Brynäs IF

727638 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 17/1-15

1654450 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 17/1-15
Forsberg 1978: Problemet med surret i Gävle är att det är alldeles för lite surr om Brynäs. Det är inte så stor skillnad mot för surret här, somliga är positiva och andra negativa.
Kommentera

Rossa: Grav brist på självinsikt.
Kommentera

Forsberg 1978: Helt oroligt att man fortfarande står och säger att vi tror på det vi gör??? Har dem tabellen upp och ner i omklädningsrummet...
Kommentera

Huss: Exakt så blir det ju tyvärr så hög tid att Brynäs börjar röra på sig i båten få in ett nytt tränarteam helst idag eftersom vi har ett minibreak nu (IGEN) !!! Detta skulle såklart gjorts för länge sedan och man kan ju undra varför inget har hänt???

Jävla skitsäsong!

Kommentera

Peja: Efter 39 omgångar så finns inga ursäkter längre. Vi är inte bättre än placeringen säger och formtoppar/svackor ger bara tillfälliga förändringar. Det blir strid på kniven om kvalplatsen och det är fördel Leksand mentalt trots att Brynäs har en bättre trupp.
Tack för det TJ.....
Kommentera

Peja: Du är från Gävle va? Isf hör du något surr på stan ex några rykten eller vad säger folk om Brynäs i allmänhet?
Kommentera

Jajjen: Frågan är väl om man ens kan prata om Brynäs dåliga spel som en formsvacka? Kan man ha en formsvacka nästan en hel säsong? Det verkar ju vara formsvackan som är Brynäs vanliga kapacitet, och matchena där man spelar bra som är undantagen (tillfälliga formtoppar?).

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Vad får dej att tro att vi är ur svackan?
Kommentera

Jajjen: Har jag sagt det?
Jag sa att vi skulle ta oss ur svackan innan jul, och fick rätt.
Inte att vi därmed skulle ha tagit oss ur den stora knipan sas, dvs att vi nu riskerar att få kvalspela.
Kommentera

Huge: Vi har alltså tagit oss ur knipan? Snacka om att anpassa verkligheten efter sina drömmar.
Kommentera

Jajjen: Går det öht att vara ute och cykla eller ha rätt när det gäller "möjligheter"?
Ordet i sig innebär väl just att man på förhand redogör för nåt man TROR kommer att ske, dvs att det finns möjligheter att det man tror på infrias, eller hur tänker du?

Senast jag såg en möjlighet att ex ta oss ur en knipa var under den långa svackan innan jul, där jag trodde på möjligheten att laget och TJ skulle ta sig ur utan att behöva sparka tränaren.
Vilket också skedde, så det där med 2011/12 stämme ju inte speciellt bra.
Och jag tror även nu att vi har goda möjligheter att i första hand undvika kvalspel, sen får vi se om jag får rätt eller fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Har inga synpunkter på att du tror. Konstaterar bara att du oftast är ute och cyklar när du beskriver Brynäs möjligheter. Enda året du varit rätt ute är säsongen 2011/12.
Kommentera

Jajjen: Liksom du TROR nåt om hur Brynäs kommer att reagera, så TROR också jag nånting, svårare är det väl inte.
I övrigt har jag nog haft både rätt och fel om Brynäs förmåga i olika lägen, och kommer säkerligen att fortsätta ha både rätt och fel i framtiden.

Kommentera

Huge: Känns bra att veta. Du brukar väl aldrig ha fel om Brynäs förmåga?
Kommentera

Jajjen: "Mmm, på samma sätt som Kvalserien brukar vara "a walk in the park" för Elitserielagen?"

Vem har sagt nåt om a walk in the park?
Vi ska isf självfallet ha respekt för motståndet men att ett icketopplag i AS, som i regel har en hygglig femma och sen inte har samma djup i laget som vad vi ändå har, så får ett lag som Västerås mkt svårt att rubba oss i en 7-matchersserie.

Hade det gamla formatet med en serie där alla möter alla fortfarande gällt och där ytterligare ett SHL-lag deltagit, så hade jag varit klart mer orolig.
Nu handlar det om 7 matcher mot samma motståndare där vår större skicklighet isf kommer att avgöra i längden sas.

Sen vet jag också vad JAG tror: att vi inte ens behöver bekymra oss om nåt kvalspel, därför att vi inte kommer att hamna i det läget.
Kommentera

bifhjärta: Omöjligt att svara realistiskt på när man inte vet vilka alternativ och resurser han har haft. Ett alternativ kunde vara att avvakta till en klasspelare dyker upp. Ungefär som Svartvadet gjorde. Haataja är på förhand en spelare som kan göra skillnad. Andra exempel på spelare med potential att lyfta Brynäs; Pesonen, Rajala, Salmela. Wallace, Niinimäki och Slovak hör knappast till den kategorin.
Kommentera

Jajjen: "Jag tycker Bz kunde ha bidragit till Brynäs överlevnad genom att värva spelare som verkligen gör skillnad."

Vad skulle Bz ha gjort då? Om du nu förstår varför Bz värvade Wallace, Niinimäki och Slovak..
Kommentera

Peja: Så här långt ser han bra ut. Kan vara för att han spelat minst av dom nya spelarna. Men varken hans tidigare karriär eller de 5 matcher han spelar antyder att han skulle vara en toppback i SHL. Han håller SHL-klass, inte mer.
Kommentera

Jajjen: Jag tycker att det är orättvist att kalla Slovak för breddspelare. Han kan ju rent av vara Brynäs bästa back, så ingen breddspelare i det här sammanhanget. Sen att han inte på egen hand kan fixa till lagets defensiv, eller att han inte är lika bra som Kimmo Timonen, är ju en annan sak. 
Kommentera

bifhjärta: Det var ju det jag började med - Bz plockade in tre breddspelare.
Kommentera

Huge: Mmm, på samma sätt som Kvalserien brukar vara "a walk in the park" för Elitserielagen?

Hur skulle Brynäs årgång 14/15 reagera om Västerås tar ledningen i den första matchen i ett kvalspel? Jag vet vad jag tror.

Kommentera

Jajjen: Och där fick du svaret till varför vi inte fick 3 st Rajalaklass värvningar
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nä, ingenting är orimligt.
Ändå nästintill orimligt att vi i ett ev kvalspel skulle torska mot nåt av icketopplagen i AS i en 7-matchersserie.
Kommentera

Huge: Tänk om vi skulle bli nerskickade till Allsvenskan av Vita Hästen, ingen orimlig

tanke.

Kommentera

Powerfade: Klart att han inte såg nån annan möjlighet att se om sitt hus efter att ha märkt ett minskat förtroende från ledning och förmodligen även vissa spelare.
Det ändrar väl ändå inte på faktumet att han kunnat få ordning på skutan om han fått fortsätta, vilket är min poäng.
Dessutom var hans uttalande om möjligheten att ta guld i FBK som vanligt övertolkat/misstolkat av dom som på fullt allvar tror att en tränare under kontrakt medvetet skulle stå och underkänna sitt lag och den förening han för tillfället representerar.
Kommentera

bifhjärta: Där har du förmodligen förklaringen till varför vi fick tre breddspelare.
Kommentera

Jajjen: Men har Modo tappat 3 nyckelspelare så tidigt på säsongen? Plus varit utan en andramålis? Om vi bara skulle värvat EN spelare..ja då hade vi kunnat lägga mer pengar på den ersättaren..men nu är det ju flera
Kommentera

Davey_22: Absolut, ingen ide att gråta över spilld mjölk.
Sen har förstås skador och ekonomi spelat in till stor del, inte bara en offensivare spelide som TJ och alla inblandade varit överens om att införa, inte minst pga att juniorframgångarna och tanken att utnyttja denna form av momentum sas.
Vi tappade trots allt flera riktigt bra bärande spelare på ett bräde och pengarna räckte av naturliga skäl inte till för att täcka upp dessa förluster fullt ut.
Nu gäller det som sagt att rädda denna säsong och komma undan med hedern i behåll, tror iaf inte på nåt panikartat tränarbyte bara för att vi gjorde en dålig match igår.
Kändes som att spelarna efter 0-1 blev lite förlamade och inte riktigt trodde på den egna förmågan att rubba ett topplag som SAIK. Såg passivt och ängsligt ut, och när det sen såg klart bättre och avslappnat ut i andra så var det för sent att göra match av det hela igen.
Tror inte att tränarna och spelarna analyserat gårdagens bakslag speciellt mkt, jag är mitt i eländet nöjd inför fortsättningen med att linjerna i spelet såg ut som dom gjort i dom 3 föregående vinsterna. Här gäller det att se till positiva saker och inte gräva ner sig alltför mkt pga gårdagens insats.
Kommentera

Huge: "Ja, och jag vidhåller fortfarande att CZ hade kunnat få ordning på det mesta om han fått lite mer förtroende och tålamod från ansvariga.
Spelet var heller inte så tråkigt som många påstod och påstår, särskilt efter första säsongen när han verkligen försökte sätta en mer offensiv prägel på laget."

Nu var det ju CZ som VILLE till en klubb som "hade möjlighet att ta SM guld".
Kommentera

bifhjärta: Ja, handlar det om ekonomi är Bz lika låst som sin företrädare. Men när jag ser att Modo plockar in Haataja så går det tydligen att hitta riktigt bra spelare. Kanske bara handlar om tur och tajming.
Kommentera

Jajjen: Tycker Wallace och Slovak är bra värvningar, vilka andra bättre spelare skulle vi värvat? Tänk på ekonomi, tidpunkten under säsongen samt vilka spelare vi behövt ersätta. Med det sagt så gjorde Bz ett bra jobb där.
Kommentera

Jajjen: Nåt jag kan vara undrande till angående BZ är att han låtit bli att skicka iväg spelare. Förutom utlåningen av Olden då. Blomman och bröderna är fall där han kanske borde ha agerat ?
Kommentera

Davey_22: Alla tre är helt ok. Men ingen av dom kommer lyfta Brynäs.
Kommentera

Jajjen: Kan hålla med dig om att Niinimäki verkar ha varit en felvärvning. Han visar upp bra egenskaper emellanåt men siffrorna ljuger inte.

Wallace och Slovak är jag positiv till dock. 

Kommentera

Davey_22: Bragdstämpeln fanns nog redan då. Så gott som alla experter tippade ju Brynäs som kvallag alla tre år han tränade Brynäs.
Kommentera

Davey_22: Jag tycker Bz kunde ha bidragit till Brynäs överlevnad genom att värva spelare som verkligen gör skillnad. Niinimäki, Wallace och Slovak breddar bara truppen.
Kommentera

Jajjen: Ja,herregud.. en av våra spetsvärvningar var en ungersk påg som mäktade med 1 mål på 52 matcher. Lik förbannat tog vi oss till slutspel. Såhär i backspegeln vart det nästan lite bragdartat av Czarnecki.

Kommentera

Huge: Säsongen efter guldet ställde vi dessutom ett lag på isen som inte ens på papper var en realistisk kandidat att gå för guld. Det känns ändå på nåt sätt som att vi bromsade när vi borde gasat.

Men men,det är historia nu. Nu handlar det om överlevnad innan BZ förhoppningsvis kan bygga något stabilt och hållbart.

Redigerad kommentar

Kommentera

Davey_22: Med en annan coach hade Brynäs lirat i Allsvenskan redan då. Det jag har svårt att få ihop är att Jonsson var andretränare och ändå syns inte ett spår av Czarneckis defensiva fingertoppskänsla i dagens lag.
Kommentera

Davey_22: Ja, och jag vidhåller fortfarande att CZ hade kunnat få ordning på det mesta om han fått lite mer förtroende och tålamod från ansvariga.
Spelet var heller inte så tråkigt som många påstod och påstår, särskilt efter första säsongen när han verkligen försökte sätta en mer offensiv prägel på laget.

Som jag ser det blev kraven på mer offensiv hockey från många håll och framgångarna med J20 och därmed nästan en tvingande åtgärd att dra nytta av juniorframgångarna i form av uppflyttade spelare från J20, en black om foten när vi sen mkt överraskande tog guld.

Ett mer sansat tänk istf en kanske lite naiv syn på motståndet och svårigheterna med att försvara ett guld, hade nog varit rätt väg att gå.
Säger en läktarcoach med facit i hand, ska tilläggas.
Kommentera

Jajjen: Många gnällde över hur tråkigt Brynäs spelade då,personligen njöt jag av hur vi kunde tråka till oss poäng och sällan blev avklädda. Det enda Czarnecki borde skött bättre var sin övergång till FBK.
Kommentera

Davey_22: Czarnecki gjorde som han gör med Vita Hästen i år - tar ett taskigt spelarmaterial och pressar ur allt som går och lite till. Han skulle Brynäs behöva nu.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Backcoach kan han få vara !
Kommentera

Davey_22: Vi kanske skulla ta tillbaka Czernecki (-;
Kommentera

Peja: "När Bertilsson retweetar festbilder på sig själv får han skylla sig själv om folk 'anklagar' honom för att supa."

Självfallet, tror heller inte att han tar så illa vid sig av såna här barnsliga rykten pga en suddig bild och där det inte finns nån som helst övrig "bevisning" på att han skulle sitta och supa på krogen, så länge han vet att det bara är påhittat trams. Han måste ju vara medeten om att det finns hur många idioter som helst på nätet och i verkligheten som sysslar med sånt här.
Kommentera

Huge: Det kändes som att jag kollade på en pjäs av Lars Norén vid 16:00 igår :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Kan bara hålla med. Jag satt häromkvällen och funderade på Czarnecki-eran. Vi hade inte nåt vidare slagkraftigt lag de säsongerna,men fan vad vi spikade defensiven.

Kommentera

Powerfade: "Carl Lejonkräk: Så du tycker att det ser bra ut? Har du en tidsmaskin och befinner dig i år 1972 eller?"

Ännu en sån där goddagyxskaft-kommentar som är så vanlig härinne.
Bara för att man inte grinar vid varje motgång eller kastar skit så fort det tar emot, så utgår vissa tomtar från att att man tycker att allt är bra.

Tycker DU att det är seriöst att som du själv gör, uttala dig om ex bilden på Andersen, utan att ha en aning om sammanhanget, anledningen till att han sitter där och sen på toppen moralisera över att han "går på krogen" efter en förlustmatch?
"Gå på krogen" kan ju mkt väl i det här fallet innebära att han känner för att koppla av med vänner i en miljö där han slipper tänka så mkt på hockey, istf att sitta hemma och grubbla ihjäl sig. Du tänkte aldrig tanken att olika personer har olika sätt att ladda om och försöka se framåt, utan att klä sig i säck och aska för att sen prygla sig själv och avsluta kvällen med att se en Lars Norénpjäs...

Undrar vad som är mest tragikomiskt och skrattretande:

att nån öht lägger ut en sån där bild i tron att den skulle bevisa nåt öht,
eller att såna som du sitter och övertolkar/vantolkar bilden och drar  långtgående slutsatser om moral, föredöme osv.

Pinsam argumentation utan nån som helst nyans eller försök till vettig förklaring.
Kommentera

Davey_22: Den här säsongen är den värsta jag upplevt om man räknar antalet matcher där Brynäs varit chanslösa. Tabellen är smickrande för Brynäs.
Kommentera

Jajjen: Det är definitivt en "förskönad" lista. Vi har som du säger gjort horribla insatser som bara varit siffermässigt vackrare. Jag valde att bara snabbt kolla in de förluster som ser värst ut på papper.
Kommentera

1654450 · »