Brynäs IF

730006 inlägg · 7961 ämnen

Elitserien R.I.P. ?

« · 1157366 · » Till forumet

Sv: Elitserien R.I.P. ?
sylf: ja, ibland så måste man ge de bortskämda ungarna en minnesbeta.. Ett perfekt läge nu.
Kommentera

65selander:

Intressant... ;-)
Kommentera

rackham:

Ja, det är väl det den här utredningen kommit fram till som man gjort tillsammans med finska lag. Men det här är inget man kommer till skott med inom de närmsta 2-3 åren.

Grundtanken är väl att det skall finnas två divisioner med 8 lag i varje. Man möts 3 gånger hemma och 3 gånger borta i den egna gruppen vilket är 42 matcher. Den andra divisionen möter man en gång hemma och borta vilket blir ytterligare 16 matcher och 58 totalt.

I dagsläget finns det väl inte riktigt 16 kvalitativa lag som skulle kunna dra igång det här. Det måste ju gå att sälja det på kvaliten eftersom det inte kommer att finnas så mycket mer än tradition inom den egna divisionen.

SKA St Petersburg, Berlin och Hamburg ligger väl också geografiskt rätt till, men det är väl inte riktigt så man känner för att starta upp det här och SKA lär ju knappast spela här om det inte kommer att ingå i KHL.

Kommentera

Et tu Brute: Och svensk hockey? Inget som du och HV ägnar en tanke åt?
Kommentera

Et tu Brute:

Logiskt att tänka sig en utveckling av Nordic Trophy...
Kommentera

Jajjen:

Jag har aldrig hört någon uttalad intention från något svenskt lag att man är intresserad av att satsa på något KHL-guld. Hela den grejen är väl mest en fabricering från de bittra och efterblivna.

Men helt klart så är det så att svensk topphockey halkar efter övriga europeiska topplag. Mycket av detta finns det ekonomiska aspekter bakom.

Som det är nu så har inget svenskt lag råd att utmana på riktigt i CHL, där framgångar faktiskt ger netton som det tar den genomsnittliga ES-klubben ett eller åtminstone ett halvt decennium att uppnå om allt klaffar.

Att kunna konkurrera på CHL-nivå är nog den ambition som "de 5" har först och främst. En väg dit är ju att själva bestämma över sina TV-rättigheter. Eller det går ju inte, men man vill låta marknaden bestämma värdet för vart och ett av lagen som sedan kan förvalta det själva. Ett lag som spelar inför tomma läktare betingar naturligtvis ett mycket mindre värde än ett som nästan jämt har fullt hus. Så visst vore Brynäs den stora vinnaren?

Och det är ju detta som har hänt. 5 lag har sagt upp sina aktieposter hos SHL för att man är mer eller mindre missnöjd med hur SHL sköter och fördelar TV-avtalet. Man har inte gjort detta för att man hellre vill spela om ett KHL-guld i Vladivostok.

Dessutom är det 6 säsonger kvar av det CHL-avtal som gäller. Innan dess tror jag knappast att KHL är intresserat av interkontinentala möten eller slutspel eftersom det är i stort sett samma intressenter bakom uppläggen.

Desto troligare är det väl då att vi inom en snar framtid har både en svensk och en finsk division som möts korsvis även om fokus ligger på inhemska matcher. Jag vet inte hur mycket ett sådant TV-avtal behöver vara värt för att man skall vara beredd på att slå till.

Fast egentligen behöver det väl inte hända så mycket alls om lagen får sina egna sändningsrättigheter. ES maler på och vi kanske får något slagkraftigare lag i CHL.

Egentligen rätt tråkigt. Mycket roligare att rimma på Murmansk och hitta på egna små verkligheter. 

Kommentera

Et tu Brute: OK, när kommer det första KHL-guldet? Moahahahaaaaaa
Kommentera

Jajjen:

Varför prata om igår, när framtiden redan är här?

Kommentera

Et tu Brute: Vem har gått i taket? Själv känner jag en återhållsam glädje. Hur många SM-guld fick ni totalt?
Kommentera

Jajjen:

Förstår då inte varför ni går i taket och gnisslar tänder hela tiden. När HV är borta får säkert ES en riktigt solid huvudsponsor för att inte tala om det nya TV-avtalet som säkert hamnar bortom alla drömmars mål.

Fast vad ni skall fantisera om sedan vete fan?

Kommentera

Et tu Brute: Är det HV-publik är det väl alltid tomma läktare.
Kommentera

sylf:

Jaså, men är inte då han som påstod att man spelade inför tomma läktare ännu dummare?

Kommentera

Nu kanske ordföranden får rätt om SM-guld inom 3-4 år. Är han synsk? Inom 10 år är vi ikapp DIF och har flest SM-guld. Kan vi inte skita i den här säsongen och gå direkt på 2010/11?
Kommentera

sylf: Dom kommer nog fylla kyrkan varje match men det är inte där pengarna ligger. Det är i sändningsrättigheter och sponsorsugna storföretag. Dom stora vinnarna är givetvis DIF och Malmö. På sikt kommer FBK, HV och LHC att bli ointressanta för investerarna. Storstadslagen och lag från länderna som finansierar det här kalaset, Tyskland, Schweiz och Ryssland kommer sno deras platser. Då blir det riktigt roligt.
Kommentera

Et tu Brute: Förmodar att samtliga som signat sig för säsongsplåtar fick gå gratis på alla CHL matcher, alt ungdomar under 42 gratis inträde med valfritt antal målsmän och barn. Annars är folk där nere dummare än jag trodde.
Kommentera

Et tu Brute:

Ja, men då är det ju klart då.

Lycka till!
Kommentera

Huss skrev:"Traditionens makt är större än man tror. Hur mycket publik satt bänkade i Jönköping under "Europa-ligan"? Inte var det många..."

HV-Bern 6 903
HV-Espoo 5 028 (helt betydelselös match)
LHC-Zurich 7 961
LHC-Slavia 6 842

De 4 CHL-matcherna i Sverige hade ett snitt på 6 683. 423 mer än vad ES snittade.

HV:s sista grundspelsmatch som helt saknade betydelse för utgången av serien sågs ändå av 5 028. Tittar man på ES grundserie tror jag Brynäs underskred den siffran 6 gånger hemma i Läkerolen...fast det kanske har med traditionen att göra :-)

Kommentera

Dom fem egolagens koncept kan säkert funka och göra dom ännu rikare. Jag är övertygad om att deras publik kommer att fylla läktarna när Jagr, Weinhandl och Morozov m.fl. ska möta deras lag. Spelar ingen roll att lagen råkar heta Murmansk eller Ak Bars. Sponsorerna kommer också rusa till tack vare europaperspektivet. Blir kul att se hur FBK:s fans reagerar när dom blir ett konstant mittenlag i KHL/EHL utan chans till titlar. För tror dom att Karlstad ska kunna skapa samma ekonomiska förutsättningar som Moskva, Geneve, Manchester eller ens Dnjepropetrovsk, då kommer någon bli jävligt besvikna.

Att egolagen drar förändrar egentligen inte så mycket för oss andra. Vi hamnar i värsta fall lite längre ner i näringskedjan men redan nu är vi rätt långt ner. Först kommer NHL, sen kommer KHL, mellaneuropeiska ligor och FBK, LHC m.fl. Vi kommer att fortsätta få lämna i från oss våra bästa spelare, dvs. precis som nu.

Lagen som blir kvar i ES blir sämre vilket innebär att kvaliten på hockeyn blir sämre. Inget större problem om man ser på publikintresset. Se på den usla Allsvenskan i fotboll som har 10-20.000 på läktarna allt som oftast. Nån här som kommer strunta i Brynäs för att FBK spelar i en annan serie?

Säsongen 2010/11 kommer Brynäs vara en av favoriterna till SM-guldet. Vadå, att dom bästa inte är med? Det har dom inte varit sen 70-talet när NHL började sno våra bästa spelare. Det här kommer att bli skitkul!
Kommentera

sylf: FEM borta helt enkelt... Hoppas att det förblir så.
Kommentera

Zzz: fyra självgoda och en åsna, fyra tro sig vara stora och en som vill vara stor, fyra idiotiska och en ännu mer idiotisk , fyra dumma och en desperat?
Kommentera

Det ska bli interssant att se hur dessa klubbar tänker, fansen verkar ju inte överlyckliga och jag antar att det kan komma att bli stormiga årsmöten.
Sen kan man disskutera hur vida ett lag från Sverige med hjälp av sponsorer och matchintäkter ska kunna konkurera med (om det nu bli KHL) en rysk oljemiljadärs hobby där pengar kastas in utan några förväntningar på avkastning. Flera KHL klubbar går inte ens runt ekonomisk utan lever just på dessa miljadärers gåvor.
Blir så sjukt irriterad på Loobs utalanden om att det är svensk hockeys uteckling som står i fokus för förändringen, han har aldrig brytt sig ett skit om svensk hockey.
En annan fråga är om klubbarna kan göra detta utan att få ett godkännande från ägarna dvs. medlemmarna?
Nu vill jag se att dom andra klubbarna står enade med hjälp av hockeyligan och svenska hockeförbundet sätter lite tryck på dessa 5 klubbar. Låt inte dom dominera och välja och vraka som dom nu gör, in eller ut!
Min teori är att det är Färjestad som är mest drivande i dessa frågor utan dem hade knappast dom andra vågat ta steget.

Stor eloge till övriga sju klubbar som går ut och visar en enig front, hoppas dom är lika eniga och lojala om någon av dem får ett erbjudande om att följa med dom "fyra stora" (fan vad jag hatar det utrycket!) + Djutgården.
Kommentera

GävleLasse: Nu väntar man bara på att Percy hakar på tåget. Skall bli intressant att följa soppan, Tror man kalkylerar med publikbortfall men ökade sponsorintäkter. Jag är skeptisk till allt vad Nordiska och Europeiska ligor heter, ekonomiska kriser är numera globala, vad händer när man stänger gaskranen i Ryssland?

Angående illojaliteten håller jag med dig, uteslut omgående!

Slutligen rör det mig inte i ryggen om dessa lag försvinner, vi får ju tillbaka Leksands IF!
Kommentera

Tommy: Men vill de 4 stora spela i fler ligor för att tjäna mer pengar. VAd blir följden? Större klyftor mellan elitserielagen? Ännu svårare att få ihop ett spelschema som passar SAMTLIGA lag i ES OCH Canalplus och SVT?

Om man som Loob har uttryckt sig att de sagt upp sina avtal för att köpa tid så visar det ju klart att man har ambitionen att hitta nya vägar till vad de tror är de "stora pengarna". Målsättningarna har alltså flyttats från att vara bäst i sverige till bäst i europa. Här gäller det att välja väg. Skall man spela i en svensk elitliga så är det Svensk mästare som måste vara det "högsta målet". Att man som företag hela tiden vill utvecklas är förståeligt men det är inte förenligt med den sportsliga biten.

NU har man i alla fall visat sig illojal mot hockeysverige och jag tycker att man borde få stå sitt kast. Om de 4 stora och Djurgården som i sin desperation efter pengar hakar på väljer att söka nya vägar för att om det inte funkar välja sitt "andra alternativ", elitserien så kan de fortsätta att söka sig bort från Sverige. Fick jag som jag ville så skulle de uteslutas omgående.
Kommentera

arnio: Ingen aning om hur lobbyverksamheten ser ut inom ligan. Kan tänka mig att ett "färdigt" avtal kan ändras om alla är med på det. Men det får framtiden utvisa. Normalt sett gäller väl slutna avtal, men man kanske kan få till omförhandlingar genom hot etc...
Kommentera

Huss: En "sidoturnering" ja. En utveckling av den liga som nu kördes. Kommer inte ens ihåg vad den heter :-)
Problemet blir väl snarare återigen klubbarnas vilja/ovilja att släppa spelarna till Euro Hockey Tour utöver ES och "champions league". MEn det är väl mer Förbundets problem än Ligans...
Kommentera

Tommy: Men vad innebär detta egentligen?
Det nya avtalet gäller väl från säsongen 10-11? De har väl fortfarande tid att ändra sig? Dock kan de väl inte få till ett bättre avtal om sex klubbar redan skrivit på? Ska de vara med i elitserien och hockeyligan 10-11 så får de helt enkelt skriva på det färdiga avtalet? Eller har jag missupfattat det hela?

Var det inte ett lag som gick ur för ett antal år sedan också? Vilket lag var det i så fall?
Kommentera

Tommy: Jämför med fotbollen där det ligger stora pengar i Champions League och tv-rättigheterna där. Tror det den vägen lagen skall vandra.
Kommentera

Samtidigt undrar man ju om man måste lämna ES för att komma åt en bit av kakan. Det skulle kunna bli som i basketen där Norrköping Dolphins spelade både i Svenska ligan (elitserien ?) och i en Baltisk liga.
Kan tänka mig att de 4 stora vill ha del i större kaka, typ TV-avtal, men de vill antagligen vara kvar i ES för att kunna använda pengarna. Försöker kanske få det bästa av två världar.
Alternativet är att man "bara " vill sätta press på ligan ang. inhemska TV-pengarna...
Kommentera

arnio: Traditionens makt är större än man tror. Hur mycket publik satt bänkade i Jönköping under "Europa-ligan"? Inte var det många...
Att LHC, HV och FBK går med i detta har jag förståelse för, de har tidigare sett hur de bästa spelarna försvunnit till NHL och även schweiziska ligan. Nu kommer också KHL och konkurrerar med NHL vilket skapar lönespiraler som inte ens de rikaste klubbarna i Sverige är i närheten av.
De tänker nog i termer av "if you can't beat them, join them"
Problemet är att de aldrig kan komma i närheten av de intäkter som de ryska lagen får av inhemska sponsorer. Sverige är ett putteland i ekonomiska termer i jämförelse med Ryssland, Tyskland, Schweiz etc. så vad de hoppas på är samma saker som de fick genom hockeyligan. Ta del av en central kaka (tv-rättigheter, ligasponsorer etc), bara det att de tror att den här kakan kommer bli så mycket större.
Kommentera

Huss: Ja succén skulle nog vara störst hos de mellaneuropeiska lagen tror jag. Men kan en eventuell ny liga generera enorma sponsor och tv pengar så kommer riktigt bra spelare att komma och publiken även tror jag. Jag har svårt att se att mindre folk skulle gå på hockey i Linköping, Jönköping och Göteborg om det blir en ny liga.
Kommentera

AVGÅ: Det ironska skulle vara om vi lyfte upp AIK, Leksand och Malmö vilket skulle göra att publiksiffrorna skulle mångfaldigas för lag som Rögle, Brynäs och SSK.
Desparata och konkursmässiga DIF som suktat efter AIK derbyn i flera år för att rädda ekonomin kan stå där med sina matcher mot Schweiziska div II lag.
Kommentera

arnio: Återigen, vem sjutton skulle vilja se Brynäs möta Esbjerg, Vålerängen och Kärpät? Den marknadsanalys som utbrytarna förhoppningsvis gjort verkar inte riktigt vara förankrad i den egna kundkretsen (dvs fansen).
Snarast verkar skälen vara girighet (hos the big four) och desperation (DIF).
Kommentera

AVGÅ: Jag skulle kunna tänka mig att det som det filas på är en liga lla NHL.

Kanske en Öst conference , en mellaneuropeisk med lag från Schweiz, Österike, Tyskland tex. och en nordisk med finska, norska, danska och svenska lag. Tänk ungefär 8 lag i varja conference och sedan slutspel. Kan nog bli succé tror jag.
Kommentera

Underbara nyheter!

Det här var det bästa som hänt på länge, i alla fall sedan vi skrev kontrakt med Kahnberg.

Se till att utbrytarna aldrig kan komma tillbaka, och skriv snabbt på med fem nya lag så att de hinner skaffa sponsorer och nya hallar i tid till 2010-11.

Lycka till säger jag till de penningstinna. Som hyfsat väl bevandrad i de ryssbaserade kulturerna vet jag att det kommer att behövas.

Och kom ihåg - släpp INTE in dom i elitserien igen när dom kommer tillbaka och bönar!
Kommentera

tjugo8: Det som har sagts skall nog bara ses som ett hot. Det är klart att de 5 klubbarna vill ha en utveckling o fortsätta på den inslagna vägen med större omsättning o mera vinst. Men för att få detta så kommer det att krävas: mera matcher och mera publik och framför allt mera TV-pengar. Kanske en sådan uteckling är realistisk om ca 5år. Knappast i dagsläget. Däremot så kan man ju börja förbereda en matchserie där man säg spelar 70-80 matcher innan ett slutspel.
Men mot vilka lag skall man spela? Hur långa resor kan man göra? Hur göra för att hålla ner kostnaderna. För den senare biten kommer dra iväg på ett hisnande sätt.
I dagsläget spelar man 55 seriematcher plus ett antal slutspelsmatcher och har kanske 85-90% i genomsnittlig publik-täckning i hallarna.
Det är bara att tänka till. Det finns ingen realistisk täckning för ett genomförande inom minst 3-4 år.
Kommentera

GävleLasse:

Jo, knäckfrågan kommer vara om lagen eller spelarna är viktigast för publiken.

4:e femman vill sträva mot att europas bästa spelare spelar i deras arenor, detta kommer leda till fortsatt osunt löneskenande...som även spiller över på uduglingar och medelmåttor

Men Brynäs med Hermansson drar ju fullt i de flesta av deras arenor
Frågan är om Krsjenogorsk med riktigt duktiga ryssar kommer göra detsamma...?
Kommentera

Clubsport: Ja det ska blir högintressant. Men det är bara att fylla ut ligan snabbtmed lag 1-5 i KS och köra på. Sen kommer nog förslaget om att utöka serien med minst fem lag från Ahdrian och de andra...
Kommentera

Nu vore det väl själva fn om inte VIK skulle gå upp i elitserien igen...
Och tom Leksand kanske kan ta steget upp..
Rätt kul att det är dom 4 ekonomiskt starka lagen som vill bryta sig ur plus den fattiga kusinen från huvudstan...
Låt dom hålla på vet dom ens själva hur dom ska ro i land en liga med KHL?
Enorma resekostnader och avstånd och garanterat mindre publik än dom har nu.

Ska onekligen bli intressant att se vad som händer.
Kommentera

arnio: "upp med AIK, Växjö, , Malmö, Leksand och Västerås i stället.
Skicka de giriga nollorna till Sibirien!!
Elitserien kommer att bi intressantare än någonsin !!"

Nej..
Kommentera

RIP kan det nog bli för hybrislagen som tror att deras publik är beredda att betala för matcher mot Dynamo Riga eller Odense Bulldogs.
Kommentera

tjugo8: Vi får hoppas att HV 71, Färjestad BK, Frölunda Indians, Djurgården IF och Linköping HC lämnar Elitserien. Äntligen chans till GULD igen! Låt nollorna sticka, upp med AIK, Växjö, , Malmö, Leksand och Västerås i stället.
Skicka de giriga nollorna till Sibirien!!
Elitserien kommer att bi intressantare än någonsin !!
Kommentera

Kasta ut dom och låt dom lag som blir 1-5 i Superalsvenskan gå upp:)
Sen är det bara för avhopparna att spela för tomma läktare och börja om i div.3 om dom vill komma åter till Svensk hockeys fin rum
Kommentera

GävleLasse:

Glädjedödare... = )
Kommentera

rackham: Nja då får man nog krydda med fler lag...så det blir nån spänning
Kommentera

GävleLasse: "Rent publikmässigt så tror jag inte att de lag som stannar kvar blir så lidande. Läge att bygga för derbyn? Björklöven, Malmö, Leksand, AIK och mora?"

Inte mig emot, jag saknar matcherna mot AIK,LIF etc. Kan gott vara utan LHC,HV.
Kommentera

GävleLasse:

Intressant KS till våren.

Alla lagen går upp... = )
Kommentera

sylf: Lika bra att sätta ner foten och inte låta dem komma tilbaka. Degradera dem!

Rent publikmässigt så tror jag inte att de lag som stannar kvar blir så lidande. Läge att bygga för derbyn? Björklöven, Malmö, Leksand, AIK och mora?
Kommentera

tjugo8: VF tror ju sig kunna leda Europeisk hockey, FBK tror sig förmodligen leda hockeyn i världen, LHC begriper ingenting och tycker som sina "förebilder", DIF ?? Hmmm, ja herregudd.

Låt dom spela i Murmansk och Vitryssland, jag kommer inte att sakna dom.
Kommentera

Elitserien R.I.P. ?
65Selander:

Måste vara värt en egen tråd!
Är detta början på slutet för ES i dess nuvarande form...?

"Vid dagens ägarmöte med Svenska Hockeyligan (SHL) har representanter för HV 71, Färjestad BK, Frölunda Indians, Djurgården IF och Linköping HC meddelat uppsägning av SHL:s nuvarande aktieägaravtal samt meddelat att man ämnar utreda möjligheterna att starta en ny liga tillsammans med bl a KHL från säsongen 2010/2011. "
Kommentera

« · 1157366 · »