Modano: nubben har ju talat...förstärkningar kan vi glömma. Ekonomin styr säkert. Men med detta moras spricker ju publikbudgeten. Men nubben sa väl inget om fötroendet för tränarna? Förtroende finns tills det inte finns förtroende längre. Alltså enda sättet att få stopp på detta ras är förändring i tränarstaben. Sen kan man undra hur TIK tänkte vad gäller Jvm. Om man tänkte alls?
Nisse på Mon: Kan bli svårt att få hit spelare när det är så uppenbart hur lag och taktik missköts. Att minst halva laget försvinner tar man ju för givet.
297: Där försvann min tro på detta lagbygge o ledning. Hur ser träningarna ut egentligen? Hur kan man inte ha ett passningsspel? Hur förbereder sig ledare och spelare inför match? Spelidé??? P.P ska vi inte tala om - ser ut som ifjol och året före det........ Är det så här vi ska utbilda våra juniorer. Att låta dem delta i detta. Nåt är uppenbarligen fel och det måste åtgärdas NU. För det här leder inte Timrå IK framåt just nu.
Jag tror säkert spelarna försöker men vi är sönderlästa. Vi stångas oss blodiga PÅ UTSIDAN. Hela tiden på utsidan. 95% av tiden i anfallszon är längs sargen eller rundeln. Vi vänder ALLTID utåt, aldrig inåt (mot mål). Vi är inte ens nära ett samlat tydligt anfallsspel. Och framför motståndarmålvakten ekar det tomt...
Efter ha lyssnat på tränarna efter matchen så blir det ännu tydligare. Det finns det en klar o tydlig plan i tingsryd hur man ska spela, dom som inte förtjänar att spela bänkas. Det är ett eget val enligt Tingsryds tränare.
I Timrå konstaterar man att man inte är bra o att man gör egna misstag.
Nått bör göras taktiskt och inställningsmässigt, annars blir vi en sjunkbomb.
Nisse på Mon: Nubbencitat: "Om den här truppen består och om vi ändå vill ha in någon mer senare kommer det i sådana fall bli en in och en ut." Vart har du läst att förstärkningar är avskrivet?
Bara konstatera att TIK total felbedömt avsaknaden av våra jvm spelare. Istället för att ta ett steg framåt från övriga har det blivit 2 steg bakåt.
Tar du bort dom bästa spelarna i en tunn trupp oavsett lag och ersätter dessa med oprövade juniorer så blir det en rejäl försvagning.
Visst dom är inte hela laget, men kan vara tungan på vågen i jämna matcher. Det kan också ge självförtroende och lugn i laget när man vet att det finns matchvinnare.
Vi har en av seriens bästa målvakter, men inte ens det hjälper.
En liga leder vi iaf, antal misstag som leder till mål i egen zon.
Argumentet som enbart bygger på att "göra något" och "agera" är så dumt så det finns inte. Man måste veta varför man gör något, om man inte vill spela bingo. Tänk vidare!
lungan: Helt rätt karln har fullständigt panik så fort vi hamnar i underläge,dags att agera annars blir vi nog inte topp 8 o framförallt vem vill se på detta skit
Nisse på Mon: Tja.. senare är ett rätt brett begrepp. Om 6 dagar är tex senare. Hjälper en värvning eller 2 om vi har ett helt lag som knappt kan slå en passning på 4 meter? Som flera redan är inne på så känns det som ett tränarproblem och där lär det ju bli svårt att få till en förändring för Roger lär ju inte säga upp sig själv..
Vi måste ju kunna prestera bättre med ett bättre spelsätt. Backarna har ju ingen att passa i uppspelsfasen. Blir åka själv och dumpa på röd. Håller inte!
8181: det är möjligt att man missbedömt påverkan av JVM men glöm inte att detta slutspel började innan våra juniorer drog över Atlanten så jag tycker inte man ska skylla på det heller. Forsberg har misslyckats att bibehålla den goda stämningen som vi inledde säsongen med. Får spelarna lön? Är det uteblivna betalningar som gjort hela laget håglöst? Om inte, då är det dags för Forsberg att packa väskorna för i så fall finns det inte så mycket att skylla på.
The great one: En orsak är väl att vi totalt saknar speltempo, hur ofta kontrar vi? Näe vi spelar hemåt varje gång och låter motståndarna samla sig. Burskydd är vår bäste vän verkar det som.
Snabbare spel och mkt enklare spel i egen zon. Se hur motståndarna gör mål på oss, egna misstag nästan varje gång för att vi inte spelar enkelt.
297: Kan ju vara uteblivna löner, men då lär inte tränarbyte hjälpa. Har vi ens råd att byta tränare?
Visst började nedgången innan, men ta dagens match. Med en matchvinnare så hade vi kunnat vinna trots uselt spel. Ist har vi 20 iskalla spelare på plan.
lungan: Poängen är densamma. Hur ser situationen ut? Vad behöver hanteras? Hur hanteras det på bästa sätt? Grundläggande att inte gena fram till utförandet direkt.
Kongo: Om bilen stannar upprepade gånger/laget förlorar upprepade gånger så så frågar jag mig varför 5 gånger:
Varför vinner vi inga matcher längre? Därför att vi inte gör tillräckligt med mål. Varför gör vi inte tillräckligt med mål? Därför att vi inte tränat på att göra mål. Varför har vi inte tränat på att göra mål? För att vi tränar på andra saker. Varför tränar vi på andra saker? Därför att tränaren tycker det är viktigare Varför tycker tränaren det är viktigare? Därför att han inte begriper bättre Slutsats: Byt tränare
Jag är en pessimistisk personlighet. När Timrå vinner är jag en med många som känner glädje och som man är en tillhörighet med. När Timrå förlorar är det min värld som rasar. Jag är ensammast i hela världen. Det är min värld som rasar... Både du o jag har haft fruktansvärda minnen av förluster genom åren... jag vet för jag har många. Trots allt detta har jag en förhoppning som vida överträffar mina tidigare erfarenheter. Vi kommer att vara med och hugga på en SHL plats i vår... var så säkra! Vi måste sluta att tänka negativt o att tycka synd om oss själva. Vi är bäst! Fatta det! Finns det nåt annat lag så håll på det då! Jag håller på Timrå... det är bäst för mig... ända in i kaklet! Det tar jag en fickljummen Explorer på! Tack för mig...
WifstaÖstrand: Jag är inte insatt i TIK:s träningar, men det låter mindre sannolikt att problemen nu skulle bero på att man "inte tränat på att göra mål". Att man kommer mot samlade motståndare, egen kompetensnivå och dåligt självförtroende låter mer sannolikt.
Kongo: Det var ett hypotetiskt resonemang och inget annat.
Faktum kvarstår. För att förstå varför spelet haltar så inihelvete måste vi försöka finna grundorsaken till varför. Detta kan man t ex göra genom att göra typ en analys som jag modellerade i mitt föregående inlägg.
Fråga: Gör man det eller "hoppas man bara att det kommer att lösa sig"....
Timrå har tagit 8 av 30 möjliga poäng. De sista 10 omgångarna!
I 6 av dessa matcher har Timrå bara haft förmågan att göra 1 mål!
det är endast 20 matcher kvar och det är 11 poäng upp till finalplats.
Timrå ledde serien i 68 dagar, den är slut om 59.
Jag vill bara lagets bästa och jag tror ingen ska förvänta sig att vi supporters ska komma fram till lösningen. Dock har vi all rätt att ställa ledningen och laget tillsvars för varför man presterar som man gör och jag förväntar mig transparens och tydlig handling av alla ansvariga.
Och det är för mig skrämmande om ingen i föreningen kan hitta en lösning?
Ja det var en skitmatch, laget skitdåligt mm. Men, om man tittar hur det sett ut bakåt ett år så har vi varit Ok, och ofta tom riktigt jävla bra tre fjärdedelar av den tiden. Förra vårsäsongen dessutom med ett, som jag bedömer det, svagare lag än dagens. Idag saknar vi ju också fem givna, kanske våra fem viktigaste forwards.
Kan vi hitta tillbaks? Man börjar ju tvivla... Men det har man gjort många gånger på Gåtan Timrå IK.
Kom igen, det är nu, exakt nu, som seriespurten börjar!!
En annan statistik är att Timrå har släppt in näst minst mål, bara BIK Karlskoga som släppt in färre!
Varför alltid snack om att inte släppa till lägen och bjuda på chanser vid varje inför match snack, Jinx varning som slår in varje match känns det som.
Börja prata kreativt anfallsspel och styrkan i lagets offensiva spel!
lungan: Det är inte konstigt att ni har svårt att göra mål när ni saknar Petterson och Dahlen. Har inte så jätte bra koll på spelartruppen men när jag tittar på erat lag så ser jag mest bunkrare och sen två offensivt skickliga spelare i Dahlen och Petterson. Dom som läser detta tänker väl att inte en eller två spelare gör ett lag,men tänk er Capitals utan Oveckin och Bäckström eller Penguins utan Crosby och Malkin. Man kan bygga ett lag på det viset men det blir förödande när dom två är borta.
Det var väl år sedan jag skrev något på HS, men ibland måste man bara få tänka högt.
Matchen mot Tingsryd var bättre än bedrövelsen mot Pantern, men om jag ska vara helt ärlig så kände jag att förlusten skulle komma även mot TAIF, trots att vi höll jämna steg i drygt två perioder. Med tanke på vad som presterades på planen kunde jag helt enkelt inte se hur vi skulle kunna vinna matchen, men nog om det nu.
Jag är inte den enda supportern som är frustrerad, men däremot så sållar jag mig inte till skaran som ropar efter nyförvärv. För ärligt talat så tror jag inte att det kommer att hjälpa, inte med tanke på den situation Timrå befinner sig i.
Timrå har inget dåligt lag, speciellt inte när alla spelare är tillgängliga. Eller är det någon som på fullaste allvar sitter och dreglar över Moras, Karlskogas, Tingsryds eller Panterns laguppställningar och tänker att Timrå inte kan matcha den namnkunnigheten?
Som jag ser det så finns Timrås brister i själva spelet. Det mest slående i de två senaste hemmamatcherna är att motståndarna har visat trygghet i spelet och haft en spelidé, medan Timrå gett intrycket: "Jaha, nu har vi pucken. Vad gör vi nu? Okej, vi ska anfalla? Då ska vi in i deras anfallszon, va? Vart i anfallszonen ska vi vara? Hörnen?". Det är så klart en överdrift, men det ser tyvärr både planlöst och obeslutsamt ut.
Och jag menar att det är det problemet man måste lösa - vilket man inte löser genom en massa nyförvärv. Nyförvärv får mig för tillfället bara att tänka på tiden med Perra i båset och en hel uppsättning med välmeriterade finnar på planen. Inte nog med att Timrå började den säsongen med en dyr trupp. Dessutom värvade man när spelet inte fungerade, istället för att ta tag i grundproblemet.
Nog med svammel - nu ska jag försöka uttrycka mig tydligt: Jag imponeras av lag som exempelvis Karlskoga. De har inte den starkaste truppen, men uppenbarligen har de hittat ett spel där de kan få ut maximalt av det material de har. Att de får det tror jag beror väldigt mycket på de som styr laget. Jag säger inte att någon ska sparkas här och nu, men däremot så menar jag att man i framtiden kanske måste försöka få tag i en tränare som kan introducera en fungerande spelmodell där spelarna lyfter sig. För tyvärr var det länge sedan vi hade en sådan tränare i Timrå.
Vargher85: Håller med helt. Spelarmaterialet tror även jag bör räcka. Det är bara att titta på våra första 15 matcher, då trummade vi på bra.
Nu har inte jag sett så många matcher i år, men jag vill minnas att vi började våra anfall med fart i början av säsongen medan det nu mest ser ut som om vi vänder om i egen zon. Det tror jag kan göra mycket, då motståndarna kan strukturera upp sig i egen zon innan vi driver upp med puck. Det blir än mer viktigt om det är så att de scoutat oss ordentligt, för då stängs vi ner i hörnen vilket vi sett mycket av på sistone.
Jag tror vi behöver några individer med lite "jävlar anamma" och speedar igång anfallen, samtidigt som någon får ta på sig extraskydd á la Holmström och parkera sig framför målvakten. Jag kan inte alls förstå hur folk inte verkar ha lärt sig av honom, hur många gånger i t.ex. PP var det inte Holmströms grovjobb framför mål som bäddade för ett mål för Detroit? Ta in honom som konsult för tusan!
Vad tror ni om ledarskapet i spelargruppen? Finns det en kärna som sätter ramar och visar vägen? Spelare som säkerställer full fokus på träning när det nästan går för bra (som i inledningen) och som finns som en trygg stomme när det är tuffare. Har mina tvivel här. Hur ser motsvarigheten till Huss, Sanny Lindström, Lander osv ut?
Efter hur det såg ut mot IKP är det förresten helt rimligt att prioritera att strukturera försvarsspelet, apropå att någon skrev att man i första hand borde släppa tyglarna och ösa på framåt.
Såg höjdpunkterna nu. Molinder är fruktansvärt slö i arbetet mot spelaren som spelar in till 3-1 (volleymålet). Det är hans spelstil, och han ska vara kapten dessutom. Usch!
Noll var även antal skott som Johan Persson lyckades träffa mål på. Samt även betyget för många spelare i hemmalaget.