DJ Hemp: Draqons leker ju basket. Här snackar vi den bästa sporten i världen, den enda som betyder någonting - Ishockey.
Våra "meningslösa" kvartsfinaler tar föreningen framåt. Det kommer förhoppningsvis en dag då vi kan fira framgångar också. Det krävs fundamentala förändringar på organisationsnivå och en hel del sportsligt flax (slippa skador, värvningar som slår väl ut osv.) för att nå dit men chansen finns.
Jag är inget fan av MoDo men anser att deras prestationer är större än våra. Ett flertal SM-finaler och ett SM-guld i modern tid - så sent som 2007 - säger det mesta. Då kan de nog leva med några säsonger i ingenmansland. Allt medan vi lyckas hanka oss till ett menlöst slutspel för att bli utslagna i kvart eller semi. Jag är less på att ta hockeybussen hem med denna ständigt återkommande besvikelse att aldrig nå ända fram.
Sundsvall Dragons har gjort ett fantastiskt bra arbete. Tre SM-finaler och regionens enda SM-guld har man uppnått. Nu vann man grundserien. Där är det inte utan att man blir imponerad. Lagets skitarena till trots.
KORITFW: Ja men HV71 SKA slå oss. Mot dom kan jag torska för där är vi underdogs och BÖR torska. När vi vinner mot dom så är det värt så mycket mer. Mot Modo är det annat, där spelar vi på samma villkor.
73Sjöbba: Jag kan hålla med om att det stereotypa "sugröret" tillsammans med den där äldre, självgoda, introverta översittaren utan objektivitet stör mig också. Mer än fans från någon annan del av landet faktiskt.
Olle: Jag har egentligen inte så mycket emot Modo som lag, utan det är mest deras äckliga, självgoda supportrar. Framför allt här på HS, visst finns det några trevliga också men det är bara någon promille av dem.
KORITFW: Äsch dom slog oss i en matchserie som kunde ha gått hur som helst. En matchserie som jag i slutänden faktiskt tyckte att vi var snäppet bättre i. Visst dom tog ett SM-guld det året men nästa år så fullständigt pissade vi på dom i slutspelet. Dom enda som kom ihåg det guldet då, det var bara dom mest inbitna modosupportrarna.
Knylan: Nej men det är väl en klockren iakttagelse och utmärkt underlag för diskussion.
Någonstans kan jag känna en slags malplacerad lokalpatriotisk känsla över det hela och det fördunklar naturligtvis mina argument. Jag bör även påpeka att jag i detta nu dricker starksprit. Hur som haver så tänker jag lite på det sättet att storstadsregionerna med ständig inflyttning och ekonomiskt kapital, ständigt kommer att ha ett övertag.
Ahlbrandt är väl ett aktuellt exempel på detta. Norrlandshockeyn är ju på sikt dömd att misslyckas. Hur man än ser på det. Om någon har starka argument som talar för motsatsen så lyssnar jag gärna.
Men DET är väl vad som får mig att ändå tänka lokalpatriotiskt på något sätt. Även om det, som du påpekar, inte är så "lokalt" egentligen.
73Sjöbba: Nåja men Västernorrland är ett sportfattigt jävla träsk, så mycket kan vi väl enas om? Derbyna mellan Timrå - Modo är det enda som höjer pulsen nämnvärt under serielunken och båda lagen är mer eller mindre beroende av dom extra publikintäkterna som det innebär.
Sen tror jag inte heller på en europaliga, det borde falla på exakt den punkten du nämner.
Jag är absolut inget större fan av modo heller men dom senaste årens "värvningsplumpar", bentacklingsskador och filmningskavalkader kommer inte från dom utan det borde vara HV71 där.
Olle: När man pratar om "norrlandshockeyn" så låter det som att den är utsatt på något vis. Och varför finns det egentligen en anledning att diskutera en hockey vars utövande lag i Elitserien är spridda på 75 mil eller vad det nu är mellan Gävle och Luleå. Jag har aldrig förstått det där, vad den geografiska spridningen spelar för roll. Det är ingen fråga till dig, Olle, utan mer en iakttagelse kring en märklig diskussion. För mig är det ointressant om det finns fler Götalandslag än Norrlandslag. Av Norrlands större städer så är det ju i princip bara Umeå och Östersund som saknar elitserielag. Det känns som att det faktum att lag från norrland spelar hockey på högsta nivå är något vi gemensamt ska strida för. Jag förstår inte varför jag skulle bry mig om Luleå lirar i ES eller inte. För mig är dom lika mycket värda som HV.
Olle: En Europaliga kommer inte att bli av. Åtminstone om fansen får bestämma. Nä, jag är inne på KORITFW's linje. Tror inte att det finns något lag som jag hatar mer än Modo.
Norrlandshockeyn? Den behöver man inte vara orolig över.
KORITFW: Jag tror faktiskt att det är både bra för norrlandshockeyn och för Timrå IK att båda lagen spelar i Elitserien nästa säsong. Däremot skiter jag fullständigt i Frölunda. I mitt tycke underminerar dom, på lång sikt, Timrå IK's möjligheter att spela i en konkurrenskraftig liga i Sverige, med sitt översittarprat om europaliga.
Olle: Men skulle vara lättare att leva med ärkerivalen begravd vid sidan om, inte sant? istället för att Glenn ligger begravd på andra sidan kyrkogården.
Worst case scenario är att man inte vet läget efter matchen, det har blivigt massa övertider och konstiga poängutdelningar så man måste sitta halvt död och vänta på att radiosporten sammanfattar tabellen på väg ut från parkeringen..
Olle: Jag vill inte men är övertygad om att ni gör det. Vinner alltså! Men jag kollade lite i min forumhistorik och min övertygelse vad gäller Timrå och deras insatser har väl inte varit helt synkade! Vidare har jag svårt att se SSK vinna mot HV
Som Brynäsare vet jag precis hur ni mår,men om ni mår dåligt nu så är det ingenting vad ni kommer må om ni lyckas hamna i KS. Jag vet,vi har varit där ex antal ggr. Får jag tippa så blir det Modo och Frölunda i KS.
bj21: Det där förstod jag inte riktigt. Vill du att vi ska vinna? Ärligt talat så tar jag nog hellre med mig SSK eller Frölunda ner i skiten. Kan ni inte jobba på det istället?
Kattgubben: Faktum är ju att Dahlroth som jag förmodar (?) ligger i topp av juniorerna på backsidan får kämpa för att slå sig in i laget. Då har vi ändå en katastrofal backsida till att börja med.
Kattgubben: Många budgivningar kommer vi ju inte att vinna om det inte finns andra faktorer än bara pengar. Som exempelvis att spelaren blir lovad massor av speltid, en ordinarie plats på 2 femmor eller andra yttre omständigheter.
Därför bör man nog satsa på det här som så många här inne redan påpekat: Scoutingverksamheten.
Men först ska vi spela match och hoppas på det bästa. Många dokument på planeringssidan på kansliet kan brinna efter i morgon.
Olle: Ja, det är nog en detalj som kanske förbises av många. Visst är det så att en helsvensk grupp har större förutsättningar att bli sammansvetsad - med allt vad detta nu innebär - till skillnad från en multinationell dito.
Allsvenska talanger bör definitivt utgöra stapelfödan i sportchefens värvningsbas - något som dock förutsätter en gedigen scouting, om man inte vill leka följa john och ge sig in i budgivning med andra klubbar som först tagit initiativet dvs.
Kattgubben: Vi kanske blir tvungen? Nej men jag tror absolut inte att det finns tillräckligt många skickliga spelare men däremot finns det ju några stycken i allsvenskan som man mer än gärna ser som ersättare till importerade medelmåttor.
Jag tror seriöst, hur banalt det än må låta, att laget inte blir lika samspelt när 30-40% av killarna ibland inte förstår vilka budskap som skickas ut av tränare och ledare.
Olle: Jag skulle vilja se ett Timrå med fler svenskar. Tänk om man vågade ta risken att långsiktigt bygga upp truppen nerifrån med egna juniorer. Det skulle smaka fågel.
Kattgubben: Ja jag tror faktiskt på din teori där. Sen tycker jag faktiskt inte att det finns så mycket ära kvar men ett räddat kontrakt vore inte helt fel.
Perra kan få det svettigt att hitta en ny klubb, jag tror dessutom att han skulle passa bättre i ett lag med fler svenskar...bara en känsla.
Olle: Hmm.. finns en möjlighet, men vi bör väl samtidigt ha i åtanke att de har ögonen på sig, och vill de ha någon välbetald framtid inom hockeyn så ser det inget vidare ut med bristande inställning och engagemang. Sen är det ju klurigt hur Perra ska lyckas rädda den ära som finns kvar.. sitter han och hoppas på ett gudabenådat coachande i en tät kvalserie, där ett taktiskt genidrag från honom i tionde och direkt avgörande matchen renderar i ett förnyat elitseriekontrakt?
Vem vill ha Perra nu? Världen måste ju ha sett... hur han leder vårt lag!
Kattgubben: Ja fast det skulle ju kunna leda till att hirscho, Pikkarainen osv. tänker: "buhu inget slutspel att glänsa i, skit i den här matchen och leta ny klubb nästa säsong om vi åker ur"
Eller nåt. Men det är bara att hoppas att det blir fullt ös.
Olle: En sak är dock säker: krigar inte VI imorgon, så blir det kvalserien! På något sätt tycker jag att de där värsta nervknutarna borde ha försvunnit iom gårdagens match.
Timrå Icon: Jag tror faktiskt att vi kommer att få se ett lag som viker ner sig värre än sist mot tälje men jag kan inte hjälpa att jag hoppas på tre poäng...
Olle: Naivt att ens ha en förhoppning om vinst med det här skitlaget. Ett tränarpar som dessutom inte ens kan ingjuta entusiasm i en ödesmatch ger inga bra vibbar heller. Och om vi åker ur ES går vi aldrig upp igen. Då kommer det att satsas på S-vall Hockey. De bygger då en arena åt dem i S-valls inre hamn. Vi har haft vår chans men pissade på den.
Kan AIK hamna i kvalserien tillsammans med oss under några omständigheter? Det vore det absolut värsta som kunde hända. Då måste vi vinna samtliga andra 8 matcher för att säkra ett nytt elitseriekontrakt, för matcherna mot gnaget är ju på förhand redan förlorade....
söder över: Det kommer att bli riktigt nervöst att se hur DIF uppträder. Hade vi haft tydliga linjer och ett tryggt grundspel så hade jag satt allt jag ägde på hemmavinst. Nu är jag långt ifrån komfortabel med läget.
Våra "meningslösa" kvartsfinaler tar föreningen framåt. Det kommer förhoppningsvis en dag då vi kan fira framgångar också. Det krävs fundamentala förändringar på organisationsnivå och en hel del sportsligt flax (slippa skador, värvningar som slår väl ut osv.) för att nå dit men chansen finns.