Nisse på Mon or: Japp, detta år blev i mångt och mycket ett platt fall, så här långt ska sägas. A-laget har det sagts nog om. Men J-18 och J-20 ligger i stort sett sist i sina serier. J-20 kan ju inte åka ur då vi är i SHL, men hur är det med J-18? Ekonomin har man ju börjat oroa sig rejält för. Allt annat strul i föreningen. Sundberg, rättegång, damlag mm mm. Misstänker att vårens rapportering i media runt Timrå IK blir allt annat än positiv tyvärr.
Dubbeld: vi kommer iaf ha fullsatt emot Modo, även om de blir respass.nJag hoppas på Modo och att ledningen tar en funderare hur Modo kommit ikapp oss som SHL-Lag på ett år.
Zäta75: Timrå var allmänt tippat runt 5-9 plats. Vi tappade en del djup från ifjol med Alvarez/Walli. Hållander in. En redan svag backsida. Klarade 5e ifjol i sista omgången. Ärligt talat ligger vi där vi ska ligga. Men….pp suger, bp också, sjukt dålig form i början på whl, dahlen under isen, backskador deluxe, ante i båset, hartman skadad, inga rightare, ingen tredje center, EP och Hanzl trötta - tar man det i beaktning verkar ju potentialen i detta lag närmast oändlig.
Alla dessa toppar gör ju att man hoppas på nåt som finns där? Alltid varit frustrerande att vara timråit men iår tar fan priset. Det är så här det känns när man ser en hägring.
Starostenko: SM finalen/SM-guldet som kunde ha varit
Längtar till Jokinen och nya spelare nästa säsong. Hoppas att vi får behålla Lyytinen om inte får in någpn som är minst lika bra som honom eller Rindell. Då räknar jag inte med Nässen för han är klar
Ge oss Modo! Rögle är sämsta motstånd. Örebro näst sämsta
Nu är ju säsongen inte slut ännu och vi kan stå där med guldet till slut om stjärnorna står rätt, så att Ante får ett värdigt avslut. Men sannolikheten att det ska kunna hända är ju mikroskopiska som det känns för tillfället. Flera faktorer gör ju att vi missar topp 6 (ja det är ett misslyckanden sett till förväntningarna). Inför säsongen så hade vi ju på pappret två förstakedjor med hög SHL klass och en pånyttföd Pääjärvi med 400 plus NHL matcher i en 3:e kedja. Lägg till två toppmålvakter så är det klart att allt annat än topp 6 var ett misslyckande på förhand, är man nöjd med att missa topp 6 så vet jag inte vad man har för ambitioner som supporter…
1. Backskadorna Har ju självklart bidragit till att vi missar topp 6, men det är inte hela sanningen.
2. Seriens sämsta PP Är däremot en stor bidragande orsak till att vi missar topp 6.
3. Hemmaspelet Att vara så svaga på hemmaplan är under all kritik och en högst bidragande faktor till missar topp 6.
4. Ante Karlsson Tyvärr Ante, du har inte fått ut max kapacitet från detta lagbygge. (Sedan inte optimalt att du fick reda på att du skulle lämna mitt under säsongen men det är inget att skylla på).
5. Ineffektiviteten Vi snittar 2,5 mål per match. Det gör inget annat topplag.
Kapanen har en hel del att göra inför nästa säsong, vi måste byta ut en hel del spelare så att Jokinen får rätt förutsättningar att jobba med. Vi har dels lite för många backar som enbart kan spela sarg ut. Vi har lite för många EA och Lundin typer. Båda är helt ok, men inte att man har för många sådana. Lundin kan jag tänka mig att få förlängt om han ska centra en 4:e formation. Men inte behålla både EA och Lundin osv. Hanzl har väl gjort sitt nu även, vill gärna se att vi skolar om EP till center inför nästa säsong på heltid som ersättare för Hanzl. Tycker EP kommer mer till sin rätt som center och får mer puck och kan fördela spelet på ett helt annat sätt än att spela han som winger. Kapanen har en hel del att fundera på som sagt. Inte en säsong till med denna typ av underprestation, hemmapubliken förtjänar bättre.
Zäta75: Kan man lyckas bryta kontraktet med Eronen BORDE det gå att få in en väldigt bra back. Vi alla vet att han är dyrast bland backarna, men får höra att han sitter på mer deg än vad man kan tro. Lös det här nu Kapanen.
Stämmer de siffrorna så borde den som utformat kontrakten få sparken omgående.
Men jag har svårt att tro på det för det skulle betyda att ifall Dahlen har 763tkr/månaden så är lönekostnaden för klubben nästan 1m/mån och jag tror inte ni lägger 12m på en spelare eller ca 20-25% av budgeten.
En totalkönekostnad på 736tkr är sjukt högt det med och är ca 550tkr till spelaren i månaden och det tror jag inte han tjänar.
Siffrorna låter inte rimliga alls varken för dahlen eller eronen.
Tänk då vad hållander, Wedin, Lander, pettersson, hanzl, jj tjänar, det skulle betyda att resten av laget spelar gratis ifall ni lägger ca 50-55m totalt på truppen.
Jag vill inte låta som en bitterfitta. Men ekonomin är absolut inte på topp. Vi har inte råd att bryta kontrakt, utan det gäller att någon annan klubb tar över om det ska vara möjligt med exempelvis Eronen.
Vi kommer ha i stora drag samma trupp nästa säsong, skillnaden kommer att vara tränaren! Och det kan vara det som gör att vi tar sista steget som behövs. Det är bara att acceptera att vi tävlar inte på samma villkor ekonomiskt som många andra klubbar.
Ska Timrå lyckas i framtiden är det just att leverera spelare från dem egna leden. Det är där vårat hopp och framtid ligger!
Jåkkinen: Jo 6-7 spelare skall stämma vad man läst. Säg att det blir 6 spelare in. Pilö, Nässén och Lundmark är väl vad som kommit ut i media. Minst 3 spelare in till då.
Spännande att se vilka positioner Kapanen kommer tillsätta dessa på. Hanzl out och ny toppcenter in?
Vad jag för mig jag läst va uttalanden från Kapanen så kommer ingen av Hemvändarna under kontrakt lämna, om inget oförutsett händer. Envägskontrakt till Hållander eller liknande då kan jag tänka mig.
Ingen bör lämna för typ Schweiz eller liknande i så fall.
Andersson: Jag har droppat denna säsong. Jag är på varenda match hemma härifrån till slutet. Nästa säsong har jag grymt höga förväntningar på. Jag tror verkligen Jokinen är lösningen och nyckeln till framgång! Nåla fast detta inlägg. Jag kan få äta upp det… eller inte.
Åh, så underbart det är med landslagsuppehåll. Att vakna upp utan att ha somnat besviken, att inte gå runt på dagarna utan behov att förbereda sig för att inte brusa upp under kvällen.
Aldrig har ett landslagsuppehåll kommit så lägligt för mig.