Brynäs IF

730863 inlägg · 7961 ämnen

Bäckström kvar eller inte??

« · 719462 · » Till forumet

Sv: Bäckström kvar eller inte??
70 Rodrigues: "- Han får nog inga problem med att platsa. De lär vilja ha över honom direkt, säger NHL-stjärnan Henrik Zetterberg"

Dessa ord av Zäta gör en inte lugn direkt,bara att hoppas att han är så klok att han stannar ett år till,han kommer nog få många kloka ord på vägen innan han bestämmer sej!!
Tappar vi båda så är vi "in deep shit":)
Kommentera

Bissett19: Jag tror inte att Bäckis drar redan till nästa säsong utan spelar kvar minst ett år till. Dels så kommer pappa anders och så även påtryckningar från Brynäshåll att påverka honom. Sen finns det andra saker som jag tror lockar, JVM på hemmaplan är en av dessa saker.

Sen får man ju se hur den franchise i NHL som draftar honom tänker. De kanske t om vill att han stannar hemma ett år till...

En sak är i alla fall klar. OM både Bäckis och Honken sticker så lär det inte räcka med några "framtidsvärvningar" Då är det en erkänt bra målvakt och en given förstecenter som måste införskaffas...
Kommentera

GävleLasse: "En sak är i alla fall klar. OM både Bäckis och Honken sticker så lär det inte räcka med några "framtidsvärvningar" Då är det en erkänt bra målvakt och en given förstecenter som måste införskaffas..."

Frågan är om det räcker även fast dom blir kvar???
Kommentera

70 Rodrigues: Ja den frågan kvarstår. Men jag är tämligen säker på att oddsen INTE blir bättre av att de försvinner. Publikmässigt skulle det vara ett rejält avbräck om de stack och inte nya "kioskvältare" tog in.

Truppen är "annonym" ändå som den är. Visst finns det några "reliker" som Molin, Sjödin och Dackell men de är inga kioskvältare.
Kommentera

GävleLasse: Då är vi överens då :-)
Kommentera

GävleLasse: Nä, jag tror inte heller att vi behöver vara oroliga för att Bäckis ska sticka redan till hösten. Allt har gått mkt fort och jag tror att han själv känner att det bästa vore att stanna iaf över nästa år, för att sas konsolidera det han byggt upp och även utveckla sig ytterligare, inte minst fysiskt. Här tror jag även att Boorkens råd väger tungt.
Med Honken känns det som fiftyfifty om han sticker eller stannar kvar.
Om han drar så har jag en säker häst att satsa på: Jamie Ram.
Kom ihåg var ni läste det först....
Kommentera

Huge: Jamie Ram... nja, det KAN funka förutsatt att vi förstärker på backsidan. Jussi Pekkala, Brad Berry och Simon Skoog måste in ;)
Kommentera

Huge: hmm Jamie Ram har inte spelat hockey sedan 03-04 ??

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=38771
Kommentera

Som ser det ut nu så verkar ju Bäckström gå som tvåa eller trea i draften. De som går så tidigt brukar ofta gå över direkt till NHL.

Klubben som draftar honom, låt oss säga tex Washington, har ju inte sex forwards som är bättre än Bäckström så det finns ju ingen anledning för dom att inte plocka över honom.

Sorgligt men sant. Blir nog ingen Bäckström i Brynäs de närmaste 15 åren.
Kommentera

Peja: Nu är det ju inte så att laget som draftar honom bara kan tvinga över honom. Bäckström väljer själv om han vill sticka över.

Han stannar, det är jag övertygad om.
Kommentera

Peja: Jag är säker på att Bäckis kommer sticka redan i år men Honken han kommer nog att kunna sticka.
Kommentera

B_I_F: Eller jag missade ett ord, Bäckis kommer nog vilja stanna i Gävle 1 år till men Honken kommer nog kunna sticka tror jag.

Förlåt för förra inlägget.
Kommentera

GävleLasse: Gunnar Svensson (bäckis agent) försöker då få honom att stanna i sverige 1 år till
Kommentera

Db_04: Det är han inte ensam om, jag tror de enda som kommer att vilja ha över honom är laget som draftar honom. Räkna med påtryckningar från agent, Boork och Brynäs. Jag kan även tänka mig att BÅG vill ha honom i tre kronor under alla turneringar i höst. Ledningen för J-landslaget är säkert sugna på att kunna använda honom under JVM med.

Men jag är inte orolig angående Bäckis, visst en bra spelare med det finns gott om centrar. Värre är det att ersätta Honken OM han förvinner. Det avhoppet skulle vara mer kännbart.
Kommentera

GävleLasse: mmm det tror jag är en grej som han vill vara med på.... JVM på hemma plan + att spela som förstecenter ett år till i ES samt landslagsuppdrag m.m.
Kommentera

GävleLasse: Så helt plötsligt finns det gott om centrar som kan ersätta Bäckis om han nu skulle sticka, var har dom spelarna varit tidigare när vi behövt dom??
Kommentera

70 Rodrigues: Det finns gott om centrar OM man är villig att betala för dem. Sen återstår det ju att se om de är villiga att pröjsa...
Kommentera

GävleLasse: Hade dom varit villiga och betala för en riktigt bra center, så hade dom väl knappast värvat Hansen??
Kommentera

70 Rodrigues: Men i det läget så hade de Bäckis som förste center...
Kommentera

GävleLasse: Ja, att förstärka laget kan man ju inte göra :-)
Kommentera

70 Rodrigues: bedriften att hänga kvar blir desto större ju mindre namnkunnigt lag man har ;)
Kommentera

GävleLasse: har ni inte högre ambitioner än så ?
Kommentera

Inte för att vi lyckades nå vidare med våra ambitioner men ja trodde Brynäs satsade på slutspel ...kanske tillåme Semi
Kommentera

Peja:
Själv tror jag inte att Bäckis kommer gå som top3 , möjligen som val 4-6 nånstans vilket är grymt bra även det , Bäckis är för närvarande rankad 4:a av ute spelare efter Eric Johnson , Jonathan Toews , Jordan Staal ... Staal som bror till Carolinas forward Eric som fått ett jättelyft denna säongen och Marc som gick 1:a rundan förra draften så han tillhör en stark hockey familj
Kommentera

GävleLasse: Du har ju glömt det tyngsta namnet av alla!!! (Simon Skoog - släng dig i väggen)

"Liket" Andersson, denna formidable BORÅS-bördige försvarare med thailändskt ursprung. Nu är det dock försent, då han idag skrev på för HC Eppan.....

65Selander; Har sagt det förr, säger det igen;

Heja di våra, inte de dära, trampa di främmersta pôjka på tära.

Elfsborg, Elfsborg, Elfsborg!
Kommentera

Db_04: Du missade ironin där. Vi har ambitioner, frågan är om Brynäs har samma mål. Slutspel och Semi tycker jag borde vara ett vettigt mål.
Kommentera

JanT:
Lägg ner Elfsborgssnacket i denna gästbok för f-n ; ))
Kommentera

claesw: Ja,precis...lägg ner det här med Elfsborg.snacka fotboll istället:D
Kommentera

GävleLasse: Jag tänkte som dej för en månad sen, men nu på slutet så vägrar ju både Bäckström själv och Sundlöv att utesluta att han går till NHL nästa säsong. Det är mest därför som jag har undrat åsikt. Känns konstigt att de säger så om de är säkra på att han stannar ett år till.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Tror att Gubben Bäckis inte släpper iväg grabben. Men som 18-åring så blir han nog teasad utav kosingen som finns på andra sida. Han har dock sagt att han inte spelar för pengarnas skull som vissa andra resande i hockeyn gör. Mitt stalltips är att han lirar i Läkerol Arena till hösten. Honken kan också vara kvar ihöst eftersom han vet hur lunken är i farmarligan och dit vill han inte igen. Om Brynäs får behålla dessa två så skall dom utnyttja dessa två i promotion fullt ut för klubben och arenan.
Kommentera

Har Bäckström sagt att han vill "ta chansen" i NHL redan i år?!
Kommentera

rödovithockeydy: enligt aftonblaskan har han börjat ändra inställning lite åt de hållet
Kommentera

Db_04: När man börjar tro på det som står i Aftonbladet då är de inte långt kvar tills man sitter i ett rum med tvångströja i ett madresserat rum och kanske t.o.m sjunger att Leksand är Svenska mästare dvs man lever helt i en fantasivärld ;)
Kommentera

Det roliga är att vissa tycker att det är fär jävligt att vissa sticker. Under säsongen så var brynäs värd nada...

Hur kommer det sig att skitlaget Brynäs har fått intressanta spelare för NHL när dom inte dög för Brynäs under säsongen?

65selander
Kommentera

HF: (65 Selander) Vilka är dessa "vissa"? Skriv riktiga namn istället för att vara så vag.
Personligen bryr jag mig inte ett kattöre att Widing drar till NHL, man vet ju redan att ersättaren kommer vara någon Borken scoutat ut i allsvenskan för något år sedan. Förmodligen någon från Almtuna/Huddinge/Hammarby eller någon annan han fått upp ögonen för, tex en överårig norrman som aldrig presterat något högre än allsvenskan/div1/norska ligan....
Kommentera

65Selander: Det är en ganska intressant fråga du ställer. Jag ställde mig själv samma fråga när jag skrev det längre inlägget igår.

Men som det är nu så har Brynäs investerat mycket tid och kraft på ett antal spelare. Inte minst så har Brynäs verkligen gett dem chansen att utvecklas. Alla Brynäsare vill ju att Brynäs skall bli så bra som möjligt och när spelare tackar för kaffet och lämnar Brynäs för spel i NHL, AHL så måste man ju reagera. Alla förändringar som inte kommer planerat från Brynäshåll kan sällan vara bra för laget. Att Widing packar väskan är därför inte bra i nuläget, men det KAN bli bra i slutändan OM Sundlöv hittar en bättre spelare som fyller tomrummet efter Widing.
Kommentera

GävleLasse:
"Men som det är nu så har Brynäs investerat mycket tid och kraft på ett antal spelare. Inte minst så har Brynäs verkligen gett dem chansen att utvecklas"

-Please. Widing var här en kort tid och spelade väl ett dussin matcher. Han är inte direkt en brynäsprodukt om man säger så, snarare en resande försäljare som säljer hockeytjänster här och var till högstbjudande.

"Alla förändringar som inte kommer planerat från Brynäshåll kan sällan vara bra för laget."

-Alla professionella elitserielag måste räkna med och planera för att deras killar kan få NHL-erbjudande. Så har det varit de senaste 15 åren och är knappast en nyhet. Nu är iofs inte Brynäs IF en professionell skött föreningen så jag förstår om Sundlöv & Co grinar idag och inte förstår vad som har hänt.

"Att Widing packar väskan är därför inte bra i nuläget, men det KAN bli bra i slutändan OM Sundlöv hittar en bättre spelare som fyller tomrummet efter Widing"

- Hi hi hi. Sundlöv hittar en bättre spelare. Jo du, den var bra. Det återstår väl att se vem Borken värvar åt BIF, det är ju trots allt han som håller i trådarna. OM han inte hittar någon (dvs om allsvenskans spelare redan har dammsugits) så får väl Sundlöv kliva in och plocka en på måfå som någon slug agent lurar på honom.
Kommentera

micke: Nu var det inte Widing mitt resonemang gällde...

Du verkar vara väldigt insatt i vem som värvar åt Brynäs. Tänk om du kunde lägga fram bevis för dina påståenden.
Kommentera

GävleLasse: Ursäkta, jag insåg mitt misstag efter jag postat inlägget och såg runrikens namn, tyvärr finns det ju inte en editera-knapp på detta forum. Jag antog bara att det gällde Widing eftersom det blev sånt liv på hockeysnack efter hans NHL-signering.

Insatt? Näe, jag är väl inte ett dugg mer insatt än dig eller någon annan utanför den innersta kretsen. Jag kan väl bara som alla andra se utifrån hur BIF fungerar och höra andrahansinformation (skvaller) om hur det står till på sätraåsen. Bevis behövs inte, det är bara att kolla på BIF:s spelartrupp och hur man har värvat sedan Bork tog över rodret, samt såklart Sundlövs professionella hanterande med media och hans uttalanden däri (det är väl inte för intet han kallas för "mormor" här).

Märk väl att jag inte säger om det är positivt eller negativt att tränare Bork styr och ställer. Det märks dock helt klart att han inte släppt rollen som sportchef/tränare i Hammarby när han kom till BIF och ärligt talat så tror jag han klarar sportchefsrollen bättre än Sundlöv. Dock så måste han såklart inse att BIF inte är ett gärdsgårdslag i allsvenskan utan han måste vidga sina vyer, ha större visioner och våga satsa. Då måste man även värva utländska spetsspelare även om han har en stark misstro till utländska proffs och en uttalad "i Brynäs omklädningsrum ska det enbart pratas svenska"- filosofi...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
micke- Du vet väl att det är Boorken som lade grunden till det Frölunda är idag efter sin tid på ruinens brant. Vänte och se.
Kommentera

micke: Så hela grundtesen för dig är alltså att om man värvade ett par spetsspelare från utlandet så skulle allt vara frid och fröjd?

Det är ganska uppenbart att Brynäs gjorde en väldigt ovanlig satsning normalt sett. Ännu ovanligare i Brynäsmått mätt. Nu fanns det i alla fall en plan över värvningarna, en klar linje på hur man ville arbeta. Denna linje följdes av ledare, styrelse och spelare. Detta är väldigt ovanligt när det gäller Brynäs och det är ju detta som lagt mycket av grunden till att Brynäs befunnit sig där de är. Men det är ganska intressant att se hur värvningarna från andra lag även de blivit mer "Boorkiska" man tar hellre in en ung hungrig spelare från AS än satsar på någon helt oprövad utlänning. Att de andra lagen "tar efter" tycker jag är ett bevis på att Boork och Brynäs är var rätt spår.

Det jag främst belytser i min frågeställning är om det är värt besväret att satsa på unga talanger som man riskerar att bli av med. Än att satsa på spelare som är mer meriterade men kanske inte lika attraktiva för NHL av olika anledningar.

Sen är de det här med att vara insatt. Visst ingen är insatt till 100% om vad som rör sig inne på kansliet. Men det lämnar inte det faktum att jag kanske har annan information som jag av respekt för källan inte ger ut. Vi får se hur det blir den närmasta tiden.
Kommentera

GävleLasse: Jag har inte sagt en uttalad grundtes eller något liknande. Jag bara konstaterade faktum. När folk säger att "Sundlöv måste värva ditt och datt" eller "Sundlöv måste ersätta han eller han" så borde de istället rikta sina synpunkter till Bork eftersom det är efter hans pipa Sundlöv dansar.

Om det är på gott eller ont har jag inte belyst, det får andra göra.
Kommentera

65selander: Vad bra. Och än sen då?
Kommentera

wap.hockeysnack.com
micke- än sen då... Allt går inte att fixa med ett fingersnäpp. Det tar tid att bygga ett lag. Skall vi satsa alla pengar på ett bräde och göra en Boro?
Kommentera

micke: "och ärligt talat så tror jag han klarar sportchefsrollen bättre än Sundlöv. Dock så måste han såklart inse att BIF inte är ett gärdsgårdslag i allsvenskan utan han måste vidga sina vyer, ha större visioner och våga satsa. Då måste man även värva utländska spetsspelare även om han har en stark misstro till utländska proffs och en uttalad "i Brynäs omklädningsrum ska det enbart pratas svenska"- filosofi..."

Jag tycker att din logik haltar en aning vad gäller Boorken och sportchefsrollen. Du hävdar med emfas att Boork styr och ställer för mkt i föreningen och att Sundlöv dansare efter hans pipa.
Tror du ärligt talat att Boork isf skulle kunna låta bli att lägga sig i laguttagning etc, ifall han nu skulle ta över efter Sundlöv som sportchef?
Och som sagt, att vilja vidga sina vyer och ha större visioner står väl inte i motsats till att man först bygger upp laget från grunden?
Vilket Frölunda gjorde innan man vågade satsa lite mer offensivt, sas.
Och det trots att man där hade ett betydligt större publikunderlag och sponsorer att luta sig emot.
Den starka misstron mot utländska proffs som du talar om, ska nog mer tolkas som en sund misstro mot de utländska proffs som inte anses ha rätt inställning, utan bara kommer hit för att lyfta lön.
Lyckas man hitta en bra utlänning som dessutom har rätt inställning och passar in i laget, så tror jag inte att Boorken skulle tveka en sekund, ifall en sådan värvning skulle gå att ro i hamn.
Och det där med att det skulle vara en uttalad filosofi i vårt omklädningsrum om att man bara får tala svenska, är en överdrift som media lyckats blåsa upp (som vanligt, höll jag på att säga...)
Kommentera

65selander: Knappast Boorken som gjorde VF till det dom är idag,han tränade dom typ 10 år innan dom blev nåt.Innan det hann dom väl med ett par svängar neri div1 också.conny Evensson däremot,han la nog grunden.
Kommentera

Vad tror ni ?
Blir han kvar i Brynäs eller lockar Dollarna på andra sidan mera ??.
Kommentera

Alisandali: bara dumt om han åker tycker jag! han lär inte få spela alls lika mkt där som här och han utvecklas nog mer här också.! niklas ska leda våran första 5a och inte spela i nån 4e formation hos jänkarna!
Blir bara sur om han drar! tre.. nej fyra spelare som vi verkligen behöver kan åka isf! bäckis, almtorp, widing och honken! de är ju självklara spelar i brynäs menmen.. våran tur är inte den bästa "tyvärr"
Kommentera

« · 719462 · »