Redigerad kommentar
Lindström: "Att sitta och säga att huliganeran i grunden är ett samhällsproblem är löjligt."
Huliganerna lever i ett samhälle där vi kommit överens om att vissa normer och värderingar ska gälla, för att det ska funka.
Ansvaret för att dessa normer och värderingar vidarebefordras till barnen ligger på föräldrar, skola, myndigheter, övriga vuxna, kompisar osv.
Dvs: samhället.
Och när såna här saker ändå inträffar så innebär det att det är ett samhällsproblem, i huvudsak.
Tycker du att det låter löjligt?
Det är inte AIK eller Djurgårdens ansvar att vara ställföreträdande föräldrar.
Att klubbarna sen kan göra mkt mer för att stävja skiten är en annan sak.
GävleLasse: "Det finns även föräldrar som inte vill besöka sina barn på sjukhus efter att ha blivit misshandlade, eller ännu värre."
Och hade dessa föräldrar tagit sitt föräldraansvar från början så hade dom sluppit se sina älsklingar växa upp till huliganer som dom sen tvingas hämta hem från både polisstationer och sjukhus.
Och alla "vanliga" föräldrar hade samtidigt kunna släppa iväg sina "vanliga" barn utan oro för kravaller och upplopp....
bizon: "Blir trött på att höra att föräldrar är kassa i dessa sammanhang,om du Huge släpper iväg din son på hockey o sen måste hämta honom hos polisen,har du då gjort fel?Du har iditt tycke uppfostrat honom bra,eller tycker du då att du har misslyckats?"
Tja, vad tycker du själv?
Har du lyckats eller misslyckats i din uppfostran om du tvingas hämta ditt barn på polisstationen?
Förstår inte varför du är trött på att höra som det är: föräldrarna har ett mkt stort ansvar, dock inte hela.
Det var därför jag tog föräldraansvaret som ett exempel, där polisen, socialen, skolan, kompisar osv också har inverkan.
70 Rodrigues: " Vad var det du sa om att leka försvarsadvokat??"
Sluta larva dig.
Jag har inte försökt försvara nån öht.
Bara krävt lite mer konkreta förslag från dig på vad polisen skulle kunna göra mer, eftersom du kritiserar just dom.
Tycker att "Veiron" i sitt inlägg på ett mkt bra sätt belyser problemet.
Om det nu hade varit så enkelt som att placera 500 poliser bland fansen, tror du inte att man för länge sen hade gjort det ifall man hade haft ekonomiska resurser att göra det?
Du måste ju för fasiken titta lite på hur verkligheten ser ut.
Igår var det 200 poliser utkommenderade och man räknar med att ett sånt här derby kostar ca 1 miljon i skattemedel.
Du talar om upplopp/kravaller och jag vet ärligt talat inte hur man ser på såna saker när det sker i en arena där arrangören har det egentliga ansvaret för säkerheten.
Utanför arenan tror jag iaf att polisen har betydligt större befogenheter att agera mer kraftfullt, så där har du ännu en aspekt som komplicerar problematiken ytterligare.
För övrigt håller jag med Gävlelasse i den här saken, när det gäller arrangören och huvudansvaret.
Men som sagt: det är en komplicerad fråga eftersom dom här huliganeran i grunden är ett samhällsproblem, som arrangören tyvärr tvingas ta hand om när det egentligen är polisen och socialens ansvar.
För att inte tala om föräldrarnas.