Brynäs IF

728085 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs- HV 71 2014-10-25

« · 1635329 Till forumet

Brynäs- HV 71 2014-10-25
Ny match nya möjligheter....

Någon som vet publikprognosen till imorgon? Någon skrev något om att det såg bra ut för någon vecka sedan...
Kommentera

Sv: Brynäs- HV 71 2014-10-25
bradberry: Strax över 5000 sålda igår morse.
Kommentera

bradberry: Otacksamt att få möta HV i en match där det hade varit viktigt med vinst. 
Kommentera

Bifbiffen: Svårt att släppa att man lät Ollas spela 2 matcher
på 2 dagar..
Kommentera

Rossa:

Jag också

Kommentera

Brynäsgubbe: enligt brynässhopen kan de sälja allt från 100 till 3000 på en matchdag så förhoppningsvis kommer det fler än 6000 imorgon. Skulle vara grymt skönt!
Kommentera

reven: Kul med Westlund, Sunken och Carlsson bland 6 backar...
Kommentera

Angående biljettsidan så är det nästan slutsålt på de flesta sektionerna förutom F1 C1, K1,A1 och P1. Tippar på runt 6500 imorgon. Man får inte glömma att publikkapaciteten minskat från 8405 till 7800 så 1300 tomma stolar imorgon vore väl bra.
Kommentera

Någon annan som haft problem med att komma in på HS idag?
Kommentera

Tippar vinst idag : 3 - 2. Brodin, Lööke, Sweatt målskyttar.

Kommentera

Kahn: Förstår inte varför dom inte spelar Eklund i PP. Har ruggigt skott. Djoos har inte visat mycket.
Kommentera

hahii: Tyvärr är Djoos seg och feg. Han tar inte första skottchansen han har i PP. Eklund i PP ? Ja varför inte.
Kommentera

En match vi absolut kunde vunnit om Starkbaum stannat i kassen. 

Gistedts landade på ett självmål och två tama insatser vid övriga mål. Skicka honom så långt bort från Gävle som är möjligt.

Kommentera

Bifbiffen: Jag är ändå positivt överraskad att det inte blev tvåsiffrigt i baken. Brynäs hej hej hej, kom och sjung med mig...
Kommentera

munkas: Gav upp när Gistedt ställde sig i målet. Nu missade jag om Starkbaum böt ut sig själv eller om det var Tommys beslut. Hoppas på det första, annars är det sorgligt. Gistedt är så sjukt dålig tyvärr.
Kommentera

Är så förbannad efter idag. Efter första kändes det ju bra, Brynäs visar att vi kan hänga med serieettan och t.o.m spela bättre, sedan sumpar man ytterligare en match på rent j*vla slarv, ett tidigt mål i andra förstör allt (TJ säger att det händer väldigt sällan, jo tjena). Fan i helvete. 7 insläppta på hemmaplan är under all kritik, målvaktsbytet likaså. Bra jobbat Tommy att ge förstekeepern ännu sämre självförtroende i ett annars redan stukat lag. Vilken fullkomlig pajas TJ är ibland.

Nu skulle jag inte alls bli förvånad om vi får stryk av Leksand också, men om det sker räknar jag med att Bengtzén börjar leta efter förstärkning. Någon Ollas blev det inte den här veckan heller trots att det utlovades, hans säsong kommer nog se ut såhär tyvärr. Därför behöver vi nu mer spets framåt om det fortsätter såhär.
Kommentera

Brynäsgubbe: Ähh bara otur och dåliga zebror som gav resultatet 4-7..

Kul att TJ kommit på att man kan byta målis, synd att han byter från målis till en 3é klassens slips istället bara.

Är spelarna för dåligt tränade för att hålla fokus i 60 min?

Är junisarna som gör det som vanligt men plockas åt sidan för att tvillingarna snurr sarg ska få sina byten.

Är TJ kvar i båset fram till Jul så blir det inget slutspel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Känslan är att det är ngt fundamentalt fel i föreningen då försvarsspel aldrig kan prioriteras. Förändringar i ledarskapet så att bo får sätta sin prägel på detta behövs. Dock blir det en konstig säsong denna med tränare och lag som han fått ärva...

Vill gärna se markan nästa år om han kommer hem. Lander och järnkrok hade ju vart guld. Sedan hoppas jag att man skickar sunken till almtuna på ett 4 års lån 😀
Kommentera

Ärligt talat vet jag inte vad jag ska säga om gårdagens match. Det är faktiskt helt jävla obegripligt att vi förlorar en sådan här match med 4-7.

Till att börja med så vinner vi skottstatistiken med 39-30 MEN jag vet att denna statistik inte säger allt men samtidigt ska man veta att vi hade kvalificerade målchanser för att göra 10 mål igår.

Men sedan kommer man återigen tillbaka till det här med försvarsspelet.
Backar samt forwards UTAN självförtroende är allt som oftast ingen bra kombo.
Man kan inte som "läktarcoach" bara sitta och kritisera ett försvarsspel och säga att det är dåligt.. Man måste kunna analysera och försöka förstå VARFÖR det är så dåligt.
I mina ögon handlar det just nu om tre solklara saker.

1. Vi har en alldeles för dåligt genomtänkt defensiv taktik och i detta läge får tränartrojkan ta på sig ett stort ansvar för bra spelare det har vi, inget snack. Men då är det inte okej att på två matcher släppa in tolv mål.

2. Spelare som släpper in mycket mål samtidigt som det går troll i det offensiva är ingen bra kombo. Titta exempelvis på Brodeckis öppna mål igår. Helt ofattbart att han missar just det läget även om Hv gör allt rätt på något sätt och har turen på sin sida.
Just nu har inte Brynäs turen på sin sida men har samtidigt både mot LHC samt Hv skapat så pass mycket att man ska kunna vara närmare dessa lag i de matcherna.
Men självförtroende betyder enormt mycket och just nu är det väldigt långt ner under isen.

3. Vi har helt enkelt för tama/dåliga/prestationslösa defensiva backar.
Andersén samt Eklund får dra ett alldeles för stort lass.
Sundqvist är väl den back som just nu presterar sämst MEN vi vet alla vad han kan i normal standard.
Djoos får mycket beröm för sin offensiva kreativitet och poängskörd, men varför är det inte "läktarcoach" här inne som kommenterar hans bedrövliga defensiv?
Vi har helt enkelt alldeles för tunna och för FÅ defensiva kuggar. Alla de tre topplagen har helt enkelt klart bättre.

Sen ska sägas att jag inte ens orkar kommentera allt skitsnack om Gistedt.
Ena stunden är han gud då han gör flertalet idioträddningar för att en match senare behöva bli hånad.
Om man tittar på de mål han släpper in igår tycker jag inte han ska lastas för något av de. Ett självmål kan vem som helst göra och det går jävligt fort där ute.

Till sist. Hv71s 6-4 mål igår.
Där har ni ett typexempel på hur katastrofalt dåligt försvarsspel vi har.
Tedenby slår en passning rakt in i slottet och Ridderwall bara sätter dit klubban.
Ser inte vem forwarden är som är närmast och tappar sin markering på Ridderwall fullständigt men tror det är Löke.
Dock ser man tydligt i det läget att försvarsspelet är under all kritik just nu. Man får helt enkelt inte släppa in ett mål där TRE man stirrar på just Tedenby.

Men nu är det bara bryta ihop och komma igen. TJ & CO har en hel del att fundera över men till nästa match hoppas jag innerligt att de tittat över försvarsspelet.
Kommentera

Lindström: Jag är inte orolig ännu faktiskt utan min känsla är att vi definitivt är ett av lagen som med lite flyt kan gå riktigt långt  slutspelet. Se på Luleå, de har fem torsk i rad eller se på FBK förra säsongen så fattar ni att det är efter jul det gäller att vara som bäst. Däremot vore det spännnde om vi kunde ta och kanske stärka upp med ett par erfarna spelare och kanske låna ut ett par (inga nämda, inga glämda).
Kommentera

Alla visste innan säsongen att vi har en tunn trupp som inte tål skador.
Speciellt på backsidan, för där har vi ju endast 6 st seniorer.

I de 7 matcher där vi haft tillgång till alla våra 6 seniorer på backsidan,
har vi tagit 17 av 21 poäng. I de 8 matcher, där en eller flera av
våra 6 seniorer saknats, har vi tagit 4 av 24 poäng.

Kommentera

Enaranger: Ja, så har det varit de senaste säsongerna. När alla spelare är friska och krya har vi ett relativt slagkraftigt lag. Tyvärr händer det ca 5 ggr per säsong. En till back av Kilas, Bertil eller Eklunds kaliber tror jag skulle betyda mer för just Brynäs än något annat lag i SHL. Faktan som du belyser är VÄLDIGT talande. Jag hoppas bara att ledningen också sitter och suckar över samma statistik...
Kommentera

mattiaskarlgren: Har någon, någon gång, kallat Gistedt för Gud? Jag var på Hv-Brynäs i Jönköping och han gör en bra räddning, resten är fullkomlig katastrof. Ännu värre igår. Han har ansvar för sin egna klubba och styr in ett relativt ofarlig puck mellan benen på sig själv. På ett av målen går han ner och lämnar halva målet öppet och ser ut som 12 år när han står där i sitt mål. På sista gör han en halvdan sidledsförflyttning som han absolut ska klara av att hålla nere benskydden utmed isen. Fullkomligt oduglig tyvärr, säkert en fantastisk kille. Men han har tyvärr inget att göra i elitserien. Eller vänta förresten, hade önskat honom i vilket motståndarlag som helst.

Kommentera

Enaranger: Det enda som kan rädda oss nu är en skada på Sunken. Det är ok om han är tillbaka till slutspelet.
Kommentera

Bifbiffen: Förlåt mig om jag kanske tog i överord som Gud.

Men något man lätt kan irritera sig på här inne är att vissa spelare i ena sekunden är "Gud, hjälte, underbar, fantastisk osv" och tio sekunder senare kan vara "kass, världelös, jävla idiot" osv.

Vissa spelare håller helt enkelt inte måttet just nu men samtidigt kanske personer ska tänka efter en samt två gånger innan man öppnar käften och spyr galla.

Det är för många personer som sitter och spyr galla över för många SMÅ saker. Värdsliga saker.

Nej Gistedt kanske inte är någon tio-poängare, men tar man in en sådan spelare i en trupp är det för att man tror på honom. Inte för att man vet att han kommer göra dåliga matcher.

Det är väl för fan bara titta på Starkbaum de senaste två matcherna.
Jag skulle kunna vara jävligt, jävligt snäll och säga att han får ta på sig fyra-fem mål då han släpper billiga returer, inte tar lätta puckar osv.
Nu får han dock ta på sig fyra-fem mål men samtidigt är det inte lätt då vårt försvar inte håller SHL-klass just nu.
Så Gistedt har inte varit sämre än tex Starkbaum.
Det är bara det att det är väldigt lätt att hitta en syndabock bakom dagens datorskärmar.
Kommentera

mattiaskarlgren: Fast om du jämför de båda målvakternas 3 insläppta mål i senaste matchen så är det hästlängde på kvalitén

Starkbaum lämnas ensam efter försvarstabbe med ett efterföljande vasst avslut

Tedenby sätter också ett mål klockrent i krysset, ganska otagbart om du frågar mig. Tredje minns jag dock inte.

Gistedt gör ett självmål, kryper ihop som en 12-åring på ett och håller inte nere benskyddet på en sidledsförflyttning där  skottet kommer mitt i målet. 3 dåliga insatser. Hans osäkerhet sprider sig också till hela laget.

Han är katastrof och skönt att slippa se honom i Brynäs mer.

Kommentera

Bifbiffen: Pinsamt enögd analys, om du påstår dig kunna nåt om hockey.
Är du Modoit?
Starkbaum släpper en jävligt billig retur på ettan.
Står lite väl långt in målet på tvåan och är väl i stort sett chanslös på trean.

Vid fyran måste Gistedt först täcka förstastolpen när Holzapfel bryter in och hinner sen inte över till andra sidan när passet kommer till målskytten, som återigen är helt omarkerad av puckstirrande hemmabackar. Målvakten i stort sett chanslös.

Femman är en oturlig studs där Gistedt försöker styra undan passet genom målgården, som alla målvakter försöker och ska göra i liknande lägen.
Shit happens, kunde lika gärna ha hänt Starkbaum.

Återigen puckstirrande försvar vid sexan och Gistedt tvingas till en sidledsförflyttning men hinner inte riktigt få ned sitt högra benskydd och pucken slinker in efter isen.

Pinsamt hur du totalt bortser från Starkys tveksamma ingripanden men katastrobetecknar samma saker när Gistedt håller i spaden.

Kommentera

Huge: Helt riktigt. Missade ett mål, men det stämmer, inget jättebra ingripande. Men det handlar om 1 mål. Gistedt agerar pinsamt på alla 3 sina mål. Även i bortamatchen mot HV agerar han slips när jag var på plats.

På första målet är Gistedt absolut inte chanslös, men med tanke på att han kryper ihop och lämnar i stort sätt öppet mål trots att han gjort förflyttningen gör det oerhört enkelt för Hv att göra sitt fjärde.

Gistedts andra målet behöver inga kommentarer mer än - KATASTROF. 

Tredje målet är en sidledsförflyttning han ska klara av med tanke på att avslutet kommer mitt i målet. Hade varit en annan sak om avslutet kommit i krysset.

Som du säger, ett tveksamt ingripande från Starky. Men vi får också en 2-1 ledning trots detta misstag. Sen 2 efterföljande svåra mål för Starky och att byta ut honom var totalt idiotiskt när man vet att man har en slips som back-up.

Med Starky i målet har vi iallafall chansen att vinna matcher. Tack och lov skickas Gistedt till Värmland nu där han hör hemma. ÄNTLIGEN:)

Kommentera

Bifbiffen: Holzapfel trycker sig in på första stolpen på första målet Gistedt släpper in.
Hur tycker du isf annars att han skulle ha agerat, för att i första hand täcka första stolpen?
Chansa på pass och lämna ett jättehål för Holzapfel att sätta pucken i?
Hur du kan få hans agerand till pinsamt visar ju bara på din enorma okunskap om hockey i allmänhet och målvaktsspelet i synnerhet.
Tredje målet ser mer ut som ett misslyckat avslut som istället blir till nåt av en fösning, som ställer Gistedt. Han hade nog förväntat sig en vassare avslutning och i såna lägen tenderar ingripandena att se  taffliga och tafatta ut.

Tredje målet är en oturlig studs som brukar ske typ 1 på 200.
Är nog snarare så att dina s.k analyser av situationerna är betydligt värre katastrofer än de ingripanden Gistedt stod för.

Kommentera

Huge:Han gör rätt som håller stolpen, men ska också vara snabbare över för att täcka en större yta. Men sidledsförflyttningar verkar inte vara Gistedts grej. Vad nu som är hans grej kan man fråga sig. 

Roligt att han har "otur" på alla mål enligt dig.. Han är helt enkelt urusel och därför är det skönt att han fortsätter i BIK. 

Kommentera

Huge: Jag kan hålla med om att Gistedts insats sablas ner lite väl hårt i jämfört med Starkys. Försvarsmekanism troligtvis, vi ville inte tro på att vår förstakeeper kan vara så svajig som han faktiskt varit (bortsett från de första 4-5 matcherna).
Det som är riktigt oroande är att försvarsarbetet är lika förvirrat som under de senaste två TJ-åren. Förvirrat, puckstirrande och utan tanke, det som såg så bra ut de första 8-9 omgångarna.

Kommentera

Huss: Men herregud. Så du anser att situationerna i HV matchens ens går att jämföra? Kolla igen rekomenderar jag dig då
Kommentera

Huss: Exakt. Har man inte förmågan att se det strukturella problemet (försvarsarbetet överlag) så är det bekvämt att leta nån enskild syndabock, då slipper man försöka tänka så mkt...
Borde räcka att undra ex över varför Starky blivit utbytt 2 ggr inom relativt kort tid?
Även han behöver ett stabilt försvarsspel framför sig, nåt som i än högre grad gäller en inlånad AS-målvakt som fått lite istid och i övrigt haft begränsade förutsättningar i förberedelseväg.
Kommentera

Huge: Bytet senast var helt befängt. Där tappade vi en match vi likaväl kunnat vinna.

Kommentera

Bifbiffen: Det såg inte bra ut för Gistedt nej, men han bedöms i ljuset av de jättetavlor som han lyckats orsaka under sina framträdanden. Detta är en kille som fullständigt tappat självförtroendet och det syns.
Vad jag säger är att Starky knappast briljerat, snarare tvärtom. Han har släppt in en del riktigt underliga puckar som inte har det minsta med markeringsmissar i försvaret att göra heller.

Ser fram emot Johansson/Sandström + någon av våra NHL/AHL keepers nästa år.

Kommentera

Bifbiffen: Men så blir det när TJ inte litar på sina keeper och han under press stressar fram ett galet beslut. Någon matchcoach har TJ aldrig varit.
Kommentera

Huss: Sitter det inte väldigt många högt på plocksidan... har ingen statistik bara en fundering. Och var inte det något Honken fick kritik för? Finns det nåt samband...? Ner för tidigt?

I övrigt håller jag med om försvarsspelet, när de sex ordinarie är på plats funkar det. Tyckte t o m Sunken var ok i lördag, och var väl inte inne på nåt bakåt heller... 

Kommentera

Huss: Frågan är ju vad det är som gjort att försvaret helt tappat, som du säger, vi jobbade riktigt bra de första 8-9 matcherna och nu är förvirringen total.
Kommentera

Huss: Starky är en toppmålvakt i SHL. Men visst har han gjort en del märkligt, men går inte att jämföra med Gistedt. tråkigt när man i princip vet att vad som helst kan gå i mål, blir om inte annat psykiskt jobbigt för övriga laget.

Angående Gistedts självförtroende så stämmer det givetvis, därför borde Gistedt inte värvats från första början.

För övrigt är Sandström mer spännande än Johansson anser jag.

Kommentera

Bifbiffen: Det var nödvändigt att få in en målvakt när både JJ och Sandström var borta. Det fanns nog inte överdrivet många målvakter som accepterade ett så kort kontrakt. Brynäs tredje bästa juniorkeeper är definitivt sämre än Gistedt, med all respekt för den grabben...

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Det innebär ju inte att man måste ge honom istid i onödan. Tycker vi fick svar ganska tidigt vad vi kan förvänta oss av den grabben.

Köra fullt ut på Starky och flytta upp juniorkeepern som ren båsöppnare. All respekt mot dig och Gistedt. Men kan faktiskt inte se att han hade gjort det sämre:)

Kommentera

Bifbiffen: Det är ändå stor skillnad mellan Gistedt och någon som var tilltänkt andramålvakt i J20-laget. Gistedt kanske inte håller SHL-klass, men han håller hög allsvensk klass och det gör definitivt inte vilken J20-målvakt som helst. Det var bättre att värva Gistedt än att riskera att totalt knäcka en ung kille som inte är i närheten av att vara redo för spel på SHL-nivå. 

Har Tommy bytt ut Starkbaum eller har han bytt ut sig själv?  
Kommentera

Tycker nog Starky,Gistedt och försvarsspelet i allmänhet var lika kassa mot Hv. Väldigt synd,för det kändes som en kväll där Hv faktiskt inte var sådär heta,med normalt fokus hade vi tagit 3 poäng.

Kommentera

Peja: Då menar jag givetvis att juniormålvakten vaktat båset tills eventuell skada eller liknande på Starkbaum. Nu kom Gistedt och behandlats likvärdigt med Starkbaum av nån konstig anledning. Hade köpt det om Gistedt endast vore båsöppnare och vid eventuella skador, nu blev det mer än så.
Kommentera

Davey_22: Det är Starkys fel vid friläget? 

Och du tycker kanske även att Starky borde plockat Tedenbys projektil i krysset?

Du föredrar kanske hellre en som styr in puckarna i mål eller inte lärt sig att stänga isen vid sidledsförflyttning?

Kommentera

Bifbiffen: Jag tycker Starky släpper en helgalen retur på första och att han sjunker för djupt in i kassen på andra målet,som dock Andersén borde lastas mest för p g a pucktapp på blålinjen.

Gistedt gör väl kanske nån tavla mer,men för mig personligen är det irrelevant om den ena bara är snäppet mindre kass än den andra. Jag kräver mer av Starky dessutom.

Så ser jag på det.

Kommentera

Davey_22: Du är lika helgalen som Starkys retur är det värsta.
Kommentera

Bifbiffen: Vadå "Gistedt behandlats likvärdigt"?
Starky blev utbytt 2 ggr för att han sett halvseg ut men även för att få till en förändring och försöka väcka laget. Sen kan han själv dessutom ha begärt byte, kändes iaf så mot HV därnere. Och vad har TJ då för val?
Sundlöv?
Kommentera

Davey_22: Mkt bra analyserat.
Lustigt att biffen gnäller på att Gistedt kryper ihop i målet när Starky gör likadant utan att få nån kritik.
Som du säger: Tedenbys skott är nästan otagbart, i övrigt jämnt skägg vad gäller missar målisarna emellan.
Dessutom märkligt hur lite kritik våra junisar får för brister i defensiven. Relativt ofta dom bommat och sen får backarna försöka rädda upp.
Kommentera

Bifbiffen: Du får det att låta som att Starkbaum och Gistedt har fått lika mycket istid sedan Gistedt anslöt. Så har det ju definitivt inte varit om man ser till fakta.
Kommentera

« · 1635329