när Claesson dömer då filmar man. Många lag verkar redan ha fattat detta.
Låst ämne

Zäta75: Med tanke på att det här var en bättre höfttackling och den gav tre matcher så är jag inte särskilt förhoppningsfull.

www.hockeyallsvenskan.se/artikel/kq9vakkfh-1el1/beslut-per-svensson-stangs-av-tre-matcher
Låst ämne

HKN: Borde komma något när som helst om Svensson. Med tanke på att cmore studion tycker att det var ett felaktigt straff igår tror jag inte det blir någon avstängning på Svensson. Men har blivit överraskad tidigare.
Låst ämne

Zäta75: Hockeyförbundet menar jag. Ganska tyst tills nu.
Låst ämne

HKN: Vilka anmälningar syftar du på? I forumet hockeysnack eller anmälningar till svenska hockeyförbundet pga domaren?
Låst ämne

DenRöda: Om du tittar på Emils utvisning så är det FBK spelaren som tar tag i Emils klubba och håller i den. Han tom drar in den mot kroppen.
Ingen utvisning i min bok.
Låst ämne

Charliejfz: Jag tror inte alls att det är klart. Ni Rögle tex har bara 4p upp till Timrå och vi möts i nästa omgång. Vinner ni där är det helöppet. Sedan skuggar både Oskarshamn och Linköping bara 1p bakom er också. Det lär stå mellan Timrå, Örebro, Rögle, Oskarshamn och LHC om två direktplatser till slutspel. Vinner Timrå mot Rögle på torsdag så ser det väldigt bra ut för Timrå. Eller om vi hade tagit en 3:a igår...

Jag står fast vid att det blir Malmö-Brynäs i kval. Kan bli Malmö-HV också, men är rätt säker på att HV lyfter sig och tycker att de har ett bättre lag än Brynäs.

Lycka till på torsdag (eller inte ;) )
Låst ämne

Zäta75: nej då vi spelade endast BP båda andra och tredje perioden så.
Låst ämne

sargad: Edfeldt spelade inte mycket igår. Utgick tidigt vad jag kunde se. Var det pga skada eller känning någon som vet?
Låst ämne

297: benskydd menade jag naturligvis.. En smäll med klubban på. susp eller meskydd är alltid en 2minuters... minst . 😂
Låst ämne

« · 2441780 · »