Tycho: Jag tycker man ser bättre på hockeyallsvenskans bilder bakifrån, där ser man att han vrider ut skridsko och ben till höger för att stoppa Åhström. Tycker den är solklar, Åhström hade tagit sig förbi om inte Lerebäck gjort den rörelsen. Krockar de knä mot knä och det är i centrum på kroppen så blir det ingen avstängning.
JoseGonzales: Jag brukar vara ganska objektiv ochbom man tittar så synd det tydligt att Tobias drar undan överkropp och blir kvar med benen. Ser ingen tydlig utåtrörelse av Leons ben. Men som det ser ut tycker jag det ska vara avstängning. Men det är långt ifrån det värsta jag sett och anser fortfarande att det varken hade blivit skada eller avstängning om Tobias tagit emot tacklingen istället för att undvika den...
kulltorp: Jag håller med om en del jag också, det mesta kanske, förutom att jag inte är särskilt orolig. Det såg ut så här i fjol också, innan vi varvade upp lagom till slutspelet. Det är många som dippar nu. Hartmann som är en absolut favorit har inte fått mycket uträttat under de senaste fem matcherna, trots att han verkligen försöker. Jag tror det vänder redan i kväll. Snart blir det åka av!
Tycho: Fast det där är en situation där Timråbacken blir överspelad för att han är för aggressiv, påminner om den som Ragnarsson delade ut på Selin ifjol.
Tycker den är helt solklar och han kommer bli avstängd. Inte MODO spelarens fel alls att han kommer undan med kroppen och att han viker ut högerknäet för att stoppa spelaren. Timråbacken sträcker sig ut till höger med ben och överkropp.
Tycho: Precis som du säger är det här ett problem. Om en spelare försöker luta sig undan en tackling och den tacklande försöker att korrigera med överkroppen så måste benet ut också för hålla balansen. Missar axeln så kommer det då bli en bentackling.
Det borde kanske bli två minuter på båda för kneeing när någon orsakar en bentackling genom att försöka luta sig förbi kroppen.
Hahl Bundy 2.0: Såg precis tacklingen och det är naturligtvis en bentackling och man har ansvar för det man gör. Borde bli någon match avstängning. Men en fundering som kom upp för mig är vilket ansvar den spelare som tacklas har. I detta läge hade det varken blivit skada eller bentackling om Modospelaren tagit emot tacklingen istället för att försöka undvika den. Han viker undan överkroppen precis när tacklingen ska ske. Tror det finns idé att lära ut hur man ska agera när man ska bli tacklad open-ice, så slipper vi kanske en del skador i onödan.... Eller?
Röda Tallen: Absolut är det inte bra att bara Dahlén och Lööke är de som gör mål. Som du säger så var man väldigt beroende av förstakedjan i början av förra säsongen. Däremot växlade Hartmann upp rejält och var stekhet inför det då stundande kvalet. Det som ändå är skönt är att det inte är nu man behöver vara som bäst. Hellre en formsvacka bland producerande spelare nu än till våren.
Sputnik: Tror varken det är Lökes eller Dahlens fel att vi inte gör mål längre. Det är ju bara förstakedjan som producerar just nu. Tidigare levde vi mycket på att alla kedjor kunde sätta en puck när som helst. Vi måste få igång övriga igen. Hartman, Madsen, Blomqvist, Lilljewall, Lodin, Olofsson. Jag är rädd att vi är påväg mot samma situation som ifjol då vi var väldigt beroende av förstakedjan och att den måste producera hela tiden.
TIK-Lund: Det är riktigt fin statistik. En får hoppas på ett bättre utfall ikväll.
Tror på en komfortabel seger. Förhoppningsvis kommenterar Hamrin på SR, så man slipper den största Tomten.
För övrigt kan jag avråda från att lyssna på hans besök i hockeypuls-podcast, riktigt obehagligt långsur på Moras nuvarande ledning. Förvisso verkar den ledningen vara dålig, men han är så småaktig i sin kritik av den.
Knylan: Tror och håller med om att det just nu är mentalt hos grabbarna angående "fjuttiga" avslut. Dahlén har vi varit inne på, men tyckte även Lööke såg stressad ut när det kom till avsluten. Missade få iväg pucken ett par ggr och sprutade mer is än puck mot mål..
Angående Dahlén tror jag mycket handlar om att få upp viljan att börja ta avslut mer igen, vara en aning mer ego, också att gå mer på instinkt mot mål som är hans signum. Gör han det kommer också ytorna i de farliga zonerna kring slottet, antingen att hitta passet eller avslut själv. Nu känns det som om att han försöker vara mer av en spelfördelare ochv går ner på blå och skall dirigera spel tom. Då är han också som farligast för motståndarna för de vet att ger de han en millimeter så smäller det med en tung dragare i kryllat.
Tom Topp: Torsk idag och jag tror att det blir första gången sedan Freddans intåg som vi förlorar tre matcher i rad på HA-nivå. Det vill man ju helst undvika.
Nu har vi torskat tre av de fem senaste matcherna, där det genomgående temat varit att vi haft orimligt låg skotteffektivitet. Är man lagd åt det negativa hållet så går sådant enkelt att förklara med att vi ”hamnar på utsidan” och sånt, det är dock inte helt sant. Igår kom en stor del av skotten i tredje ganska precis i skottsektorn. Marginalerna som studsade med oss tidigare studsar emot oss nu på senaste, vilket är enkelt att sammanfatta med ”form” och att klubborna helt plötsligt väger flera kilo mer i avslutsmomentet nu än de gjorde för några matcher sedan.
roger_sundsvall: Ja, det får vi sannerligen hoppas. Gårdagens tillställning var väl lite "sisådär" i det avseendet.
Egentligen presterade man tillräckligt för att kunna vinna, men jag är faktiskt glad att man inte gjorde det. Inställningen och arbetsinsatsen var bedrövlig. Modo vann komfortabelt alla kampmoment, och Timrå lät sig bli utjobbade av en kraftigt skadedecimerad trupp. Det är faen inte ok. Att motivationen brister är dock förståeligt ur ett rent psykologiskt perspektiv (det har gått väldigt lätt så här långt, och efter att Löven fått grus i maskineriet finns det för tillfället ingen att fajtas med där uppe i toppen), och antalet kor på isen är så klart få. Men: om inte Timrå snabbt kommer ur det här mättnadsläget kan vi få problem på riktigt. Dåliga vanor har en tendens att sätta sig.
Det är symptomatiskt att det var 4:e-kedjan som var den enda kedja som lyckades jobba fast Modo i egen zon. 1:a fick visserligen ett antal längre anfall, men då beroende på snirklande, överlämningar och platsbyten efter sargerna. Så fort pucken hamnade i ett 50/50-läge förlorade man kampen och hamnade i försvarszon. Och där sög man, utav helvete. Löökes alibiåkning på 1-1-målet...jeeez. Den var värd bänken, fanimej. Dahlén-linan måste utveckla sig själva. Ska dom spela lika mjukt och lekfullt som dom gör måste dom prestera offensivt, i varje match. Nu gjorde dom ett mål igår, men sett till istid och andel offensiva situationer dom serverades på silverfat är det klart underkänt. Dom måste gå in i skiten lite mer. I synnerhet Dahlén. Han är iskall i målskyttet för tillfället, och då kan han inte enbart leva på att mysa runt blå och lägga mackor. Jobba ner motståndet också.
Sen har vi Olofsson. Kom in som en väldigt frisk fläkt med pondus dom första två, tre matcherna, för att därefter regrediera mer och mer. Nu börjar han läbbigt nog allt mer se ut som den ointresserade skridskoglidare som spelade av SHL-säsongen i väntan på att få flytta till Skellet. Helvete, vad långsamt och odistinkt han spelar. Håller pucken i en evighet, dribblar med små marginaler när ytterforwards står och kallnar vid offensiva blå, letar ständigt efter det svåra alternativet. Här måste Freddan gå in och markera. Tar inte Olofsson tag i sitt spel och börjar hitta ett rakare, enklare spel är han snart körd på elitnivå. Otroligt frustrerande att bevittna. Han har ju egentligen alla verktyg för att bli en kompetent, producerande center på SHL-nivå, men verkar helt sakna jävlaranamma och killer-instinct. Vad vill han med sin hockey?
Bakåt är det väl inte heller hejsan-hoppsan. Egentligen hela försvarsspelet i egen zon, framförallt med puck, oimponerar. Man är obegripligt känsliga för press. Backarna blir som rådjur i strålkastarskenet när dom har pucken och ser en motståndare inom fem meter. Det sprids puckar, eller så letar man efter närmaste stillastående lagkompis som man kan skicka på Svarte Petter. Forwards bågar i blindo och får pucken felvända eller i låg fart mot ett försvar som redan samlat sig. Dumpa puck, börja forechecka en halv zon från motståndarbackar med puck.
En riktig jävla pondusback hade behövts. Spetskvaliteter antingen offensivt eller defensivt. Helst någon med lite kyla och förmåga att fatta kloka beslut under press. Westerlund har tyvärr inte alls blivit den offensiva härförare man hoppades på. Ofarlig framåt, mer läbbig bakåt. Har han fler verktyg än "fin skridskoåkning"? Ser mer och mer ut som en fattigmans-Seb Erixon.
Så. Har man nog nyanserat sågat ett lag som bara vunnit 18 av sina senaste 21 matcher..? Nä, men faktiskt. Det här laget har som ambition att gå upp i SHL. Inte att leka till sig 5-1:or mot Väsby i november. Det kommer att behövas förmåga att grisa sig till segrar i tuffa slutspelsmatcher. Där är vi inte nu, på långa vägar. Något gårdagens match visade med önskvärd tydlighet. Rejäl uppryckning i afton inte bara förväntas, utan faktiskt också krävs. Annars börjar jag bli orolig på riktigt.
Jag vill också se att Freddan et al jobbar på detta. Han är inte - och kommer aldrig bli - någon lysande matchcoach. Han är inte snubben som skriker igång spelarna, eller gör några taktiska snilleri-manövrar som stälelr motståndarlaget. Det är upp till spelarna att utföra det som man tränat på och bestämt att dom ska göra. Men. Freddanz tar ut laget, och det är dom som fördelar istiden. Fortsätter Olofsson exempelvis att glida, sätt honom på bänken och ge honom individuell coachning på träning tills han fattar vad han ska bidra med.
Vi går in i andra halvan av säsongen nu, Timrå. Det är nu vi, enligt beprövad timråtradition, ska bli bättre och bättre. Finsnideriet sitter, men arbetsmässigt återstår en hel del. Kan vi, pretty please with sugar on top, få se att det jobbas på det? Lämpligen med en riktig jävla dieseldoftande, svettdrypande insats redan i kväll?
roger_sundsvall: Jag tror att vi kommer få se ett helt annat Timrå ikväll, iaf i första perioden. Men har vi inte fått hål på dom då, då kan det bli som igår!
thorwald: Tycker ändå att vi gör en bra första period men att skärpan i målskyttet verkar saknas. När man sedan inte leder med 3-0 eller 4-0 efter 1a perioden verkar man börja fundera för mkt och blir stilla stående, förlorar alla kamper och tappar passningsspelet. Stundtals såg det nästan lika jävla illa ut som juniorkronornas insats mot finsken härom dagen. Märkligt hur ett lag nästan kollektivt kan tappa ALLT de kan och gjort bra innan från en period till en annan men det är väl tjusningen med hockey antar jag...
Tom Topp: Ja det enda Ragge gör är att dra på sig utvisningar och sånt klarar vi oss utan. Måste säga att jag är lite besviken på Dahlen igår också men med tanke på vad han har på pluskontot så har han väl råd att göra nån dålig match.
Rallarn: Ironiskt nog är ju Eckmyhl jämnårig med Lerebäck och bara ett år yngre än Ragge.
Vi får se hur detta utvecklar sig. Vi har ju tagit oss ända hit, med en backuppsättning som egentligen var någon form av första betaversion i somras, Eckmyhl kom väl lite in i mixen på grund av att vi valde att avvakta med den där sista backvärvningen. Gällande Ragge så trodde nog fler än jag att han skulle få betydligt större förtroende än vad han fått hittills, och när han väl får förtroende så går det mesta fel. Två raka tvåor idag och bänken sen.
Nja, jag tror att det bästa för båda parter är om det blir ett miljöombyte. När han spelade med Harde i våras så visade han ganska fina tvåvägsegenskaper och spelade enkelt, nu under hösten har det stått mer fysik på menyn. Där är han inte alls än, inte i den här konkurrensen. Åker vi inte på några skador och dessutom värvar så blir det väldigt, väldigt svårt för Ragge att hinna förtjäna sin istid sett till hans insatser nu under första halvan av serien. Någon aspirant på ett SHL-kontrakt ser jag inte heller honom som, om vi nu skulle gå upp i vår.
41-21 i skott till oss på bortaplan är helt ok. Mer trafik framför mål och mer grisande så ska det kunna se bättre ut imorrn. P Svensson får gärna ta täten då han skrämt skiten ur modos backar förr.
Ok var som jag trodde och som Dahlén bekräftar(kunde inte se matchen själv). De spelar på utsidorna. Inget ovanligt för timrå. Lag som Björklöven och endel andra lag är enormt mycket bättre på att bryta in i banan och skapa oreda. Funkar ju inte alltid, men har motståndarlaget stängt igen butiken är det enda man kan göra att skapa oreda, och det gör man inte genom att spela runt kring sargerna. Tycker Lodin är en av Timrås bästa spelare på detta, att göra soloräder(vilket dock inte syntes idag). Förstafemman däremot verkar leva på att passa runt pucken och leta efter en bra målchans(Lööke). Nä detta håller inte, de måste börja utmana.
Andersson: Haha, när man läser böckerna så kan man tro att det var omöjligt för Timrå att vinna matchen. MODO har studsarna med sig idag. Timrå hade helt klart kunnat komma undan med en vinst trots att de spelade omotiverat.
Vore givetvis bättre om de engagerade sig också. Men det är ju så att man ibland förlorar när man inte har flytet med sig.
TD: vi hade många många chanser att göra mål ikväll men det är skillnaden mellan vinst och förlust när Lööke bränner alla sina guldlägen eller när han missar dom. Han måste ha bränt 4-5 givna mål idag igen.
Töm och glöm! Imorgen kl 18 igen i EON å vi lyft take! Men nu ladd vi hemmabaren mä Lönnå på Grammofonen å Nattsudd å Jacobs Stege på VHSen! Rid i natt rabbuslingar och gräv int ner er nu i dä röd vita stugorna!🥳🍹🍻
mikenomad: Är inte mer insatt i situationen mer än X och det ni skrivit här. Men saker och ting som inte händer i arenan ska man inte kunna bli straffad för.
Vad är de för jävla syn? Vilken som helt kan klicka hem andras souvenirer och ... | #Läs mer ·