Brynäs IF

723866 inlägg · 7956 ämnen

Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010

1314099 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
sylf:
Det Huge refererar till är en intresseförening (eller vad det kan kallas) dom påstår att VM-58 inte spelades på Ullevi, att Armstrong inte vandrade på månen 1969 m.m.
Det går väl att googla på dom här vettvillingarna antar jag ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
GävleLasse: Säger som Wennerholm..

det är nästan pinsamt att han (ekman) bara fick en match mer än HV:s Kris Beech fick för att oavsiktligt ha åkt in i domaren Patrik Sjöberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud: Så det är alltså KONSEKVENSEN som är det avgörande? Det är ju själva HANDLINGEN som bestraffas och inte resultatet av den. Ordet "eftersmart" kommer upp. Varför måste en allvarlig skada uppkomma innan man agerar?

PisseNisse har absolut ingen aning om vart slaget skulle komma att landa. Han hugger bara till med full kraft och det är bara en enorm tur att det inte fick allvarligare konsekvenser.

Fick jag som jag ville så skulle han släpas bakom rinken och tilldelas ett nackskott
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Huge: Du refererar till fallet Phil men vad är det som säger att straffnivån var rätt i det fallet.
Har en känsla av att antalet grova regelbrott har ökat de senaste åren. För att stävja detta borde straffnivån höjas. Det skulle gynna hockeyn på sikt då bl.a. lirarna skulle få större utrymme.
Om denna negativa utveckling fortsätter kan det innebära att många föräldrar slussar sina barn till någon annan sport. Det skulle definitivt inte gynna svensk hockey.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
hahii: Förstår dock inte en sak... Varför går lotterinämnden på skada ? Om Silfverberg skulle bli skadad så skulle nog Ekman fått två matcher till. Snacka om att de är pinsamma.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Huge: Jag har ju VM maskoten från 58 hemma, den är en bluff alltså??
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud: Okej, tack så mycket, förstår det nu :)
Tycker straffet var i så fall helt... nja, lite för klent, tycker att han ska missa minst 9 matcher men nja, som sagt lotterinämnden, vad förväntar man sig? Just att jag tycker att han ska missa mer är för att han gjorde andra fula saker hela matchen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
hahii: Japp
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud: Så han får spela de andra 4 matcherna?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
hahii: Hans straff är 9 matcher, 5 av dessa kommer innebära att han inte får spela, 4 matcher av de blir böter, de räknas ut av att man tar hans månadslön och dividerar med 10(ett genomsnittligt antal matcher per månad, dock verkar 20k/match vara taket) och då får han 4*(lön/10)=80k
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Huge: Fick Ekman 9 matchers avstängning eller 5 matcher? Förstår inte systemet..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Treklövern1912: Med tanke på att Pihl fick 8 matcher efter ett klart fulare tilltag så känns 5 matcher plus böter helt Ok.
Nån stockholmsfavorisering från nämndens sida, som många yrar om, tror jag inte mkt på.
Liksom jag heller inte tror på konspirationsteorier i övrigt, ex att fotbollsVM 1958 aldrig har spelats.....    :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Treklövern1912: För att en hönshjärna som Ekman ska förstå så måste man straffa honom hårdare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud: Hade kunnat acceptera domen om det hade ingått spel utan klubba i de 4 matcherna omvandlad till böter.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Tycker att straffet var ganska bra, om silfverberg skulle brutit handleden eller något så skulle jag helst vela se 20 matcher iallafall, men nu blev det ju ganska lindrigt ändå.
Nån annan som följer djurgården-hv? 43-6 i skott för dif men hv leder med 1-2
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Fan va lamt straff.. Bara för att Djurgårdare uttalar sig om att det ska bli ett lindrigt straff så mjuknar disciplinnämden.. DÅligt. han borde ha MINST samma som Pihl och högre böter..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Treklövern1912: Tycker ni har läst lite för mycket Boork på slutet. Avstängd nästan 10% av serien och en halv månadslön i böter tycker då inte jag är för lite för ett blå märke. Om er spelare hade blivit skadad hade detta fått ett helt annat straff.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud: 80 lakan är ingenting för en före detta NHL-avlönad spelare. Domen är typisk kompromiss för att laget = stockholslaget skall komma lindrigare undan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Bissett19: ä Vafan det är väl ett helt ok straff. Det svider nog rejält.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Bissett19: Håller helt klart med!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
spud:

Mmmm.
Det torde innebära 80000 i böter,om det är 20 tkr per match?

Tycker han kunde fått ett par matcher till utanför rinken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
9 Matcher för Ekman, 5 på läktarn 4 böter.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
70 Rodrigues: Om det blir ett lindrigt straff förstärks min uppfattning om att stockholmslagen gynnas inte bara av domarna och nu i så fall också av DN.
Kommentera


Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Huge:
Kan tyvärr inte se att det finns några som helst förmildrande omständigheter.. en sån där sving ska man inte slänga på oavsett vad som föregått situationen.
Annars har jag mer och mer börjat gått emot drevet (och mig själv) som skanderar efter 20 matchers avstängning.
Efter att kollat på Phils face-rape, så tycker jag Ekmans tilltag inte var sååå illa ändå (missförstå mig rätt, det var inte ett vackert move).
Utifrån domen på Phil så tycker jag 4-6 matcher verkar lämpligt då ingen tog skada, men ska man ta med Ekmans track-record i bedömningen så kanske han ska bestraffas hårdare...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
arnio: Ja, och det är väl det som nämnden måste ta sig en funderare över:
Ekman verkar inte ha förmågan att inse konsekvenserna av yxhugget, även om han säkert inte haft för avsikt att träffa nåt annat än ex sargen.
Och som Boork är inne på i sin krönika: Ekman verkar heller inte ha tagit lärdom av sina tidigare hjärnsläpp.

Sen kan jag iosf mkt väl tänka mig att ALLA spelare i ES känner till Ekmans labila läggning sas, och han får nog hela tiden höra en djävla massa trashtalk därute och till sist så rinner sinnet över.
Som det gjorde i det här fallet.
Försvarar inte hans tilltag men förklarar iaf till stor del beteendet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Huge: Svårt att veta vad idioten siktade på men en rejäl sving var det med klubban långt ovanför huvudet. Om han inte fattar att en sån sving med en klubba kan skada så borde han vara inlåst på någon instutition.

20 matcher känns lämpligt
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010

Zzz: "Sen tycker jag att jag själv och flera av er andra här inne överreagerar eftersom det är mot en Brynäsare. Men man är ju färgad =).
Jag kommer ihåg Johan Lindströms hjärnsläpp för 8-10(?) år sedan ett som skulle kunna jämföras med Ekmans. Någon som kommer ihåg hur många matcher han fick?"

Ja, klart man blev skogstokig sekunderna efter Ekmans yxhugg, men det finns så här i efterhand anledning att tona ner överorden en aning.
Känns som att han inte haft för avsikt att skada nån, mer "oflyt" när han i obalans ser ut att veva mot båset men istället råkar träffa Silfverberg.
Min personliga uppfattning är att han egentligen försökt slå mot sargen, där Svedberg står, i tron att Svedberg avsiktligt försökt hålla i klubban.
Bilderna visar dock att Svedberg ser ut att strula med båsdörren, men det hinner knappast Ekman med att hinna avgöra i sitt affekterade tillstånd.

Ekman ska dömas utifrån tilltaget att öht svinga en klubba mot en motståndare, oavsett om han träffar, missar.
Uppsåtet är väl den springande punkten i det här fallet, och visst finns det vissa förmildrande omständigheter som nämnden säkert beaktar.
Frågan är hur mkt?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
70 Rodrigues: Dacke drar på sig en CP-utvisning!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
70 Rodrigues: Skojar du, en 3 åring hade gjort det bättre, nu Wännström!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
sylf: Makalöst menlösa avslut :-(
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Bissett19: Hur mycket folk är det på plats, 2000?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Horace76c: Ja det är riktigt märkligt. Kanske fick han ett kortare straff bara för att även det den gången handlade om en eftersläng, han var ju också fasthållen innan. Vi vet vad det är att vänta... 4-6 matcher gissar jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Zzz:
Kollade Pihls överfall precis..hade glömt hur situationen var...och om det gav 8 matcher (hur i hela friden det kunde ge bara 8 matcher överstiger mitt förstånd iofs), så kan inte ekmans ge så jäkla många, gissar 4-5 matcher jag.
Sen är det iofs lotterinämden vi pratar om, han skulle lika gärna kunna bli friad som att han blir borta resten av säsongen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Bissett19: Fast jag tycker inte det riktigt är samma sak. Man måste kunna hålla i sär vad som händer på och utanför rinken. En vårdslös tackling som händer var och annan match skulle ju rent teoretiskt kunna vara värt att polisanmäla om man resonerar så. Detta är ju trots allt en eftersläng och inte planlagt som tex. Marty Mcsoreys hjärnsläpp, se länk. Sen är det ju inte ok att vi har en diciplinnämd som inte kan hantera överfallen på ett bättre sätt, hadedom varit stenhårda med avstängningar och böter hade frångan om att polisanmäla aldrig kommit upp.

Sen har vi alla som spelat hockey sett massa situationer som har varit av en liknande karraktär. Jag själv hade ett hjärnsläpp när jag ar 13-14 år där jag sparkade en kille på isen. Inte det smartaste jag gjort, avstängd 5 matcher och fick prata allvar med en massa gubbar från föreningen. Att han sen spearade mig ipungen och flög på mig när jag låg ned och kved innan det rann över brydde sig inte föreningen om, tycker dom skötte det riktigt bra. Fan vad jag skämdes.

Sen tycker jag att jag själv och flera av er andra här inne överreagerar eftersom det är mot en Brynäsare. Men man är ju färgad =).
Jag kommer ihåg Johan Lindströms hjärnsläpp för 8-10(?) år sedan ett som skulle kunna jämföras med Ekmans. Någon som kommer ihåg hur många matcher han fick?

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010

Bissett19: Skulle inte tro det va :P

Jag funderar på om jag ska ta med mig en hockeyklubba och dra hem till Hardy ikväll och slägga den över armen på honom. Han verkar ju tycka sånt är helt okej ;)

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
MarcusElving:

Förmodligen.
Så om man skulle ta fram sin lefthookade Torspo från-83 och gå över till DIF-grannen o dräpa den över armen allt vad man har på honom?;)
Undra om jag klarar mej från åtal?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010

Linström_92: Jag tycker att det är bra att någon har polisanmält Ekman. Förmodligen läggs utredningen ner ganska snabbt men Ekman ska känna att det här fan inte är okej.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
mattiaskarlgren: Tyvärr så är det ju så att man bedömmer skadan inte handlingen så Pissnisse kommer att komma billigt undan. Får han mer än fem matcher så blir jag överaskad
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Gurra88:
Polisanmälan är löjligt i det här fallet (i min mening)...hade han däremot klyvt huvet på jacob hade det varit en annan femma.
Bara 2 situationer jag kan erinra mig om som skulle rendera i civirätt (varav den ena situationen blev rättslig), och det är yxningen av Brashear och Kanadas J-VM kaptens über-armbåge i gärsgårdsserien borta i USA.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Linström_92: En polisanmälan som kommer avslås..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Gurra88: Absolut inte.. Men även om man är Brynäsare så tror jag inte att han siktade på Silfverberg. Hans mening var vad jag tror att träffa sargkanten, men det vet ju alla att han inte lyckades med.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Gurra88: "Så det skulle va mer okej om han träffat svedberg istället?"


Nä absolut inte.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
arnio: Så det skulle va mer okej om han träffat svedberg istället?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Gurra88: Jag tror också att Ekman siktade mot Svedberg/sargen och att han tappade balansen och råkade veva till Silverberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Självklart visste Ekman att Silfverberg var där, de hade ju haft kroppskontakt några tiondelar innan...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
mattiaskarlgren: "Självklart är det meningen av Ekman att slå. Men slå vad? Ärligt talat så tror jag inte att det är meningen att slå Silfverberg utan att han ska slå mot Svedberg fast på sargkanten, stenhårt. Men sedan verkar han ha tvål i handskarna och slår således stenhårt på armen på Silfver vilket är ruskigt fult."

Ja precis så måste de va.. Han slinter åt vänster och slår silfverberg över armen. Det många inte heller vet är att Ekman har ett väldigt smalt synfält, så han ser inte Silfverberg som står jämte honom..

Finns inget försvar för sånt agerande..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Djurgårdens IF 27/11-2010
Gurra88: Självklart är det meningen av Ekman att slå. Men slå vad? Ärligt talat så tror jag inte att det är meningen att slå Silfverberg utan att han ska slå mot Svedberg fast på sargkanten, stenhårt. Men sedan verkar han ha tvål i handskarna och slår således stenhårt på armen på Silfver vilket är ruskigt fult.

Jag kommer bli imponerad om disciplinnämnden ger honom 10 matcher men tror mer på 4 matcher.

Men tycker ändå att Pihls slag är grymt mycket fulare även fast det av Pihl inte är meningen att slå honom på käften för fem öre då han enbart försöker slita sig loss.

Sen måste jag säga att jag inte är direkt "besviken" på Wikegård. De/den man är mest förbannad på är DIFs ledning. Hur i hela j*vla h*elvetes i*ioter kan man försvara något sådant här?
Kommentera

1314099 · »