Skrubben: Absolut finns det risk för att motivationen inte är som när Whitney stod på toppen och var riktigt bra i NHL, men jag gav argument varför det inte behöver vara så. Till och med du måste väl erkänna att hans stats förra säsongen i KHL (där vi såg statistik på det här forumet visa att i princip samtliga spelare som varit i bägge ligorna hade högre poängsnitt i SHL) var riktigt bra?
Jag har också uttryckt farhågor för att Ritchie börjar komma till åren och att det kan vara en stor omställning för Huras. Å andra sidan producerade Ritchie riktigt bra förra säsongen och har inte varit särskilt skadebenägen under sin karriär. Huras har coachat och spelat i europa sedan Hedenhös och är alltså inte främmande för europeisk hockey, även om han just inte coachat SHL.
Wilson började enligt egen utsago komma ikapp redan i slutet av förra säsongen. Han missade som du säkert vet hela försäsongen och han kom inte ikapp träningsmässigt förrän en bra bit in på säsongen pga den där axelskadan. Där är jag inte särskilt oroad. Jag är heller inte så oroad för Butler som var med redan på första ispasset igår, även om han hoppade över tvåmålsspelet av försiktighetsåtgärd.
Är du på något sätt förvånad över att vi anser att Kyle Wilson ser bättre ut än Flanagan? Ritchie bättre än Nättinen? Butler än Kempe? Whitney bättre än Roche? Welch minst lika bra som Ahnelöv osv? Vi tror på en klart bättre säsong och jag skulle gissa att de flesta Modo-iter tippar oss på plats 7-9 ungefär.
Såg förresten att alla Whitneys sex mål förra säsongen gjordes med lika många spelare på banan. Alltså inget i PP. Dessutom snittade han ett blockat skott per match, vilket jag tycker tyder på att han inte bara var där för att tjäna pengar.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Skrubben: Mig veterligen har väl ingen hävdat att Whitney skulle vara bra nu för att han var lysande i NHL. Tvärtom har väl alla bortsett från den detaljen...
Man har tagit upp poängskörden och för den delen +/- från ifjol då han hade bra poäng framåt och kanske framförallt hade mycket plus i +/-. Faktiskt som nummer tre vad gäller den biten för laget där två spelare exempelvis hade -10. Hade han bara varit bra i power play så hade givetvis hans plus/minus varit väsentligt sämre.
Sedan trodde jag att man inte var så naiv att man litar allt som tränare och sportchefer säger om vilka spelare man tittat på. Oavsett så tror jag att en spelande back som kan slå snabba förstapass och kan spela fysiskt är välkommet i samtliga lag.
Hensickvibbar är svårt att förstå faktiskt med tanke på att Hensick kom direkt från AHL, men här handlar det om en spelare som redan gjort en säsong i europa. Det är och kan aldrig bli samma sak. Visst kan han vara omotiverad, men att han som Hensick skulle ta lätt på uppgiften för att det skulle vara så enkelt i europa är alltså inte möjligt.
Carl Lejonkräk: Nu skrev jag väl, vilket indikerar att jag tror att det är så det gått till. Det är därmed verkligen inte någon lögn.
Sedan tycker jag att du ska städa framför din egen dörr först. Det är du som skrivit en massa provocerande saker om spelare som "är slut" osv, vilket i princip inbjuder till att jag - med flera - säkerligen skriver mer nedsättande saker om dig och dina synpunkter.
Redigerad kommentar
HappyX3: "om det blir en Brashear"
Han gjorde ändå 19p på 42 matcher så sent som ifjol i KHL. Så nog fan kan han spela hockey.
Porseland gjorde 15, och det tycker jag är en riktigt bra värvning av er. Den stora skillnaden är väl om ni kan hålla fast Porseland ett tag är han något att bygga kring. Whitney är ju mer spets för året värvad.
Jag gissar att han gör runt 20-30p, är duktig i PP och är skadad i säkert 5 matcher. ;):P
Det är nog ganska givet att Brynäs har hört sig för om Withney, lite det BZs jobb är. hur sugen man sedan var på att värva honom är en annan femma. Om Withney tidigt sagt att det är Modo som gäller i SHL har säkerligen inte ens Brynäs varit med i budgivningen. En profilvärvning absolut, om det blir en Brashear återstår att se. I vilket fall kan Withney vara en god mentor åt de yngre i laget?
Zappaholic: Det står i dagens sagoblad (Allehanda) att Whitney jagades av Brynäs också, men att en stor anledning att han valde Modo var för möjligheten att spela med Welch. Welch och Whitney spelade tydligen tillsammans när de var 12 år och såg fram emot möjligheten att lira ihop igen.
Lejonkräket har väl dömt ut Whitney redan (i och med att han skrev på för oss istället för Brynäs), men personligen tror jag att han kan bli en riktig attraktion i SHL.
Chris11:"vi blir nog utan"
Ja du, mer och mer fundersam blir man. Så långt går det väl inte, men jag kan säga att Stefan Bengtzén faller i förtroende för var dag som går och har hos mig inte mycket kvar av den varan vid det här laget. Får säkert skit för det här, men jag står för vad jag tycker oavsett.
1 augusti. Nån Andersén-ersättare syns fortfarande inte till så långt ögat når?
Kobebif: även när jag utgår från Westlunds ålder, erfarenhet osv. Så är han långt ifrån godkänd och om du frågar honom om föregående säsong så är han nog den första att hålla med. Att han blev fick mindre speltid under säsongen beror väl till stor del att han inte utvecklades som tränarna hoppats. Han snittade ca 6 min/match och har sämst +- bland backarna. Till skillnad från just Nörstebö så tog han inte steget. Det finns säkert en mängd olika orsaker till att det gick som det gick för både Westlund och Eklund men fakta är att deras säsong inte kan sägas hålla någon högre SHL-nivå, en nivå som jag har svårt att se tex Porseland falla till.
Självklart vill jag att det går bra för grabben i Karlskrona. Vem vet kanske ett miljöombyte får honom att växa?
Redigerad kommentar
J F K: Sedan är det givetvis inte så att för en given summa pengar får lika bra backar från år till år heller. Jag vet inte hur det ser ut på marknaden, men kanske kan ni få ut en bättre spelare i år med tanke på att många söker sig bort från KHL. Kanske är det tunnsått med backar så priset höjs? I det senare fallet kanske BZ inte har något annat val än att hoppas att man hittar ett guldkorn som sållats bort i NHL-camperna?
Kort sagt. Det är oerhört svårt att sia om vad BZ har att välja på. Man kan vara helt säker på att han gör vad han kan, men det är knappast optimalt att en back i första backpar väljer att lämna så sent.
ellis: Det kanske inte går att hitta en spelare för samma pengar? Andersén kanske gick med på en lägre än marknadsmässig lön för att spela för Brynäs (vi har i Modo i alla fall haft hemvändare som gått med på lägre lön för att spela för klubben i deras hjärtan och då tänker jag inte bara på de NHL-spelare som tjänat multim). Då blir det en omöjlig uppgift för Bengtzén som jag ser det, även om han med all säkerhet har ambitionen att ha en bättre backbesättning än fjolåret.
Lindström:
Var inte han nå bra?
Inte denna heller då...?
Om vi nu ska sluta hoppas på Erik Karlsson...
Samsung:
Ja han verkar ju ösa poäng i Norge, svårbedömt som vanligt med hur bra egentligen den spelaren är i en högre serie som SHL. Men att göra så mycket som back där borde ju vara solklart att han ska testa spel i SHL och anbud finns säkert.
Känns som värvningen av Nick fått oss oroliga att få en napp i munnen för en stund iallafall :)