Brynäs IF

727631 inlägg · 7961 ämnen

Back

« · 1691841 · » Till forumet

Sv: Back
J F K: Dumt att vi kallar varandra saker oavsett. Vi får se hur det blir i vinter, Vi alla är nog lite extra positiva till våra egna lags värvningar omedvetet kanske.
Kommentera

Skrubben: Absolut finns det risk för att motivationen inte är som när Whitney stod på toppen och var riktigt bra i NHL, men jag gav argument varför det inte behöver vara så. Till och med du måste väl erkänna att hans stats förra säsongen i KHL (där vi såg statistik på det här forumet visa att i princip samtliga spelare som varit i bägge ligorna hade högre poängsnitt i SHL) var riktigt bra?

Jag har också uttryckt farhågor för att Ritchie börjar komma till åren och att det kan vara en stor omställning för Huras. Å andra sidan producerade Ritchie riktigt bra förra säsongen och har inte varit särskilt skadebenägen under sin karriär. Huras har coachat och spelat i europa sedan Hedenhös och är alltså inte främmande för europeisk hockey, även om han just inte coachat SHL.

Wilson började enligt egen utsago komma ikapp redan i slutet av förra säsongen. Han missade som du säkert vet hela försäsongen och han kom inte ikapp träningsmässigt förrän en bra bit in på säsongen pga den där axelskadan. Där är jag inte särskilt oroad. Jag är heller inte så oroad för Butler som var med redan på första ispasset igår, även om han hoppade över tvåmålsspelet av försiktighetsåtgärd.

Är du på något sätt förvånad över att vi anser att Kyle Wilson ser bättre ut än Flanagan? Ritchie bättre än Nättinen? Butler än Kempe? Whitney bättre än Roche? Welch minst lika bra som Ahnelöv osv? Vi tror på en klart bättre säsong och jag skulle gissa att de flesta Modo-iter tippar oss på plats 7-9 ungefär.

Såg förresten att alla Whitneys sex mål förra säsongen gjordes med lika många spelare på banan. Alltså inget i PP. Dessutom snittade han ett blockat skott per match, vilket jag tycker tyder på att han inte bara var där för att tjäna pengar.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Du är en jävel på att försvara era egna spelare. Var du lika positiv åt Nättinen, Roche och Flanagan inför förra säsongen?

Visst ska man kunna hoppas på att värvningarna slår väl ut, men att avfärda ALLA orosmoln som finns är lite väl enögt. Å ena sidan är ju fansen i Övik kända för att ha landets mest enögda supportrar. Så jag är väl inte förvånad om man säger så...

Liksom att jag kan erkänna att jag Vranas motivation och omställning till ett nytt land och liga är ett frågetecken, så måste du kunna hålla med om att skadorna på Wilson och Butler oroar. Liksom Whitneys motivation, Richies ålder och Huras som tränare (hur många utländska tränare har lyckats i Sverige tidigare?).

Redigerad kommentar

Kommentera

Skrubben: Mig veterligen har väl ingen hävdat att Whitney skulle vara bra nu för att han var lysande i NHL. Tvärtom har väl alla bortsett från den detaljen...

Man har tagit upp poängskörden och för den delen +/- från ifjol då han hade bra poäng framåt och kanske framförallt hade mycket plus i +/-. Faktiskt som nummer tre vad gäller den biten för laget där två spelare exempelvis hade -10. Hade han bara varit bra i power play så hade givetvis hans plus/minus varit väsentligt sämre.

Sedan trodde jag att man inte var så naiv att man litar allt som tränare och sportchefer säger om vilka spelare man tittat på. Oavsett så tror jag att en spelande back som kan slå snabba förstapass och kan spela fysiskt är välkommet i samtliga lag.

Hensickvibbar är svårt att förstå faktiskt med tanke på att Hensick kom direkt från AHL, men här handlar det om en spelare som redan gjort en säsong i europa. Det är och kan aldrig bli samma sak. Visst kan han vara omotiverad, men att han som Hensick skulle ta lätt på uppgiften för att det skulle vara så enkelt i europa är alltså inte möjligt.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Nu skrev jag väl, vilket indikerar att jag tror att det är så det gått till. Det är därmed verkligen inte någon lögn.

Sedan tycker jag att du ska städa framför din egen dörr först. Det är du som skrivit en massa provocerande saker om spelare som "är slut" osv, vilket i princip inbjuder till att jag - med flera - säkerligen skriver mer nedsättande saker om dig och dina synpunkter.

Kommentera

Monno: Som vanligt så stirrar ni modoiter in er på poängskörd. Visst, i vissa fall kan det absolut finnas en poäng i att göra det. Men att jämföra Porselands och Whitneys poängskörd förra säsongen i KHL, och sedan dra några slutsatser från det till den kommande SHL-säsongen, ger jag inte mycket för. Framför allt beroende på att Porseland hade en defensiv roll i KHL förra säsongen, medan jag antar att Whitney spelade en hel del PP.

Sedan skulle jag definitivt vara orolig över Whitneys motivation. Han vann OS-guld för inte mindre än fem år sedan och var en NHL-stjärna. Nu "varvar" han ner i SHL. Nej, lite Hensick-vibbar får jag av den värvningen.
Kommentera

Monno:Whitney är knappast klappkass men det finns ju frågeteken kring hans attityd som ställts tidigare då han gnällt till pressen om petning. Sen har det skrivits på hans tidiare klubbars forum att han är en helt annan spelare efter skadan, svårt i vändnigarna, start stopp osv. Sen får vi se om han har motvationen att kliva ned till SHL i detta skeda av sn karriär. Ett offensivt vapen för er på backen lär han nog bli för han kan säkert levrara både fina pass och även föja med upp i anfall. Nyttigast lär han kunna bli i PP men jag är skeptisk överlg till honom trots att jag inte sett honom lira många minuter........

Redigerad kommentar

Kommentera

HappyX3: "om det blir en Brashear"

Han gjorde ändå 19p på 42 matcher så sent som ifjol i KHL. Så nog fan kan han spela hockey.

Porseland gjorde 15, och det tycker jag är en riktigt bra värvning av er. Den stora skillnaden är väl om ni kan hålla fast Porseland ett tag är han något att bygga kring. Whitney är ju mer spets för året värvad.

Jag gissar att han gör runt 20-30p, är duktig i PP och är skadad i säkert 5 matcher. ;):P

Kommentera

Det är nog ganska givet att Brynäs har hört sig för om Withney, lite det BZs jobb är. hur sugen man sedan var på att värva honom är en annan femma. Om Withney tidigt sagt att det är Modo som gäller i SHL har säkerligen inte ens Brynäs varit med i budgivningen. En profilvärvning absolut, om det blir en Brashear återstår att se. I vilket fall kan Withney vara en god mentor åt de yngre i laget?

Kommentera

J F K: Det tror jag faktiskt inte stämmer. Jag är mycket frågande till om Bulan tror att han passar i Brynäs nya spelstil.

I annat fall är jag glad att han nobbade Brynäs. Av alla transatlanter ni värvat, tror jag att Whitney kommer floppa mest. Han har tydligen inte varit sig lik efter den allvarliga skadan han drog på sig för ett par år sedan. Mycket tveksam om han är motiverad till att prestera i SHL, efter alla år i NHL.
Kommentera

Zappaholic: Det står i dagens sagoblad (Allehanda) att Whitney jagades av Brynäs också, men att en stor anledning att han valde Modo var för möjligheten att spela med Welch. Welch och Whitney spelade tydligen tillsammans när de var 12 år och såg fram emot möjligheten att lira ihop igen.

Lejonkräket har väl dömt ut Whitney redan (i och med att han skrev på för oss istället för Brynäs), men personligen tror jag att han kan bli en riktig attraktion i SHL.

Kommentera

J F K: tycker inte det. Mikkelsen tar dom in från AHL och det är alltid en chansning speciellt med backar.Shira har bra stats från Finland men är inte en toppback i SHL tror jag,28 poäng förra säsongen för han. Melart är en bra värvning, där kan det bli riktigt bra.
Kommentera

ellis: Du är monumental i ditt gnällande.

Vad synd att du tappat förtroendet för BZ. Nu ligger han nog
sömnlös om nätterna när han vet att du tycker så.
Kommentera

J F K: om de tar in salmela så.. annars ser det inte jääättebra ut. Men visst några spelare skulle jag gärna haft i brynäs
Kommentera

modomille: Luleås är riktigt bra.
Kommentera

ellis: "år säkert skit för det här, men jag står för vad jag tycker oavsett." Åh, vilken martyr! Skönt att vi har nån som vågar ta kampen.
Kommentera

HappyX3: blir inte så imponerad av Luleås eller Skellefteås backsidor.Fast FBK har väl en av dom bättre backsidorna på länge i SHL.
Kommentera

ellis: Du får absolut tycka vad du vill, det är det ett forum är till för. Skulle dock gärna höra din åsikt kring varför du tappar förtroende för BZ för varje dag som går?

Varför är det viktigt att spelaren är hos oss precis just nu och inte om två veckor?
Klart det är viktigt att spela in truppen på försäsongen osv, men en spelare och någon vecka hit eller dit känns inte avgörande. Klart viktigare att vi får loss en spelare som passar in i lagbygget och som håller hög SHL klass. De backar som passar in på den beskrivningen är de flesta idag på camper borta i nordamerika eller väntar ut camperna på platser osv.

Har vi inte fått en back i oktober är det klart man är otrolig, men försäsongsmatcherna har inte ens börjat och det är över en månad kvar till säsongen börjar. Ingen stress tycker jag.

Tycker vi idag har två toppkedjor, en stark kedja i Ollas/enterfeldt som kan, med matchträning, bli en riktigt bra kedja samt en fjärdekedja med Westerholmarna som med ett års erfarenhet i SHL kan blomma ut.
Målvkatssidan är aboslut toppen av SHL. Frågan är kring backarna och där är det fortfarande en plats öppen. Tycker han hitills gjort ett intressant fönster (självklart inte i klass med Luleå och Skellefteå, men kan vi förvänta oss det??). 
Kommentera

Chris11:"vi blir nog utan"

Ja du, mer och mer fundersam blir man. Så långt går det väl inte, men jag kan säga att Stefan Bengtzén faller i förtroende för var dag som går och har hos mig inte mycket kvar av den varan vid det här laget. Får säkert skit för det här, men jag står för vad jag tycker oavsett.

Kommentera

Chris11: Det blir nog bra, säkert nån som int får plats i NHL
Kommentera

ellis: vi blir nog utan :(
Kommentera

1 augusti. Nån Andersén-ersättare syns fortfarande inte till så långt ögat når?

Kommentera

Bara ett kallt konstaterande: det är 42 dar eller en och en halv månad sen Andersén på årsmötet offentliggjordes förlorad för Brynäs. Hans ersättare ännu ej klar...
Kommentera

Kom med förslag på backar? Jag vill se en offensiv back som ändå är bra i defensiven.

1. Clay Wilson - KHL
2. Jonathon Blum - AHL
3. Stefan Elliot - AHL
Kommentera

Chris11:Har du hört nåt?
Kommentera

Hoppas verkligen Gunde hittar tillbaka till Brynäs nån gång..
Kommentera

Chris11: värvar bengtzén honom så får han ju sin Wilson tillslut ;)
Kommentera

Han kanske kan bli vår nya back, bra stats i KHL samt rutinerad och erfaren. Signa honom på 1 år för att sedan dumpa honom för gunderson när hans kontrakt går ut;)
Kommentera

HitTheLights: Håller med om det sista och det är troligt att det visar sig vara en bra lösning för båda parter. Att Nörstebö tog steget tror jag beror på den inskolning han fick i AS, ett steg som jag tror att även Westlund skulle tagit om han fått spela mer ishockey i AS eller i J20. När det gäller Porseland så ska vi också ställa högre krav på honom😉
Kommentera

Kobebif: även när jag utgår från Westlunds ålder, erfarenhet osv. Så är han långt ifrån godkänd och om du frågar honom om föregående säsong så är han nog den första att hålla med. Att han blev fick mindre speltid under säsongen beror väl till stor del att han inte utvecklades som tränarna hoppats. Han snittade ca 6 min/match och har sämst +- bland backarna. Till skillnad från just Nörstebö så tog han inte steget. Det finns säkert en mängd olika orsaker till att det gick som det gick för både Westlund och Eklund men fakta är att deras säsong inte kan sägas hålla någon högre SHL-nivå, en nivå som jag har svårt att se tex Porseland falla till. 

Självklart vill jag att det går bra för grabben i Karlskrona. Vem vet kanske ett miljöombyte får honom att växa?

Redigerad kommentar

Kommentera

HitTheLights: Man ställer olika krav på olika spelare utifrån ålder, rutin, tidigare prestationer etc. Vi ställer högre krav på Eklund än vad vi gör på Djoos och Westlund och vi ställer högre krav på Djoos än på Westlund. Westlund hyllad på försäsongen men det är sen det svåra kommer för en junior, att hålla en jämn nivå genom serielunken. Det är därför som man skolar in spelarna. Det tar tid helt enkelt och det tar oftast längre tid för backar och speciellt defensiva sådana. Jag kollade Westlunds stat lite snabbt och han spelade drygt 20 matcher i SHL med sparsam istid och drygt 10 matcher med J20, resten på bänken i A-laget. Det viktigaste för utvecklingen som junior är att spela så mycket som möjligt och då spelar nivån mindre roll. Drygt 30 matcher på en säsong är inte nog mycket helt enkelt. Man kan nog säga att Westlund ofrivilligt "offrades" då skade- och tabelläget varken medgav utlåning eller J20-spel. Se på Nörstebös utveckling, att spela många matcher i alla spelformer gjorde skillnaden för honom.
Kommentera

Kobebif: Värst vad lättkränkt man är då. Utrycket "gamla farmor" ska ses som en förstärkning av att spelarna (som spelar elithockey) långt ifrån gjorde en bra säsong. Westlund gjorde nog så gott han kunde men det tar inte bort det faktum att han inte höll måttet. Men om det får dig mindre upprörd så kan jag ändra mitt "gamla farmor" till valfri spelare i Div 3 istället...
Kommentera

HitTheLights: Följer forumet stadigt med intresse, skriver sällan men känner att det är på sin plats nu. Varför jämföra spelare med "gamla farmor"? Att ge sig på en spelare som Westlund är ren mobbning från er sida, grabben var junior förra säsongen, JUNIOR!
Kommentera

munkas: Min halta gamla farmor skulle förmodligen göra en bättre säsong än Eklund och Westlund och till viss del Djoos. Det är inga fina siffror statistiken visar för deras del. 
Kommentera

Chris11: Lugn nu, vi har inte sett vad Bjudas, Italienarn och Porslin går för ännu... :)
Kommentera

J F K: vi har redan nu en bättre backbesättning än förra året. Tänk westlund och eklund ut, två backar som inte gjorde många rätt på isen.
Kommentera

J F K: Sedan är det givetvis inte så att för en given summa pengar får lika bra backar från år till år heller. Jag vet inte hur det ser ut på marknaden, men kanske kan ni få ut en bättre spelare i år med tanke på att många söker sig bort från KHL. Kanske är det tunnsått med backar så priset höjs? I det senare fallet kanske BZ inte har något annat val än att hoppas att man hittar ett guldkorn som sållats bort i NHL-camperna?

Kort sagt. Det är oerhört svårt att sia om vad BZ har att välja på. Man kan vara helt säker på att han gör vad han kan, men det är knappast optimalt att en back i första backpar väljer att lämna så sent.

Kommentera

ellis: Det kanske inte går att hitta en spelare för samma pengar? Andersén kanske gick med på en lägre än marknadsmässig lön för att spela för Brynäs (vi har i Modo i alla fall haft hemvändare som gått med på lägre lön för att spela för klubben i deras hjärtan och då tänker jag inte bara på de NHL-spelare som tjänat multim). Då  blir det en omöjlig uppgift för Bengtzén som jag ser det, även om han med all säkerhet har ambitionen att ha en bättre backbesättning än fjolåret.

Kommentera

ellis:

Förhoppningar, förväntningar, fantasier, realism min vän...

Kommentera

tjugo8: Så det ska vi inte ha menar du? Du accepterar en sämre backbesättning. Hoppas inte Bengtzén resonerar så.
Kommentera

ellis:
Vem har lovat likvärdig ersättare?
Kommentera

tjugo8: Så han skulle "motsvara" Niclas Andesén, tycker du? Glöm inte att det är han som ska ersättas likvärdigt. Annars byter Brynäs ned sig ju.
Kommentera

tjugo8: helst inte honom. Enligt EP tacklas han sällan, tappar pucken ofta, tar onödiga risker och behöver bli mycket bättre i defensiven. Lucas carlsson från j20 är ett bättre alternativ isåfall.

Förresten, Slovak kanske kommer tillbaka, vem vet?
Kommentera

Lindström:

Var inte han nå bra?

Inte denna heller då...?

Om vi nu ska sluta hoppas på Erik Karlsson...

Kommentera

tjugo8: Hoppas ivf inte jag.
Kommentera

...en back är då det enda som saknas...

...var Bz ute efter denna tro...?

Kommentera

Chris11:Alla hoppas nog att Ryan så gör.
Kommentera

Skrubben: jag tror också det, för när jag pratade med Bengtzén förut så sa han att ryan förhoppningsvis skulle komma tillbaka inom en snar framtid. Men denna säsong blir han kvar i KHL :)
Sååå säsong 16/17 ser vi gunderson i brynäs kanske!
Kommentera

Samsung:

Ja han verkar ju ösa poäng i Norge, svårbedömt som vanligt med hur bra egentligen den spelaren är i en högre serie som SHL. Men att göra så mycket som back där borde ju vara solklart att han ska testa spel i SHL och anbud finns säkert.

Känns som värvningen av Nick fått oss oroliga att få en napp i munnen för en stund iallafall :)

Kommentera

Gunderson officiellt klar för Minsk. Ett år. Han samlar nog ihop så mycket pengar han kan innan det är dags att återvända hem 😉
Kommentera

« · 1691841 · »