Brynäs IF

724928 inlägg · 7959 ämnen

AIK väntar...

244543 · » Till forumet


Sv: AIK väntar...
70 Rodrigues: Skulle inte förvåna om sportchefsfrågan blir så utdragen att klubben tvingas till en oförankrad nödlösning. Den kanske kommer att heta Pär Djoos eller nåt.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: Spekulerar? Vad jag hört och läst så har ju BJ för några veckor sen fått en förfrågan och tackat nej. Men vad som är sant eller falskt härom kan man förstås undra...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
P J Davydjoos: Det blir säkert älgstudsaren "Bäckis"......:-)
Kommentera

Sv: AIK väntar...
70 Rodrigues: Eller varför inte en fd Robinson, Big Brother eller Baren deltagare...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Lilljanne: Eller Nisse budgetvariant!!!!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
70 Rodrigues: Med Hugesmäcken på kan ju det vara jäkligt positivt. Annars kanske det blir Gudrun Schyman, Robert Mugabe eller Mats Hallin.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: När/om Brynäs presenterar en ny sportchef så skulle det inte förvåna mig om man aldrig har hört talas om personen i fråga!!!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Du spekulerar antar jag men visst kan man ju få drömma lite. Vilken grej det hade varit med BJ som sportchef. Det hade varit det ultimata hockeycrednamnet. Frågan är dock: varför skulle de haft honom först som förslag nummer tre. Jag skulle sätta honom långt före Mats N.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Huge: Nr 3? Vad sägs om en viss Salming, om namnet är bekant?
Kommentera

Sv: AIK väntar...
lindberg: När nån har tackat ja, när f-n det nu blir.
Ju fler som tackar nej ju svårare att hitta nån. Till slut blir det väl "SnickarFlygis" som en nödnödis.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
aphac: och när får man reda på det namnet?!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Huge: När du får veta namnet på den senaste som tackat nej kommer du(och många andra) att bli bestört.
Snart får väl vi här på GB skicka in en CV till BIF. Vi har ju ett hjärtligt intresse för klubben och det borde väl räcka långt i anställningsprocessen.
Folk som hade sett genrepet i Mora hade tydligen sagt att BIF var riktigt dåliga. Dåligt genrep brukar innebära .........

Nu har det varit lugnt med dåliga matcher några veckor(haha) men nu är verkligheten ikapp igen. Fy f-n vilken vinter och värre kan den bli!!!!!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Vilka är de 3 Stora du talar om?
Förmodar att Näslund och Persson är två av dem. Om Willy Lindström är den tredje så är min uppfattning att ingen av dessa är kvalificerade. Detta är bara min egen lekmannabedömning.

Virus är i mitt tycke en ideallösning. Det kanske är så att han bara väntar och vill se om vi blir kvar i ES nästa år.
Man kan ju alltid hoppas (på båda sakerna...)

Innan man vet motivet till varför de tillfrågade tackat nej, känns det lite lönlöst att bara spekulera. Det kommer väl förhoppningsvis fram när man väl tillsatt rätt person på jobbet.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Huge: Det är ju det jag inte är, förvånad över att flera tackat nej till att bli sportchef i Brynäs. Ett sånt äventyrligt riskprojekt ger man sig ju inte in på i första taget. Håll ändå med om att det är anmärkningsvärt att minst tre Stora Namn med Brynäs-förflutet alla tackar nej till ett såpass upphöjt jobb som att bli sportchef. Jag har svårt att se att det skulle ske i någon annan av elitserieklubbarna.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright:

Hear, hear...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
70 Rodrigues: Det var ju synd. Trodde annars att ngn obskyr kanal skulle ha förbarmande över oss och visa matchen.

Nåja, det blir ju live på fredag i stället. Tar med mig en Frölundait från jobbet. Kan vara bra att han någon med positiv vinnartrend med sig, något som förhoppningsvis smittar av sig på grabbarna..
Kommentera

Sv: AIK väntar...
70 Rodrigues: Skulle nog tro att sporten visar någon blänkare om att Hockeyn är död i Gävle ;)
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Huge: Tyvärr så sänds inte den i någon kanal, vill man se den så får man vara på plats i Gavlerinken!!!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Lilljanne: Vi får väl hoppas att dom slappnar av och njuter av vårt klappklapp-spel, gärna för mig.... :-)

F.ö tror jag att SAIK blir en av de lättare motståndarna att tampas med. De är ett spelande lag som kan dra upp tempot lite grann, ngt jag tror kommer att gynna oss. Chansen för våra motståndare är nog istället att försöka dra ner tempot och grisspela.
Därför, se upp för LHC direkt i första matchen.

Någon som vet om denna match sänds i ngn kanal?
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Håller med om att kommunen kunde göra mkt mer för att backa upp laget. Stötenstenen är väl att man inte vill missgynna andra lag och verksamheter på bekostnad av Brynäs. Tycker dock att man kunde strunta i dessa betänkligheter i detta fall.
Ett Brynäs kvar i ES gynnar hela staden och regionen.
Att man varit framträdande i laget som aktiv betyder inte automatiskt att man passar som Sportchef. Det måste finnas intresse, engagemang och inte minst att man är "free agent" sas, dvs att ens nuvarande åtagande kan avslutas till förmån för ett, som man tycker, bättre och intressantare. Med tanke på att vi ev. spelar i AS nästa år (Gud förbjude, men ändå ngt som Sportchefskandidaterna helt klart väger in), förstår man att jobbet knappast tillsätter sig själv.
Näslund t.ex, tror jag väl har rotat sig i Skåne bland sina kära travhästar och hockeyintresset verkar väl ha fösvunnit helt, mer eller mindre. Fenomenet verkar f.ö vara ganska vanligt bland f.d storspelare, dvs att man efter karriären totalt kopplar bort sin tidigare inkomstkälla och ägnar sig åt något helt annat.

Annars tycker jag att din logik är ganska intressant:
Inga visioner och ambitioner i klubben, inga spelare eller ledare vill hit. Ekonomin körd i botten och inkompetent ledarskap.

Varför är du isf förvånad att många tydligen tackat nej till Sportchefsjobbet?
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Så här ser dom i Lapplandsaik på Brynäsmatcherna:

"Nu kan vi slappna av och njuta av spelet i kvalserien. Där väntar kanske en av de största klassikerna i Skellefteås ishockeyhistoria med matcherna mot Brynäs. Gamla hatmatcher som i alla fall nästan kan konkurrera med dagens möten med Björklöven."

Jag tror Brynäs förlorar en match i Kvalserien. Den i Skefteå.

KÄMPA BRYNÄS!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Sylf: Jag anar också en åtminstånde en liten släng av detta problem som jantelagskopplat. Hur tänker isåfall denna kategori gävlebor? "Här ska inte handlas på "Gurra's järnhandel" för den saten sponsrar "äckliga BIF" etc. Detta fenomen sätter press på "Gurra" att välja sida för att få sina affärer gå ihop! Ja, inte vet jag som bor så långt därifrån men en liten tanke bara......
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Sylf: Halleluja!!!!!!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Klockrent inlägg där.Nåt är galet när INGEN vill komma tillbaka till klubben ens om dom blivit fostrade där.Inte ens det faktum att dom är uppväxta där får dom att komma tillbaka.Inte ens ett Sportchefsjobb kan locka längre.Mitt sista hopp står till Virus,sedan topp 3 har tackat nej.Att sen näringslivet och stan inte ställer upp är endast Brynäs eget fel.Med en annan framtoning och engagemang från ledningshåll tror jag inte det är nån omöjlighet.
Har en polare som driver ett rätt litet företag,det företaget har sagt sig villiga att satsa 1 mille till nästa säsong.Inte så mycket kan låta men för ett litet företag en ganska stor summa ändå.När nu den senaste i raden av sportchefer hoppade av så säger han att "nu får dom fan börja arbeta som en ES klubb annars skiter vi i det här,då blir det inga stålar".Jag antar att de flesta sponsorer tänker i samma banor och då är klubben illa ute.Sponsorer kräver nåt tillbaka,det verkar inte Brynäs fatta.Det medlemmar,sponsorer,alla som på nåt sätt engagerar sig i klubben fått tillbaka de senaste åren är enbart en spark på pungen.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
gordo: Tveklöst är det A och O att ha fullödig uppbackning från sin egen stad/kommun och dess företag och näringsliv, typ Sandviken. Att man sen kanske kan tycka att detta är enklare att förverkliga detta i en mindre stad som Sandviken än i en lite större som Gävle, tycker inte jag är nån ursäkt för Gävles del. Dåligt är vad det är av stan att inte bättre sluta upp kring sitt skyltfönster nr 1 - Brynäs IF. Samtidigt kan ju inte klubben själv agera så hjälplöst och destruktivt som den gör. Brynäs IF har kört fast. Det finns inga visioner, inga ambitioner att fortfarande vara en elitklubb inom den svenska ishockeyn. Detta blir bara tydligare och tydligare för varje säsong. Inga bra ledare vill hit. Stefan Persson tackar t ex nej till att bli sportchef i den förening han spelade till sig ett proffskontrakt i. Han skulle säkert säga ja till ett erbjudande från andra klubbar. Detsamma gäller Matte Näslund bl a. Inga spelare vill heller till Brynäs. Med en ekonomi körd i botten och ett inkompetent ledarskap ser föreningens framtid mörkare än svart ut och det känns fruktansvärt att konstatera denna verklighet...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor:
Det enda du behöver lära dig av SAIK är att långsiktigt arbete ger resultat.
Före SM-guldet 1997 var SAIK kända för att alltid vika ner sig när det gällde.
Sedan har det vänt med spelare som Södergren, Stefan Andersson, Spångberg, Daniel Eriksson m fl.

En gigantisk fördel har de ledande klubbarna inom bandyn... inget NBL (National Bandy League) som betalar för att skicka boskapen runt en kontinent i underhållande syfte.Påminner om hockeyn före 1973 när de första Brynäsproffsen tog steget över.
SAIK:s organisation i övrigt är inte mycket att skryta med.
Det som skiljer är förankringen i staden Sandviken.
SANDVIK och Sandvikens kommun står bakom SAIK till närmare 100% med ekonomiskt stöd till föreningen, bandygymnasiet, jobb till spelarna m.m.
Kommunstyrelsens ordförande är ordförande i SAIK ("bruksflickan" Inga Hagström).
Gävle kommun är inte med på kartan ens...

Problemet för SAIK är sårbarheten. Utan Arne Anderstedt (SAIK:s Thure Wickberg) är glansdagarna över.
Vem tar över efter honom?

Brynäs har ingen glans alls kvar längre.
Den gamla damen känns lika sliten som arenan man spelar i!

När det gäller sportchef så är det bara att konstatera svårigheten att få någon att signa som sportchef innan det är klart vilken division man kommer att tillhöra nästa säsong...

Dagens sportkommitté och styrelse vill man helst glömma...
Vilka loosers!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Visst, det skulle behövas ett samarbete mellan klubbarna. Verkar finnas mycket att lära av SAIK.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: Ja, Sandvikens AIK det kallar jag förening, både sportsligt och organisatoriskt!
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: Det verkar inte finnas nån i ledningen som sitter på den minsta kompetens.Kan inte låta bli att undra hur mycket Håkan Berg egentligen förstörde för klubben.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Sylf: Det pekar alltså mot att vår styrelse inte har kompetensen att locka till sig och anställa en kompetent sportchef. Herregud vilken j-a soppa! Antagligen krävs en helt ny styrelse, nya sponsorer, ny förening för att få någon att ställa upp som sportchef. Är det inte bättre att sparka styrelsen först innan dom har anställt Bäckis morsa. Även om hon nog skulle göra ett gediget jobb jämfört med vad sonen utfört.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: Rykten säger idag att även den som jag gått ut och lovordat och som alla rekryteringsinblandade trott på,har tackat nej.Fick reda på det idag och blir så jävla less på den här skiten så det finns inte.Det absolut viktigaste jobbet för föreningen kan man inte tillsätta/vill ingen ha? Det är tammefan skrämmande.Som den sanne optimisten och alltid positive undrar jag om inte det här är en klubb på väg ner i avgrunden.För att se nåt annat i kristallkulan hjälper det inte ens med qvadrupla Hugekepsar.Ledningen gick ut i januari och vräkte på med att "nu ska vi minsann tillsätta en sportchef".Snart är det April och ingen sportchef har man lyckas fått på plats.Bra jobbat muppar !!! Om ingen av dom slår en signal till Virus snart så kan årsmötet bli en riktigt tumultartad tillställning.Lessen att jag gått ut och sagt att det inte blir Flygis.Nu vet man aldrig,kan bli Bäckis morsa eller vem som helst.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Bright: Överraskad? Jag är så uttråkad av att vänta på något positivt kring Brynäs att jag funderar på att gå över till att följa bandy nästa år...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Igor: Hur kan du va´ överraskad?? Brynäs ledarstab arbetar a l l t i d trögare och långsammare än en av cookies sprängfylld pc...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
prosten: Allt kan hända i hockey...

utom att Brynäs värvar ny sportchef verkar det som.

Vart har ryktena tagit vägen? Sylf? Ni andra?
Kommentera

Sv: AIK väntar...
claesw: Det var rackarns... tycker du att jag uttrycker mej torftigt,va?! Skämt åsido så är det faktiskt precis vad jag tror. Brynäs klarar knappast det här kvalet - om man förlorar första matchen. Lagets självförtroende har varit zero näst intill hela säsongen och skulle det bli förlust mot LHC tror jag hårdknuten på spelarna dras åt ännu ett snäpp och orsakar fler nederlag i följande matcher.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
74050: Vi måste låta pucken göra jobbet.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Lunkan: Det är viktigt att målvakten får känna på pucken.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
prosten:

Det blir lätt så här i en premiär!

Det viktiga är inte vem som gör målen utan att laget vinner!

Visst är det roligt att hålla nollan men när backarna spelar så här är det inte så svårt.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
claesw: Ja, jag hade det på känn.....
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Beezer66: BIF för smarta, Esko ville mest kötta- skulle funka med t ex LIF eller LHC.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
claesw: Ett smart lag behöver en smart tränare eller tvärt om. Kanske var Esko för smart eller var det tvärtom?? ;-)
Kommentera

Sv: AIK väntar...
gordo: Jaha, är det därför alla idrottstjärnor måste tjäna sin kosing så länge de är aktiva för sen kan de väl knappast jobba! ;-)
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Beezer66:
Tyvärr pratar tränare ofta i dessa fåniga termer.Däremot skiter vissa, som sandlin, i det och går mer på djupet. Just Sandlin var ju underbar utåt mot media. Vad ska ni göra nu? Ingenting, jag vet inte var typiska Sandlin-svar. Se'n älskar jag karln för hans sätt att hylla Luleå efter guldet -93 (direkt efter slutsignalen) och säga att BIF hade haft tur...
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Beezer66:
Det finns de som säger att där vanliga människor har en hjärna, där har hockeyspelare en puck. Men så elak kan man inte vara, tycker jag...
Men det ger en spännande inblick i en verksamhet som man ibland kallar vuxendagis.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
74050: Vi tar en match i taget.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
prosten:

"Pucken e rund"
Kommentera

Sv: AIK väntar...
prosten mfl.: Många floskler blir det..... Är det ngn som vet om dessa saker verkligen sägs i omklädningsrummet? Eller är det bara utåt sett media mm? Om nu så är fallet att det sägs i omklädningsrummet torde alla ishockeyspelare kunna dessa mer än spelsystemet självt. Känns inte alla dessa lite onödiga i sådant fall? Förresten så verkar den stora massan kunna en hel del också.....haha
Kommentera

Sv: AIK väntar...
prosten: Vi måste vara först på pucken
Kommentera

Sv: AIK väntar...
Beezer66: Vi måste gå rakt på mål.
Kommentera

Sv: AIK väntar...
gordo: "Så länge det finns en teoretisk chans ska vi ta den..."
Kommentera

244543 · »