Brynäs IF

446504 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08

« · 987942 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
rackham: Och ett ES lag behöver Gävle och alla supportrar runt om i landet, så det kanske är dax för föreningen att sluta knulla sina supportrar och sponsorer år efter år, eller vad säger du?
Kommentera

Huge:
"Dålig defensiv + bra offensiv = har inte funkat så bra.
Bra defensiv + dålig offensiv = kan funka om man sätter sina chanser.
Bra defensiv + fortsatt bra offensiv = det ultimata."

Fast uppställningen kan ju lika gärna se ut såhär

Dålig defensiv + bra offensiv = har inte funkat så bra./kan funka
Bra defensiv + dålig offensiv = kan funka om man sätter sina chanser./har inte funkat så bra
Bra defensiv + fortsatt bra offensiv = det ultimata...som alla hockeylag strävar efter och jobbar med

"Slutsats: vi måste stärka defensiven i nuläget för att offensiven ska han nån verkan, sas."

Din slutsats grundar sig alltså på att Brynäs spelade defensivt mot HV och förlorade med 2-0. Visst vi förlorade intre med 7-1 men vi fick ju inga poäng med oss, eller fick vi det? man börjar nästan tro att du tror det!

"Och ja: det viktigaste är att vinna matcherna, men det är inget argument som förklarar HUR det ska gå till."

Men då ska jag förklara för dig hur man vinner matcher. I en hockeymatch möts två lag, det lag som gör flest mål vinner matchen och får tre eller ibland två poäng.
Kommentera

70 Rodrigues:

Ja, det också.
Det får vi ta hand om efter säsongen!

Nu gäller det att STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!

Det är det som går att påverka JUST NU!
Kommentera

Ove Myling: "Reservationslös kärlek ger åtminstone inte jag till något/ någon som vill ha betalt för det."
Du kan faktiskt visa engagemang utan att behöva vifta med plånboken eller hur? Men du kanske köper dig fri för att slippa engagera dig?
Det går bra att komma med förslag till förbättringar och inte bara sågningar och påhopp.
Kommentera

rackham: "Det får vi ta hand om efter säsongen!"

Så har det sagt dom senaste 7 åren, vad har hänt, inte ett skit!!
Kommentera

70 Rodrigues: JAg tror ärligt talat inte att det spelar någon roll hur mycket pengar vi supportrar pumpar in i Brynäs, föreningen är så misskött iaf.

Åsså snackas det om att vi supportrar härinne ska engagera oss. Men vafan 1/3 av alla här på HS är ju nöjda med hur klubben sköts och hur laget spelar, blir jävligt svårt att få till någon vettig ändring med den inställningen.
Kommentera

70 Rodrigues:

Jo, det har hänt några skit, men inte tillräckligt många kan vi konstatera!

Hur skall vi som medlemmar se till att det blir en skillnad i år då?

- Är du delaktig i processen med att välja en ny styrelse?
- Har du kontaktat valberedningen och gett dem din syn av vad som behöver hända?
- Skall du gå på årsmötet och göra din röst hörd?
Kommentera

rackham: Dom vet mer än väl vad jag står. Har jag inte barnen så ska jag självklart gå.

Tror du att det hjälper, dom lyckas ju på något konstigt sätt nästan alltid slippa undan, och det är jävligt oroande.
Kommentera

Ove Myling: Det är för att många är "PPV-supportrar" ;)

Visst känner man sg blåst på konfekten som säsongskortsinnehavare. Men samtidigt så är det inte första gången det händer så man är väl idiot som lägger ut tusentals kronor på en produkt som inte hållit vad den "lovat".

Om man som förälder skickar med sitt barn pengar för att gå till affären och ungjäveln kommer hem utan varor och bränt pengarna på flipperspel gör en upprörd. När ungjäveln dessutom ber om MER pengar... då brister det.

Sponsorvård?
Kommentera

Ove Myling:

"Åsså snackas det om att vi supportrar härinne ska engagera oss. Men vafan 1/3 av alla här på HS är ju nöjda med hur klubben sköts och hur laget spelar, blir jävligt svårt att få till någon vettig ändring med den inställningen."

Vad jag vet är 50% mer än 1/3...
I demokratiska sammanhang krävs det oftast majoritetsbeslut. Ibland kvalificerad majoritet, men det är mer sällan.

Vem skall engagera sig om inte supportrarna?

Hur har du kommit fram till att 1/3 av supportrarna är nöjda med utvecklingen?

Har det nån betydelse för Brynäs IF?

Lår oss säga att 1/3 av HS är nöjd med utvecklingen. Betyder det att 1/3 av alla Brynässupportrar är nöjda med utvecklingen?

Och... hur ser en vettig ändring ut?
Kommentera

Ove Myling: Ponera att 1/3 var nöjda, sitter de övriga 2/3 bara och gnäller på HS så lär knappast något hända. Vems inställning är det då fel på månntro?
Kommentera

70 Rodrigues:

Med största respekt räcker det inte att "de vet var du står", även om "de" vet det.

Ja, jag tror det (engagemang) hjälper!

Vilka är "dom" som alltid lyckas slippa undan?

Visst är det en oroande utveckling!

Hur ser vi medlemmar till att föreningen inte fortästter att köra i diket varje säsong?

UNITED we stand...
Kommentera

rackham: " Och... hur ser en vettig ändring ut?"

Det räcker att Brynäs viner fler matcher så bryr sig inte 90% av medlemmarna om hur vanskött föreningen är.

Såna Brynäsare är de...
Kommentera

GävleLasse: Samtidigt så finns det många andra sätt att bränna pengar i onödan på, köp en ny bil, vara early adopter gällande teknikprylar osv.
Pengar i sjön garanterat...
Kommentera

GävleLasse:

Ouch!

Det var en taskspark av tåhättiga mått...!

Men historien ger dig förmodligen rätt i det... efter säsongen är det ide som gäller tills serien börjar igen... eller?

MAKT och ANSVAR...
Kommentera

rackham: Hela föreningen lyckas ju smita undan från ansvar, det är ju inte första gången dom har tagit idiotbeslut.
Kommentera

Huss: Samtidigt så har du ju alltid ångerrätt och kan reklamera varan om den inte håller måttet. ;)

Men man skall inte skälla på säsongskortsinnehavarna. Man bör nog visa förståelse för att de är extra besvikna. De utgör ju en ganska viktig bas för Brynäs ekonomi. Om jag inte är helt felunderrättad så var över hälften av besökarna i måndags säsongskortsinnehavare. Hur hade publiksiffrorna sett ut utan dessa 2500 i match efter match?
Kommentera

Ove Myling: "Din slutsats grundar sig alltså på att Brynäs spelade defensivt mot HV och förlorade med 2-0. Visst vi förlorade intre med 7-1 men vi fick ju inga poäng med oss, eller fick vi det? man börjar nästan tro att du tror det!"

Min slutsats grundar sig på att vi har slarvat alldeles för mkt i det defensiva jobbet.
Alla har inte tagit sitt defensiva ansvar fullt ut, vilket gör att hela laget i sin tur uppträder osäkert. Lösningen (vilket tränare och alla andra någotsånär hockeykunniga personer inser) är att försöka spela mer defensivt och enkelt till att börja med. Då har iaf de offensiva chanser man skapat en förutsätting att omsättas i mål som förhoppningsvis räcker för att vinna matcherna.

Spelet mot HV bådade gott om man jämför med hur det sett ut tidigare.
Att vi förlorade matchen kan väl för fan inte vara nåt argument för att spelsättet var felaktigt. Isf skulle man ju vara tvungen att ändra taktik efter varje förlust, eftersom den senaste taktiken inte gav vinst.
Ditt resonemang är ju så urbota korkat så man baxnar.

Nu har jag argumenterat för hur jag och de flesta ser på saken.
Kan jag få en redogörelse för hur DIN lösning ser ut?
Hittills har ivern att vara för offensiv straffat sig och resulterat i osäkerhet och slarv bakåt.
Kan du isf förklara för oss hur en ännu hårdare offensiv i det läget är lösningen på problemet?
Kommentera

GävleLasse: Visst, jag har full förståelse för att man blir grymt besviken förlorad hemmamatch. Det är helt naturligt. Samtidigt så är det trots allt en sport där allt kan hända.
Kommentera

70 Rodrigues:

Nä, det är sant och förmodligen inta sista gången heller.
Men de behöver ta fler bra beslut! Många fler!

Hur gör vi så att föreningen inte upplevs smita undan ansvar?
Kommentera

70 Rodrigues: "Hela föreningen lyckas ju smita undan från ansvar, det är ju inte första gången dom har tagit idiotbeslut."

Vem har tagit besluten? Har besluten genomförts av de anställda å bästa sätt?

Har ALLA gjort ett dåligt jobb?

Reander lämnade skeppet istället för att kämpa.. Vilken fighter, precis i din smak ;)
Kommentera

Huge:

Du gillar att prata offensiv och defensiv... men får vi se dig STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF på lördag?

Det är det som räknas NU!

Jag har en biljett åt dig!

STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

Huss: Så det är fullt normalt att ett lag inte vunnit hemma sedan i början på januari?

Allt kan inte hända..Då borde Brynäs vunnit fler matcher ;)
Kommentera

GävleLasse: Tänker inte ens kommentera det, då jag vet att du är sjuk med hög feber :-)
Kommentera

GävleLasse: Eller föresten, jag väljer att skicka tillbaka fen fråga, vem/vilka har gjort ett bra jobb?
Kommentera

Huge: Hur försvarar man sig mot målvaktstavlor?

Om vi tar HV matchen som exempel. Vad gör Sjödda på 0-1? Han står vänd INÅT mot korhonen istället för att ligga tätt på Melin, är det en signal som säger att han litar på sin målvakt?

Varför han inte litar på honom såg vi 14 sekunder senare.

Hur försvarar man sig mot målvaktstavlor?
Kommentera

GävleLasse: "Hur försvarar man sig mot målvaktstavlor?"

Man hänger upp en slips från Pierre Cardin :-)
Kommentera

GävleLasse: Om man läser somliga skribenter, ja, sedan 7-8 år tillbaka ungefär ;-)

Japp, vinsterna kommer i kvalserien!
Kommentera

Huss: "Det går bra att komma med förslag till förbättringar och inte bara sågningar och påhopp."

Här kommer några förslag:

De som sitter i styrelsen ska ståupp för brynäs! Har man som målsättning att vara bland de fyra bästa lagen och man slutar som bäst nia skall man erkänna sitt misslyckande och avgå. Är inte det anledning nog kan man se hur de budgeterat för säsongen, rena rama glädjekalkylerna. De nya som ersätter skall ha en gedigen bakgrund inom styrelsearbete på större företag, även om de som sitter där nu har det så har de ändock misslyckats och skall lämna sina platser.

De senaste 8-9 årens brist på sportsligframgång måste sportchefen ta ansvar för och även han avgå. Istället måste Brynäs söka med ljus och lykta efter en ersättare. Det ska helst vara någon som jobbat som sportchef tidigare, inte en gammal spelare som är "trevlig" och har stort kontaktnät. Man kan oxå tänka sig någon som jobbat som scout under en längre tid, eller kanske en tränare som söker nya utmaningar. Att hitta en ny sportchef anser jag vara otroligt viktigt, pga att han lägger upp strategin för hur truppen ska se ut för många år framåt.

På spelarsidan tycker jag att Brynäs ska låta sina gamla veteraner tacka för sig; sparka Sjödda, Dackell och Molin. Göra sig av med överbetalda utlänningar som inte producerar; Hauhtonen, Korhonen och Kankanperkele. Plus spelare som spelat många år i elitserien utan att bli bättre utan snarare sämre; Danielsson och Sunken. Göra Sperrle till som bäst andre målis.
En helrenovering på spelarsidan således, och ett tufft första år. Målsättningen måste bli att hänga kvar inte mer. Se till att laget består av 50% spelare som har sina styrkor i det offensiva spelet och 50 % av spelare som har sina styrkor i det defensiva spelet.
Antar man att Brendl och Widing finns kvar och är bland de högst avlönade, måste således de övriga som är högavlönade av forwards vara så defensivt starka att de väger upp för dessa herrars brister i det defensiva spelet.
Samma sak på backsidan om man antar att Hiettanen och Angell finns kvar. Sen tycker jag att minst fem spelar i truppen ska vara unga lirare/juniorer typ Carlsson, Andersén, Alcén, Sandin och någon till. De duger bra som utfyllna, plus att Brynäs satsar så mycket pengar på ungdomsverksamheten att det nästan måste bli så. Satsa alltså största delen av spelarbudgeten på en riktigt bra målvakt, en riktigt bra defensiv back, en riktigt bra defensiv/tvåvägs center, som vår nye sportchef scoutat fram/har koll på.

På tränarsidan behöver Brynäs någon mer rutinerad än Doffen Östblom. Doffen och Thelin kan vara kvar i ledarstaben. men någon som åtminstone haft ett a-lag tidigare behövs. Jag skulle kunna tänka mig någon som jobbat med de yngre juniorlandslagen, typ Mårts. De har koll på kommande stjärnor, nu när juniorhockeyn i sverige känns het. De kan jobba med brynäs talanger som det finns en drös av.
Kommentera

70 Rodrigues: Jag har ingen aning om vem som kunde gjort sitt jobb bättre. Som medlem har jag bara mandat att påverka styrelsen. Inte de anställda.

Jag tror att det är bland de anställda man i första hand ska se över situationen. Det är för många som bara lyfter lön.

Kommentera

Huss: Kvalserien? Jävla "dysterkvist" :-)
Kommentera

GävleLasse: 0-2 var en tavla, sånt som händer. Speciellt när en målvakt redan har taskigt självförtroende och är lite märkt av stundens allvar.
Det syntes på Markus att agerandet inte var avslappnat eller harmoniskt.
Men tycker du att allt gnällande och tjatande över hur djävla usla våra båda målvakter är och har varit, är ngt som stärker målvaktens självförtroende?
Eller för den delen även övriga spelares självkänsla?

Sjödda är den som står för tavlan, och ingen annan vid 0-1.
Hans uppgift är att markera Melin och låta Korhonen få fri sikt vid ev backskott. Om backen i det läget avancerar så måste ju Sjödda välja: stöta mot backen eller ligga kvar i markeringen på Melin.
Skulle vilja påstå att backen i det läget alltid bör ligga kvar med sin markering och låta målvakten ta skytten.

"Hur försvarar man sig mot målvaktstavlor?"

Genom det bra uppträdande i defensiven som hjälper målvakten. Det är ett samspel.
Kommentera

Ove Myling:

Bra, Myling! Det där kan många hålla med om!

Har du informerat valberedningen om dina tankar och frågat hur de ser på situationen för att veta vad de har på gång inför det viktiga årsmötet?

Allt det du skriver får komma efter säsongen, eller vill du stå utan styrelse, utan sportchef, utan tränare mitt i brinnande avslutning på säsongen?
Det är en verksamhetsförlamning som jag inte tror att någon vill vara med om, oavsett vad man tycker om nuvarande besättning på de positioner du beskriver...

Nu gäller det att fokusera på vad som går att göra JUST NU!

Jag skiter väl i enskilda spelaren, tränaren, sportchefen eller ledamöter av styrelsen, de kommer att få ta sitt ansvar i siom tid.
NU gäller det FÖRENINGENS ÖVERLEVNAD!

STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

rackham: Jag kan inte ge dig något recept för framgång, men jag kan ge dig ett recept för misslyckande.Försök vara alla till lags.
Kommentera

Det här är något som Brynäs IF borde tänka på:

"Om du vill sälja, ska du smycka dina varor med blommor"
Kommentera

GävleLasse:

En anställd som jag bara hör bra saker om är Kalle Norling på Marknad.
Han har nya idéer och är lyhörd för sponsorernas åsikter. En bra egenskap hos en säljare!

Sedan finns det andra som inte fungerar lika bra, men det tar vi inte här av hänsyn till den enskilda personen.

Men alla vet att det finns ett antal klara anledningar till att inte organisationen svarar upp mot omvärldens (bla medlemmarnas och styrelsens) höga förväntningar.

Rätt person på rätt plats!

Och... om man inte följer givna order! Nytt jobb!

STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

rackham: Shit, tror att både Stalin och Lenin hade rockat fett i sina gravar om dom fått läsa inläggsretoriken i den här Gb:n just nu :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Ja, jag håller med och det blir samtidigt nästan lite ironiskt...

Nog får jag känslan att många supportrar vill att Brynäs skall vara till för just dem.

Dagens inlägg handlar ju i princip bara om det...

Och "man" blir skitsur när man inte blir lyssnad på... ;-)

Så det är inget enkelt recept att följa... för supportrarna!

Men jag ser också att det behöver finnas en annan kultur internt i föreningen.
Det ges alldeles för mycket "lina" för vissa medarbetare för att det skall vara bra för föreningen...

SANNING OCH KONSEKVENS!
Kommentera

Huge: "Min slutsats grundar sig på att vi har slarvat alldeles för mkt i det defensiva jobbet.
Alla har inte tagit sitt defensiva ansvar fullt ut, vilket gör att hela laget i sin tur uppträder osäkert."

Det e enklare än så Brynäs är inte bättre, det handlar inte om slarv och ansvar, det handlar om oförmåga, ta Dacke som exempel, han prisas som den bäste defensive forwarden i match efter match, sanningen säger att han har näst sämst +/- av alla forwards i elitserien, det är inte bara otur!

"Lösningen (vilket tränare och alla andra någotsånär hockeykunniga personer inser) är att försöka spela mer defensivt och enkelt till att börja med" Jovisst skulle det kunna vara en lösning...om halva serien återstod, men nu är det bara några matcher kvar som man måste vinna. Och med tanke på hur darriga brynäs varit i försvarsspelet och hur kass målvakterna varit, finns ju inget som tyder på att vi ska hålla tätt. Något som har fungerat är det offensiva, bygg vidare på det och hoppas att Lind repar sig.

"Att vi förlorade matchen kan väl för fan inte vara nåt argument för att spelsättet var felaktigt." Fundera över det du skrev en gång till va!
Det e e dåligt argument menar du? Var spelsättet rätt menar du då? Vi spelade på ett visst sätt och förlorade, vad berodde det på dålig is, otur eller vad är det mer du brukar hitta på?

"Isf skulle man ju vara tvungen att ändra taktik efter varje förlust, eftersom den senaste taktiken inte gav vinst." Ja, förlorar man en match tycker åtminstone jag att man ska göra några ändringar. Målsättningen är att vinna och om man förlorar har ju bevisligen något gått snett. Speciellt viktigt tycker jag det är att kasta om bland spelarna. Om några underpresterar ska naturligtvis de som är bänkade få chansen i nästa match. Fast så funkar det ju tyvärr inte i Brynäs.
Kommentera

70 Rodrigues:

Ja, det kanske är det som behövs!
Ja, mer rock & roll alltså! = )

Lite (läs mycket) mer engagemang!

Det var den sortens engagemang som lade grunden till 12 SM-guld...
Kommentera

Huge:

Skrämde jag bort med erbjudandet om en biljett...

Gävle bits inte, Magistern... inte Läkerol Arena heller... = )

STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

rackham: Dax att komma tillbaka från stenåldern nu gubben :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, den tiden då EN man styrde hela klubben och lockade till sig världsstjärnor med en ostmacka lär inte komma tillbaka. Hur mycket man än vill.
Kommentera

sylf:

Jan Simons?
Kommentera

Bissett19:

Gene Simmons?
Kommentera

70 Rodrigues:

Menar du Huge, nu eller?

Stenåldern men med moderna arbetssätt såklart!

Men i grunden är det samma principer som styr människan.

Behov att bli sedda, mening, gemenskap, trygghet... och SM-guld! = )

Brynäs hej hej hej, kom å se vårt gäng...!

STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!

FÖR HELVETE!
Kommentera

sylf:

Annars har jag en hushållsost som skulle kunna användas...
Kommentera

rackham: Ja, för det får du 7 målvakter som är bättre än de två vi har idag!
Kommentera

sylf:

Ja, av nån konstig anledning har just hushållsost blivivt hårdvaluta den senaste tiden... men annars är ju Brynäs mer bekant med schweizerostar...
Kommentera

« · 987942 · »