mikenomad: Håller med helt i din analys. RBK har nog ett lag för en mellansäsong och play in. Seider eller Hansson hade behövts. När jag såg Malmös trupp så trodde jag att de skulle få en utmanande säsong. HV var inför säsongen ett wild card. Gällande Luleå och Brynäs så instämmer jag även om jag hoppats på högre placeringar. I övrigt tycker jag tabellen visar rätt när det gäller lagen.
Karlsson74: mensskyddet, är det suspen du syftar på då? 😅. Håller med och jag får känslan av att många inte förstår hur ett felskär uppstår. Dvs. att skridskon endera skär ner i ett djupt spår som gör att det tar tvärstopp eller att man kliver på en yta som gör att skridskon inte kan skära genom isen alls, typ som när man kliver på ett mynt och då drar ett ben iväg och man ramlar.
Dom här ”felskären” som till och med domarna hänvisar till är ju spelare som hoppar och kastar sig framåt, det är inga felskär, det är nåt sorts kalkylerat ”lame duck” move från spelarna och det är bedrövliga beteenden.
Charliejfz: Kan hålla med om Luleå men Brynäs vore ingen skräll i p.o om du frågar mig. Tycker de övervärderat sitt lag och är inte alls imponerad över deras värvningar. Var inte det på förhand heller när de ställdes mot vad övriga lag värvat. Vi t.ex.
Det som på förhand stack ut hos dem var målvaktssidan som såg jävligt het ut med Lindbäck/VV. Dock flaggade jag för floppvarning och så här långt har jag ingen dumstrut på mig iaf.
Men inte heller Luleå ser särskilt vassa ut på papperet och en kamp kring p.i känns logisk där. Ska jag vara ärlig tycker jag inte heller ni ser starkare ut jmfrt med förra säsongen och hade er en bit ner i tabellen i förhandstipset. Tycker ni ser ut som ett 6-10 lag ungefär. Jämnstarka med oss typ
297 dessutom gör man inte svanhopp och man lättar inte 50 cm från isen av ett vanligt enkelt felskär. Många gånger syns det rätt tydlig iaf på repriser att spelare förstärker när de känner klubban mot menskyfmddet ist för att stå upp.. Fast som tidigare sagts... Vi har ju hamnat på exakt samma äckliga ställe som i fotbollen.,i ett läge där filmingar och förstärkningar många gånger lönar sig betydligt bättre än att försöka vara ärlig och stå upp... Matcher har vunnits på detta vis.. Vilket är sjukt tråkigt för alla inblandade... För supportrar, för spelare och för idrotten i stort...
Vi närmar oss snart omgång 35 och tabellplaceringarna börjar synas. Tror att vi kan utgå från att topplagen är klara för kvart. I tabellens mittskikt är det oklart kring lag till play in men tror att det framträder tydligare efter omgång 35. Det kommer troligt bli Malmö som hamnar i play out men om det andra laget blir HV är oklart. Oskars tror jag vi helt kan räkna bort från play out. Då återstår märkligt nog Brynäs och Luleå som är årets stora frågetecken. Dessa lag borde utan tvekan ligga högre i tabellen.
sargad: ” T ex borde Alvarez ha kastat dig i slutet på andra när han utsätts för knätcklingsförsök men hinner undan med lättare touch.”
Ja det är ju där vi hamnat. En domare som Claesson hänger inte med i tempot och förstår inte vad som sker på isen så han tar reflexutvisningar hela tiden. Hade Alvarez kastat sig så hade han fått en tvåa med sig, 100% garanterat. Snart har väl varenda lag i SHL en spelare som denna säsong blivit fälld för filmning men hur många har åkt 2 min för diving? Jag har inte sett en enda. 5000 spänn är lätt värt det för att få 2 min i PP.
Gäller att ta krafttag mot filmningarna, man måste investera i videodomare som kan gå in och påkalla en diving när den inträffar på isen och sen ska alla filmare ha några matchers avstängning. Fixar man inte det här så har vi en helt annan sport, tycker man ser det redan idag. Spelarna är för duktiga på att fuska. Sen kommer det alltid finnas supportrar och spelare som hävdar att nån ”tappar skäret” men då är det en jäkla otur att en spelare som kanske ramlar max en gång per match gör det PRECIS när han får en touch på sitt benskydd. Man får otroligt sällan ett sånt felskär att man ramlar av att någon klappar en klubba mot benskyddet.
Rooster23 Håller med.. Filmingar är ett sattyg och värsta sortens fusk som idag straffass alldeles för milt.. Sen ska notoriska återfallsfilmare självklart straffas betydligt hårdare än andra.
Farsang: Nog med förslag.Borde införas fortare än kvickt. Det eländiga med kråksången igår för våran del är ju att analysen Ante o Timråspelarna rimligen bör dra är att spelarna måste börja kasta sig och spela över för att också vi ska få tillgång till orättmätiga PP. T ex borde Alvarez ha kastat dig i slutet på andra när han utsätts för knätcklingsförsök men hinner undan med lättare touch. Lätt 5 och matchstraff där enligt gårdagens nivå. Det är ju verkligen ingen kul slutsats att dra och jag tror inget lag/spelare/domare vill att det utveclas än mer åt det hållet.
För övrigt borde inte Tim ha dubbel lön för gårdagen. Med alla boxplay och med sheriffen(BP-generalen) borta spelade väl lill-Exet non stop sista 3-4 minuterna. Känns som våra juniorbackar spelade ytters lite igår. När kommer Didde och Lytte tillbaka?
Rooster23: Tycker det är bättre att ändra bötessystemet. Istället för en fast summa så bör det vara procentuellt på lönen, då blir det mer kännbart. Blir inte heller rättvist då spelare med en låg lön drabbas mycket hårdare idag än en sån som Lindqvist som har en hög lön.
Tycker dem ska ge Situationsrummet mer frihet att kunna ge 2+2 utvisning ifall dem ser klart och tydligt att det är en Filmning. Då lär nog folk fan sluta filma, om laget kan bli straffat rejält i en pågående match.
Visst ska det inte hända. Men OM folk filmar så tycker jag situationsrummet ska kunna gå in och ge ett straff.
Oavsett föregående match måste det ju göras något åt det här med filmningarna. 5000:- i böter är för svagt straff för dagens välbärgade hockeyspelare. Jag föreslår att man slipper böterna och istället blir avstängd i två matcher mot det lag man filmade emot. Som det är nu straffas ju knappt spelaren och laget som han filmade emot får ju ingenting för att spelaren fuskade mot dem. Om nu Lindqvist, eller vad han hette som fick Svensson utvisad igår döms för filmning, så skulle han alltså tvingas stå över de två följande matcherna mot Timrå. Självklart ska detta gälla även slutspelsmatcher och kunna gå vidare till följande säsong.
DenRöda: tror hanzls delay of game är korrekt, läste regelboken igår, och du får inte vinna tekning genom att spela pucken med handen, oavsett hur du gör det, som jag tolkar regelboken, så är nog det han åker på. se punkt 67.2 i länken.
däremot emils utvisning, den första i andra perioden, innan hans klubba ens är en hooking så har ju fbk:aren tagit tag i hans klubba och håller i den, vilket gör att det ser ut som hooking? (men ingen reagerade, så den kanske var rätt ändå)
Jaha hörrni, idag lär vi få knapra en näve blodtrycksmedicin igen när disciplinnämnden sagt sitt. Trots att det är uppenbart att matchstraffet på Svensson är rent åt helvete vågar jag sätta en hunka på att det blir några matchers avstängning. Drevet mot Claesson måste ju stävjas, och det gör man bäst genom att hålla honom om ryggen. Hur skulle det se ut om det stannar vid gårdagens straff? Då kan man ju nästan tolka det som att nämnden håller med Ante, Lander & Jonte i sin kritik, och så kan vi ju inte ha det.
Aber, den positiva aspekten av gårdagens justitiehärdsmälta är att det helt klart är säsongens mest pulshöjande tillställning. Jävvlar så det kokade. Och jävlar så bra Timrå stod upp ändå i själva kampen. Förhoppningsvis svetsar det här ihop gänget ytterligare, och fyller spelarna med extra adrenalin inför fortsättningen. Själv inser jag att det ändå är den här typen av matcher som gör att jag älskar sporten. Och i synnerhet Timrå. Rättvisa, David vs Goliat, pengar & makt vs den fattige med mössan i hand. Häri ligger själva grunden till supporteressensen. Man märker det härinne, om inte annat, när det går lite för bra över en längre tid. Folk blir helt vilsna och börjar käbbla inbördes, letar efter saker att orosprojicera på och rent allmänt lära sig att fungera utan en grundkänsla av hockeyångest.
Så, egentligen borde vi vara tacksamma för gårdagens debacle. Vi ligger oförskämt bra till i tabellen, men hockeylivet är förjävligt ändå. Alla är emot oss. Nu fyller vi hallen och ser till att visa hockeysverige att Timrå inte står i parterr när hockeymaffian börjar fippla med skärpet. Skridsko i skrevet och pucken i kryllan. Så ska dom jävlarna tas!
DenRöda: Herregud.. Och då ska vi inte tala om alla utvisningar som FBK kom undan med. Det var MINST fem situationer som var solklara. Ett exempel är en hakning på Pääjärvi strax innan Hanzls så kallade ”hakning”(när han LYFTER klubban på Nyström), en annan är den höga klubban som Dalle åker på i tredje perioden bakom FBKs mål. Dom andra var solklara interference utvisningar när Pääjärvi dumpar ner pucken och ska åka förbi men FBK-spelare hindrar honom från att göra just det när pucken inte ens är i närheten, kan inte bli mer interference än så.
mikenomad: Nä det blir väl svårt för ligan att hitta domare till timråmatcher om man ska porta alla vi tycker är kassa. Gårdagens domare kommer att drabba andra lag och har redan drabbat andra lag med.
DenRöda: om Timrå åker av isen och vägrar spela så tilldöms väl segern till motståndarna och Timrå får en gigantisk böter.
Gårdagens match påminde om en match nere i Växjö säsongen vi åkte ut första gången. Hagos åkte på nån riktigt sjuk tripping när han inte ens touchar motståndaren och Hedin åkte på en fasthållning bakom egen kasse där motståndaren tar armkrok på honom och sätter sig på isen så Hedin följer med ner i isen och åker på 2 min för holding. I nästan varje närkamp åkte vi på en tvåa och så var det i princip igår med. Kanske den sämsta domarinsatsen jag sett i mitt liv över 60 minuter.
Ber om ursäkt för hård tongång här inne, tappade det fullständigt. Man förstår att spelarna ändå är proffs då dom kan åka och tacka domarna efter en sån här match.
297: Garanterat. Men vad händer om Timrå säger nej? Eller att Timrå åker ut från isen när samma sak händer igen? 3e matchen med Claesson och alla dessa matcher har varit otroligt låg nivå.
DenRöda: Undra om det ens är möjligt att lämna in en protest och slippa en specifik domare? Möjligtvis i en slutspelsserie men jag tror nog vi får köpa blodtrycksmedicin och ställa in oss på att Claesson kommer att döma fler timråmatcher 😅
8179: När Ilskan gått ner från 100% till 15% så var jag tvungen att se om 2a perioden. Haha, ilskan är uppe i 100 igen. Fan.
21:12 Emil Pettersson Hooking. Korrekt. 21:17 Robin Hanzl Delay of Game. Felaktig. 21:45 Per Svensson Tripping. Felaktig. 28:14 Sebastian Hartmann Hooking. Felaktig. 32:38 Robin Hanzl. Hooking. Felaktig. Resterande är korrekta utvisningar där det blev lite fight.
Men att domarna tar 4 felaktiga utvisningar på en period är alldeles för dåligt. Det är tjänstefel. Men det är ännu värre när dessa utvisningarna dyker upp när Timrå äter in sig i matchen och är på god väg att göra mål.
Per Claesson ska inte döma en till Timrå-match igen. Det är redan klart.
DenRöda: Det är viktigt att lagen vågar stå upp och säga ifrån när det ser ut såhär. Annars kommer det aldrig bli nån ändring på skiten. Men SHL kommer väl fortsätta att försöka tysta dom genom att dela ut böter för att domarna ska ”skyddas”. Det är så sjukt dåligt. Axelsson fick ju en sjuk böter(75k) efter att ha sågat domarna får något år sedan.
Det hade varit intressant att veta om det finns någon intern process inom domarkåren när domarna har gjort en dålig match med en massa horribla domslut(både tagna och missade). Som det ser ut just nu så känns det inte som att det blir några konsekvenser vid en dålig match vilket är så tragiskt.
DenRöda: Senaste artikeln var för 2 veckor sedan där Abols tvärsågade domarinsatsen och menade att dom spelade både mot Luleå och domarna i samma match.
Oj. Jag hittade massor av enkäter och artiklar genom åren som påpekar att Pehr Claesson är den sämsta domaren i SHL och att ingen spelare vill att han ska döma en match igen. Varför gör inte SHL något åt det? Det sträcker sig liksom till 2010.
FBK är sveriges hockeyelites hockeyelit. De har hela situationsrummet bakom sig + alla höjdare inom svenska hockeyförbundet. Försöker verkligen inte vara konspiratorisk, men något jävla fel är det.
Men men va fan vi tar poäng mot förfördelade demoner, det är ändå starkt. Bitter eftersmak javisst, men är nog ändå bättre att hålla huvudet högt i sådana här situationer.
Jag är kanske en av de allra mest förbannade supporter Timrå IK har!
Jag ställer skyhöga krav på egna spelarna, materialare, tränare, klubbdirren och domarna och motståndarna och kommentatorerna jaaaa kort sagt alla jävlar som profiterar på sporten i det högsta toppskikt av den vi har i Sverige!
Jag är så arg när det slöas eller när det missas saker eller när det fuskas osv!
MEN!
Snälla alla ni goa supportrar till detta vackra Timrå Ik!
Snälla var inte så jävla låga att ni ger er i på en bana med hot riktade mot enskilda personer i denna cirkus!
Det är fel i alla jävla lägen punkt!
Det finns funktioner för att starta utredningar om man misstänker att något är fel!
Jag är övertygad om att något är djupt fel med hur domarna hanterade denna match!
Per Svensson blev skoningslöst drabbad!
Vid FBK’s 3-2 mål hakar spelare 22 i FBK honom ÖVERTYDLIGT runt midjan framför målet och stoppar på det viset Per från att täcka skottet.
Är det någon här inne på forumet som tror att Per inte skulle täkt skottet om han kunde?
Per påtalar detta för domare Wedin. Johan Wedin avfärdar detta rakt av som strunt!
Därefter tar dom ut honom på den divingen från Lindqvist eller vad fan skithögen hette i mittzonen.
Men inga hot eller andra fysiska brott begångna mot domare eller spelare kommer leda framåt!
Ta er tid att anmäla detta i de kanaler som finns.
Underbygg erat tips eller anmälan på ett korrekt sätt med tidshänviselser etc.
Björklöven utreddes Allsvenska domare i fotboll och spelare har till och med fällts i domstol.
Det fleråriga fängelsestraff i straffskala för brottet matchfixning och även om det är en lång väg från brott till straff så startar det alltid med en anmäla och utan den kommer straff aldrig vara del av ekvationen!
Att själv bli förbannad och begå brott leder bara till att ev skyldiga betraktas som offer och det är fruktansvärt kontraproduktivt!
Pinaceae: Ja nån gräns får det finnas, hot eller dyliktr att dra det alldeles för långt. Visst att jag drog en. "Jag skulle vilja dra på domarn en smäll, de ä sant dä." Förut, men det var ju liksom 100 procent med glimten i ögat och ett citat från en viss Peter Forsberg en gång i tiden. Det har redan blivit en polisanmälan härinne i boken en gång som du säger, vi läter det stanna vid en gång och håller lite klass!
Pinaceae: Tingsryd var det en likande tackling i allafall. Den florerade på Twiter förut idag. Den var dock mer i mittzon jag tänker på men tror jag vet vilken du refererar till med. Minns vi satt och diskuterade Svenssons anatomi då och hur höften kunde vara en knätackling.
Villervalla: "Men för att rädda domarna så kommer Svensson bli avstängd i tre matcher, jag känner igen det som för ett par år sedan på liknande tackling Svensson satt in. "
Hockeyallsvenskan Almtuna borta också vid blålinjen spelet kom från höger till vänster i bild, om jag minns rätt. Eller var det Tingsryd? Känslan säger Almtuna.
JanneH: jag misstänker starkt mutor/matchfixning! Känns osannolikt att domarna kan vara så jävla fucking inkompetenta!🤢🤢🤢 Det är ta mig fan skandal, vi gör våran bästa match på hela säsongen och "belönas" med att bli straffknullade i röven!🤮🤮🤮🤮
söder över: Helt rätt! Låt det höras! Mitell ser själv ganska skakad ut över att behöva sammanfatta något han egentligen vet om att han inte förtjänar. Rädd och skakad.
Mappe: frågan är inte OM vi blev bortdömda utan snarare hur. Inkompetens, illvilja eller finns det nån form av korruption bakom? Jag har normalt sett lite svårt för foliehattar och deras teorier men ibland måste man ju få ställa frågan
söder över: Och dagens bästa kommentar på frågan, läge sedan du gjorde mål nu, november senast va? Inte lätt att göra mål när man sitter på bänken., Boyce ❤️
russkiy medved blyat: Du vill alltså jämnföra dessa två tacklingar som likvärdiga? I fallet Dahlén så är han inte tacklingsbar, IKO spelaren väljer trots det att vrida ut sitt ben, enbart sitt ben mot Dahlén för att träffa honom. Inte den minsta tillstymmelse till försök att sätta dit kroppen i tacklingen. En solklar bentackling.
I fallet Svensson så söker Svensson kropp hela tiden, vrider även ut höft/röv för att träffa kropp, FBK spelaren vrider sig bort från situationen och hänger kvar med benet vilket gör att det träffar illa. Onödig risk från Svensson i det läget på matchen såklart, en 2a på sin höjd enligt mig.
Att jämnföra dessa två situationer blir bara larvigt.
Hur många yngre utövare av ishockey och hur många av ishockeyns framtida betalande publik, betalande sponsorer och lojala personer som under lång tid investerat sin tid och sina medel till denna idrott.
Idrott ska vara ren. Fri från doping, Fri från fusk. Fri från otillbörlig påverkan.
En av domarna på isen i kväll är polis i sin vardag. Hur kan man se sig själv i spegeln efter detta?
Jag har lyft detta tidigare. Domarna sitter i en fantastisk situation. Får inte ifrågasättas. Behöver inte stå till svars.
Kan köra sitt rejs när de väl uppnår statusen som SHL domare.
Daniel Eriksson är precis likadan. Dömer konsekvent mot folk och föreningar som inte faller honom i smaken.
Rigga resultat och dräpa alla jävla visioner om en ren och juste idrott.
Jag lider för mig själv! Jag har befunnit mig i en del otäcka situationer genom mitt jobb i mina dagar men så nära döden som jag är ikväll genom puls och blodtryck har nog inte mäts upp tidigare.
E Petterssons utvisning för hooking:
FBK spelaren (2 meter från Claesson tar tag i och håller fast Petterssons klubba. Detta är inte otydligt. Pettersson ska inte ha klubban där han har den för att ge FBK detta men det är inte det stora felet här!
R Hanzls utvisning för blockering på tekning i egen zon:
Pucken är aldrig i den situationen blockerad! Det framgår relativt tydligt. Hanzl slår pucken bakåt med handen. Ta om tekningen. Utvisningen är en horribel bedömning!
P Svensson två minuter tripping: Till och med Lindberg på C-More reagerar! Det är en helt uppenbar filmning! Inget jävla felskär! FBK väljer en väg med pucken som inte funkade och slänger sig när han inser detta. Claesson på 40 meter tar utvisningen utan tvekan. Horribel felbedömning! Klubban från Svensson är aldrig ens 30 cm från FBK spelarens ben.
Hartmann 2 minuter hooking. Samma sak igen! FBK spelaren ser att han är för sen in och inte kommer kunna vinna kampen längs sargen och ramlar av att Hartmanns klubba låser hans klubba! Horribel bedömning! Detta är en filmning.
R Hanzls 2 min hooking på defensiv blå. Hanzl låser klubba, tar pucken. Bedömningen är horribel!
Matchstraffet på P Svensson.
Tacklingen är på inget jävla vis felaktig! Det är inte en onödig risk från Svensson att tackla! Låter han killen gå förbi är Det gata mot JJ sedan! Det skulle innebära 2-1 eller 3-1 mot JJ om FBKspelaren svänger lätt till vänster och åker skridskor. Svensson svänger mot honom och repriserna visar överjävligt tydligt att Svensson böjer sig framåt håller tillbaka sitt vänstra ben för att INTE träffa med knäet och tacklingen tar 100% med Svenssons höft mot FBK spelaren.
Matchstraff och kvittering OCH avgörande.
Fullständigt slaktade av ett korrupt gäng på isen!
Skamligt!
Jag blir vansinnig varje jävla gång detta sker!
Men hur känner de som jag beskriver i inledningen?
Produktens ishockeys framtid!
Det skickar alltså den tydliga signalen att detta är domarnas sport!
Rättvisa har inget på isen att göra.
Inspirerande!
Lycka till med idrottens framtid!
STÄDA UPP DETTA! Svenska ishockeyförbundet och Infantinos jävla FIFA är lika jävla korrupt och äckligt!
Dra åt helvete allihopa som är inblandade i att tillåta och skydda detta jävla helvete!
Timrå IK gör en suverän insats ikväll!
Dom förtjänar all kärlek i världen för detta!
Walli du är Guld! JJ du är Guld! Boyce! Du är timrå! Eronen din finska lilla jävla pansarvagn! Tim Erixon du kämpar som en jävla gud! Edfeldt du gör ALLT du kan och försöker lite mer! Svensson domarna är horor, den smutsigaste sorten! Du är guld! Rindell du är snabbast i världen! Melander jag såg din paus med pucken bakom egna målet du skapade ditt utrymme och lurade rutinerade FBKare! Keep doing u! Pettersson du är en krigare! Lander du är en general! Dahlén jag ser din glöd! Du levererar! Hanzl du är en krigare! Hartmann fan va grym du är! Halloran vem fan åker bättre än dig framåt?! Alvarez du är en krigare! Pääjärvi du äger närkamperna! Wedin är avundsjuk på dina skillz! E Andersson du är en krigare!