Brynäs IF

722779 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2716336 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
1971, Europacupfinal mot CSKA Moskva:
” Brynässpelarna påstås ha beskyllt det lätta motståndet i Sverige för att man inte var vana vid det tempo som CSKA Moskva bjöd på. En av dem var Stefan "Lill-Prosten" Karlsson som ansåg att Brynäs enkla vardag gjorde Gävleklubben ovan med ett sådant intensivt spel.”

Tycker Brynäs generellt de senaste åren inte har mött tilltänkta topplag under försäsongerna. Man borde ha lärt sig sedan 70-talet att det är bra att matcha mot topplag så man är förberedda på vad som krävs när det blir allvar. (förstår att vi kom in sent i bokningskalendern just i år men tycker vi alltid saknar topplagsmatcher under försäsongen)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Specter: Och glöm inte Brashears fantastiska ledaregenskaper som gjorde att hela laget kunde spela bättre och börja prestera. Det hela var såklart ett genidrag av Modo.

Haha...modoiter är fan sanslösa. Det är ganska underhållande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Specter: Det var Modo som hämtade Anton Hedman till Elitserien. Kanske tidernas värsta huvudtacklare i elitserien/SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: på den tiden var det tyvärr en hel del idioter i ligan som körde huvudtacklingar mot våra unga spelare, William Nylander, Adrian Kempe, Carl Grundström, Victor Olofsson, Possler osv.

Efter Brashears intåg i laget blev det inga fler hjärnskakningar. Med andra ord var det en lyckad värvning som 13e-forward. Till och med ärkepuckot Tollefsen gick och gömde sig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
kulltorp: Har för mig han togs in för att skydda William Nylander?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Som du ser, det spelar ingen roll vad du lägger för argument till JFK. Hen skulle få en uteliggare att vara en bra värvning till Modo. :-)
Enögdhetens fader!
Brashear var en floppvärvning rakt igenom, det säger alla Modoiter jag känner.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Lite kontext kring Breshears av dig hyllade ledaregenskaper. Om jag räknar rätt har han spelat 31 säsonger på olika nivåer, aldrig varit lagkapten och varit assisterande lagkapten 1 säsong av de 31.

Som en jämförelse har Silfverberg, som du utmålar som en usel värvning, spelat 19 säsonger, varit lagkapten 1 säsong och assisterande lagkapten 5 säsonger.

Och då har vi inte ens gått in på klasskillnaden på isen.

Likväl menar du att Breshear var en bra värvning och att Silfverberg kommer visa sig bli en usel värvning.

Lite bias, månne?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Metalman:
Lite chabb & gnabb, som det ska vara, Brynäs är ju inne i deras bok och chabbar oxå, 🤘😊

Känn lugnet, vi vet ändå bäst 🤘😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Men alltså vad gör alla MoDo stollar inne i ett Brynäs forum och sprider dynga,har dom inget eget forum att häckla i
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:
Han fick absolut respekt med sig, åtminstone ett tag, och skadorna på Modo spelare minskade, mission closed 🤘
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Slaven82: Inte riktigt min musiksmak, men fan...texten har något.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lira: Japp. Det var motiveringen. Vette fan om det gjorde så stor skillnad just där, även om det gav ett visst eko i hockeysverige.

Killen var usel på isen, men hade en hel del ledarskap.

Jag skämdes, men har i efterhand förstått att han tillförde en hel del utanför isen via sitt ledarskap.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:
Som jag vill minnas det så värvades Brashear för att Modo hade fått så mycket stryk fysiskt, med huvudtacklingar mm,mm, och för att kunna avskräcka detta, 😊, rätta mig gärna om jag har fel…👍😅
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Liten budget går ett tag - sen blir det som för Oskarshamn…
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Peja: Han kanske hade lika bra ledarskap som Brashear? Sannolikt inte. Brashear var en oerhört begränsad spelare i sitt prime och usel hos oss spelmässigt, men en oerhört stark ledare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja fan, han höll länge Sjödda. Fick ta stort ansvar under några tunga år och gjorde det grymt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Ja, han var ju forfarande en riktigt bra hockeyspelare även om han var bättre några år innan.

Annars var ju Sjödda magnifik vid 40 års ålder. En av elitseriens bästa backar. Men det har naturligtvis ingenting att göra med Modos slagskämpe.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Haha..Bourque var fortfarande riktigt bra då och kunde faktiskt åka skridskor och stå upp, gjorde till och med poäng. Liiiiite skillnad på ledarskap och betydelse. Sjukt att jämföra hans insats i Colorado med Brashears stapplande 16-17 matcher i Modo.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Nej, men om man bortser från hans spelarmässiga kompetens som verkligen sög så hade han erfarenhet

Lite som när Colorado vann 2001 och en Ray Bourque på nedväg tryckte upp kepsar med mission 16w för att symbolisera de 16 vinster som skulle krävas för Stanley Cup. Uselt av ledarna. Hur kan man tillåta en 40-årig spelare att leda??
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lite roligt förresten att tycka Larsson är dåligt ett dåligt kaptensämne när man har Rundblad som kapten...finns det nån spelare som ger ett blötare, mjukare och slöare intryck än han haha...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Tveksamt, men Jake Paul känns ju Modo-kompatibel annars.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Hörde att han är ledig, Modo tackade tydligen nej.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Vad gör Floyd Mayweather nuförtiden?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: I Modo kanske man kan jämföra sin lagkaptens betydelse med betydelsen en pensionär som spelar 16 matcher och knappt kan stå upp har. Du hör ju själv hur det resonemanget haltar.

Brashears många viktiga matcher i NHL gör säkert att han kan komma med en del tips och kunskap, men att han hade den betydelsen du säger...för mig låter det som rent skitsnack och förskönande.

Johan Larsson har varit en utmärkt kapten för övrigt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: vi tog också in Masken och åkte ner....så.....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lira: När allt kommer omkring hade det trots allt varit kul att se Mike Tyson spela några matcher för Brynäs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K:

Hahaha oj vilka slutsatser du drog, 🤣🤣

Ta det för vad det är, kanske du som ska spegla dig och rätta till saker 😉🤘
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lira: Ok, nu vet jag vad du har för secret crush och det var lite förvånande att du klev ut ur garderoben nu, men vad har det med diskussionen att göra?
Kommentera


Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Så ni har ingen lagkapten för ni tror att ledarskap bland spelarna är bullshit?

Det förklarar varför ni hade Larsson som kapten.

För övrigt så spelade det noll roll hur stor roll han hade gällande svensk hockey då hans taktiska kompetens var rätt nära noll. Det var hans erfarenhet som spelar i NHL och viktiga matcher.
Förresten hur många spelare i SHL har gjort lika många NHL-matcher som Brashear?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Lite skillnad på att ta in en idrottspsykolog eller människor med fruktansvärt stor erfarenhet av svensk hockey än att ta in en halvpensionerad nordamerikansk fighter med noll erfarenhet av svensk hockey.

Men som sagt, om hans närvaro var sååååå avgörande, då är det ett underbetyg till tränarstaben.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Ja, det har ju aldrig hänt att man tagit in en idrottspsykolog, en ytterligare tränare eller motsvarande?
Killen var absolut inget taktiskt geni, men avdramatiserade matcherna och fick enligt spelares uppgifter dem att prestera bättre.
Kanske var det just de absurda med det hela som gjorde att man slappnade av och kunde bli mindre nervös. Jag var själv inte med, utan litar på uppgifter jag fått.

Jag tycker du ska ringa upp spelarna i fråga och kolla med dem.

Ni tog väl in Masken Carlsson med liknande kompetens och klarade er upp...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Jag tror inte att någon av kommande säsongs målvakter kommer att vara lika bra som Clara, om man ju jämför serie för serie, så att säga. Men jag hoppas, jag hoppas alltid!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Måste vara ett rejält underbetyg till Modos tränare den säsongen, det räckte med att värva en gammal halvpensionerad fighter för att få killarna att spela bättre. Fan, det borde alla krislag testa.

Nä, du försöker skönmåla den värvningen rätt kraftigt. Men kör på det du.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäs forever 1912: han var defensivt bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila: Jag såg matcherna och inte youtube-klipp.
Hade du sett alla matcherna den säsongen med honom så hade du nog haft en annan åsikt.

Jag tycker det var en löjlig värvning och jag var emot den. Den ledde till att försäljningen ökade, fler gick på matcherna och vi presterade bättre på isen. Man måste vara oerhört dum I huvudet om man inte anser att det därför paradoxalt nog blev en väldigt bra värvning som var snudd på gratis.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charliejfz: jo jag förstod att du menade det, hur var sund hos er var han bra både defensivt och offensivt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Vi överpresterade inte. Vi var bara bättre än vad någon av er trodde. För att andra inte hade koll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäs forever 1912: Yes, tänkte tredje backpar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Ja, modo överpresterade som lag förra året. Plats 14 eller 13 var vigt åt er. Överpresterade grovt. Vi får se iår. Men något sexigt lag på pappret... det har ni inte.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charliejfz: han är nog bäst i en tredjekedja?

Var inte han back Tony sund om jag inte minns fel
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Sund har säkert utvecklats.i Liiga. Han var bra framåt våren om jag minns rätt. Han är nog bäst i en tredje kedja.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Modo svaghet är alltså att de är dåliga på att slipa skridskor - OK.
Får se om skridskosliparen överpresterar nästa säsong eller helt enkelt utvecklar sin teknik säsong för säsong som Modo alltid gör så de slipper hamna i sköldpaddställning när motståndarna reagerar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila: Haha..Tollefsen var säkert jätterädd, alla hans fighter borta i Nordamerika med diverse tuffingar förberedde honom INGENTING för den nästan pensionerade Brashear med svag balans.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kollade lite efter potentiella alternativ till Benn om han beslutar sig för att inte skriva nytt kontrakt med Brynäs IF. Fokus på spelare hemmahörande i Europa.

Ett lågbudgetalternativ skulle kunna vara Trent Bourque, som var bra i Tingsryd och köptes loss av Helsingfors innan transfer deadline. Här snackar vi billigt och långt ifrån Benns nivå.

I Liiiiiga finns också den meriterade Tony Sund, som ju Brynäs var intresserade av innan han gick till Rögle. Då var han svindyr, kanske mer prisvärd nu? Eller har Alcén fått finnfobi nu, månne?

En tjeckisk landslagsback i bra ålder, 28-årige Dominik Masin, är också fortfarande ledig. Bra erfarenhet och profil.

I tyska ligan finns en meriterad tjeck med Kudroc-size, Andrej Sustr heter han. Tunga meriter och en tung spelare, men 33 bast. Håller skridskoåkningen i SHL?

I Schweiz hittar vi en meriterad finländare i form av Ville Pokka. Relativt "tråkig" spelare men skulle kunna vara en stabil pjäs.

Sund och Masin framstår som de bästa alternativen av de här killarna - men det finns också många intressanta namn i AHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Alltså, vad får dig att konstatera att ”Tollefsen liksom Ledin med flera” var rädd för honom? Utifrån klippen vi ser så visar dom ju ingen som helst rädsla eller respekt för honom. Från vad hänvisar du din teori?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Bra fråga, men nu var det väl mest en markering över att vi haft väldigt många hjärnskakningar som aldrig beivrades. Yetman fick en av de fulaste jag sett i SHL av Sanny har jag för mig och det var många andra.

Jag tyckte det var en väldigrät dålig spelare, men jag tar hellre en dålig spelare som gör att laget presterar bättre än en bra spelare som gör laget sämre. Han var väldigt viktig när vi klarade oss kvar.

Sedan var Tollefsen rädd för honom, liksom Ledin med flera. Att han var så dålig på rören att han ramlade ett par gånger ändrar inte det faktumet.

Jag hade aldrig värvat honom, men skitsamma. Många spelare jag pratat med efteråt hävdar att han hjälpte dem väldigt mycket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gavve: Belfour var ju bra i Leksand, undantaget grodan mot Brynäs, och en spelare vars närvaro per automatik höjde intresset. Brashear hade ingenting på svenska isar att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ett gångbart alternativ till en spelare som tillförde nada på isen och mycket i omklädningsrummet hade varit ett värva en spelare som tillförde på isen och i omklädningsrummet. Normalt sett brukar sportchefer leta efter spelare som åtminstone håller måttet på isen. Varför ser ni inte alltid till att ha en pensionerad slagskämpe i laget om Brashear var en så stor tillgång?
Kommentera

« · 2716336 · »