"Få ner pucken djupt i deras zon och jobba på dessa puckar. Åka mycket skridskor och vara aktiva i spelet både med och utan puck. Vi måste försöka få rörelse på deras backar och vara aggressiva i forecheckingen. Sedan är en viktig del också att fokusera på vårt eget spel för vi skall inte anpassa oss för mycket till motståndarna"
Tycker för övrigt det är tråkigt att man alltid kör med samma frågor inför varje match, något nytt måste hända! Hemsidan uppdateras alldeles för sällan, men är väl inget nytt att Timrå är väldigt blyga utåt
Räcker med att kolla tabellen för att inse att morgondagens match är o e r h ö r t viktig för fortsättningen. Ska vi hänga på eller är vi nästjumbo igen? Löven på rätt sida strecket har tre pinnar mer, men en match tillgodo. Dessutom möts Almtuna och Asplöven. Jag har en utgångsetta där, vilket gör att en trea för oss nästintill är ett måste om vi inte ska halka efter PO-platserna.
Förgyller tillvaron och gör världen lite bättre genom att sjunga & spela.
PÅ: Timrå Isstadion
Söndag 18/10
I samband med matchen Timrå-Leksand
Elever ur årskurserna 4, 5 och 6 kommer att sjunga och spela för folk & fä och samtidigt försöka samla in en slant till Barncancerfonden Norra. (www.barncancer....se/Norra/)
JobbaPuck: Då beställer vi en trea. Torsken mot Leksand i premiären kändes acceptabel då jag trodde LIF skulle ligga högt i tabellen. Botten-Leksand däremot tar vi hemma. Vi säger så.
Att vi bara gjort 27 mål är dåligt, självfallet. Det är vi näst sämst i serien på tillsammans med Almtuna. Lite överraskande är det ju, jag trodde att vi åtminstone skulle ha det lite lättare i offensiven i och med att vi trots allt hade rätt så bra produktion under försäsongen. Men något som nästan är mer överraskande är att Björklöven bara gjort två mål mer än oss, med tanke på hur oerhört hårt de straffade oss så fort de fick det minsta läge i matchen i Timrå. Mycket överraskande siffror.
Hoppas verkligen att Mattsson kan fortsätta visa något nu idag. Det skulle kännas lite lugnande. Jag har inte sett de senaste två matcherna men av det man sett på highlightsen så verkar han äntligen börjat utnyttja sin storlek. Förhoppningsvis har han nött in lite självförtroende också. Förut såg han ut som en målvakt som tappat sitt momentum fullständigt, knappt en rörelse som kom naturligt utan allt såg stelt och krampaktigt ut. Gör han bara sitt så går det inte att skylla förluster framöver på annat än utespelarna, och det är ju så man vill att det ska se ut om man nu ska välja mellan pest eller kolera. Ett dåligt målvaktsspel är så extremt skadligt för övriga lagspelet, samtidigt som vi hela tiden får chansen att vinna om vi håller ner antalet baklängesmål.
Synd att inte Ejdsell är med idag, vilket är lite konstigt. Han blev ju klar i fredags och har inte heller spelat med FBKs J20 i helgen.
Det vet i fan om vi klarar av Leksand den här gången heller. Jag minns när vi tappade 3-1 till 4-6 säsongen 1981/82 i Elitserien. Plötsligt började den något opålitlige Pekka att läcka som ett såll (eller hur det nu var). Hur som helst blev vi oss inte riktigt lika efter den matchen. Det var strax före jul, som jag minns det, och sedan bara fortsatte eländet efter nyår och vi åkte ur med buller och bång. Jag tog det hårt på den tiden. Jävligt hårt!
Laken: Vi får vara otroligt nöjda med att det bara står 0-1! Finns inte en uns av offensivt spel i det som Timrå visade upp här i första. Så fort man får pucken har man tappat den inom 5-10 sekunder. Skärpning nu!
fermo: Det var väl nått anfall där i början. I övrigt bottenlöst uselt. En minut i offensiv zon från vår sida, av 20. Förutsätter rejäl hårtork från Roger i paus.
Bigthelin: ja, skärpning nu!!! Återta initiativen och visa vilja. Det man inte har i huvudet får man ha mellan bena... Ingen mer folkdräkt och dalamössa utan nu gäller jävlaranamma
Vi står still utan puck... Varenda rörelse man gör utan puck är till synes bara för att täcka av en leksing inte för att göra sig spelbar eller söka ett läge att göra mål på...
Det är ett helt obegripligt lag detta. Kommer ihåg när Jimmy beskrev något skeende för några år sen med att det var som om vi hade ett täcke som var lite för kort, fungerade defensiven så fungerade inte offensiven och vice versa. Exakt så är det fortfarande. Vi gör en bra match rent defensivt idag, peppar peppar, men är helt obefintliga offensivt. Tidigare matcher har vi ofta pressat och pressat och sen endera gått bort oss defensivt eller släppt in skitmål på grund av målvaktsgroda.
Vi har åtminstone chansen så länge vi håller ner siffrorna, ett slumpmål på detta så...
Ändå bra press i PP och sekvenserna efteråt! Kaaanske kan vi åstadkomma något. Leksand har också halvdåligt självförtroende i avslutsfasen, plus att vi fan i mig leder skotten i perioden.
Det känns inte så kört ändå men framför allt behöver frw komma igån med benen! Det är tufft att vara back när laget blir så här långt.
Backarna måste få hjälp i uppspelen för Leksand tokkör med tre på topp! Vi måste få upp pucken förbi dessa snabbt! När det lyckats 3-4 ggr så kommer det bli lugnare igen!
Vi är ett bottenlag, Nubben har misslyckats! Laget förtjänar absolut inte mer publik än de som orkar gå på matcherna. Första perioden var direkt pinsam!
Kval neråt tillsammans med Sundsvall känns ganska troligt i dagsläget.
Jahapp. Ska vi gissa på att vi ändå lyckas göra 1-2, nu när det är två mål att ta igen. Så länge det bara är ett mål så är det OMÖJLIGT, lite större differens så går det helt plötsligt. Classic. Kuklag.
Laken: Näe mer publik kommer inte komma för att se på sånt här uselt spel och det verkar ju inte direkt som att laget kommer börja rada upp segrar med tanke på att det görs 1 ynka mål per match. Ny ekonomiskt kris snart? Det är för fan nattsvart det här.
Ingen kommer att blomma utan fortsätta mellanmjölka på i sitt spel!
Det saknas driv i det här på isen!
Wedin gick i stå Marklund gick i stå Boyce gick i stå Lindgren gick i stå. Hallin gick i stå. Molinder frös fast. Osv...
Man kan inte vinna matcher när man har tre frw som verkligen kämpar på isen...
Berglund Dahlén Öhrn Bohman Nilsson Bryniz och Fernholm
Mot ett LAG kommer aldrig att gå...
Om jag skulle utse min största besvikelse idag så får det nog vara en delad post av Lindhagen som var riktigt mjuk och Molinder som inte kändes kompatibel med någon spelare i rött!
Såg bedrövligt ut. Kan fortfarande inte förstå hur man kan ha en så dålig offensiv som vi har idag/har haft hela säsongen!
En annan sak jag inte köper, är: VARFÖR I H****** SKA EMIL BERGLUND SPELA EXAKT ALLT OCH JÄMT?!? VAD HAR HAN ENS GJORT FÖR ATT FÅ SPELA OFFENSIVT? HAN BIDRAR INTE ETT SKIT. Oskarshamn skulle ha köpt han som det var tänkt, istället för att vi förlängde..
söder över: Utveckla spelare eller avveckla?? Har vi verkligen rätt folk som leder detta lag? Man får den publik man förtjänar.... Ett lagbygge som åter igen är felbyggt. Att tala om att vara topp 5 när man inte har en enda målskytt i laget och inte nåt powerplay att tala om gör ju att löjets skimmer hänger tungt över Isstadion, tyvärr!!!
Vad har vi för spelidé? Vad är det för riktlinjer dom ritas upp? Hur exempelvis taktiken ut för dagens match? Jag ser inga linjer. Sen dessa ständiga formationsändringar... Vad vill man uppnå där?
Tidigare spelade vi med frenesi och skapade vettiga chanser. Nu sen derbytorsken är det mest fastgjutna fötter och betonghandleder.
Timrä IK har bränt sina buntar med slipp-ur-fängelse-kort. Kommun, näringsliv, bank och allmänhet har gjort sitt. Nu är det dags för föreningen att börja betala tillbaka!
Fin vecka som vankas förresten... Med det här liret är det "bortasväng - noll poäng" i antågande och en fastkilning i botten.
JobbaPuck: det här är ett lag som måste åka skridskor. Finns många unga killar med bra kvalité men när dem inte gör vad dem är bra på så går det åt fanders. Betänk att vi inte har målskyttar, inga defensiva pjäser, i gen monster-målis utan helt enkelt ett rätt mediokert lag med ganska få skills. Det laget däremot besitter är ungdomlig frenesi, en jävla vilja och ett go som kan köra sönder det bästa av lag i den här serien.
Men då funkar det inte att glida in på en skridsko. Det funkar inte att gå in i en match med den nonchalans man gjorde idag. Har man inte skillsen "gratis" får man jobba för det. Och det måste alla i det här laget göra.
Man bänkade (?) Hallin idag, Lander och några till. Detta efter tveksamma insatser på isen. Bra tycker jag. Samtidigt är det oroväckande att en spelare som Hallin bänkas då det ska vara pappan i laget.
Njae, det ser minst sagt tufft ut. Det här laget måste göra 2 mål och släppa in max 1. Det ör lättare sagt än gjort. Det ser redan nu rätt krampaktigt ut. Spelarna har börjat tvivla på sig själva och det låser sig.
Tur man varit med ett tag och vet att det inte är enkelt att älska detta lag. Men att göra förändringar nu skulle antagligen lösa upp en del knutar i det här laget. För det ser krampaktigt ut. På riktigt.
Laken: Idag förtjänade laget möjligen noll åskådare. Jag har dock aldrig gått på en Timrå-match för lagets skull, utan för föreningen Timrå IK där laget som bonus genom åren ofta bjudit på fantastisk underhållning.
söder över: Jag tror att vi utan omsvep kan utnämna Johan Mattsson till veckans spelare, det kan han ha efter hur jag och andra slaktat honom här tidigare. Gratulerar till det.
Nu någon timme efter matchslut så börjar man landa lite ändå. Leksand ska så klart ligga högre i tabellen än vad de gör. Vi blir fullständigt överkörda fram tills att vi får vårt första powerplay, då har över halva matchen gått. Eller överkörda och överkörda, vi saknar offensiv helt enkelt. Vi kommer ingenstans, mycket på grund av deras defensiv och att de hela tiden får vända på oss. Vi kontrollerar dock vår defensiv väldigt, väldigt bra. Mattsson behövde ju på inget sätt göra en stormatch för att det ändå skulle stå 0-1 inför tredje. Det glöms bort. Vi blev överkörda i aspekten spelövertag men inte mycket mer än så. Leksand är också impotenta precis som oss, det såg man.
Vi förlorar skotten i första med 2-9, då minns jag ens knappt våra två skott. Vi vinner skotten i tredje med 15-6, vi vinner även skotten i matchen. Trots att vi blev "överkörda". Leksand har vaknat nu och är påväg uppåt i tabellen, det kommer inte gå sensationellt bra för dom, men de kommer sluta före oss iaf. Det kan vi nog enas kring. Vi får väl fortsätta att vara täta defensivt. Det hade inte heller skadat om vi kunde få ha våra två tilltänkta förstacentrar friska och hela. Synd bara att ingen av dom håller för att vara förste- och andrecenter. Johnsson står på 0+2 efter sju spelade och går sönder hela tiden. Lindgren är också borta då och då och står på 1+2.
Det är inte deras fel att de inte håller för att bära ansvaret för en 87-årig förenings samlade hopp om framtiden, det felet ligger hos den/de som satte samman laget och drog en grov chansning. Det är ingen liten press att sätta på två 22-åringar, att de ska rocka offensiven i en klubb som SKRIKER efter framgång, på alla plan. Får vi sportslig framgång så kommer resten komma av sig själv, det hoppet sätter vi till en spelare som var skadad stora delar av fjolåret och en annan spelare som alternerade center- och ytterforwardspel i Mora förra säsongen. De ska vara våra två främsta centrar.
Födda 1993. 22 år gamla. 87-årig förening. En förening som varit ett hårstrå från att gå i konkurs för en kvart sen, 40 anställda, flera hundra aktiva ungdomsspelare. Vikande publiksiffror. Två 22-åriga centrar som inte ens kommer från våra egna led, som aldrig ens varit i närheten av samma ansvar förut. Jag tycker nog att det är ganska så styggt, jag hade absolut inte fixat den pressen i den åldern.
bar mofftak: Sjukt egentligen; det gnälls ganska friskt om Timrås spel under matcherna här inne (ingen nämnd, ingen glömd). Forechecken klickar inte, passningsspelet är bedrövligt, defensiven obefintlig och slarvigt, anfallsspelet är trubbigt.