Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 1263609 · » Till forumet

Sv: Hockey VM
Rätt kul med Tyskland i semi, jäklar vilket kurr det blev :)
Kommentera

Tyskland topp fyra senast: Okay, jag har hittat det. När Sverige vann sitt första VM i Zürich och Basel 1953 blev Tyskland tvåa och Schweiz trea. Tjeckoslovakien drog sig ur sedan deras president avlidit. Inget Sovjetunionen, Canada, USA eller Finland. | Man kallade sig i idrott Västtyskland först 1961. | OS 1976 ingick inte i frågan, men där blev Västtyskland trea. Sverige och Canada ställde inte upp.

Jag var rädd för att jag skulle behöva leta ända tillbaka till Europamästerskapet 1927 när Böhmen, Sverige/Norge och Romerska Riket ställde upp…
Kommentera

renen: När det var en sekund kvar bytte jag kanal för att se om Kanada skulle avsluta grinigt...
Kommentera

Vem kan slå Ryssland? Trots bra insatser från vissa spelare idag så finns det oerhört mycket mer i det här laget. Och även om de slog Kanada i dag, ett lag som varit riktigt dålig under denna turnering, så imponerar det att ryssarna vinner matchen så enkelt. Det fanns en hel del prestige i denna match och jag tror inte att Kanada var särskilt intresserad att bli så utspelad.

Å andra sidan blir det så här när Ryssland får hit alla sina bästa spelare medan lag som skulle kunna konkurrera mot dem inte har en bråkdel av sina bästa spelare med.

Kassakåpssäkert VM-guld Ryssland. Allt annat vore en rejäl skräll.

Kommentera

250kg kärlek:

skönt att Finland är ute iaf. Perkele va bra :)

Kommentera

mattias - 74: Niklas Persson. Vilken spelare. Måste vara en drömspelare att ha i sitt lag.
Kommentera

Portello: Fy fan vad bittert...
Kommentera

Dream Team: samt att det står en finnjävel och hoppar bland Tjeckerna....
Kommentera

Dream Team: Varför tar Sverige Time-Out? Grundkurs 1A, man tar inte TO i det läget.
Kommentera

Poffa: Varför inte? När man inte kommit ur egen zon under de senaste tio minuterna.
Kommentera

Dream Team: För att man ger motståndarna chansen att prata ihop sig en sista gång. Resultatet kan du se på TV6.
Kommentera

Poffa: Jag tror inte en time-out spelade någon roll med tanke på den press tjeckerna satte in sista minuterna i spel 5 mot 5. Med målvakten borta blev övertaget lite gör stort, sen är det fötrstås marginaler som gör att det blir mål ändå.
Kommentera

Dream Team: Tjeckerna hade aldrig fått tid att prata ihops sig om tekningen eftersom det var ledarna som säkerligen sa att den skulle gå framåt.
Kommentera

Poffa: Oj vad Hedman höll på att bli syndabock. Men med rejäl skridskoåkning och en lång klubba i rätt ögonblick så klarade han sig.

Istället lär det bli Omark som konststraffar bort oss...

Redigerad kommentar

Kommentera

Fast Omarks första var kall...

Tyvärr kändes Johansson och Mårtensson på samma temperatur... Fast på det dåliga sättet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Här ser vi nu resultatet av time-outen. Smart drag.

Kommentera

Bra gjort av BÅG att ta time out åt Tjeckerna med 15 sek kvar.

Slår av TV:n nu, orkar inte se och höra en arrogant halvironisk BÅG skylla ifrån sig på allt möjligt..

Ska bli skönt att slippa honom i Tre kronor nu.
Kommentera

Poffa: Fram tills denna TO var jag oväntat "imponerad" över hur han lett detta B-landslag under turneringen. Men nu...

Osså blir det ett Tyskland med grymt hemmastöd om bronset.
Kommentera

Salle:
Det är väldigt svårt att ha en fast åsikt om BÅG, eftersom det ibland går bra, ibland lite mindre bra i resultatväg.
Kommentera

Metal Guru: Mina åsikter om BÅG som förbundskapten är till 100% berorende av hans uppträdande utanför matcherna. Jag har höga krav på svensk hockeys utåt främsta företrädare, hur han för fram svensk hockey och skapar ett sug kring hockeyn. Som det varit de senaste åren har ju småkronorna haft fler anhängare än 3 kronor, så kan man ju inte ha det. Därför ser jag verkligen fram emot Per Mårts tillträde som förbundskapten.
Kommentera

spud: Mårts kommer garanterat vara lika "hatad" han med inom en 3-5 år bland svennebanan-supportrarna ute i stugorna. Krävs bara att Wikegård börjar raljera så sprids det som en löpeld sen.

Någon som minns Lars Lagerbäck? Hardy Nilsson då? Någon? 

Robert Pettersson säger det rätt så bra i just dagens fall.

Kommentera

Knylan: Ne det kommer han inte. Pelle är mycket smartare än BÅG, han vet att allt går mycket enklare om man har med sig media än har de emot sig.

Och det är INTE Wikegård som ligger bakom hatet som finns mot BÅG, det har han(BÅG) skapat själv. Tror snarare att Wikegårds kommentarer stärkt BÅG.

BÅG har med sin arroganta inställning till allt och alla gjort sig omöjlig inom svensk hockey för en väldigt lång tid.
Kommentera

Trots ett vilt kämpande Tyskland så känns det enormt rättvist med Ryssland i final.

And justice should be done...

Kommentera

Knylan: Ja, men precis. Vad enkelt det blir bara man har en alldeles självklar anledning till varför saker händer. Det hade ju lika gärna kunnat vara rätt taktik med TO? Det var ju inte precis så att tjeckerna rullade upp det svenska försvaret och man bara la in pucken i öppet mål.
Kommentera

spud: Vad ansåg du om BÅG när han tillträdde posten?
Kommentera

Dream Team: Vem kunde förutspå att vi skulle möta Tyskarna i en bronsmatch!

Trodde att Ryssarna skulle ha lekstuga med Tyskarna men det avgordes strax före full tid,
Kommentera

spud: "Pelle är mycket smartare än BÅG, han vet att allt går mycket enklare om man har med sig media än har de emot sig."

Precis.
Därför bör Mårts alltid rådfråga Nyström, EK och dom andra jätteexperterna i media, INNAN han tar ex en timeout i slutsekunderna.
Eller bättre upp: varför inte låta experterna leda landslaget från sina resp redaktioner?
Tänk så mkt pengar förbundet då kommer att spara, för att inte tala om hur många guld vi kommer att ta?

Medias kampanj mot BÅG har pågått en längre tid och den beror enbart på att BÅG sagt vad han tycker om mediaexperterna och deras okunniga korkade kappvänderi.
Trots att Sverige gör en riktigt bra match så måste man självfallet försöka hitta nåt som BÅG kan lastas för, nu blev det en fullt normal TO i slutsekunderna.
Det komiska är att det var spelarna själva som ville ha lite vila, men det bryr sig mediatomtarna inte om. Man hade redan bestämt sig för sågningsrubrikerna INNAN vi fick nån förklaring till varför man tog TO.

Är det nån som öht hört eller sett nån kritik mot ex den spelare som försökte skicka pucken i öppet mål men som i stället resulterade i den tekning som bäddade för kvitteringen?
Nä, inte ett ord.
Där har du det egentliga misstaget som avgör det hela, om man nu vill försöka hitta nån syndabock.
En lätt lyftning ut ur zon lagom hård för att undgå en icing hade räckt, svårare är det inte. Det är isf en lika stor dödssynd att försöka hitta det öppna målet och riskera en icing i slutsekunderna som att ta en timeout i samma läge, om vi nu ska börja leta dödssynder.
Skillnaden är som sagt att spelarna själva ville ha en TO, och man kan ju bara föreställa sig rubrikerna ifall BÅG hade nekat spelarna detta och tjeckerna ändå kvitterat?
Nu är det mer tillfälligheter som avgör: Magnus Johansson lyckas inte låsa pucken bakom mål, tjecken vinner kampen och skickar in pucken på chans framför mål.
Där glömmer våra 2 killar att vrida på huvudet, puckfan slinker igenom och Rachunek kan helt ostörd få ladda från slottet.
Surt som fan, men sånt som händer....

Kommentera

Huge:Tommy Åstrom och Jörgen Jönsson tyckte iaf att det var bra
att ta en time-out.
Men herregud vad vet dom om hockey?
Nä.Det största misstaget gjorde Harju som la en icing.

Grundkurs 1A "Alla som vet" Man slår inte en icing med 13sek kvar.
Och ger bort en tekning i anfallszon.
Det fattar tom jag som inte ens kan åka skridskor.

Redigerad kommentar

Kommentera

3.e perioden kvar nu i Borns matchen !
Ska det ´bli en medalj för bengan boys, tre kronor
Kommentera

Salle: Alternativt att de som bör ta åt sig också får chans att göra det. TV6, m.fl.
Kommentera

mk: Omark gick för att avgöra. Hade inte snöhögs-fan lurat i mittzon hade det gått vägen. Pucken ställde sig på högkant och vobblade utanför.
TV6 och Aftonbladet för vara hur sura som helst på Bengt-Åke. Faktum kvarstår han är ensam coach om att ha vunnit OS och VM-guld samma år.
Jag skiter i hans mediatuggande så länge som resultaten blev vad de blev.
Kommentera

Varför tog Sverige Time-Out? Grundkurs 1A, man tar inte TO i det läget.

Kommentera

Salle: Känns väl snarare som att det är media som försöker få sista ordet.
Kan inte tolka artikeln som påstår att timouten gjordes i avsikt att få jubla över segern som nåt annat än ett fånigt och magsurt försök av media att försöka få sista ordet.
Nu verkar inte alla mediaexperter vara så magsura som vissa är men det beror nog snarare på att dom förhoppningsvis skäms en aning, och inget annat.
Tycker att Boork ändå har varit sansad i sin kritik överlag och att han har rätt angående BÅG:s brister, främst vad gäller en övergripande strategi för hur landslaget ska spela.
Ngt Boork dock verkar sakna är humor.
Hur kan han på fullt allvar tro att BÅG tar en TO med 1 sekund kvar av matchen, om det inte handlar om en speciell anledning?
Spelar roll om tyskarna nu missuppfattat agerandet, dom fick ju en förklaring till timeouten efter matchen.
Om dom inte har förmågan att trots förklaringen förstå agerandet så bekräftar man isf bara fördomarna de flesta har om tyskar överlag: dom har ingen humor.
Kommentera

250kg kärlek: “Kassakåpssäkert VM-guld Ryssland. Allt annat vore en rejäl skräll.”

Se det var en rejäl skräll. Jösses vilken tur Tjeckien hade i turneringen i allmänhet och i finalen i synnerhet. Ryskt mål en sekund för sent i den första perioden, ett par stolpskott, tjeckiskt pp i fem minuter av tredje perioden på hårt dömt matchstraff, med mera.
Kommentera

spud:

"BÅG har med sin arroganta inställning till allt och alla gjort sig omöjlig inom svensk hockey för en väldigt lång tid."

Det ska bli spännande att se vad du tycker om Challe :)
Kommentera

73Sjöbba: Men challe har ofta en poäng/tanke bakom sitt agerande, det har inte BÅG haft. Sen även om du jämför positionen som ledare i MODO som ledare i tre kronor så har, enligt mig, ledaren för tre kronor större krav på sig att föra fram svensk hockey på absolut bästa sätt.
Kommentera

spud: Vinden har vänt ser jag :)
Kommentera

73Sjöbba: från vad?
Kommentera

spud: Inte från utan i. I den riktning som kappan blåser.
Kommentera

Dream Team: Jaha men då får ni gärna visa på detta.
Kommentera

En rak och väldigt simpel fråga: Vilket år var det som TV3 började visa hockey-VM?

Kommentera

Gidde: Tack!

Jag hamnade i en diskussion med en kollega idag och han ville ha det till att det var någon gång så sent som på 2000-talet vilket jag då bestred. Jag hade då för mig att jag hade sett bl.a ryssfemman göra sitt sista VM i Globen 1989 innan de spreds med vinden över världen, och detta på TV3, vilket då var helt i sin ordning! =)
Kommentera

Dream Team:

Jag var faktiskt och såg just detta VM i ett nybyggt Globen. Att det sändes på TV3 minns jag däremot inte, tur Google finns ! :)

Kommentera

Gidde: Jag såg min första match i ett nytt Globen, samma år. En träningsmatch inför mot Tjeckoslovakien.
Kommentera

T T: Bedrövligt. TV4 fortsätter sin kamp med att dra hela idrotten som begrepp i smutsen. Fy fan. Jag hatar den kanalen.
Kommentera

Knylan: Med lite vett väljer de att nyttja tillgången av C+-personalen. Men mest troligt så får vi dras med Jihde, Perlskog och Edlund och med Stefan Persson som expert. Kanske Max Grinndal vid isen?
Kommentera

« · 1263609 · »