Vetgirig.nu

3612 inlägg · 31 ämnen

Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel

« · 1101693 · » Till forumet

Sv: Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel
Metal Guru: Det är mkt som är svårköpt på Vetgirig, det vet både du och jag.
Jag resonerar bara utifrån hur dom kan ha tänkt och kommit fram till att det måste vara det gängse namnet på laget dom är ute efter.
Dvs Västanfors, liksom det vardagliga namnet sas på Gävles ES-lag är Brynäs och inte Brynäs IF.
Du säger ju inte: "Såg du Mora IK:s match igår?" utan "Såg du Moras match igår?"

Fast jag håller med om att frågeställningen är luddig.
Liksom djävligt många andra frågeställningar på Vetgirig..
:-)
Kommentera

Huge:
Så Gävles hockeylag heter Brynäs.
Och Brynäs IF är då per definition något annat..?

Jag har svårt att köpa det resonemanget.

Kommentera

Metal Guru: Fast Västanfors är väl ändå det gängse namnet på bandylaget?
Västanfors IF är väl snarare beteckningen på föreningen i stort, då jag utgår ifrån att dom har andra aktiviteter under sitt paraply, sas.
Eller tänker jag fel här?
Kommentera

Metal Guru: Fagerstas bandylag står det. Västanfors är faktiskt en egen ort. Visserligen ligger Fagersta C i Västanfors och det är bara 1-2 km mellan men där har du ett fel till.
Kommentera

Ämne: Tema Västmanland

FEL SVAR

Ditt svar
Västanfors IF

Rätt svar
Västanfors

Fråga
Vad heter Fagerstas bandylag som blev svenska mästare 1954?

Kommentar
Västanfors IF grundades 1916. Klubben har fostrat många goda bandyspelare. Ett exempel är Sören Boström (född 1947). Han debuterade i allsvenskan med Västanfors 1963. 1977 gick han över till Västerås SK där han så småningom blev tränare. Han har spelat 114 landskamper, vunnit två VM-guld som spelare och fem SM-guld som tränare med Västerås SK.

Felbeskrivning:
För i helvete. Till och med i frågans kommentar öppnar man med "Västanfors IF". Men Västanfors IF är fel svar, för bandylaget heter Västanfors. Gör om, gör rätt.
Och fixa cp-hängningarna också, tack.

Kommentera

Trusse:
I övriga Geografiligor går du ju fram som en torped, så jag gissar att du har lidit av en tillfällig dipp.

Jag tackar för VL-grattiset, men tror att jag kommer bottna snart - det är trångt i toppen. Och så undrar jag när de utlovade svårare frågorna dyker upp. Efter att spelat första matchen i Div3, gissar jag nästan att jag nått fram dit.

Kommentera

Huge: Man får rätt för Hammarsköld..stavade så när jag hade frågan och fick rätt...:)
Eftersom man tydligen inte kan få fel när man stavar namn med liten begynnelsebokstav så måste jag väl ha stavat fel då...
Kommentera

Metal Guru: Jag önskar att jag kunde skylla på div 1-frossa i geoligan, Gurun. Men tyvärr handlar det nog bara om att jag inte räcker till för tillfället i den ligan. Ska göra mitt bästa för att iaf avsluta bättre än jag inlett.

Kan väl passa på att önska alla som deltar i SM i frågesport lycka till. Noterar med glädje att det är sex frågor per match och därmed inte lika slumpartat som i föregångaren Guldcupen (slumpcupen) där det bara var tre frågor. Hade gärna tagit ännu fler frågor per match men detta var klart över förväntan.

Sen måste jag ju också gratta Gurun till en snygg serieseger i VL. Vågar vi anta att vi snart har dig bland "de åtta" på VL:s förstasida? :)

/T
Kommentera

Metal Guru: Ähh, fegis.
Hade varit intressantare om du svarat "Hammarsköld", utan "j"..... :-)

Annars hade man en härlig uppvisning idag mot redline i Raketen.

Först en sedvanlig gissningsfråga om tidningen Lobo och när det kom ut första gången. Vet väl alla...

Sen började dom normala frågorna komma, men då strejkade hjärnan:

Vem spelade Ziggy Stardust?

(totalblackout och fick inte fram Bowie...)

Vilken världsberömd kungfumästare spelade in filmer med Chuck Norris?

(totalblackout igen och fick inte fram den världsberömde Bruce Lee...)

Sen vaknade hjärnan till liv och jag både kunde fråga och kände igen mannen på bilden (Gordon Banks)

Avslutade med att svara rätt (Gustavo Thöni), men då var tiden ute.

Matchen slutade oavgjort, så man får ändå vara tacksam för 1 pinne..
:-))
Kommentera

Metal Guru: Hade varit mer spännande om du skrivit Dagge...
Kommentera

Bara för att verifiera stora/små bokstäver-teorin svarade jag

dAg HammaRskjöld

på dagens toppliste-fråga, och fick rätt.

Kommentera

Herminator:
Ja, förmodligen.
Det jag skrev, men HS inte kunde tolka var det här (fritt ur minnet):

Trusse:
Jag känner inte igen dig i GeoLigan, Trusse. Är det Div 1-frossa?

Kommentera

Metal Guru: Caught in the Echo-chamber?
Kommentera

Trusse: Du trodde helt enkelt inte LIKA hårt som jag, självsuggerering? (c;
Kommentera

Herminator: Det stämmer ju inte alls......jag trodde att jag kunde och ändå gick det inte alls. :)

/T
Kommentera

Herminator: Jag försökte, men det gick inte vägen - förlorade med 6-4. Go, Tycho, go!
Kommentera

Red-line: Man ska aldrig säga aldrig, jag slog just Trusse med 5-4 i HS-Geoliga. Du kan om du bara tror att du kan...

Kommentera

mattias - 74:
det är väl snarare så att antingen bryr sig hela VG om skillnaden, eller så gör den det inte. En ren programeringsfråga av siten.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jo absolut . Men har du gjort alla frågor på vetgirig eller ??

Om Kramer nu är övertygad att han stavat rätt och fått fel för liten bokstav så är det väl så varför skulle han snacka skit om det ?? Det kan väl kanske vara så att 1 eller ett par frågor ger fel för liten bokstav.
Kommentera

mattias - 74: Läser du aldrig vad jag skriver???
Kommentera

Kramer:

Jag har iaf inte fått fel för att jag skrivit med små bokstäver.

Dock kanske man får fel på vissa frågor om man stavar tex ett land eller stad med liten första bokstav?
Kommentera

Wayne Gresky:

Instämmer!
Måste helt klart varit något mer fel än bara stora/små bokstäver..
Kommentera

Kramer: Det ska inte gå att få fel för. Vetgirig gör ingen skillnad mellan små och stora bokstäver.
Kommentera

mattias - 74: När man får fel för att man har skrivit ett namn med små bokstäver så blir jag.....grrrr....mummel....grymt....eh.trött!
Kommentera

Herminator: Nåja, jag får nog hoppas att Tycho gör en bra match, för själv möter jag Trusse och då vet vi alla hur det brukar gå...
Kommentera

Red-line:
Håll med om att 'uppmärkskvinnohet' hade varit en märklig felskrivning. 
Kommentera

Herminator:
Den legend jag känner är något annorlunda. Så här har jag hört historien:

Visst var det Sven Hedin som höll föredrag om sina resor. Denna var i Norrköping. Han pratade om Peking och Nanking, och översatte namnen till Norra och Södra Staden. Och så lade han till "Ungefär som Norrköping och Söderköping."

Studenterna som lyssnade tyckte det var ballt, och började kalla sin stad för Peking. Att Söderköping i konsekvensens namn borde omdöpts till Nanking glömdes dock bort i hastigheten.

Kommentera

Red-line: Men du verkar ju gå vidare i HS-Cupen. Får väl gratulera till det, en viss tröst kanske.
Kommentera

Metal Guru:

Tja, det var när Sven Hedin var igång som värst och höll föredrag om sina resor i Asien. Fick frågan vad Norrköping skulle ha hetat om det låg i Kina och han tolkade fram Peking, resten är historia. (c:

Kommentera

Metal Guru: Ja, hur ska jag tolka det egentligen? Förresten så är jag ingen dam, jag är en kvinna ;-)

På fråga B svarar jag: skitdatorn hängde sig och till slut existerade inte sidan längre.
Kommentera

Herminator:
I vilket sammanhang fick Peking bli Norrköping (eller om det var tvärt om) för första gången då?
Kommentera

Metal Guru: Har det någopt med positiv särbehandling att göra...?
Kommentera

(...hmm, hur ska man tolka 'uppmärksdamhet' egentligen..?)
Kommentera

Metal Guru: Sure, Peking betyder  “Norra Staden”, d v s “Norrköping” om man skarvar lite. Nej Beijing stavas helt klart Beijing int' Peking int'.
Kommentera

Red-line:
Utslängd..? Då har du betett dig illa, och dragit vakternas uppmärksdamhet till dig. Hade du plankat in?
Kommentera

Äh, ni bråkar om petitesser. Själv blev jag utslängd från en match i HS-Geoligan idag och lyckades få noll rätt på 2:20. DÅ har man rätt att bli förbannad... ;-)
Kommentera

Herminator:
Inte Peking då?

Dagens trivialfråga, förresten:
Varför kallas Norrköping för Peking?

Kommentera

Metal Guru: Definitivt Beijing ska de va.
Kommentera

Trusse:
Bejing eller Beijing - vad vet jag..?
Är inte så hemma på varken stavning eller att kinesa.

Kommentera

Om jag får kommentera fallet med Anders Blomqvist så kan jag nog anse att man bör få rätt för både Blomkvist, Blomquist och Blomqvist. Jag är fullt medveten om att Anders själv har en specifik stavning men i just det här fallet bör man nog få rätt för alla varianterna. Jag tillhör själv de mest nitiska vad gäller stavning på VG men det finns så många stavningsvarianter (och då menar jag "normala" varianter) av vissa efternamn att det i stort sett är omöjligt att hålla isär alla. Iaf hade jag inte tyckt det känts riktigt bra att vinna t ex en duell med 6-5 och den avgörande frågan varit ett q eller k i Blomqvist.
Andra liknande fall där jag faktiskt anser att man bör få rätt för en felstavning är t ex Dag Hammarskjöld (även Hammarsköld bör funka) eller det vanliga "ett eller två s i efternamnet" där jag inte skulle vilja vinna en match på att motståndaren skriver Harry Martinsson och får fel.

F ö heter det väl Beijing och inte Bejing? ;)

/T
Kommentera

Wayne Gresky:

I mitt eget fall står det en sak i myndigheternas register medan jag själv har valt en alternativ stavning. Eller rättare sagt, min far valde en alternativ stavning på 50-talet, men brydde sig inte om att registrera nymodigheten.

Jag anser att jag vet bäst hur mitt namn stavas, och tycker att myndigheter och liknande har en andrahandsuppfattning om vad jag heter. Skulle sedan en random privatperson ge mig ytterligare varianter på hur han/hon tycker att jag ska stava mitt namn, måste jag vänligen men bestämt hävda att "hörru, nu har du fet-fel."

---------------------------------------
Din pappa Erik Gretzky kom på 50-talet fram till att sparade bläck genom att heta Gresky i efternamn, så han tog sig den friheten. Myndigheterna blev aldrig informerade, eftersom på 50-talet var världen mindre myndighetsifierad än vad den är nu.

Erik Gresky blev sedan pappa till lille Wayne, som växte upp ovetande om att man faktiskt kunde heta Gretzky. Men allteftersom den lilla parveln växte sig äldre blev det mer uppenbart att myndigheterna hade en annan uppfattning om vad pojken hette.
"Fanken, blir ju förväxlad hela tiden med den där Hokki-spelaren ju!" var ett mantra som mässades i pojkrummet på kvällarna, till sorg för en tårögd mamma Gresky.

Så blev pojken till man, allt medan myndigheterna fortsatte sin ström av namntrakasserier. Wayne tog dock detta med jämnmod, trots att varje gång det kom ett fönsterkuvert i posten blev det till ett litet sting i hjärtat.

Men så plötsligt en dag dyker det upp en lång och mager yngling vid ett övergångsställe, och påkallar uppmärksamhet:
"Hörru, du där! Vain Gräskey!"
"Vem? Jag? Jag heter Wayne!"
"Nej du. Från och med nu heter du Vain Gräskey. Jag har svarat så i en tävling på Vetgirig, och det är så nära - bara lite bokstäver här och där - att jag fick rätt på det."

"Jahapp," svarade Vain, "det är bara till att acceptera, förstår jag."

Kommentera

« · 1101693 · »