Vetgirig.nu

3612 inlägg · 31 ämnen

Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel

« · 1112820 · » Till forumet

Sv: Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel
Metal Guru:

Tofta, glasklart att tankarna går till Gotland.
Dels för att jag badade på havsbadet där redan som liten unge i mitten på 60-talet.
Dels för att skjutfältet användes av KA;t som jag lumpade på.
Dessutom för diverse semesterresor under 80, 90, 00-talen.
Fast i somras åkte vi bara förbi stället och bodde i Klintehamn.
Det är klart mindre 08-densitet där jämfört med Tofta.
Säger du Tofta skåne så är det bara Bulltofta som poppar upp av någon konstig anledning.
Kommentera

knaskamilla:

Komplotten tätnar. Mörka skyar blåser in från norr. Ett fjärran vargyl ljuder långt borta ifrån.
Nu är plötsligt det rättmätiga Tofta välkänt, men ändå inte...

Fortsättning lär följa i streamad kanal nära dig.

Kommentera

Gidde:

Jag har också sålt Toftakläder, men på den tiden kunde Tofta lika gärna bara ha varit ett klädmärke för moi.
Kommentera

Metal Guru:

Hehe!

Det är faktiskt så att även jag förknipper Tofta med Gotland just på grund av bangolf/minigolf. Kan bero på att jag och Frisco spelar för samma klubb ;-)

Har även sålt en massa kläder från Tofta under alla mina år som innebandyspelare, samt även nu när mina döttrar spelar såväl innebandy som tennis och även fotboll.

Men där har jag inte varit ansvarig för inskick osv, så jag har faktiskt inte reagerat på att det kanske finns flera Tofta än det på Gotland, så jag har i min enfald trott att det varit samma ställe.... *skämmes ta mig f-n*

Jaja, det där var min (bort)förklaring i alla fall...
Kommentera

Gidde:
"Och att beskylla mig, samt ett antal till här, för att inte ha kopplingar till idrottsföreningar är fruktansvärt felaktigt, det kan jag lova dig..."

Jag tror att jag är utsatt för en komplott.
Här finns det gott om människor som har olika anknytningar till ett litet gudsförgätet ställe i en avkrok av landet. 62 bofasta finns det enligt den senaste statistiken där. Färgen flagnar från husväggarna, gräset är vildvuxet, och en och annan luden byinnevånare ylar mot fullmånens bleka sken.

Men är det inte välkända golftävlingar så är det segeltävlingar, så är det mc-träffar man roar sig med i denna håla.

Samtidigt bedyrar ni enhälligt att ni har ett väl utvecklat föreningsliv, men ändå känner ni inte till ett av de två klädföretag i landet som får oss att tvinga ut barn och vuxna att sälja strumpor, kalsonger och sportbehåar för att tjäna ihop pengar till kommande träningsläger i Åmål.

Scary.
Sannerligen scary.

Kommentera

Frisco:
Gotlands Grand National på hoj är väl det jag förknippar Tofta med . 
Kommentera

Metal Guru: När det gäller Tofta på Gotland så förknippar jag det direkt med Bangolf. Det finns en klubb där och guuubarna i min klubb har varit där och spelat Oldboys-SM eller RM.

Annars är det nog Tofta Skjutfält man hört talas om mest. Där kör de väl även Grand National på MC.

Nåt annat Tofta hade jag aldrig hört talas om.
Kommentera

Gidde:

Däremot tycker jag det var taskigt att inte få rätt för Sven-Göran Ericsson nyss i HS-Raketen...

:-(
Kommentera

Metal Guru:

jag skulle faktiskt också ha svarat Gotland..

Och att beskylla mig, samt ett antal till här, för att inte ha kopplingar till idrottsföreningar är fruktansvärt felaktigt, det kan jag lova dig...
Kommentera

knaskamilla:
Ni har ingen som helst koppling till idrottsföreningar hör jag.

OK, Gotlands Tofta verkar känt, åtminstone härinne.
Hur i helsike blir en samling hus med 62 bofasta invånare riksbekant i Sverige då? Det världsomspännande datanätet Internet ger ingen info till det fenomenet.

Kommentera

Metal Guru: Vem bryr sig om Tofta? Det är som att fråga var i USA Springfield ligger. Nja, inte riktigt lika illa.
Kommentera

Metal Guru:

Jag skulle nog också ha svarat Gotland.
Kommentera

Frisco:
Jag lovar att om man frågar ett statistiskt utval av svenskar kommer de att tänka på Tofta i Skåne, synonymt med företaget jag länkade till.

Är kryphålet Tofta på Gotland en festahåla, eftersom både Ali och Frisco triggade på det? ;0)

Kommentera

Gusten: Tänk Krondike, det fungerar varje gång för mig...
Kommentera

Metal Guru:
Min första tanke var  Gotlland , en och en halv mil söder om Visby .
Kommentera

Frisco:
Det måste vara det största Tofta i Sverige. Eller..?
Kommentera

Metal Guru: Goutland. Strax soder om Weisby
Kommentera

Om ni får frågan att placera ut Tofta på den svenska kartan, vad tänker ni på då?
Kommentera

Metal Guru: Om jag minns rätt så är min motståndare avreggad och tom jag brukar vinna såna matcher. Och nu kan man ju inte såsa sig igenom redan klara matcher längre......nu har man ju fasen en statistik man måste tänka på. :)

/T
Kommentera

Trusse:
Se nu till att ta poäng i din sista Länder och stater-match, så att min påtvingade dubbel-w.o inte får avgöra vem som tar slutsegern.

Annars tycker jag hela vetgirig segar som faen mest hela tiden efter att tugg-buggen fixades för en handfull dollar se'n.

Kommentera

Här kan man inte snacka om ilska eller fel, snarare apati och - ja, jag vet inte...

Försök svara rätt på den här frågan:
http://i375.photobucket.com/albums/oo199/mGuruwich/vetgirig-1.gif

Matchen är i denna liga, omgång 13 mellan mig och Grooogy. Läs gärna kommentarerna...
http://www.vetgirig.nu/qleague.php?lid=6118&lpin=0&left=1

Kommentera

Metal Guru: Mitt eget fel iom att jag började blanda in fastland kontra öar.
Och sen var karusellen igång på allvar.
Men som sagt: skönt att man till sist lyckades hitta ut ur labyrinten...
:-)
Kommentera

Huge:   :o)

Tack för den. Var orolig att du fått en logisk blackout, och du inte skulle hitta ut igen. Men nu kan jag gå och sova utan att vara orolig...

Kommentera

Metal Guru: Gör en pudel och backar på allt jag hittills lyckats missförstå.
Utan att ha konsulterat nån atlas så har jag utgått ifrån att Agulhas varit en ö utanför Sydafrikas sydspets och det vete fan hur jag lyckats med den bedriften.
Men så är det iaf.
Ber min ärade lagkollega Poffa om ursäkt och han har naturligtvis klockrent rätt i att det är Agulhas och inte Godahoppsudden som är det enda rätta svaret.
Frågan är hur Vetgirig lyckats klanta till det på ett så pass grovt sätt?
Nästan lika grovt som MIN totala felbedömning av läget.

Borde ha hållit mig till de nordligare breddgraderna istället...
:-)
Kommentera

Ser i min prima atlas som jag plockat fram för kvällens debatt, att bukten bakom Godahoppsudden heter False Bay.

Geografisk Komik!

Kommentera

Huge:
Så Agulhas ligger inte i landet Sydafrika..?
Kommentera

Frisco: Min poäng är att dom specifikt frågar efter Sydafrikas sydligaste punkt, dvs staten Sydafrikas sydligaste punkt.
Så har iaf jag uppfattat det hela.
Och då måste man väl isf anta att dom vill ha fram svaret Godahoppsudden, och inte kontinenten/världsdelen Afrikas sydligaste punkt.
Som är Agulhas.
Typ....
Kommentera

Frisco:
Vi låter Huge få en time-out, och en stund med en kartbok innan vi återupptar diskussionen.
Kommentera

Huge: Jag fattar inte vad du menar med Sydafrikas eller Afrikas sydspets.
Cape Agulhas borde väl vara rätt i båda fallen. Eller?
Kommentera

Huge:
Det enda jag kan hålla med om i ditt senaste resonemang är att Godahoppsudden är en spets. Annars är det mest en bugg.
Kommentera

Poffa: "Vad heter Sydafrikas sydspets? Man skulle skriva svaret.

Jag fick fel på Cape Agulhas. Rätt svar var Godahoppsudden. Frågan är felanmäld."

Måste nog ändå hålla med Vetgirig i det här fallet.
"Sydafrikas" sydspets måste väl ändå tolkas som att man menar LANDET Sydafrikas sydspets och inte kontinenten Afrikas dito.

Hade frågan däremot formulerats: "Vad heter Afrikas sydspets?" så hade jag hållit med dig om att svaret är Kap Agulhas.
Kommentera

Där har du fel, Frisco:
Om man räknar med att Godahoppsudden är mer söderut än Nordkap, och tvärt om stämmer plötsligt ekvationen.
Kommentera

Huge:
Svarade 22:07 "Min poäng var dock att hur man än räknar, så finns det land i absolut närhet till Nordkap, som ligger nordligare - och det är svårt att räkna bort..."

Männskor i hela världen räknar felaktigt Nordkap som 'Europas Nordligaste Punkt'. Jag har träffat på ett glatt gäng från Argentina, som målat sin folkabuss i psykedeliska färger, och prytt den med budskapet "from Kap Horn to Nordkapp". Beroende på min geografiska position just då, samt deras rese-skick förstod jag att de var i slutfasen på sitt halvårsprojekt.

Jag vill inte tänka på vad de tänkte när de några dagar senare stod vid Nordkap, och blickade ut över vad som skulle vara ändlöst hav, men såg land ännu mera norrut.
Snacka om antiklimax.

Kommentera

Huge: Godahoppsudden och Nordkap ligger varken mest söderut eller norrut på vilket sätt man än räknar.
Kommentera

Metal Guru: "Räknar man öar (vilket är kutym) är Kreta Europas sydligaste punkt.
Räknar man fastland (vilket INTE är kutym) är Spaniens sydspets Europas sydligaste punkt."

Can´t argue with that.... ;-)

Ville bara påpeka att din jämförelse mellan Godahoppsudden och Nordkap haltade en aning, eftersom den förra ligger på fastlandet men det gör inte Nordkap.
Eller så missförstod jag vad du ville ha sagt när du påstod att:

("Godahoppsudden är lika mycket kontinentens sydspets som Nordkap är sin kontinents nordspets.")
Kommentera

Metal Guru:
Jag är rädd för att Huge räknar Spaniens Afrikanska öar som kandidat till Europas sydligaste punkt.
Kommentera

Nu begriper inte jag hur du menar, Huge:

Räknar man öar (vilket är kutym) är Kreta Europas sydligaste punkt.
Räknar man fastland (vilket INTE är kutym) är Spaniens sydspets Europas sydligaste punkt.

Kommentera

Huge: [Eller menar du att den sydligaste punkten (öar inräknade) ligger i Grekland men att fastlandets sydligaste punkt ligger i Spanien?]

Ja.
Kommentera

Frisco:Det där begrep jag inte.
Om du räknar öar så måste väl den sydligaste punkten isf ligga i antingen Grekland eller i Spanien, oavsett hur du räknar?
Eller menar du att den sydligaste punkten (öar inräknade) ligger i Grekland men att fastlandets sydligaste punkt ligger i Spanien?
Kommentera

Huge:
Eller så finns Europas Nordligaste punkt på Svalbard.

Min poäng var dock att hur man än räknar, så finns det land i absolut närhet till Nordkap, som ligger nordligare - och det är svårt att räkna bort...

Kommentera

Huge: Europas sydligaste punkt är en ö i Grekland. Eller i Spanien beroende på hur man räknar.
Kommentera

Metal Guru: Vilket som är Europas nordligaste punkt beror på hur man räknar.
Om du menar fastlandet så är det Kinnarodden, som är Norges och det europeiska fastlandets nordligaste punkt.
Nordkap är en klippa på ön Mageröya, där öns nordligaste punkt heter Knivskjellodden, och där Nordkap faktiskt ligger 1.5 kilometer söder om nämnda udde.
Rätt ska vara rätt... :-)
Kommentera

Poffa:
Godahoppsudden är lika mycket kontinentens sydspets som Nordkap är sin kontinents nordspets.
Kommentera

Jag lägger in denna:

Vad heter Sydafrikas sydspets? Man skulle skriva svaret.

Jag fick fel på Cape Agulhas. Rätt svar var Godahoppsudden. Frågan är felanmäld.

Kommentera

Huge:
Omvänd svansföring: Fråga folket i Göteborg, Norrköping och Mariehamn vad deras fotbollslag heter:

Svar IFK.

Rätt tufft att de håller på samma lag.

Eller hur ordnade folk upp sin rivalitet i Kiruna när det begav sig, med Kiruna AIF och IFK Kiruna..?

Kommentera

Metal Guru: Ja, på rak arm så skulle jag nog på direkten ha svarat "Västanfors", eftersom det är det namn man i allmänhet använder.
Liksom du säger Brynäs, Mora eller Leksand istf Brynäs IF, Mora IK eller Leksands IF.

Men jag skulle ha blivit lika irriterad som du ifall jag hade fått fel för "Västanfors IF", eftersom frågeställningen är minst sagt luddig och opreciserad.
Jag har som sagt bara försökt komma fram till hur frågeställaren resonerat och vad det är för svar han vill ha.
Kommentera

Huge:
Frågan var "Vad heter Fagerstas bandylag som blev svenska mästare 1954?"

Här pratas det inte ett vitten om det "vardagliga namnet", det är bara "Fagerstas bandylag" man är ute efter.

Jag tolkar dig som du tycker att namnet på Fagerstas bandylag inte var "Västanfors IF". Har jag uppfattat dig korrekt?

Kommentera

Metal Guru: Men man har väl heller aldrig frågat efter orten, då Västanfors väl är en stadsdel i Fagersta, om jag inte har helt fel.

Antingen vill man ha fram det vardagliga namnet och det namn som laget anmält i seriespelet, i detta fall "Västanfors" och inte Västanfors IF.

Eller så handlar det om den sedvanliga inkonsekvensen på Vetgirig överlag, där svaren godkänns lite hur som helst, beroende på vem som sammanställt frågorna.
Kommentera

Huge:
Om jag säger som så, så borde båda svaren vara godkända. Men om BARA EN skulle vara o.k. så måste det vara namnet på föreningen man frågar efter, och inte orten föreningen finns i.
Kommentera

« · 1112820 · »