mattias - 74: Jag påminner om inlägget jag skrev igår. Här finns lite fakta som sätter saker och ting i perspektiv.
"Längsta avstängningen någonsin där förseelsen inte är mot en domare är Christian Sjögrens armbågstackling mot Thomas Berglund 2003 och den gav 9 matchers avstängning.
Lite annat för att sätta Bertilssons tackling i perspektiv:
Andreas Pihl - Slashing i ansiktet på Mikael Johansson (8 Matcher)
Kalle Lilja - Körde klubbskaftet i magen på domaren (8 matcher)
Robert Svehla - Pucklade på Anders Huss (8 matcher)
Peter Åslin - Körde över domaren (9 matcher)
Folk skriker 10 matcher (längsta straffet någonsin för en förseelse som inte är mot en domare) för den tacklingen. En tackling som vi ser rätt ofta, i ärlighetens namn.
Skärpning för h-vete!"
Skitstöveln: "Dock var det väldigt olyckligt att den tog så pass olyckligt"
Nåt som Bertilsson borde ha kunnat bedöma som tänkbar följd av tacklingen, om vi utgår ifrån att han hade tid att besinna sig.
Därför missar du hela poängen, oavsett hur korrekt tacklingen var enligt regelboken.
Det som ansvariga har att bedöma är huruvida Bertilsson haft tid att besinna sig eller inte.
Återstår att se vad dom kommer fram till.
Skulle iaf bli förvånad om det bara blir matchstraffet och inget mer.
Roger Ramkvist: "vill man ha mer respekt eller inte"
Klockrent.
Går väl knappast att komprimera kärnfrågan mer än vad du visar i dessa 7 ord.
Zzz: " Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda."
Visst är det så.
Men det tycker jag inte hör till saken egentligen.
Den springande punkten är ju att Bertilsson hela tiden borde ha varit medveten om konsekvenserna av sin tackling, oavsett om den sen blir vårdslös eller inte.
Och det är väl här som ansvariga efterlyser lite mer bollkänsla hos den som tacklar, som jag ser det.
Redigerad kommentar
Jag tycker ölvestad skulle haft mellan 8-12 matcher för den tacklingen tack vare det var inte första gången och det var ett rent överfall. för mig får dom stänga av sådana idioter hur länge dom vill.