Brynäs IF

724440 inlägg · 7957 ämnen

Brynäs materialare slutar... brist på pengar!

« · 479056 Till forumet


Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
En av Brynäs två materialare, Lennart Engstrand, gör idag sin sista match enligt "pappers"-GD.
Brynäs har inte råd att betala honom.
Hoppsan!

Nu skall P sköta jobbet ensam.
Säg så här:
Lycka till.
Men spar det pengar till en back så...
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
rackham: Därmed kan väl diskussionen om vilka spelare Brynäs borde värvat avslutas.

Huge: "Det ordnar sej"-inställningen lever i all högönsklig välmåga i hela Gävle (eftersom man tycks tro att det går att lira i Elitserien utan sponsorstöd).

Om Brynäs ledde serien skulle jag hålla med om att det gnälls för mycket. Som läget är nu gnälls det åt h-vete för lite. Jag vill se hela Gävle i uppror!
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Lilljanne:
Ropen skalla: Hellre back än materialare?

Verkligheten kommer, om det stämmer att det är ebb i kassan, alltid i kapp...

Syndlöf.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Kan någon för mig förklara varför det gnälls på den som försöker göra det bästa han kan med de i princip obefintliga resurser som finns, istället för att gnälla på de företag som inte skjuter till pengar och därmed förbättrar förutsättningarna?
 
Som att skicka frugan på affären med två kronor i plånboken, och sedan klaga på henne för att hon inte köpt tre olika tårtor utan har skorpor med sig hem.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
rackham: Läser man hela artikeln så skulle han ha slutat redan så lång är det bra men läser man vidare så dyker det upp en otrevlig underton.
Nu vet jag inte om det stämmer eller om det är Sandström som har vinklat artikeln. Oroväckande är det iaf att detta om ekonomin kommer upp nu när vi är pressade p g a läget i serien men vinst i kväll och det kan var livat i holken igen.
 
Undrar om Cipramil är billigare i år än i fjol
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
65selander:
Gillar särskilt Syndlöfs kommentar: "- Vi har inte dom pengarna så enkelt är det. Och accepterar han inte den lön vi erbjuder honom får han väl sluta då, menar Sundlöv"

Personalpolitik á la Syndlöf.

Kanske läge för Syndlöf att gå ut med ett förslag om en generell lönesänkning i föreningen för att ge förutsättningar att värva och kunna spela i Elitserien i nästa år...

När det gäller läkemedlet i fråga borde det finnas en och annan Brynäsare som har köpt upp större delen av lagret.
Priset borde därmed ha gått upp enligt principen om utbud och efterfrågan...
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
rackham: Personalpolitiken har nog inte med Sundlöv att göra utan den är nog Brynäs personalpolitik som visar sig från den goda sidan igen.
 
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
rackham: Det är inte med hjälp av lönesänkningar Brynäs kan bli konkurrenskraftiga igen. Det finns bara ett sätt: Höjda intäkter som i sin tur leder till löner som lockar dom bästa. Det är låglönepolitiken som försett oss med dom spelare alla gnäller på. Och har man svårt att få tag i materialförvaltare då är f-n i mej botten nådd!

KÄMPA BRYNÄS!
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Lilljanne: Vi vet kanske inte hela storyn kring det här med materialaren. Vet av erfarenhet att när media i allmänhet och GD i synnerhet sätter sin spin på saker så vet man aldrig vad som kan hända.

Det allvarligare problemet är förstås den eviga följetongen med pengar. I mina mörkaste stunder brukar jag tänka att kanske behövs det en degradering till allsvenskan för att Gävle ska vakna och fatta vad Brynäs betyder för dem. Nu verkar det som om en viss förbättring håller på att ske, men (skrev han för hundrade gången) jämför med hur lag i liknande eller mindre städer och regioner (Mora, Timrå, Färjestad eller i AS Växjö, Skellefteå, Halmstad, Rögle) ställer upp för sina hockeylag. De har förstått betydelsen av att ha ett lag i höga serier som marknadsför staden och regionen. Vad vore Gävle utan Brynäs? Skumbilar? Kaffe? Hur många vet att Gevalia ens kommer från Gävle?

Brynäs kanske skulle inleda ett samarbete med Uppsala Hockey med mål att slå ihop föreningarna, Uppsala Brynäs Hockey låter väl bra, med bas i Uppsala? Det, ni, det hade satt fart på intäkterna.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Lilljanne:
Nä, lönesänkningar kanske inte är aktuella, vi är väl inte solidariska med NHL, förstår jag.. :-)

Om jag har hört rätt så har föreningen höjt omsättningen med närmare 10 MSEK sedan förra säsongen.
Vart de ev pengarna har tagit vägen vet jag inte...

Tror i min enfald att det mer handlar om felrekryteringar än låglönepolitik.
Tror i min enfald att talangavvecklingen som pågår inom föreningen kostar föreningen 4 MSEK/år utan att ge något tillbaka.
Tror i min enfald att det fortfarande saknas gemensam syn på framtiden inom föreningen...
Det finns lite att göra.

Syndlöf.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Du måste skoja! Hur tokiga och snåla än företagen i Gävle är så kan och får de aldrig flytta till Uppsala!!!
 
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
66Berglund: Haha varför ner till HÅLAN uppsala?
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
66Berglund: Varför inte det?
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
65selander:
Ja säkert, men det får ändå samma effekt, dvs bilden av Brynäs som en föreningen i klass med lattjo-lajban lådan förstärks.

Men, och det är kanske essensen i budskapet, det är Syndlöf som uttalar sig i media...
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Nä det låter inte allt för bra men det går kanske fler på matcherna då?
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
88Lindkvist, 66 Berglund: Det kanske är dags att börja titta lite närmare på förhållandet mellan Brynäs och Gävle. 75 procent av medlemmarna (mellan tummen och pekfingret) bor inte i Gävle. Näringslivet i Gävle ställer inte tillnärmelsevis upp lika bra som i jämförbara städer. Gävle måste vara den enda hockeystad i landet där en tredjedel av publiken går på hockey för att se hemmalaget förlora (enligt uppgift från flera Gävlebor). Det vore kanske lika bra att beröva dem det nöjet och ge laget en hemmapublik värd namnet.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Om inte Gävle vill ha Brynäs så vore en flytt till typ Uppsala perfekt. Kan dom i Canada så kan väl vi :-)
 
Hade man Bill Gates kosing så köpte man Brynäs rakt av och flyttade klubben till Stockholm eller Vemdalen.
 
Gates skulle ju kunna köpa Brynäs och göra förlust avdrag på klubben, hm....
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
65selander:
 
Hade du Gates pengar kunde du väl köpt klubben och låtit dem stanna i Gävle? Varför flytta dem?
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Brynäs problem är att laget aldrig varit degraderat, för många inom både klubben och staden genomsyras av det löser sig alltid mentaliteten, vi har aldrig åkt ur osv... Styrelsen de senaste åren ska dock ha credit för upphämtnigen av negativt kapital.

Varje gång jag träffar en Gävlebo säger jag, ah Gävle är du hockeyintresserad och går på hockey då? I de flesta fall får jag till svar nej. Senaste personen jag träffade sa; i alla städer jag är tex Uppsala, Västerås osv frågrar folk om hockey och berättar att de håller på Brynäs men hemma i Gävle där är det ingen som pratar om detta.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Poffa: För då slipper jag åka någonstans.
 
Finns bara Vemdalen eller Stockholm att välja på om man vill bo någonstans ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
65selander:
 
Men herregud, med Gates pengar kunde du ju ta helikopter till Gavlerinken och bo i Sthlm. Egoist!
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
lindberg: Håller fullständigt med om att styrelsen gjort ett enormt arbete med att städa upp i verksamheten.

En del av Gävles problem är mentaliteten kring Brynäs: det tycks vara inne att inte gilla Brynäs, de har vuxit sig för stora och kaxiga, inga träd får växa till himlen, Brynäs snodde spelare från Godis år nittonhundrakallt och de ska de få faan för, och allt det där.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Busen: Den tanken kan man förvisso leka med, men verkligheten är mer dyster än så, tyvärr.

Självklart ska Brynäs ha en ny huvudsponsor. Gevalia har flyttat från Gävle och moderkoncernen behandlar klubben styvmoderligt. Det verkar vara något på gång i det här avseendet, enligt spridda tidningsuppgifter då och då. Jag skulle vilja se en ny huvudsponsor som t ex Korsnäs.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Det märkliga är att det är hur glasklart som helst att Brynäs är en publikmagnet och därmed ett högintressant objekt för marknadsföring. På bortaplan är det få lag som har en trognare publik (med vissa "ups and downs"). På hemmaplan är publiksiffrorna (inte -stödet) alltid hyfsat bra. Trots att vi inte har spelat bra på många år.
Skulle någon ställa frågan till en genomsnittlig gävlebesökare varför han/hon är där eller vad han/hon vet om sta´n, skulle helt säkert Brynäs förekomma i vart och varannat svar.
Eller om nå´n ställde frågan till alla oss utsocknes brynäsare hur ofta vi besöker Gävle för att se Brynäs eller, framförallt, vilka företag vi gynnar vid besöken och hur mycket pengar vi plöjer ner i Gävles näringsliv, då kanske man äntligen skulle inse fördelen med att ha Brynäs i Elitserien.
Och apropå bojkott, den dag Brynäs åker ur då lär Gävle få känna på min egen enmansbojkott.
Själv förordar jag Eskilstuna som ny hemort. Sme´stan behöver en riktig vintersport.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Poffa: Egoist? 
 
Det verkar iaf som alla kommer utanför Gävle. Har för mig att någon listade vart medlemmarna hörde hemma och dom flesta bodde inte i Gävle. Så det betyder att jag för laget närmare folket.
 
Sedan att ni Modoiter får det längre att åka dom gånger ni lämnar kommunen kan inte jag ta hänsyn till ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
lindberg: Intressant iakttagelse det där om gävlebornas förhållningssätt till Brynäs. Jag har märkt samma sak. Och värre ändå ibland: flera har snackat jäkligt nedlåtande om klubben. Sist jag var i Gavlerinken och köpte en kaffe kommenterade en tjej i kiosken att "det var typiskt Brynäs" att kaffet var så dyrt. Brynäs skulle behöva köra en "älska Brynäs"-kampanj på hemmaplan. Nå´t är ju j-vligt fel!
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
Jompe: Lägg ner snacket om att flytta till Uppsala. Förutsättningarna är inte bättre här. Hur många Gävlebor tror du skulle åka på dom hemmamatcherna t.ex.

Slå ihop med Uppsala hockey.....dom är väl den enda förening som har sämre ekonomi än oss så det låter ju bra...

Glöm det där Jompe, det är inte en trovärdig diskussion.
Kommentera

Sv: Brynäs materialare slutar... brist på pengar!
prosten: Är det mer trovärdigt med Brynäs i Allsvenskan?
Kommentera

« · 479056