Vetgirig.nu

3612 inlägg · 31 ämnen

Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel

« · 1112820 · » Till forumet

Sv: Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel
Metal Guru:

Tofta, glasklart att tankarna går till Gotland.
Dels för att jag badade på havsbadet där redan som liten unge i mitten på 60-talet.
Dels för att skjutfältet användes av KA;t som jag lumpade på.
Dessutom för diverse semesterresor under 80, 90, 00-talen.
Fast i somras åkte vi bara förbi stället och bodde i Klintehamn.
Det är klart mindre 08-densitet där jämfört med Tofta.
Säger du Tofta skåne så är det bara Bulltofta som poppar upp av någon konstig anledning.
Kommentera

Herminator:
Komplotten tätnar. Mystiken ökar.
Fler människor med likbleka anleten dyker upp från ingenstans, och med vaxartad blick väser de fram sina försök att övertyga. Och efteråt bleknar de liksom bort i ingenting, medan den enda rättrogna famlar med armarna i den luft där det nyss var en gestalt, till synes av kött och blod.

Bokstäver blir till ord blir till meningar, men forfarande slumpvist utkastade till ingen synlig mening när man efteråt försöker förstå vad som sades - även om budskapet var helt glasklart då.

En kall vind blåser plötsligt genom rygg och märg och själ.
Vargtimmen är här.

To be continued...

Kommentera

Metal Guru: Lite ilsk är jag för tillfället när mitt svar på Titanics systerfartyg Brittanica inte godkändes när det korrekta skulle vara Brittanic. Iofs är jag inte ilsk på vetgirig utan mer på mig själv. Tur att inte frågan var matchavgörande då jag ändå fick stordäng av dig.
Kommentera

Stigsson:
Den ilskan blukar inte sitta i så länge när det inte blir matchavgörande.

Kul är att Brittanic egentligen skulle heta något annat, men man bytte namn på det ännu inte klara eländet då Titanic sjönk.

Olympic, Titanic och Gigantic var originalnamnen på de tre båtarna Bruse. Olympic, Titanic och Brittanic klangar lite falskt i sin treenighet.

Kommentera

Metal Guru: Brittanic sjönk den med. Trots namnbytet.
Kommentera

Frisco:
Olympic gick det inte heller så bra för. Den kolliderade med ett Royal Navy-fartyg några månader efter jungfruresan, men gick att reparera.

Kommentera

Nu har Toftafrågan ändrats, efter min felanmälan - som enligt en enhällig HS-jury dock var helt fel.

Fråga:
Var ligger strandord som heter Tofta? Skriv bokstav före siffra. (t.ex. A1)

Svar:
Strandort på Gotlands västkust, strax söder om Visby. Det finns 33 orter med namnet Tofta i Sverige, bara den på Gotland är dock strandort.

Kommentera

Jag lägger till att jag inte är såå imponerad av förändringen, även om intentionen säkerligen var god.

'Var ligger strandord...'

Kommentera

Stigsson: Ledsen, men du hade ändå fått fel för Brittanic, eftersom det stavas "Britannic".
Slarvade själv när jag fick frågan och hade bara mig själv att skylla.
Som tur var vann jag matchen ändå, men det är som sagt en annan fråga..
;-)
Kommentera

Metal Guru: Måste bara få delge övriga de underbart allmänbildande 7 frågor du och jag fick i Raketen nu senast.
Jag bjuder på det ifall du ännu inte svarat.... ;-)

1.
Vad är Brad Pitts fullständiga namn ?

Thomas Bradford Pitt
Ceasar Brandon Pitt
Ben Michael Pitt
John Brady Pitt
Wiliam Bradley Pitt

2.
1923 köpte Selma Lagerlöf sin första bil. Vilket var bilmärket?

Opel
Hupmobile
Hudson
Bentley

3.
1962 drog man lott om vem som skulle vinna skytteligan då sex spelare stod på samma antal mål. Vilken spelare vann lottdragningen?

Garrincha
Flórian Albert
Vava
Valentin Ivanov
Leonel Sánchez

4.
Ämne: Ho-Ho-Ho

I kejsar Frans Josefs Wien: Vad hette slottskomplexet som var Habsburgarnas residens?

5.
Detta är en stadsdel i Trollhättan

Solfjärden
Kameldalen
Vänersborg
Björndalen
Vargön

6.
Ämne: Babben Larsson

Vad är Babben beroende av?

Kaffe
Spel
Socker
Alkohol

7.

Ämne: världens språk

Världens andra språk (räknat efter modersmål)?

===========================================

Möjligtvis att sista frågan känns någotsånär normal, men resten...?
Snacka om att slumpgeneratorn vaknat på fel sida.
Iaf för min del... :-)
Kommentera

Huge:

Ifall Hofburg var rätt svar på fjärde frågan så känns den inte helt tagen ur det blå.
Kommentera

knaskamilla: Nä, den och sista var väl hyfsat vettiga.
Dabbade mig själv där och svarade "Hohenzollern", fast jag visste att det inte kändes rätt.
Och det var det inte heller.
Det är väl en ätt eller nåt sånt, men va fan, nåt måste man ju svara...
Kommentera

Huge:
Antingen har du blandat ihop mig med någon, eller så har vi match idag.

Jag vet inte riktigt hur jag i så fall ska hantera den här informationen, om jag ska checka hur bra det går om man har dubbelnick och kör sin andra vända - eller om jag bara ska lämna w.o...

Men Selma Lagerlöfs första bil..? Det är väl allmänt känt, den finns ju till och med avbildad på tjugosedlarna...

Kommentera

Metal Guru: Jo, frågorna fick vi i dagens match.
Eftersom jag ändå hade 0 rätt så tyckte jag att det inte gjorde nån större skada att lägga ut frågorna i förväg, eftersom du knappast hade kunnat undvika att få åtminstone 1 rätt.
Fast iofs kanske det är lite orättvist mot vår tredjepart, vem det nu är.
Har inte kollat.
Hoppas han/hon förlåter mig... ;-)
Kommentera

Metal Guru: Om Lagerlöfs bil skulle vara avbildad på "tjugorna" så måste den isf ha varit hästdragen.... :-)
Kommentera

Metal Guru: Ja, vad fan tror du?
Blev ju tvungen... ;-))
Kommentera

Huge:
Svaret på tredje frågan är Garrincha ,  jag då för mig att han vann skytteligan genom lottning ett år .
Kommentera

Huge:
Då vet vi om jag kan alla frågorna i förväg, ger fan i att läsa dem, har det längsta av två skrivorden i cachen så kan jag komma ned på extrema 21 sekunder.
Jag klarar dessutom av att stava fel på 'hindi', eftersom mina fingrar är lite för tjocka i förhållande till knappsatsen på mitt ordinära tangentbord.

Jag har uppfattat det här med dubbelnick som någonting man använder för att få fler rätt. För egen del skulle det vara mer användbart att kapa tider med.

Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om du blåst mig. Att hamna i otakt i stressligor är en akilleshäl.

Kommentera

Huge: Tja, om jag vore Fruitdrop skulle jag känna mig lite lätt sur med tanke på den stora bortgivna poängskillnaden.
Kommentera

Herminator:

*Internskämt läge på*

Äh, spelar nog ingen roll, Fruitdrop är så nöjd med 4-2 matcher ändå ;-)

*Internskämt läge av*
Kommentera

Herminator:
Jag kommer hantera det, så du behöver inte oroa dig.

Kommentera

Herminator: Tror och hoppas att den gode Fruitdrop inte tar saken så allvarligt.
Att gentlemannen Metal Guru reglerar det hela till allas belåtenhet är jag dessutom fullt övertygad om... ;-)
Kommentera

Huge: Du menar den goda Fruitdrop, she's a lady - threat her like one too.
MetalGuru: Har aldrig tvivlat på att DU hanterar det, det är Fruitdrop jag unnar bättre...
Kommentera

Herminator: "threat her like one too"

Threat?

Jag har inte för vana att hota kvinnor och jag tänker inte göra det nu heller...
;-))
Kommentera

Huge: Aj fan, men det var ju just det ni gjorde Du och Gurrun. Vi kör handle with care i stället då, (c8
Kommentera

Herminator: *ASG* Låter bra....
Kommentera

Ditt svar
ceska republica

Rätt svar
Ceska Republika
Kommentera

Huge/Herminator:
Så då har Fruitdrop tävlat mot mig i HS-Raketen.
Då öppnar jag mitt hjärta:

Vill först säga att även om jag kan förstå Huges frustration tycker jag att det inte var så klokt att presentera hela vår match med frågor och svarsalternativ innan jag spelat. Bättre hade varit att vänta till efter min insats, så kunde vi skrockat ihop åt eländet.

Kanske inte betyder så mycket, kan man tycka - men vår match var 33.3% av alla matcher i den högsta divisionen denna säsong. Jag bryr mig inte så våldsamt om segrar längre (jag har ett annat mål med min Raket), och det gör inte du heller, Huge.
Men många andra gör.

Sett från min synvinkel fanns det nu fyra möjligheter:
1) Huge försökte blåsa mig, och gav sju frågor från andra matcher. Du satt med fyra rätt, och ville sätta mig i psykologisk gungning.
2) Jag hade hela matchen framför ögonen, och skulle kunna låta bli att försöka dra fördel av det. Gäspa, och spela se'n liksom.
3) Jag hade hela matchen framför ögonen, och kunde agera på ett sätt som gjorde att det inte fanns någon tvekan på vad jag gjort.
4) Lämna w.o eller spela noll av någon slags sympatisk ångest.

Jag valde att välja bort 1).
4) var inte heller aktuellt - jag deltar inte i dessa tävlingar av denna anledning.
Problemet med 2) är att om jag nu skulle spelat utan att titta, och se'n fått 4 poäng (helt realistiskt vad ni än tror) skulle en armada av folk kunnat anklagat mig för att 'dragit fördel av situationen'.
Därför fick det bli 3) Nu har jag istället gjort det så övertydligt att det inte finns något att diskutera OM jag har gjort det, eller inte. Lite lessen att jag inte fick en bättre tid, och lyckades stava rätt på Hindi... (tror jag skrev huindi!).
Min tanke var se'n att jag skulle kompensera mitt försprång i min sista match.

Nåväl,
nu har andramatchen spelats, och där vann Linnea med 4-3 mot Huge, vilket gör fortsättningen mycket enkel. Huge flyttar ner, och i den sista matchen, där Linnea redan har spelat, tävlar vi om serieseger.

I de tio senaste säsongerna har segraren haft så här många poäng:
7-9-11-10-10-10-7-9-9-8 - I snitt 9p på två matcher.

Är det då fair av mig att svara rätt på två frågor (om jag nu kan det), och se'n låta matchen tima ut?
Jag stannar då på 8p, och 1:51. Linnea tror jag inte klår 53s - vilket hon behöver för att ta mig på tid. Nu behöver hon istället komma upp i totalen 9p för att segra.

Fair enough?
Andra synpunkter på den någon udda säsong 77?

(oj vilken lång utredning för nåt sånt här enkelt...)

Kommentera

Punkt 4) såg märklig ut.
Läs den så här istället:

4) Lämna w.o eller spela noll av någon slags ångestfull sympati.

Kommentera

Metal Guru:

Som admin för tävlingen kanske jag ska uttala mig?

Jag tycker din lösning på det hela ser mycket bra ut, då får Fruitdrop (aka Linnea) en fair chans.

Dessutom håller jag fullständigt med dig i att det inte är så "smart" att lägga ut frågorna som Huge gjorde, trots att jag förstår hans "frustration"...

Men man lär sig något nytt varje dag, idag var det detta! :)
Kommentera

Metal Guru: Jag har ett enkelt svar på din fråga. Om vi förutsätter att du inte hade haft mer än 4 rätt och en bättre tid än Linnea i första matchen, så skulle det räcka med oavgjort i denna för henne för att ta hem titeln. Nu måste hon vinna. Skillnaden mellan vinst och oavgjort är ett rätt. Svara därför medvetet fel på en fråga DU KAN och gör sedan ditt bästa på övriga sex.
Kommentera

Metal Guru: Eller har ni ändrat reglerna i raketen sen jag var med så att bara det totala antalet rätt och inte antalet poäng räknas?
Kommentera

Wayne Gresky:
Och hur kollar nån att jag gör just så?

Jag vill att det inte ska råda nån som helst tveksamhet om vad jag gjort eller inte gjort. Även om jag skulle få sju poäng kan jag ju säga att

"Jag kunde ju den frågan, så jag svarade fel. Men det visade sig att jag hade fel, och fick rätt. Pity." Och så 'ler jag hela vägen till banken'.

Kommentera

Wayne Gresky:
Varje match räknas för sig.
Kommentera

Wayne Gresky:
Vid närmare eftertanke behöver mitt sceniario inträffa sju gånger på raken, för att jag ska kunna hävda min oskuld.

Men jag kan ju fortfarande skaffa sex rätt utan att skämmas med din metod.

Kommentera

Metal Guru: Det känns som om den största matchen går mellan dig och ditt samvete. Gör du som jag säger så kan du sova gott iaf.
Kommentera

OK, Wayne Gresky:
Fler åsikter?
Kommentera

Det blir inte fler åsikter.

2-1 till mitt förslag mot Waynes, och eftersom jag tror att Linnea tjänar på att jag stannar på två rätt och 90s gentemot Wayne-varianten så får det bli så.

Here we go.

Kommentera

Två rätt efter tre frågor.

Ooops. Nu ringde det på dörren.

Kommentera

Helvete. Tiden går inte MELLAN frågorna.
Nu måste jag svara fel...

Kommentera

Fast jag är ju mitt i frågorna, så tiden borde gå...

Fråga fyra är i varje fall av det YTTERST intressanta slaget, ett fall för felanmälnings-akademin:

Ämne: Stig Claesson
Fråga: Vad heter Stig Claessons debutroman?

Kommentera

Grattis Frutdrop!
Precis vad som behövdes...

Pl.MedlemsnamnOmgVOFRes.TidPo.
1 Fruitdrop 2 2 0 0 9 2:05 4
2 MGuru 2 1 0 1 8 1:51 2
3 PAW 2 0 0 2 3 2:05 0

Sista omgången (3)

MGuru - Fruitdrop 2 - 5 (1:30 - 1:08)

Kommentera

Metal Guru: Jag förstår fortfarande inte, det hade väl räckt med om hon vunnit med 5-4?
Kommentera

Metal Guru: Grattis Fruitdrop till segern i division 1. Grattis Gurun till din hantering av en knölig situation som du är helt oskyldig till att ha försatts i. Grattis Paw/Huge för du och jag möts inom kort, he he. 8o)
We are all the winners, pom pom...
Kommentera

Då hoppas jag att alla är nöjda och glada efter lite dåkusåpa-div1 i HS-Raketen. Bortröstade blev Huge och mGuru, och prispengarna hamnade i Göteborg.

PS. Slas-frågan felanmäld. Båda varianterna tycks ge rätt.

Kommentera

Wayne Gresky:

Visst - men OM hon bara hade haft tre rätt hade hon inte klått mig med fyra. För ser du - jag visste inte hennes resultat i förväg.

Kommentera

Herminator: Jaså, du har varit nere i källaren och vänt?¨
Har gjort den resan själv ett par gånger och det är alltid lika roligt att försöka jobba sig tillbaka till finrummet.
Väl mött i tvåan då. Men nu blir det inga mer upptåg från min sida.
Gurun får ju ett helvete med att reda ut det hela... ;-))

Lovar att inte göra om det igen.
Jag blev bara så full i skratt över hur slumpgeneratorn kunde alstra 7 i mitt tycke helknasiga frågor.
I ivern att berätta och i visshet om att de flesta säkert inte skulle ta det så allvarligt, så avslöjade jag frågorna i förhand.
Vi har ju hållit på några år nu med Vetgirig härinne och ett litet felsteg i en liga där man dessutom åker jojo upp och ner och nya vinnare koras lika ofta som Brynäs byter tränare, så tänkte jag att: va fan.....

Men ack vad man bedrog sig. Här vimlar ju av vinnarskallar (härligt!) som hatar när nån tomte kliver in och sabbar upplägget.
Frågan är: var finns vinnarskallarna när det egna laget torskat i ES?
Då har vinnarskallen helt plötsligt bytts ut mot gamnacke....

;-)
Kommentera

Huge: Det finns ju inte så många divisioner att åka ned i nuförtiden, annat var det när Gresky regerade med fem raka titlar, då var det status på tävlingen.
Kommentera

Wayne Gresky:Men sen så blev han visst feg och drog sig ur densamma .
Kommentera

« · 1112820 · »