Sputnik: Helt med dig där, skulle också kunna tänka mig att när Wedin kommer tillbaka att han kan passa bra där istället för mieho som tyvärr får gå ner till 4e. Dock kvar i pp och spela mer boxplay. Dock inte förens Wedin fått speltid, innan dess vill jag se Wedin med unge Johansson
7043: Tycker vi ska sansa oss lite angående 1a kedjan. De skapar ju chanser ocj kunfe lätt ha satt 2-3 puckar idag med lite mer skärpa. Lander verkar dock inte vara sig själv. Han är i vanliga fall 1-2 klasser bättre än han har visat ännu denna säsong så där har vi sparkapital. Han är vår kapten och huvudcoachens son så ni kan förstå att det är känsligt att flytta ner honom i hierarkin. Hoppas han snart visar sitt rätta jag. Hans glöd och vinnarskalle behövs. Dahlen gör mycket bra men också många förldande misstag. Jag tycker att han var bättre ifjol när han vägde lite mer. Men jag hoppas att det lossnar även där. Hållander åker snabbt och går rakt på mål när han har läge. Men någon större kemi med Dahlen och Lander som man kunde se glimtar av på försäsongen har vi inte sett.
När vi får in Juolevi och de skadade backarna lär försvarsspelet bli bättre och vi får bättre uppspel.
Men, Linköping på lördag är nog sista chansen för DHL, tror även Ante inser det nu. Sen är JJ våran tydliga 1a målvakt framöver också. Lite tråkigt att Juel inte fått den start man hoppades på.
7043: Med tanke på Landers och Dahlens lite svaga närkampspel just nu så tror jag ändå att Hållander och Mieho kan tighta till det ihop med Lander på ett annat sätt.
Hartmann-Lundin-Dahlén kan göra att vi får en förstakedja med bra defensiv balans. Förhoppningsvis att vi får igång Dahléns produktion på köpet också.
Dahlén kommer ju så klart komma tillbaka i gammalt gott slag men just nu kuggar det inte i. Då måste tränartrion agera på något sätt. Jag skulle ha flyttat bort Dahlén från förstakedjan (som dessutom läcker som ett såll bakåt).
Kan alla som vill ha Timrå Hej kvar skicka ett mail till ”[email protected]”med titeln ”Varför inte Timrå Hej?” och fråga varför Timrå Hej inte spelades innan nedsläpp och kräva den tillbaka?
Rico01: I min bok är inte Mieho avgörande för att Hartmann och Lundin kuggar bra ihop, både Lundin och Hartmannär grymma på att skapa lägen åt sig själva med just nu.
Hartmann-Lundin-Dahlén Hållander-Lander-Mieho.
Inget som skulle rubba nån kemi eller balans i laget. Men ändå så skulle det kunna bli bättre defensiv balans över de kedjorna.
Gedigen match. Bra bredd i truppen kan man fastslå. 3 kedjor som sett riktigt bra ut större delen av serien hittills. Frustrerande för oss men säkert ännu mer för spelarna i förstkedjan. Men det gör mig inte orolig. Det kommer. På något sätt kommer det att lösa sig.
Är mer oroad av hur Julle startat och de tjyvmatcher han fått. Här vilar enligt mig ett stort ansvar på Ante&Co att "skola" in Julle med lite... lämpligare utmaningar härnäst. Vill inte hamna i förra säsongens situation att vi de facto till slut bara har en vakt. Då blir JJ förr eller senare skadad eller mentalt sliten.
Jo, just det, stort beröm till EP, som tydligt spelar med gott självförtroende nu, och Lundin som mer och mer ser lika stark ut i SHL som i HA. Och härliga skägget sheriffen Svensson upprätthåller ju lagen ypperligt och sätter skurkar i finkan gång på gång.
Sputnik: Jag håller med om att något är fel med första linan och att man bör sära på dom, problemet är att det är egentligen bara 4e linan som kan röras, de övriga två funkar ju super. Riskerar vi inte att sabba allt om vi rör andra eller tredje tror ni?
Rico01: Vi vinner skotten med typ 20 skott mer, men släpper ändå in 5 mål och 3 mål mer än motståndarna. En viss kedja är inne på lite för många mål av dessa. Tycker det finns ett samband där.
vonDöbeln: Du missförstår mig tror jag, Jämförelsen handlade om att många skriver som om vi låg sist och inget fungerade. Den hade 0 med hur första linan spelar.
Rico01: det är helt okej att förlora en hockeymatch, särskilt mot Färjestad när vi redan vunnit 3 raka matcher.
Det är däremot INTE okej att förlora matchen när vi är det KLART bättre laget över 60 minuter och att vår tilltänkta stjärnkedja på egen hand kostar oss matchen genom att släppa mål i PP och att de inte har något som helst bidrag till vårt offensiva spel.
Supportrarna OCH media har varit extremt tydliga med att man ser att det inte funkar och nu är man inne på match 7 för säsongen och de är redan uppe på TREDJE gången som de kostar laget chansen att vinna.
Din jämförelse är helt irrelevant. Tänk dig själv hur det låter om Antes svar på varför han låter 29-51-54 fortsätta spela med varandra är "Oskarshamn har bara 2p efter 7 matcher".
Vi har oss själva att skylla för mycket. Men en sån här match, när vi bara just ikväll, behöver att det inte blir några felaktigheter. Jag vet, det är fragilt, men vi är just nu fragila. Så sker det ändå, och jag tycker det är såååå omotiverat. Vi behöver göra en perfekt match själva, det gör vi -nästan-. Då funkar inte sånt här. Jag kanske frågar efter mycket, när jag vill att det bara en gång mot ett storlag som FBK, på vår hemmaplan, inte ges några omotiverade fördelar. Tex i lägen där vi är så mycket bättre.
Men det gick inte idag heller. Och det provocerar mig. Det provocerar mig också att vi själva inte är bättre. Men det förstnämnda förtjänar vi inte likväl.
Rico01: Med givna förutsättningar var det inte konstigt att det blev en förlust. Alldeles för många juniorer med för mycket speltid. Tre av målen kom till följd av deras misstag. Det är sånt som händer när man spelar juniorer och dom gjorde en godkänd insats.
Tyckte Timrå var det bättre laget sett över hela matchen. Däremot var FBK skoningslöst effektiva. Raka motsatsen mot för Timrå med andra ord. Hade Timrå tio miljarder kvalificerade lägen? Tror fan det. Och ändå bara två mål.
Det som på riktigt sänkte laget var Dahléns dribbling på blå. Det och första femmans oförmåga att faktiskt göra mål.
Hatar Färjestad (ooops! Jag skrev hata) sedan Jönssons tid där och hatar att förlora mot dom. Framför allt när dom så konsekvent har "tur" med domsluten. Men just idag tycker jag inte att förlusten - med tanke på spelet i stort och förutsättningarna - är så mycket att gräva ner sig över.
JJ i kassen och Jölåvi på backen med 59 minuters istid på lördag så ser det nog annorlunda ut.
9829: Ja något sånt. Helst bara en "finlirare" per kedja. Behövs minst två som kan gå in och böka lite och jobba hem på ett bra sätt för att få en balans i det hela. Dahlén tycker jag funkar sisådär med Lander som center, så Lundin kanske är bättre då de har funkat fint tidigare och är snabb på att passa medspelare inte det ånglok Lander är i offensiven.
Rico01: Absolut! Oerhört bra lag jag sett ikväll. Rör inte laget och femmorna. Dom som spelat hockey måste väl se att vi har allt utom det härliga flytet man måste ha för att spela avslappnat och för att få pucken i mål. Spelet vi har kan inte jag gnälla på, som sagt: målskyttet kommer. Mina tankar, inte era.
Rico01: Säsongen tog också vändning på riktigt när Jonte och EP särades på, där ligger min kritik. DHL måste splittas, för att ge oss rätt förutsättningar.
Alltså förlåt, men ibland låter det nästan som att vi spelat 7 matcher och fått 2p! Juuuust det, det är ju Oskars! Vi låg runt plats 12 med 5p tror jag förra året den här tiden på säsongen. Man kan tro att vi är helt värdelösa och toksist enligt vissa. Så jäkla dåligt är det inte, och vi mötte de som leder ligan, som vi inte vunnit mot på 12 matcher nu. Jag är då inte förvånad. Vi måste kunna förlora en match utan att hela laget ska bytas ut.
9908: Förstår din frustration Empa. Men vi släpper också in mål i PP. Vi hade alla chanser att spela oss in i matchen där. Domaren gjorde misstag, men vi faller på eget grepp idag.
Labban: Andra och tredjekedjan trummar ju på skitbra. Går ju inte att begära av Lundin/Hartmann/Mieho att de ska spruta in mål varje match, men de producerar ju ändå rätt bra.
Men nåt måste ju göras med DHL. Nu kommer ju inte det här att hålla i sig men gick av ren nyfikenhet in och kollade på projected stats på Dahlén på EP.
Ni har ett snuskigt effektivt lag och jag avundas er att hålla på ett lag som har denna utdelning. Det kan man inte ta ifrån er.
Men jag måste tyvärr landa i att med objektiva domare hade vi inte torskat ikväll. Inte att vi fick MONUMENTAL fördel, det fick vi inte. Men det räcker för oss med såna här, helt oförklarliga, insatser av våra rättskipare.
FBK gjorde en handfull överträdelser innan vi spelat 12 minuter av första. Som bortalag. Det hade liksom inte funkat för oss. 0 gehör. Vi bombar på och trycker ner vår motståndare så hårt att de väljer att ta timeout innan första perioden är slut. Vi vinner offensiv tek efter det, och pressar ännu ännu mer. Likt förbannat tar man en dussinsituation i vår defensiv som första utvisning.
Jag önskar att vi vore ett lag, och i en situation, där vi rider ut det. Men FBK är för skickliga. Det här vet säkert Nord. Det ligger bara i hans natur när han ser en grön tröja få en handske på sig. Trots att han hållit huvudet kallt när Lander blivit checkad på tänderna och Hållander nerriven i 2 mot 1.
Ett disciplinerat och skickligt FBK vänder matchen där. Sen gör vi massa misstag. Vi har 3 ordinarie backar borta och det syns, om än inte mycket, men tillräckligt. Vi ser genomgående efter det att vi inte ska få något gratis. Svensson åker ut för exakt samma sak som frias några byten efter. Legacé är monumental, förstakedjan försöker med näbbar och klor, men han gör så att hela denna bok förbiser hur jävla nära de är gång på gång.
Grattis till denna målis. Han+Calle kan mycket väl ge er SM-guld.
Trist. Hade velat att vi blev uppläxade. Detta känns ovärdigt, provocerande och surt. Sett till matchbilden och förutsättningar.
NDR: Nej så är det, Lander måste vara begränsad av skada, men hur många hemjobb med maxpuls tar Jonte med bäst lön i laget? Håller med Jimmy i Domustrappan. Det kan inte vara helt skyddad verkstad kring Jonte. Han måste ta ansvar som alla andra.
BlackBay: Grejen är den att släpper det offensivt på lördag så blir Ante förblindad återigen. Det håller inte helt enkelt. Man måste splitta kedjan. Just nu är spelet över hela isen icke godkänt, lite produktion framåt räddar inte upp det i det stora hela.
DHL-kedjans statistik är inte vacker. Tycker de saknar kemi. Men ska hålla tyst om det och låta Ante köra på. Vi har ett tillräckligt bra lag för att vinna matcher utan att de producerar, men inför ett ev slutspel tror jag ändringar måste till.
Sputnik: Hållander är inte problemet. Lander trött och även hur många skott 54:an än skjuter per match (nämns ju i varje tvsändning) så är han inte bra i matcher som denna. Många situationer idag (och tidigare) när han skall "dutta" och Hållander och andra får ta en 60 meters backcheck där han själv knappt tar sig hemåt.
Dr.Krykov: Hoppas på Bofors. Det vore lite rock n roll om de gick upp. För att få slipanissarna som bossar över SHL att svettas lite. Som drömmer om gullegrisen DIF.