Kommentatorn på webradion påpekade det faktum att Timrå i år har spetsat till defensiven, men helt offrat offensiven. Montén måste lämna!
En sorgens dag. Men inte en oväntad dag, egentligen en ganska logisk följd av en serie inträffade händelser de senaste 5-6 åren. Alla lag, vilket som helst, i vilken serie som helst, i vilken idrott som helst, degraderas till slut om varje säsong bara går ut på att precis hålla näsan ovanför vattenytan aka nedflyttningsstrecket. Och det är inte kul. Det är psykiskt nedbrytande, en evig golgatavandring i skymningslandet.
Så, ärligt talat skiter jag lite i vilken serie vi spelar i. Men vad jag inte vill ha ut av mitt favoritlag är negativism, hopplöshet, mörker. Lyckas vi bara hålla skutan på rätt köl ekonomiskt sett och får in f-r-a-m-t-i-d-s-t-r-o i vårt kära Timrå IK så föredrar jag att vara ett topplag i allsvenskan som inte riktigt räcker till alla dagar i veckan jämfört det Timrå IK vi genomlidit de senaste åren. Grå, gråare, gråast. Brun, brunare, brunast.....Det är så mycket roligare att sträva, framåt, uppåt. Inte kämpa mot döden konstant.
Minns alla derbyn mot Sundsvall Hockey när det begav sig. Kriget. I kvällspressen kallat "sveriges hetaste derby" vid något tillfället. När SCA-cupen var ett av säsongens viktigaste tillfälle, en kraftmätning i distriktet inför det stora allvaret. Läktar"hatet". Kärring-Wiklund....Då var hockey roligt. Fast vi spelade i Allsvenskan. Nu finns inte SH där och det tycker jag som hockeyälskare är synd. Istället får vi "hata" Malmö, Djurgårn, SSK med flera nästa säsong. Kalla Asplöven för jävla skoterraggare. osv. osv. Livet har inte gått under, det har bara givits nya möjligheter.
Revanch!!!
Olle: Till att börja med så lider jag med er alla, som Leksing vet man hur det är med såna här debakel. Har all respekt för er supportrar och Timrå som lag.
För att tala om HA, det är ingen skitserie. Personligen så tycker jag att den är ruskigt rolig att titta på. Det är verkligen inte samma serie som det var för 4-5 år sen. Viasat har gjort ett kanonjobb för att få upp serien till det yttersta och jag tror att den kommer att utvecklas mer och mer för varje år som går.
Något som jag funderat på i många år är när förbundet ska vakna upp och se att Elitserien är mogen för 14-16 lag, om inte fler. Lag som Timrå, Rögle, Västerås, Malmö och Södertälje har orginisationer som utan problem håller Elitserieklass.
Jag tror att det kan bli en nyttig omstart för eran förening att spela i HA, det viktigaste för er är nog att satsa på era juniorer som jag förstått är riktigt bra och fylla på med spelare av Allsvensk klass. Sen får man be till hockeygudarna att ni inte har några höns som styr som börjar göra som våra f.d stolpskott som fick för sig att värva sönder laget, vilket har gjort att vi hamnat i den situation vi hamnat i. Är överlycklig över att vi fått in Tommy Salo som verkligen ändrat på föreningens värvningsstrategi.
Ska inte predika mer, återigen så lider jag med er. Men man kommer igen. Nästa säsong så är man ändå lika sugen på hockey. En underbar sport.
Som jag brukar säga på Svenskafans, vi är alla hockeybröder fast med olika färger på klubbhjärtat.
Lycka till nästa säsong!
Jaha Timrå IK 13 år i högsta serien, med glädje och sorg, med semifinaler, med Z , med oa Micke Lind , med kval, med tappade skenor, med Finn air, med Kiprosof, med ny hall och mycket mycket mer men idag tog det slut och du och jag får leka med grabbarna i en lite lägre serie men det har vi gjort förr så det får väl gå den här gången med, men vi satsar uppåt va?
Olle: Förstår helt hur Timråfansen mår just nu och jag vet också att ingen tröst hjälper ikväll..
DOCK kan jag helt ärligt säga att Allsvenskan ÄR roligare att se på än Elitserien, ett helt annat spel ärligt talat. Som Leksing hade jag gärna sett LIF i Allsvenskan i fortsättningen också OM det bara hade funnits ekonomiska möjligheter. Hoppas att lagen kommer jobba för att ge AS-lagen bättre ekonomiska möjligheter och att LIF fortsätter jobbar för en utökning av Elitserien!
Lycka till i framtiden, TIK!
Jag tycker att alla ska ta ett par djupa andetag och upphöra med att peka finger på vars det gick åt helvete, en kväll som denna. Sörj på ett smakfullt sätt för det där med att spy galla, det har vi redan gjort nonstop i flera säsonger. Skit i Leksands ekonomi, skit i nubben, skit i Montén osv. utan fundera istället ett par minuter på vad hockey betyder för er på ett personligt plan. Inte så mycket? Ja då kanske det här inte var någon katastrof. Överjävligt mycket? Ja då finns det inget annat val än att följa det här laget i vilken serie det nu än kommer att spela i och försöka göra det bästa av situationen.
Vi kanske har varit på väg ur serien ett tag men det finns lag som gått upp och som finns i den serien som hör hemma där lika lite som vi. Vi kanske får en chans att reparera detta. Någon nämnde en arena i stan. Betänk hur frånvaro av publik har dränerat denna förening på kraft under dom senaste säsongerna och betänk sedan över hur viktigt det kommer att vara att få till en arena i Sundsvall. Sen tar vi oss tillbaka.
Vissa säger att HA är en helt ok liga att titta på. Oavsett om det är sant eller ej så måste jag säga att ES har varit en förjävla långtråkig och grå liga att följa dom senaste säsongerna. Kanske hockeyhjärtat får en nytändning? Det finns liksom inget annat val.
för övrigt är det bara hatten av mot örebro och rögle som visat att man ligger i guldläge om man kommer upp via förkvalet.
värt att hålla i minne tills den dagen kommer....
Jacob Åhlander: Jag vill ha Hallin och egna juniorerna. enkelt.
Allt det där sjuka ruttna och gamla måste skäras bort.
DJ Hemp: Det känns naturligtvis sjukt tungt. Men inte så mycket på grund av Elitserieplatsen, utan mer för att vi är i en utförsbacke som man inte riktigt vet när den slutar.
Hockeyunderhållningen och mina känslor för klubben är jag dock inte orolig över.
Vi hade ärligt talat inte så mycket mer att ge i Elitserien den här sessionen.
Så nu bryter vi ihop och börjar om.
Wayne Gresky: Tack för kondoleansen. Finns ingen trolig fiskgjuse till det.
Kommer Bunäs och MoooDoo ta vra talanger from?
jag älskar TIK!
hubbenorlen: Förstår att många vill skriva av sig all skit här i kväll och det är helt okej men imorgon får ni komma tillbaka och vara konstruktiva i förslag på spelare, tränare mm. Lill-Kenta? Om han har ork att bygga nytt och kan tänka sig att jobba på bakgården. Peter Andersson i Örebro?
Man tackar för visad respekt hos norrlandsantagonisterna Lejonkräk, BradBett o Savage.
DJ Hemp: Tyken? Inte alls tydligen... Bra DJ. Jag gillar dig, det veet du...men...
idag för fan Vi åkta ur....vet inte vad jag ska göra...?????????????
Va fan säger du kompis?
då sa man upp c-more då...
jag kommer att stötta de spillror som finns kvar även i HA...
Wedin 4 president.
Kärleken till Timrå IK finns kvar stark som satan! Nu startar något nytt! Så länge föreningen inte kursar så har vi chansen att få en stolt identitet igen! Vi kanske kan hitta en efterlängtad ryggrad.
De här som hände i eon arena ikväll var något som tog förnedring till en helt ny nivå. när leksand filmar till sig utvisningar på sedvanligt manér så finner sig de ynkliga jävla fjollorna som spelat i timrå iår i det och lallar vidare.
där ser man vart känslorna är. hade det varit timråiter som spelat hade man stått upp för sig och gjort matchen knappt spelbar som svar på det. det här är juh äckligt!
fyy bubblan...
allvarligt talat... dessa bubblor som skickats till random timrå supporters här under kvällen från en leksing samt han modosupportern som var in och strödde salt bekommer mig inte särskillt mycket...
hade det varit omvända roller och vi just spelat leksand ur es så är deras bok den sista jag skulle skriva i... det här rör sig uppenbarligen om psykiskt sjuka individer eller fjortisar som är sen i utvecklingen.
hubbenorlen:
Tack för ditt sorry. Det är lugnt. Förstår din frustration. Jag är inte särskilt glad själv...
frågan är vilka spelare som har hjärta att gå ner i lön och stanna
Bad_Brett:
Håller med fullständigt. Division 1 norra var öken. Det är inte allsvenskan. Risken finns väl att vi inte hänger med där heller och då kan vi börja snacka kris. Men inte än så länge. Ser fram emot hösten med viss tillförsikt...
Taurus: Ja, den där förklaringen var ju populär ett tag. 'TJ drev Nubben från Timrå, och Nubben kommer aldrig tillbaka så länge...bla bla'. Sen, när Nubben kört hela Frölunda i botten (obegränsad värvningsbudget, landets mest attraktiva klubb att värva till, megafiasko utan dess like) dög det tydligen ändå att komma tebaks. och då verkade inte Nubben och TJ alls vara arga på varann. Märkligt! Och Nubben sa själv 'jag förstår om folk är förbannade, men jag fick chansen och tog den'.
Men lev i din bubbla du. Hade jag orkat hade jag rabblat upp alla Nubbens värvningar som han varit ansvarig för de senaste två säsongerna men som misslyckats totalt, men då sliter jag ut tangentbordet.
Vi får se hur han hävdar sig mot dom andra allsvenska sportcheferna. Min gissning är att dom pissar ner honom fullständigt. Men, det tolkar vi som vi brukar: genom att skylla på TJ och Linkan!!1
Nu: skrivförbud på undertecknad.
Sven.Savage:
Väl mött igen din gamle räv. Lycka till i semin mot packet nu! Fixa en ny SM-final - det vore på tiden!
Bragd-Birger:
Ett litet ljus i helvetet är att Allsvenskan inte är samma mörker som för 5-10 år sedan. Skillnaden i kvalitet mellan serierna är inte speciellt stor längre. Lag som Rögle och Södertälje har varit nere och vänt flera gånger.
Med lag som Malmö och Djurgården lär intresset öka ännu mer. Förhoppningsvis kan detta stärka klubbarnas ekonomi. Det är väl den största risken, att Timrå inte ska klara att få ihop ekonomin.
Viasats sändningar är betydligt bättre än Csports. Då får ni NHL på köpet också.
Med tanke på att Timrå har varit ett strykgäng de senaste säsongerna som har levt på en skör tråd, kan detta nog på sikt kännas som en nytändning. Nu har ni helt plötsligt råd att ge mycket istid till unga talanger som kanske inte riktigt har fått chansen. På ett sätt kanske det är roligare att krossa Djurgården med fröjdigt spel i en fullsatt Eon Arena, än förlora med 1-0 mot Växjö.
Jag lider med er något oerhört. Förhoppningsvis är ni tillbaka om ett år.
hubbenorlen:
Lägg ner det där för fan! Det där var ju lite med glimten i ögat då det begav sig. Att hänga med laget i stan som trots allt var dödsdömt. Jag tycker att det var trist att de inte räckte till och jag tycker att det här är ännu tristare. Vi har större problem än att hålla på och hacka på varandra. Skärp dig!
Ledsen, Timrå. Det var härligt att följa er entusiasm när ni kom upp igen för några år sedan med massor av bussar till bortamatcherna och vi kände alla med er för vi har varit där.
Nu blir det Allsvenskan igen. Men den är rätt häftig numera. Och jag vet att ni kommer tillbaka. Välkommen upp igen! På återseende!
Bragd-Birger: Hmm...ganska så rätt där. Vi försökte men blev tjock typ. "Förfallet" har fortsatt... Jag tänker inte fortsätta med pajkastning ikväll... Mår skit. Håller på att spy upp skiten, denna jävla match man betalade för. Fy fan Timrå IK, vad jorde ni ikväll?
Timrå IK stå upp, Timrå IK ge er aldrig, Timrå IK visa att vi kommer igen, Timrå IK VI ÄR DOM SOM ALDRIG GER UPP!
Forza TIK!
RTS:
Vad är det för fasoner? Bara sluta nu så där när vi åker ur en serie. Så jävla enkelt överger man väl inte sitt favoritlag? Du kommer säkert tillbaka när den värsta besvikelsen har lagt sig...
För att citera Jackson Browne...: "All Good Things Must Come To An End"
Det är bättre med eftertanke ikväll och analys imorgon.
Och Morgondagen funderar vi över när den kommer. Kan vi inte bara ta det cool ikväll? En begravning kan bli nått bra om man minns det roliga istället för att frossa i det tråkiga.
En vacker dag är vi tillbaka och jagar guldet. Om det är 2015 eller 2040 vet inte jag. Däremot vet jag att 13 års nervös nattsömn är över! Dags att gå vidare mot nya äventyr!
Tack Timrå IK för några spännande säsonger. De sista tre kunde jag varit utan, men tack för allt. Idrottsframgångar kommer och går. Den här gången var det liksom vår tur...
See u in Nangiala...
:-))