1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590786 inlägg · 6217 ämnen

Vad är det som gör att ingen vill stanna i Timrå IK?

« · 1094698 Till forumet

Vad är det som gör att ingen vill stanna i Timrå IK?
Det är en sak jag inte förstår, i princip varje år kommer det en eller flera spelare till Timrå IK som tidigare inte varit särskilt lovande eller så har man varit bra men karriären har stannat lite......
Efter säsongen i Timrå har man helt plötsligt vuxit till en stjärna och alla lag vill ha spelaren, då tappar man direkt spelaren och får värva ny trots att man kanske erbjudit mycket mer i lön än det lag som fick spelaren,...

Kan det bero å att man inte trivs i Timrå? Är det för litet??
Jag tycker det låter konstigt med tanke på att alla spelare hela tiden påpekar hur bra man trivs i Timrå/Sundsvall...

Några exempel är ju t.e.x Johan Andersson och Tom Wandell , ska jag vara ärlig trodde jag inte för en sekund att någon av dessa herrar skulle lyckas not särskilt i Timrås förening även fast jag visste att man kunde gå från budgetvariant till VM-spelare...

Och se bara, Wandell är lysande och J.A var helt suverån i VM, ven fast han just nu är inne i en formsvacka...

Är det inte någon annan som funderat över detta, det är nästan som att Timrå är ett tillfälligt flyktingläger där manspelar 1-2 säsonger och sedan byter till en annan klubb eller flyttar till NHL..

Någon som har svaret??
Kommentera

Sv: Vad är det som gör att ingen vill stanna i Timrå IK?
Mackelito: Mycket enkelt. Svaret är....PENGAR!
Man skulle nog kunna räkna upp flera spelare som blommat ut i Timrå IK och sedan dragit vidare till högre löner.
Kommentera

John K: " då tappar man direkt spelaren och får värva ny trots att man kanske erbjudit mycket mer i lön än det lag som fick spelaren,..."
Kommentera

Mackelito: Fast vilka spelare har egentligen gått från lovande/stagnerade till storspelare och sedan bytt klubb för en mindre summa än vad Timrå erbjuder?

Mig veterligen har ju alla sånna antingen gått för ett större kontrakt, NHL eller utomlands. Det är väl egentligen bara Hahl som gick till en annan förening med mindre i lön. Men han kan ju inte direkt klassas som någon lovande/stagnerad spelare när han kom hit?

Däremot har du rätt i att många spelare tycker att det är lämpligt att utvecklas i Timrå. Många unga och lovande har vi ju förädlat och många spelare som räknats som blasé har ju utvecklats här. Men nästan alla som är värda att ha kvar har ju stuckit utomlands, eller hur?

Wandell ägs ju av Dallas. Så han sticker till NHL. Det var en bra deal mellan Timrå och Dallas. En win-win-situation så att säga. Andersson kan väl mycket väl stanna här, tror du inte? Eller har jag missat nått nu?
Kommentera

John K: Och närhet till sina rötter. de flesta är ju inte från vår region och då borde det vara ganska givet att närheten till släkt och vänner samt en högre lön borde vara ett rimligt svar på denna fråga. tänker på Warg, Lind, Andersson osv
Kommentera

Blizzard: Där har du nog fel. Spelarna går dit lönen är högre. Se på Nielsen, Jonsson, Regin, Strålman, Lindström m fl.
Kommentera

Kerstin_k: Ifall han hade varit lika bra som ifjol hade han nog stuckit men just nu ser det inte ut som det är är så många som vill ha han på grund av hans form..
Jag är fulltmedveten omatt Wandell har kontrakt med Dallas ..

Jag verkar tydligen vara den enda på forumet som tycker det känns som Timrå bara är en hållplats för de som igentligen vill någon annanstans...
Kommentera

John K: Ifall du menar Lars Jonsson vilket jag antar att du gör så bytte han inte klubb p.g.a lönen utan han vr så stensäker på att få komma till NHL att han inte äns bad TIK ge honom något kontrakt , men så när han väntat och väntat så kom beskedet att han inte fick kontrakt och vid den tiden hade TIK redan köpt upp hela spelarbudgeten och backbesättning var full , och då tog Hv han med öppna armar och gav han ett vanlig ES kontrakt, (ingen hög lön)
Kommentera

Mackelito: Visst finns det många som sticker. Men samtidigt så funkar det ju så med människor i allmänhet och idrottsutövare i synnerhet. Man tror ju alltid att gräset är grönare på andra sidan. Spelare utvecklas här, får högre lön där och sticker dit. Så är ju människan funtad. Jag tror fan att jag hade bytt arbete om lönen var mycket högre på en annan arbetsplats trots att jag trivs jättebra där jag jobbar just nu. För rätta pengar hade jag nog dragit jag också.

Det är beklagligt att det är så svårt att bygga ett lag kring en stomme som varit i klubben i X antal år. Men sån är ju vardagen och något som Timrå IK mycket väl är medveten om. Tror på nått sätt att föreningen hade hoppats att Jonte hade blivit vår Davidsson eller Jönsson. En spelare att luta sig mot, en spelare att bygga kring och locka andra spelare med. En spelare som stannar länge, ger allt och går i bräschen. Så blev det ju inte.

Det är nog en verklighet som man är tvungen att leva i. Styf uttalade sig i Sundsvalls nyheter här om veckan. Han menade (grovt summerat) att det är omöjligt att kräva att spelare skall ha klubbkänsla efter bara nån säsong. Därav är det lätt för spelarna att sticka iväg så fort ett något större kontrakt viftas under näsan på dem. Människan är nyfiken.

Att en spelare stannar en längre period i framtiden kommer handla om spelare från egna juniorled. En spelare som stannar i föreningens A-lag ett par säsonger innan han sticker till NHL för att därefter återvända och göra ytterligare några säsonger i moderklubben. Alla andra spelare kommer fortsättningsvis köra på så länge allt känns bra men lika ofta kommer dom att sticka så fort gräset blir synligt på andra sidan.

Men visst är det tråkigt. Riktigt tråkigt.
Kommentera

Mackelito:
"Jag verkar tydligen vara den enda på forumet som tycker det känns som Timrå bara är en hållplats för de som igentligen vill någon annanstans..."

Så länge det inte finns ekonomi eller spelartrupp för att på allvar slåss om sm-guldet så är det väl rimligt att anta detta.
Kommentera

Mackelito:

Jag har aktivt följt TIK sedan laget gick upp i Allsvenskan och det fenomen som Du beskriver är ju inget nytt precis:

Några exempel på egna produkter som släpptes iväg förr om åren:

Eje Lindström
Bert-Ola Nordlander
Lill-Strimma
Inge Hammarström
Svante Granholm
Tigern Johansson
Mats Näslund
Kjell Dahlin och Anders
Finn Lundström

Mfl, mfl
Kommentera

Olle: tänte du verkligen så innan säsongen började??
Timå är har inte spelarmaterial för att kunna vinna SM-guldet..
Det tror jag intee...för det är som man säger , det vi behöver göra det är att få ut mer av det material vi har..
Kommentera

Mackelito:
"Jag verkar tydligen vara den enda på forumet som tycker det känns som Timrå bara är en hållplats för de som igentligen vill någon annanstans..."

Förstår inte varför du har den uppfattningen. Att ha omsättning på spelartruppen är fullt naturligt.
Det som kanske saknas lite i Timrå är en trogen stomme, men det håller förhoppningsvis på att byggas upp.
Kommentera

John K: jag har inte fel eller rätt, för jag citerade honom. Han var ju väligt tydlig att ahn ville ha någon annat svar än pengar då han själv hade tagit upp pengar i sin text.
Kommentera

Essvikare: Halva Brynäs bestod väl av gamla timråspelare ett tag på 80-talet.
Kommentera

Anonymous: och på 80-talet blev det bara en final.........
Kommentera

Anonymous:

Precis, det är just därför vi skriver Brunas, tablettasken (som har en pix storlek) mm mm.
Avskyn som vi kände på den tiden sitter i.
Kommentera

Mackelito: Vi kan väl säga så här. Jag tänkte att LHC och Frölunda hade spelarmaterialet för att vinna sm-guld. Kan man peaka formen lagom till slutspel och få ut allt av samtliga på banan så tror jag att det finns en chans men som det ser ut i dagsläget, nej. Samtidigt är årets elitserie jämnast på år. Man vet aldrig...
Kommentera

Essvikare: Som Jähkel sa... "Brynäsjävlar" ;-).
Kommentera

« · 1094698