Brynäs IF

726213 inlägg · 7959 ämnen

Brynäs - Modo 2024-10-14

« · 2750449 Till forumet


Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Zource:
Det löser sig sa kärringen när hon sket i handfatet 🤣🤣🤘🥰
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Brynäsaren05: Då hade Radiosporten fel.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Kul att vi hade studsar och lite tur med oss i går. För ärligt talat gjorde vi (statistiskt sett till xGF) inte en särskilt bra match. Lite statistik:

* Vi hade en xGF på 1.87 så att göra 4 mål på det är otroligt imponerande ändå (femte mål i öppen kasse räknas inte in här).
* Dessutom 2 ramträffar på detta (nu har vi 11 stycken på 9 matcher, Malmö näst högst med 8 stycken).
* xGA var på 2.33 så det stämmer ganska bra (2 mål insläppta).
* 29-18 i tekningar (Vi är etta på 56.25%).
* Vi är fortfarande dåliga i PP (16% totalt och tredje sist nu vilket ändå är dubbelt så bra jämfört med Modo som ligger sist).
* Vi är etta i BP. 88.24% i Boxplay.
* I kombination med att vi är bra i BP drar vi på oss få utvisningar. Minst antal på 18 stycken tvåor. Tvåan i den ligan (Växjö) har 23. Vi snittar 4 utvisningsminuter per match, Färjestad (sämst i denna statistik) har 44 tvåor och snittar 15.33 utvisningsminuter per match (2 matchstraff inkluderas här).
* Utöver att dra på oss få utvisningar och vara bra i BP släpper vi till få skott i BP också. 20 skott totalt på 9 matcher. Växjö är tvåa på 22, sämst är FBK på 45.
* Vi har på fem hemmamatcher ett publiksnitt på 7523!
* Vi vinner oftare tredjeperioden än vad vi förlorar eller spelar oavgjort (tillsammans). 55.56% där tvåorna (4st) ligger på 44.44. Sämst är Rögle och Modo på 0%.
* Andra perioden är vår sämsta. Där vinner vi bara 22.22% av dem. Bara Modo är sämre på 11.11% (de har också fler förluster då vi spelat fler oavgjorda).
* Vissa kritiserar Johan Larsson (ingen värdering i om det är rätt eller fel från min sida) men han är ensam ledare i corsi av alla som spelat mer än 7 matcher. 63%! Silfver och Rödin ligger på 62%. Lindstein och Indrasis ligger på 61% vilket förvånar mig något.
* Vi ligger etta (delat med Frölunda) i antal skott på mål, 251 stycken.
* Vi ligger etta i antal skott (blockerade och ej skott på mål räknas in här) på 258(!) stycken. Tvåan (Leksand) har 227.
* Källgren har en GAA på 1.84 & 92.21%. Desto mer imponerande att vi vunnit 71.43% av matcherna han stått i. Källgren är fyra av målvakterna (av de som stått 40% eller mer av tiden). Clara är faktiskt sämst här med 3.2 GAA och 85.45%.
* Ludvig Persson har också bra (ej stått mer än 40% dock). 1.58 GAA och 92% men noll(!) vinster.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Jugge: Håller med. Skulle vilja tillägga i shl innan degradering till HA, har rödin varit relativt ensam, Scott oxå förstås. Men annars tomt bakom dom. Överlägsna poäng/antal matcher. Vid misstag hos Rödda fanns ingen eller svag backup. I HA och nu finns det backup. Vid misstag behöver inte jaga som förut, forcerat desperat, nu finns det täckning. Behöver inte känna att han bär laget ensamt. Hans betydelse fick tyvärr idioter att ta till hot. Nu känns som han har mer lugn i spelet, både i HA och nu. Är tacksam han valde stanna. Jag värdesätter #18 men oxå #41 otroligt mkt. Båda är Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Gavve: Uppskattar dina sammanställningar av statistik! Tycker att det är intressant men skulle inte orka gräva fram allt själv :)
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Gavve: snyggt! Godmorgon alla brynäsare! Kaffet smaka otroligt bra uppe i umeå idag efter dom här matcherna! (Inte för mina 2 modoit kollegor) Har en bra känsla inför säsongen även om vi inte haft jättevackert spel! Forza brynäs
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Brynäsaren05: Ska en maratontabell vara seriös behöver man omvandla förr i tidens två poäng vid seger till tre. Dessutom har man idag chans till extrapoäng vid oavgjort vilket inte var fallet tidigare. Så att bara köra en maratontabell rakt av efter poäng blir missvisande....
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
bradberry: Tänker också att det spelades färre matcher per säsong förut, det påverkar ju en del det också. Hade det spelats lika många matcher som nu på 70-80 talet hade det sett helt annorlunda ut med poängen.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
munkas:

vill inte gnälla på Indrasis då jag har gammal släkt från Livland sedan långt tillbaka i tiden då Estland och Lettland på nåt sätt hörde ihop...

Indrasis
kanske behöver nya lekkamrater, han och Rödin funkade bra ihop
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Modoboken verkar vara i total upplösning efter gårdagens match. Sektledare Gradin verkar stå först i kön till offeraltaret men även SHLs ”bästa” tränare, Karlin, verkar ligga pyrt till.

Jag lider faktiskt med majoriteten av modoiterna. Men man njuter ju lite extra om dom som var här inne och trollade innan säsongen mår lite dåligt just nu. Våra hemvändare var slut, Källgren var sämsta målvakten ever och vår backsida för framåtlutad… Yeah, right!

Jag skrev igår att jag såg likheter mellan dagens Modo och Brynäs 22/23 och det står jag fast vid. Något står inte rätt till i Modo just nu men hoppas dom kan få rätsida på det. Jag skulle hellre se antingen HV, Öret eller Malmö åka ut.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
bradberry: Va? Det är ju maratontabellen.. inte jag som gör den haha
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Anders Berg: Någon gång kanske det är dags att vara glad? Ser på dina inlägg att du i princip aldrig skriver något när det går bra för Brynäs, behöver du prata? Vi lyssnar!
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Jugge: Verkar tyvärr vara kris i Modo nu. Läser Olofssons kommentarer om Karlins spelsystem, jisses.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Jag ääälskar verkligen att vakna dagen efter en seger, som någon skrev "kaffet smakar extra gott" ..sen att sätta sig och läsa kommentarer på HS och i tidningarna är som bomull för själen. Säsongen har fått en bra start och nu ser jag fram emot norrlandstrippen. 🖤❤️💛
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
bradberry: Wiki har en (helt okej) Maratontabell för "Sveriges högsta division i ishockey". I den finns en kolumn där de räknat om till trepoängssystemet

Notera att denna bara har statistik till säsongen 18/19 dock MEN den gäller redan från 1922.
sv.wikipedia.org/wiki/Maratontabell_f%C3%B6r_Sveriges_h%C3%B6gsta_division_i_ishockey

Finns en annan som bara är "Maratontabell för Svenska Hockeyligan" hos Swehockey (Historical database -> Total Standings för att hitta den)
historical.stats.swehockey.se/
Denna har ingen omräkning men det är ju rätt enkelt att göra själv om man är intresserad eftersom antalet vinster, oavgjorda och förluster listas (även efter OT/PS i separat tabell).

Lite snabbt räknat på topp 5 (listar inte allt nu och reserverar mig för fel då jag gör detta manuellt lite snabbt på rasten) som ser ut så här utan manuell räkning:
Team - W - T - L - OTW - OTL (inklusive straffar)
FBK - 1038 - 423 - 668 - 129 - 119
FHC - 838 - 368 - 699 - 126 - 88
DIF - 878 - 401 - 722 - 113 - 118
BIF - 847 - 399 - 883 - 109 - 122
LHF - 786 - 370 - 667 - 135 - 121

Det borde bli om jag räknar rätt (omräknat till modernt poängsystem och sorterat efter högst poäng).:
FBK: 1038*3 + 423 + 129 = 3666
DIF: 878*3 + 401 + 113 = 3148
BIF: 847*3 + 399 + 109 = 3049
FHC: 838*3 + 368 + 126 = 3008
LHF: 786*3 + 370 + 135 = 2863

Jag har räknat så här:
Vinster*3 (värda 3 poäng i dag) plus:
Oavgjorda är värda 1 poäng (eftersom inte alla gått till OT/straffar tidigare) så * 1 (gånger 1 visar jag inte ovan) plus:
Vinster i övertid/straffar ger en extra poäng, alltså *1 (Samma här, gånger 1 visar jag inte).

Säger inte att någon har mer rätt än någon annan utan pekar snarare på att Maratontabellen ser olika ut beroende på hur man räknar och vilken tabell man tittar på. På den från 1922 så är t.ex. DIF etta (de har spelat 78 säsonger, Brynäs 67 och FBK 51 t.ex.) Den för SHL/Elitserien ser till och med olika ut beroende på om man räknar om till modernt poängsystem eller inte.

Hade varit roligare att räkna poängsnittet per säsong eller till och med match och se hur den tabellen ser ut men det tar alldeles för mycket tid för mig att göra manuellt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Har någon att till JFK på HS både på våran och Modos
sida.Vi kanske får skicka ut en efterlysning.
Eller har han helt enkelt tackat nej till att medverka på HS.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Herre P: tyvärr smakar inte kaffet så gott, när dem använder Löfbergs lila på jobbet😮‍💨
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Farsang: Du måste byta jobb. Man får ont i magen av det där blasket. (ett alternativ är förstås att ställa ultimatum "byt kaffe eller så slutar jag!")
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Peja: Ja, Olofsson gör en André Pettersson ”light” där. Han slänger väl inte Karlin under bussen som Pettersson gjorde med Montén, men inte f-n är det bra när en av de som förväntas vara de ledande spelarna pratar så där i media.

Likställ det med om Silfverberg eller Djoos skulle snacka på liknande sätt om Brynäs system och Gällstedt. Kommer aldrig att hända. Olofsson verkar ju dock ha varit frustrerad hela säsongen. Under vår försäsongsmatch åkte han och slog klubban i sargen. Igår slog han av klubban mot ribban i samband med att Rödin lekte in 3-2.

Det är ett dåligt beteende som skickar dåliga signaler till gruppen.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Farsang: ..då får du göra som jag..ta med en termos till jobbet. 👍
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
KalleTeodor: 👍🏻😂😂😂
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Makita: Saknar du honom så mkt?
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Jugge: Brukar alltid vara ett dåligt tecken när ledande spelare sågar spelsystemet, och indirekt tränaren. Har hänt oss ett par gånger, och dom säsongerna har inte blivit bra. Blir intressant att se hur Modo hanterar kritiken internt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
En liten fråga till er Brynäsvänner, vart tog alla MoDoiter vägen?
Vill minnas att vi hade flertalet MoDoiter som hade konverterat över till Brynäsboken och levde rövare härinne tidigare iår.
Märkligt… Kanske har jag bara drömt detta?
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Tigerhjärta: jag är här! 😄
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Tigerhjärta: Här kommer en Tikare :)

Kollade matchen igår och får gratulera.
Modo kämpade och slet det ska dom ha en eloge för. Ni var bättre, lite bättre i många delar av matchen.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
eltifoso: JFK har haft så mycket fel att det blev underhållande. Vore kul att gå igenom det han skrev om Brynäs och Modo innan säsongen och se om något av det har stämt hittills.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Peja: Nja, murveln lägger väl mer eller mindre orden i Olofssons mun när han insinuerar att denne påstår att spelsystemet är naivt.
Det O säger är väl mer att enskilda spelare, inklusive han själv, uppträder naivt när man bara kör på framåt men glömmer att också göra jobbet hemåt.
Själv spelsystemet har väl Modo praktiserat ända sen tiden i HA och även första säsongen på länge i SHL.
Ifjol funkade det bra efter en bra start, nu har det gått troll i det hela av olika anledningar.
Med lite utdelning framåt både mot Luleå och även igår mot oss så hade man mkt väl kunnat haft minst 3 pinnar med sig från dessa matcher.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
dempa: Det är fint dempa!
Hoppas Brynäsarna behandlade dig väl på plats igår.
Kommentera

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
Silfverkroken: ”JFK har haft så mycket fel att det blev underhållande. Vore kul att gå igenom det han skrev om Brynäs och Modo innan säsongen och se om något av det har stämt hittills.”

I de blindas rike är den enögde konung
Kommentera

« · 2750449