Att Tre Kronor förlorar har ju blivit en vana tyvärr. Jag hade tyckt att Hardy gjort ett dåligt jobb med att ta ut landslaget oavsett om de vunnit eller förlorat.
Enligt vissa som uttalat sig så ska Hardy ha tagit ut landslaget med tanke på VM 2005/06 för att de ska få rutin och erfarenhet. Men som sagt, Landslaget ska vinna VARJE match. Man ska inte gå in och matcha ett lag som kanske vinner om några år, det laget kanske inte ens existerar då!!!
Men att man inte inser att det är något fel när man kommer sist turnering efter turnering, det kanske är högtid att agera då. När landslaget fungerar som ett stort varumärke för Svensk hockey !
modoante: Otroligt snöplig förlust! Med 17 sek kvar så gör Finnarna mål..såklart. Och vi blir sist istäl för en seger i Baktica. Men sånt är livet,trots en så orutinerad trupp kunde vi blivt sist på ett mycke klarare sätt tycker jag. Men det gick bättre en va jag trodde ialf
Rätt kul egentligen. Efter varje turnering är det samma sak som vi debatterar. Laget gör inga mål. Kanske borde lagledningen in hit och bli upplysta om vad det är som inte fungerar:-)
jenza: Man måste väl se till de förutsättningar som finns och lägga ribban där. Kraven på det här laget kan inte ställas högre, med tanke på vilka spelare som är med. Fiaskostämpel bör man få först när man misslyckas om man förväntas vinna... Sverige var för övrigt ett mål från att vinna hela turneringen...
70 Rodrigues: Tjoohoo. Ett fall framåt enligt Lundmark. Fast vi kom ändå sist. Det är så segt att jämnt komma sist. Suck. Kanske vore läge att lämna walkover i dessa matcher och vara hemma och träna istället?
70 Rodrigues: Men sarghörnshockey är ju det som spelas i ES i de flesta lag så det kommer man nog inte ifrån så enkelt, däremot är det enklare för spelare som tex Nordgren att vända bort en spelare i ES än vad det är Internationellt.
Frella: Håller med dig men som sagt så är dom alldeles för ineffektiva och härjar runt för mycket nere i sarghörnorna, det måste spelas rakare på mål.Inställningen o hjärtat är det definitivt inget fel på!!!
70 Rodrigues: Ganska orättvist tycker jag med Finlands vinst, dock är man fortfarande för inefektiva och skapar för lite riktiga lägen, dock har ju det här laget visat upp mer hjärta och kämpaglöd än vad många andra Tre Kronor lag gjort.
Huge: Första perioden till 3:- ,ett konstaterande så här långt i turneringen.Vad gör LIF trion i laget ? likaså Lindman ? Kollar ? T.Johansson ? sopor hela högen.Byt dom mot Prestberg,Lind,Mattiasson osv,då hade det sett mycket bättre ut.
Huge: Det skulle väl vara det då. Men ärligt, rent hockeymässigt är vi faktiskt inte värda att vinna. Däremot vore det ju lite kul för alla killar i det här laget, vilket är de flesta, som knappast lär finnas med i diskussionerna i de stora sammanhangen om de fick lite framgång.
Kickan: Hjärta och kämpaglöd, bra boxplay, hög effektivitet framåt, lite flax samt en bra keeper. Så kan man ju också de det, och isf är vi iaf inte några ovärdiga vinnare (om vi nu vinner vill säga...) :-)
JimmyH: Det är ju iofs tragiskt om 3:- skulle vinna enbart pga överjävligt bra målisar när vi definitivt inte är värda att vinna av någon annan anledning.
JimmyH: Wennerholm tror ju fortfarande att det används, om läser dagens Sportblad. Tycker dock att han är förlåten: är ju hockeyexpert på Aftonbladet.... :-)
Visst blir det tufft, spelmässigt tror jag nog att vi hänger med bra. Det jag är mest orolig för är orken. Ganska tuff match igår, och 3 matcher på 4 dagar tar rätt skapligt. Såg ryssarna nu mot tjeckerna och dom gick verkligen på knäna mot slutet. Orken brukar ju vara det sista som den ryska björnen faller på...
Huge: Ja jag förstår inte varför folk klagar på ett spelsystem som längre inte används. Det enda som är särskilt med Hardy´s Hockey är att den bygger på offensiv Hockey, att vi ska avgöra matcher på egen hand istället för att vänta på motståndarnas misstag. Det är iaf tanken.
Blir en helt avgörande final mellan Sverige-Finland. Skulle tro att kan vår målvakt för dagen klara av att hålla samma nivå som tidigare så har vi en chans att faktiskt gå och vinna denna turnering. Vore kul för dessa unga hungriga killar. Men mycket tufft, krävs samma 110% inställning som sedan plus att man drar på sig mindre utvisningar.
fd: Hehe... Hörde det också. Ryssarna trodde tydligen att Åsa och Curre var tjecker (turister?) Inte så konstigt iofs, med tanke på att kvinnliga sportkommentatorer i hockey knappast är så vanliga. Iaf inte i väst, och definitivt inte bakom järnridån... :-)
Ford Prefect: Det ursprungliga Big Ice är ju slopat sedan en tid tillbaka. Tycker det numer påminner mer om vanlig hederlig forechecking. Säger som Dahlén sa häromda´n i pausen: Man kan inte allitd ta ut det bästa laget till alla turneringar, det skulle bli för slitsamt på de bärande spelarna bl.a. VM och OS är självklart en annan femma...
Såg Ryssland-Tjeckien nyss. Roligt i slutet efter matchen var vunnen så fick man höra ett "Fuck you..jävla idiot" av Curt Lundmark :) :) Efter att han fått några tacklingar av några ryska fans på läktaren :)
Andrei Kovalenko satte tre straffar i rad, hur snygga dribblingar som helst.
Huge: Du har jag förstått lite bättre vad du menade med den där jämförelsen och kan acceptera den. :) Skottstatistik är egentligen aldrig något bra mått på hur offensivt man spelar eftersom det inte säger något om ur vilka lägen skotten kommit. Jag vill fortfarande skrota det svenska spelsystemet. Det är säkert ett användbart system om man spelar med ett lag som saknar stjärnor eftersom det bygger väldigt mycket på att varje del i en femma ska göra samma saker om och om igen, som en maskin. Men vi har tillräckligt med talang och kunnande i svensk hockey för att kunna spela konstruktivt. Slopa spelsystemet och slopa Hardy, ta ut de bästa istället och ge dem tillräckligt fria tyglar så är Tre Kronor snart att räkna med.
Ford Prefect: Visst hade vi svårt att hänga med och därför blev det en del utvisningar. Tycker dock att ett par stycken såg väldigt billiga ut och linjemännens snack med domaren hela tiden måste ha irriterat svenskarna. Å andra sidan kanske detta blev fin tändvätska. Just domarinsatserna i dessa turneringar verkar variera kraftigt. Nu tog finnen för hakningar och interference, ngt som man oftast kommer undan med i andra sammanhang internationellt. Jämförelsen med Vitryssland gällde ju matchbilden: ett lag dominerar och ligger på, det andra får för det mesta försvara sig. Normalt är ju Sverige och Ryssland hyfsat jämbördiga, men i denna turnering tycker jag inte det. Ganska stor skillnad i ålder och rutin mellan lagen. Vet inte vilken skottstatistik du talar om, men mot tjeckerna tycker jag som sagt att skottstatistiken inte säger allt, vad gäller matchbilden. Minst lika många skott som gick på mål gick ju strax utanför, och dessa måste ju också vägas in när man bedömer om det varit offensivt eller inte.
"Ryssarna spelade konstruktivt och fantasifullt, vågade utmana, fullföljde och kom till mängder av bra avslut. De spelade hockey så som den ska spelas. Tyvärr för hockeyn så vann de inte. "
Hockeyn är som bekant inte alltid logisk. Det såg vi ju i OS, senast. För övrigt kan man byta ut ordet "Ryssarna" mot "Brynäs". Då får man i stället en bra sammanfattning av hur det brukar se ut i ES ibland.... :-)
24-67 i skott på 2 matcher är alldeles för dåligt. Sverige fick iväg 8 skott på mål under ordinarie matchtid i går mot ryssarna!!! Vi får lita till att våra eminenta målvakter fortsätter på den inslagna vägen.
Enligt vissa som uttalat sig så ska Hardy ha tagit ut landslaget med tanke på VM 2005/06 för att de ska få rutin och erfarenhet. Men som sagt, Landslaget ska vinna VARJE match. Man ska inte gå in och matcha ett lag som kanske vinner om några år, det laget kanske inte ens existerar då!!!