1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11

« · 1410992 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11
SH:

Jag tycker ölvestad skulle haft mellan 8-12 matcher för den tacklingen tack vare det var inte första gången och det var ett rent överfall. för mig får dom stänga av sådana idioter hur länge dom vill.
Kommentera

Peja: En stor skillnad mellan de båda tacklingarna är ju att Holmqvist har pucken och är puckförare till skillnad från Berglund.
Kommentera

Storhonken:

vad är det du inte förstår med respekt! om man vet att personen inte har en aning om att du kommer med hög fart och försöker köra igenom tacklingen. Det är respektlöst hade han sett honom och han hade fått den tacklingen då hade jag inte sagt ett smack. Men som jag har sagt förut det beror på vilken typ av hockey man vill ha om man vill ha en hockey där det är ok att skita i att ta nån som helst hänsyn och kom inte med att han satt inte upp armbågen då är det inte tala om respektlöshet utan rent överfall. Fan folk verkar tro att alla hockey spelare är gjorda av metall och programerade i stället för kött och blod och en hjärna. Sen att media överdriver ja när har dom inte gjort det! en liten tanke vad hade hänt om han hade vridigt på huvudet lite till och all kraft hade träffat huvudet istället hade vi haft en ny förlamad luleå spelare då. Ibland kanske man måste ta ett steg tillbaka och inte gå 100% men men jag är väl en blödig farbror. :)
Kommentera

sylf:

Balett? HAHA du kan då verkligen jämföra ;)

Dessutom hade Berglund aldrig pucken och den var en ganska bra bit bort. Så "heads up" har inget att göra i en sån här situation, när man inte är puckförare så ska man vara säker från vårdslösa tacklingar likt denna det tycker jag. Bertilsson vet nog precis som många skrivit om vad detta kan få för konsekvenser. Hockey skall vara tufft absolut men jag personligen gillar inte när spelare tacklar så här. Bara vad jag anser. Ok om det är en okej open Ice hit men detta är långt ifrån det.
Kommentera

mattias - 74: De som tacklas kan ju alltid bli skadade. Det i länktipset är att tackla för att skada, inte det som Bertilsson gjorde. Jag tycker att det påminde mycket om Douglas Murrays tackling på Morozov men då tyckte väl inte en enda svensk att avstängning var befogat.
Kommentera

mattias - 74: Om du jämför med Ölvestads som blev 3 matcher. Där har du armbåge, mot huvudet, hopp, hög fart + att det är mot sargen. Och att man då kan lägga till brist på respekt och dåligt omdöme om konsekvenserna.

Bertilssons enda egentliga brott är alltså det sistnämnda. Hur många matcher är det då kvar?

Eller jämför när Järnkrok blev mosad i slutspelet. Då var argumeneten mot att han var lite ur balans och därför inte kunde ta emot tacklingen. Varför gäller inte samma argument i det här fallet?

Inget mot dig (som har vettiga inlägg trots att du är leksing...) utan mot diskussionen att det plötsligt ska bli någon slags jätteavstängning.
Kommentera

Storhonken:

Klart det är respektlöst att slåss med klubban men nu är det detta vi diskuterar. Jag tycker som jag gör och det kan ingen ändra på. Jag skulle iof inte bli förvånad om DP ger BErtiolsson 10 matcher det är ju som ett lotteri i den där jävla nämnden.
Kommentera

mattias - 74: konsekvenser?
Det är elithockey vi pratar om, inte balett.
Kommentera

mattias - 74: Hur FAN ska han kunna veta om konsekvenserna innan?
Visst 1-2 matcher kanske det kan vara värt,det största felet jag kan se är Bertilssons höga fart.Att prata om respektlöst är bara töntigt.Att tackla någon eller slå någon med klubban är väll överlag ganska respektlöst?
Kommentera

Storhonken:

Hur hade det låtit här inne om det hade varit det omvända? Säkert att många ropat efter lång avstängning m.m. Jag kan bara tala för mig själv när påstår att det akalla vara avstängning men absolut inte 10 matcher.

Självklart är det Bertilssons förbannade skyldighet att inte tackla så där när han vet om konsekvenserna och vad de kan innebära. . Håller du inte med?
Kommentera

Denna tackling av Pihl anser jag som betydligt fulare än den som Bertilsson ger ut.
T o m så att Arto tycker det är en okej tackling!
Kommentera

mattias - 74: Läs inläggen ordentligt annars kan du lika bra strunta i att svara.Jag tyckte jag skrev ganska ok.Och så fort någon hamnar på sjukan är det alltid avstängning eller?
Kommentera

mattias - 74: Jag ser det som en klockren "open-ice hit" som tyvärr tar illa på J. Berglund. Även att Berglund var aktiv i spelet (räckte fram klubban mot pucken), men han gick tyvärr ner sig lite och smällen blev värre. Jag vet inte om du brukar kolla på NHL, men det här händer lite då och då.

Det är det svenska systemet/tänkande som är skrämmande. Sverige har alltid varit "mesiga" inom tacklingar/slagsmål.
Kommentera

mattias - 74: Jag påminner om inlägget jag skrev igår. Här finns lite fakta som sätter saker och ting i perspektiv.

"Längsta avstängningen någonsin där förseelsen inte är mot en domare är Christian Sjögrens armbågstackling mot Thomas Berglund 2003 och den gav 9 matchers avstängning.

Lite annat för att sätta Bertilssons tackling i perspektiv:

Andreas Pihl - Slashing i ansiktet på Mikael Johansson (8 Matcher)

Kalle Lilja - Körde klubbskaftet i magen på domaren (8 matcher)

Robert Svehla - Pucklade på Anders Huss (8 matcher)

Peter Åslin - Körde över domaren (9 matcher)

Folk skriker 10 matcher (längsta straffet någonsin för en förseelse som inte är mot en domare) för den tacklingen. En tackling som vi ser rätt ofta, i ärlighetens namn.

Skärpning för h-vete!"

Kommentera

Storhonken:

Nej det menar jag inte jag menar att jag har inte sett den situationen du refererar till. Jag skriver bara hur jag upplever tacklingen igår för det var den vi diskuterade.. Det måste jag få göra och jag anser att den är respektlös och träffas delvis mot huvudet. Att du skriver att den är ok gör ju inte saken bättre. Ok är den absolut inte. Då hade väl inte Luleåspelaren hamnart på sjukan eller hur? Det är absolute inte den fulaste tackling man sett men den är återigen jävligt respektlös eller tycker du inte?
Kommentera

Skitstöveln: "Dock var det väldigt olyckligt att den tog så pass olyckligt"

Nåt som Bertilsson borde ha kunnat bedöma som tänkbar följd av tacklingen, om vi utgår ifrån att han hade tid att besinna sig.
Därför missar du hela poängen, oavsett hur korrekt tacklingen var enligt regelboken.

Det som ansvariga har att bedöma är huruvida Bertilsson haft tid att besinna sig eller inte.
Återstår att se vad dom kommer fram till.
Skulle iaf bli förvånad om det bara blir matchstraffet och inget mer.

Kommentera

mattias - 74: Så att om man är en idiot är det ok?
Kommentera

Storhonken:

Den har jag ju inte sett. Du kan väl länka den då. Nu var det ju denna vi diskuterade. Att Jämtin är en idiot vet vi väl alla.
Kommentera

mattias - 74: Lägg ner!Varför skrev du inget härinne
när Jämtin körde klubban över munnen på Berilsson?
Fast du kanske tycker att det är ok att göra så istället för en
ganska ok tackling?
Kommentera

Erat:

Han träffar ju delvis huvudet på den bortre sidan det syns ju när tacklingen träffas, dock är det inte en full träff mot huvudet men det syns klart och tydligt att Bertilsson träffar med den borte delen med sin tackling på sidan av huvudet. Så uppfattar jag det. Du får gärna motivera varför inte Bertilsson skall ha en avstängning för det här?

Visst är 10 matcher att ta i men tyvärr verkar man ju behöva ett avskräckande exempel kanske. Jag skriver bara hur jag upplevete detta. Hade sagt lika om det var en leksing som tacklat. Är det nånting jag är så är det objektiv, det föreöker jag alltid vara.
Kommentera

mattias - 74: Jag kan kort och ärligt säga att jag tycker definitivt inte det ska bli någon avstängning, mer än den match som sker per automatik.
Jag fattar inte hur dom s.k "experterna" kan sitta och yrka på 10 matcher - tacklingen i sig är en bra och stenhård tackling PUNKT.
Och definitivt inte mot huvudet.

Dock var det väldigt olyckligt att den tog så pass olyckligt - men hockey ska vara hårt!
Kommentera

7 oktober, 2011 kl 09:30 Av Henrik Sjöberg
Kategori: Övrigt
Först och främst. Det är väldigt skönt att Jonas Berglund klarade sig så pass bra som han gjorde efter tacklingen från Simon Bertilsson.

De flesta är överens om att Bertilsson ska stängas av under en lång tid men jag är inte så säker på den saken.

Tacklingen i sig är en bra tackling. Bertilsson kommer inte in med armbågen eller gör något fult på så sätt och han är dessutom en väldigt bra tacklare så det var ”otur” att det var just Bertilsson som kom i den situationen.

Sen kan man förstås diskutera om han måste satsa så pass hårt som han gör i den situationen och där kan jag förstå att man pratar om respekt för varandra på isen.

Jag skulle köpa att Bertilsson blir avstängd men antalet matcher är svårt att bedöma. Men att stänga av honom i en månad tycker jag är överdrivet. Bertilsson går inte in i situationen för att skada honom som det kan vara i många andra situationer och där anser jag att man måste se skillnaden.

Jonas Berglund uttalar sig på klubbens hemsida och säger att han själv ville ställa sig upp men fick order om att ligga kvar på isen.

”Bulan” Berglund, Jonas Rönnqvist och Johan Harju är tre tunga Luleånamn som alla sa efter matchen att de inte trodde Bertilsson var ute efter att skada Berglund och det bevisar på något sätt att han inte borde stängas av i en månad. Hade smällen varit så ful så hade Luleås spelare och ledare varit helt vansinniga. Så var det inte i går.

Det där med respekt för varandra på isen, där tror jag det finns en bra lösning. Inför femminutersregeln och tillåt att man får fightas även i Sverige så får spelarna stå för vad man gör på isen. Då är det inte lika kul att göra något fult när man vet om att man kommer få stå till svars för det.

Sen kanske man inte ska få slåss flera gånger i samma match och göra en show av det.

Ett slagsmål – fem minuter.

Två slagsmål – matchstraff.

Sen måste det förstås göras bedömningar efter hur slagsmålen ser ut. Spårar det ur fullständigt så ska man förstås kunna få matchstraff även vid första tillfället.

Den lösningen tror jag på.

När det gäller Bertilsson... blir han avstängd kan jag som sagt köpa det. Men inte för många matcher. Det är tackligen inte värd.

En annan sak också. Det måste kännas surt för Bertilsson nu att stängas av för den här tackligen samtidigt som Andreas Jämtin klarade sig från en avstängning – och utvisning när han crosscheckade just Bertilsson i ansiktet tidigare den här säsongen.
Kommentera

mattias - 74: Vad jag har sett, så var väl inte tacklingen mot huvudet?

Det är så jävla löjligt att han fick matchstraff, bara för att han skadades. Han skulle max få två minuter om Luleå spelaren hade rest sig upp.
Kommentera

mattias - 74: Fast tacklingen är ju inte emot huvudet...
Kommentera

MarcusElving:

Jag vet inte vad maxstraffet är Finns det nån tackling och jämföra med sedan tidigare som påminner om denna och vad gav den.

vad Renberg säger skiter jag i.Renberg ropar väl om 10 matcher bara för att det var en Luleåspelare som fick tacklingen. Han är så jävla egenkär att jag mår illa. Det märks på sändningarna under TV pucken då han bara sa hela tiden att västerboten är bra bla bla bla...

Bertilsson är hur som helst väldigt respektlös det tror jag vi kan skriva under på Marcus? Sedan vad han får är väl upp till disciplinnämnden och svgöra men just tacklingar mot huvudet har jag varit ett hett diskussionsämne så kanske Bertilsson får 10 matcher då som ett steg i att man tar tag i det här med hårdhandskarna, jag vet inte.
Kommentera

Roger Ramkvist: "vill man ha mer respekt eller inte"

Klockrent.
Går väl knappast att komprimera kärnfrågan mer än vad du visar i dessa 7 ord.

Kommentera

mattias - 74: Tycker du att Boorks och Renbergs idiotiska utspel om 10 matcher är rimligt?
Kommentera

Zzz: " Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda."

Visst är det så.
Men det tycker jag inte hör till saken egentligen.
Den springande punkten är ju att Bertilsson hela tiden borde ha varit medveten om konsekvenserna av sin tackling, oavsett om den sen blir vårdslös eller inte.
Och det är väl här som ansvariga efterlyser lite mer bollkänsla hos den som tacklar, som jag ser det.

Kommentera

Roger Ramkvist:

Som Neutral har jag också sett tacklingen och måste säga att det där är oerhört respektlöst.Självklart är en lång avstängning på sin plats. Den här typen av tacklingar är aldrig okej. Kan gå riktigt illa.

Här sammanfattas det hela ganska bra.
Kommentera

Zzz:

ja det är inte nån lätt sak att bedömma, själva tacklingen är det inget fel på bara tidpunkten, och respekten. I mitt tycke den enda som har haft en nyanserad bild i media är denna person

bloggar.expressen.se/sjoberg/

jag tycker att bristen på respekt och själva valet av tacklingen borde ge ett antal matcher mellan 3-5 matcher
men det är mitt tycke om det är rätt ja i min syn på det men i andras självklart inte. Denna tacklingen ligger i en jävla gråzon mkt beror på hur man ser på hockeyn. vill man ha mer respekt eller inte
Kommentera

Roger Ramkvist: Inte lätt att döma i såna här lägen när man dels ska ta hänsyn till att tacklingen de facto är vårdslös och när man samtidigt vet (vilket bl.a Bulan Berglund själv är inne på) att det går fort därute och det inte alltid är lätt att ändra sig när en tackling väl påbörjats.
Jag tycker ändå att Bertilsson borde ha insett ev konsekvenser av sin tackling när han påbörjar densamma.
Ser ut som att han ändå har tid att besinna sig sas, och då ska han hellre avstå från att kliva in eller iaf smälla på med lite måtta.
Jag menar: spelare överlag har oftast en bra förmåga att läsa av situationer innan dom uppstår, så varför skulle Bertilsson isf helt plötsligt ha tappat den förmågan just i det här läget?
Låter inte troligt.
Att det sen naturligtvis inte behöver ligga nån avsikt att skada i handlingen är en annan sak.

Tycker även att jämförelsen med Ledinfallet senast haltar.
Där är det en helt annan situation som jag ser det: Ledin själv är väl den som har mest fart och AIK-backen står i stort sett stilla men trycker till en nedhukad Ledin med sina händer/handskar/klubbskaft.
Ett klart mer olycksbetonad händelseförlopp än vad vi talar om i det här fallet.

Så snacket om att domarna bara skulle gå på skadans omfattning och inte på själva tacklingens ev korrekthet eller inte, stämmer inte enligt min mening.
Sen kan man alltid diskutera hur många matcher Bertilsson ska ha.
Det är väl isf där som det kan bli lite godtyckligt från fall till fall, som det känns. 
Kommentera

Roger Ramkvist: Nej, det som är dumt är att utfallet på handingen är dömmande inte handlingen i sig. Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda. Om man ska stänga av någon så ska det vara handlingen som ger avstängning inte vad utfallet blir av den.
Det blir ju en lottdragning vilken tackling som ger vad, en gång går man fri en annan gång får man fem matcher.
Kommentera

Bertilssons tackling på Berglund.

Jag har kollat flera gånger på den där tacklingen nu, om och om igen, han träffar ju inte huvudet, han sätter en perfekt tackling på kropp o axel, sen att inte Berglund är med på tacklingen är ju faktistk inte Bertilssons fel, åker man ut mot pucken sådär så borde man veta att det kan komma nån, han lämnar lixom öppet mål kan man säga.

Tråkigt att det det blev som det blev, men han borde veta att tacklingen kunde komma. Så jag tkr inte det ska vara nån avstängning.
Kommentera

Zzz: Amen.

Jag har diskuterat det här hela dagen på jobbet med massa olika personer. Alla vill hänga Bertil, "han går medvetet in för att skada", "Han siktar mot huvudet", "Nästa gång kanske motspelaren dör". Jag menar kom igen. Alla ser bara efterspelet och dömer efter det. Hade han rest sig direkt hade ingen gnällt att det bara blev en 2a.

Man måste döma på situationen och inte utfallet! För att ta ett jävla dumt exempel. Om du trippar någon som tappar balansen, ramlar olyckligt och skadar knät. Motstpelaren blir borta hela säsongen. Är det 2+10 och en lång avstängning på det också?

Å alal jävla "experter" pratar om hur fysiska vi i sverige måste bli under alla VM turneringar när vi möter Kanada. "Vi måste bli tuffare" osv osv. Sen sitter samma experter och hänger Bertil för en olycklig situation och ett felbeslut.
Kommentera

Zzz:

:) du tror inte att dommaren var påverkad av det faktum att han låg helt utslagen? Kanske tyckte han att han ville först veta hur det går med han innan jag överhuvudtaget ger nått straff! om han nu hade svalt tungan skulle han skitit i spelaren och bestämt sig först för grovt matchstraff eller en lindrigare form och sen åkt fram till spelaren fiskat upp tungan om det hade varit försent skit samma då hade han iallafall tagit det som var viktigt om Bertilsson skulle ha grovt matchstraff eller inte. Du hör inte hur korkat det låter?? Sen om han redan hade bestämmt sig för matchstraff så blir det automatiskt grov sådan vid skada. Men att begära att dommare ska vara helt känslolösa när det ligger en utslagen är det inte lite korkat? Sen själva tacklingen är uppdelat i ett antal läger vissa säger inte ens utvisning och upp till 10-15 matchers avstängning. som vanligt ligger väl sanningen i mitten nånstans om man nu ska visa nån respekt men vill man ha en hockey som är utan respekt ja då får man tåla även när det smäller åt andra hållet jag tror väldigt få gör det.
Kommentera

mattiaskarlgren: i...t

Redigerad kommentar

Kommentera

mattiaskarlgren: Hade du tyckt samma sak om man hade pausat precis när Bertilsson träffar och du inte vetat konsekvensen av tacklingen? Om Berglund hade studsat upp direkt efter hade vi haft max en 2:a. Det är konsekvensen av tacklingen som bedöms inte tacklingen i sig och det är ett problem eftersom det inte kommer att stävja farliga tacklingar på sikt utan bara när skadan redan är skedd. Om man nu kommer att stänga av samtliga spelare som tacklar en annan spelare som inte är beredd lika länge som Bertilsson är det ok, annars är det moralpanik och inget annat.

Samma sak med dommaren som inte meddelar sitt straff föränn spelaren åker ut med ambulans. Han han tänkt matchstraff direkt hade Bertilsson åkt av isen 30sek efter tacklingen. Att dommaren sedan ändrar sig igen till ett ännu grövre straff utan att han sätt tacklingen repris säger ju allt om hur saker och ting bedömms.

Redigerad kommentar

Kommentera

Såg inte matchen igår men har sett tacklingen via repris och även om man är Brynäsare så är det bara inse att han ska ha en fem matchers avstängning. Syns klart och tydligt att han satsar allt han har och i det läget vet spelaren om att den andre inte är med.
Kommentera

Horace76c:
Jag vet inte, jag gillar djurgården som förening för att dom har en nykter och rakryggad syn på det här med hockey.
Fansen är faktiskt på samma nivå..(de flesta).
Kommentera

arnio:
Visar bara hur jäkla o-objektiv man är själv.
Ställde mig upp och tokjublade igår när Bertilsson satte in tackligen (när det blev klart att det blev skada var det naturligtvis inte lika kul längre). Kunde och kan för mitt liv inte se vad som är oschysst med den. Nä, det är bara att inse att man är grymt färgad efterssom övriga sverige skriker "10 matcher"
Kommentera

Kanske ett av de mer sansade kommentarerna.....

m.expressen.se/sport/hockey/1.2583635
Kommentera

Clubsport: Från NSDs kommentatorfält:

"Det är för lindrigt med 10 matchers avstängning, avstäng dom på LIVSTID , aldrig mera spela i elitserien,TÄNK att det är det enda ställe DÄR det är tillåtet att misshandla folk UTAN något straff,
Anmäl >sigge2 (7 timmar och 58 minuter sedan)"
Kommentera

Tacklingen tar ju illa men Bertilsson är knappast ute efter att skada han håller ju ner högerarmen under hela eskvensen hade Berglund sen tittat upp så hade det aldrig hänt.
Av alla experter är ju Ros pinsammast, han vill se tacklingsförbud...
Mer än 3 matchers avstängning är skandal.

Nu får ju Jonte Carlsson lite speltid iaf.. ;o)
Kommentera

Peja: Mycket fulare! Han hoppar och använder armbågen..
Kommentera

MarcusElving: Och denna tackling var ju enormt mycket fulare än Bertilssons, tror den gav 3 matchers avstängning... Ölvestad hoppade in och siktade BARA på huvudet. DET ser jag gärna 10 matchers avstängning för.
Kommentera

Peja: Han svarar inte, vilket inte var oväntat! :P
Kommentera

Peja: Ska Twittra honom angående det omgående, bra!
Kommentera

MarcusElving: Du borde fråga Boork vad som var så jäkla annorlunda med Douglas Murrays tackling på Morozov, och Bertils på Berglund... Se länk.
Kommentera

SH: Precis! Håller helt och hållet med..
Kommentera

MarcusElving: Renberg är pinsam. Hur många gånger har inte han och Wikegård predikat att alltid fullfölja tacklingar och inte svänga ifrån motståndaren? Hade Bertil velat skada hade han kunnat satt upp armbågen (Ölvestad) eller klubban (Jämtin). Så skippa snacket om att vara ute efter att skada.
Kommentera

« · 1410992 · »