Brynäs IF

728313 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14

« · 1634786 Till forumet

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 21/10-14
Säger bara; Åk till Usa/Can, gå på NHL matcher. Återkom i diskussionen.
Jag har sett ett gäng matcher, från Florida till New york, och kan säga att kring arrangemanget lockar lika mycket folk som själva matchen.

Att SHL/Cmore äger tv sändningen här hemma gör att klubbarna inte gör tillräckligt för att locka med just sitt arrangemang.

Folk lockar folk så enkelt är det.
Kommentera

dAVydov: Det var inte bättre förr, även om det är sämre nu.
Kommentera

Jajjen: Okey, sorry för otydligheten. Med story-telling menar jag att man får följa spelare lite mer personligt. Kanske kan man göra en Brynäs-dokumentärserie där man får följa laget 20min i veckan på Facebook? Kanske lite bakgrundshistoria till våra transatlanter i reportageform? Jag är helt på Pejas linje här med att profilera vårt lag. Jag tror inte vi har en grå massa till lag som vissa andra, jag tror snarare att det blivit så p.g.a. bristande täckning. 
Kommentera

munkas: Förr räckte den här nivån. Idag gör den det inte uppenbarligen.
Kommentera

Jajjen: Jag tror att de senaste årens alla hemmaförluster gett ett visst publiktapp och sedan så skulle lite tuffare/elakare spel inte skada. Skickliga spelare är svårt att ha råd med men mer glöd och kamp skulle kunna införas med små medel och kanske vår nye sportchef kan sätta en lite tuffare prägel på laget.
Kommentera

Carl Lejonkräk:  Sex spelade hemmamatcher i år utan en förlust vid full tid spelar ingen roll? Formstarkast i serien? Hur kan nån bry sej om vad som hände förra året? Ungefär lika sannolikt som att Brynäs har högre biljettpriser än konkurrenterna.
Kommentera

dAVydov: vilka tror du det är som spenderar mest pengar? Det är barnfamiljer och det vet Brynäs mycket väl om och därför läggs det kanske lite mer på dem än t.ex ståplats som inte bidrar med så värst mycket (klacken undantaget).

Sen verkar det som att du nu, och några andra här, tror att Brynäs har oändliga resurser att röra sig med. Att de kan ta in produktionsteam, ha storskaliga events och smycka arenan för en hel del pengar.
Om man tänker efter och analyserar lite av vad HGK sa i intervjun med GD så säger han att det är fler betalande besökare i år vilket betyder att det inte spelat någon roll förr om åren när det varit 5800 på läktarna när Brynäs inte fått in mer pengar än vad de får in nu vilket säger väldigt mycket. Brynäs har alltså ungefär samma pengar nu att röra sig med, som då.
Det betyder också att det inte gjort någon skillnad av att ha rabatterade priser, biljettkampanjer för det ger inte den skjuts i säsongskortförsäljningen som krävs för att motivera sånt.

Att SHL-klubbar saltat och trixat med publiksiffror bör inte komma som en nyhet. Hur många gånger har man inte varit på ståplats och det stått 500 barn och ungdomar från skolor i trakten och minst lika många som sitter på kortsidorna? När man åkt på bortaresor och en tredjedel av arenorna består av gratisbiljetter.

Sen kvarstår de andra punkterna som jag besvarade.
Har man konkreta idéer och tips på hur arrangemanget runt matcherna kan utveckas så tror jag säkerligen att Brynäs skulle uppskatta det, om man tog det med dem men man bör ju även ha i åtanke att det mesta kostar pengar och att det ska motiveras därefter.
Kommentera

reven: På tal om kontakt med Brynäs och de ansvariga så mailade jag HGK runt kl 20:00 och skrev vad jag tyckte om de senaste insatserna i Brynäs vad gäller varumärket osv. Han svarade 20 minuter senare med ett långt och utförligt svar/mail. Fantastiskt tycker jag!
Kommentera

reven:

Nja fler åskådare borde ju innebära att det spenderas mer pengar på parkering, i kioskerna, brynässhoppen och i ölbarerna. Så mer pengar fick de garanterat in.
Kommentera

Johan Norrström: Många gratisbiljetter har ju varit flera skolklasser, dom ungarna spenderar nog inte så värst mycket.
Kommentera

Johan Norrström: inte nödvändigtvis. Det handlar om vad de hade för köpkraft.

Om antalet betalda biljetter är 3500st och det bjuds in 1500st från skolorna så blir publiksiffran högre (5000st) men det betyder inte automatiskt att det säljs mer i kioskerna etc. Barn och ungdomar, och studenter, har för det första inte samma köpkraft som en arbetande vuxen och för det andra så går de på hockey för att se hockey (det är gratis) och inte för att få en helheltsupplevelse med t.ex. mat och dryck/snacks.

Det verkar ju uppenbart att dessa 1500 extra på matcherna inte drar mer folk då publiksiffran varit halvdålig i några år nu samt att Brynäs inte fått in fler betalande. Nu är det istället 3500 lojala brynäsare som går och betalar för sig. Kanske kan det göra att det även blir bättre stämning i arenan då dessa personer "brinner" för Brynäs och man slipper dessa konstiga blickar när man jublar vid mål?
Kommentera

reven: Tack för att du orkade utveckla! =)
Kommentera

reven: Det känns som att vi pratar om olika saker, alternativt missuppfattar du med flit. Jag tycker givetvis att det är bra att det satsas på familjer, men är verkligen knattehockey och fiskdamm höjden av underhållning för dem? Har vi nått det ultimata underhållningsvärdet där?

Herregud, visst kostar alla satsningar självklart resurser - men jag tror man kan fördela smartare. De senaste åren har jag fått känslan av att man i desperation gått efter någon slags checklista och bockat av efter hand satsningarna blir klara (t ex ice projections och "upplevelseansvarig"-tjänsten). Man gör många saker halvdant istället för att göra några få saker bra.

Kommentera

reven: Sen kanske Unicefprojektet kan ge nya åskådare med tiden som en följd av att spelarna rar sug an ungdomar och gör det de gör ute på skolor osv.
Kommentera

Jajjen:

Så du tror att människor (Gävlebor) snabbt vänder blad o glömmer tidigare säsonger...åskådare som besökt 10, 20, kanske 50 hemmamatcher o under 12/13 & 13/14 sett Brynäs bara ha Rögle, Aik, Örebro, Timrå bakom sig i andel 3 poängare på hemmaplan...

Efter lite segrar hemma i år så ska allt vara glömt...

Tror du är helt fel ute...folk blir LESS...

Redigerad kommentar

Kommentera

reven:

Jobbat på många av kommunens skolor de senaste 19 år, och varit med många skolklasser på nämnda arrangemang. De har då inte varit något större fel på ungdomarnas köplust när jag varit med. De överträffade åtminstone mig. :)
Kommentera

reven: Intressant med fribiljetter. Jag ska höra efter om de (flertalet) som jag känner som fått fribiljetter tidigare år fortfarande får det. Eller får och får, har tillgång till fribiljetter. Har påpekat fribiljetterna här tidigare säsonger och blivit idiotförklarad som en konspirationsteoretiker. När jag hade säsongskort på arenan i ca 10-15 år hade jag kunna fått fribiljett till varenda match, men köpte istället för att stötta Brynäs och få bättre plats. På Gefles matcher är det i alla fall fortfarande hur många som helst som går in med fribiljetter.
Kommentera

Peja: 2 matcher till priset av 1 är väl annars en bra lösning kan jag tycka. Både prisvärt plus att man drar folk till hallen 2 gånger istället för 1.
Kommentera

« · 1634786