Huge:
Så Gävles hockeylag heter Brynäs.
Och Brynäs IF är då per definition något annat..?
Jag har svårt att köpa det resonemanget.
Ämne: Tema Västmanland
FEL SVAR
Trusse:
I övriga Geografiligor går du ju fram som en torped, så jag gissar att du har lidit av en tillfällig dipp.
Jag tackar för VL-grattiset, men tror att jag kommer bottna snart - det är trångt i toppen. Och så undrar jag när de utlovade svårare frågorna dyker upp. Efter att spelat första matchen i Div3, gissar jag nästan att jag nått fram dit.
Bara för att verifiera stora/små bokstäver-teorin svarade jag
dAg HammaRskjöld
på dagens toppliste-fråga, och fick rätt.
Herminator:
Ja, förmodligen.
Det jag skrev, men HS inte kunde tolka var det här (fritt ur minnet):
Trusse:
Jag känner inte igen dig i GeoLigan, Trusse. Är det Div 1-frossa?
Red-line: Man ska aldrig säga aldrig, jag slog just Trusse med 5-4 i HS-Geoliga. Du kan om du bara tror att du kan...
Herminator:
Den legend jag känner är något annorlunda. Så här har jag hört historien:
Visst var det Sven Hedin som höll föredrag om sina resor. Denna var i Norrköping. Han pratade om Peking och Nanking, och översatte namnen till Norra och Södra Staden. Och så lade han till "Ungefär som Norrköping och Söderköping."
Studenterna som lyssnade tyckte det var ballt, och började kalla sin stad för Peking. Att Söderköping i konsekvensens namn borde omdöpts till Nanking glömdes dock bort i hastigheten.
Metal Guru:
Tja, det var när Sven Hedin var igång som värst och höll föredrag om sina resor i Asien. Fick frågan vad Norrköping skulle ha hetat om det låg i Kina och han tolkade fram Peking, resten är historia. (c:
Herminator:
Inte Peking då?
Dagens trivialfråga, förresten:
Varför kallas Norrköping för Peking?
Trusse:
Bejing eller Beijing - vad vet jag..?
Är inte så hemma på varken stavning eller att kinesa.
Wayne Gresky:
I mitt eget fall står det en sak i myndigheternas register medan jag själv har valt en alternativ stavning. Eller rättare sagt, min far valde en alternativ stavning på 50-talet, men brydde sig inte om att registrera nymodigheten.
Jag anser att jag vet bäst hur mitt namn stavas, och tycker att myndigheter och liknande har en andrahandsuppfattning om vad jag heter. Skulle sedan en random privatperson ge mig ytterligare varianter på hur han/hon tycker att jag ska stava mitt namn, måste jag vänligen men bestämt hävda att "hörru, nu har du fet-fel."
---------------------------------------
Din pappa Erik Gretzky kom på 50-talet fram till att sparade bläck genom att heta Gresky i efternamn, så han tog sig den friheten. Myndigheterna blev aldrig informerade, eftersom på 50-talet var världen mindre myndighetsifierad än vad den är nu.
Erik Gresky blev sedan pappa till lille Wayne, som växte upp ovetande om att man faktiskt kunde heta Gretzky. Men allteftersom den lilla parveln växte sig äldre blev det mer uppenbart att myndigheterna hade en annan uppfattning om vad pojken hette.
"Fanken, blir ju förväxlad hela tiden med den där Hokki-spelaren ju!" var ett mantra som mässades i pojkrummet på kvällarna, till sorg för en tårögd mamma Gresky.
Så blev pojken till man, allt medan myndigheterna fortsatte sin ström av namntrakasserier. Wayne tog dock detta med jämnmod, trots att varje gång det kom ett fönsterkuvert i posten blev det till ett litet sting i hjärtat.
Men så plötsligt en dag dyker det upp en lång och mager yngling vid ett övergångsställe, och påkallar uppmärksamhet:
"Hörru, du där! Vain Gräskey!"
"Vem? Jag? Jag heter Wayne!"
"Nej du. Från och med nu heter du Vain Gräskey. Jag har svarat så i en tävling på Vetgirig, och det är så nära - bara lite bokstäver här och där - att jag fick rätt på det."
"Jahapp," svarade Vain, "det är bara till att acceptera, förstår jag."
Jag resonerar bara utifrån hur dom kan ha tänkt och kommit fram till att det måste vara det gängse namnet på laget dom är ute efter.
Dvs Västanfors, liksom det vardagliga namnet sas på Gävles ES-lag är Brynäs och inte Brynäs IF.
Du säger ju inte: "Såg du Mora IK:s match igår?" utan "Såg du Moras match igår?"
Fast jag håller med om att frågeställningen är luddig.
Liksom djävligt många andra frågeställningar på Vetgirig..
:-)