Brynäs IF

727631 inlägg · 7961 ämnen

Färjestads BK-Brynäs IF 23/11-13

1600090 · » Till forumet

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF 23/11-13
Men fan vad kassa vi är nu då. Uppryckning!!!
Kommentera

J F K: Haha, ser nu att texten är tvetydig.
Den kan tolkas som att Tollefsen försökte men inte hann riktigt undan eller att han öht aldrig hann försöka hoppa undan. Jag har ju inte sett sekvensen och tolkade det som det förstnämnda alternativet.
Kommentera

Det är fan inte sant....Undrar vad Sjödda skulle sagt....
Kommentera

VAD ÄR DET SOM HÄNDER
Kommentera

Nu boys, 5m3 i över minuten.
Kommentera

Huge: Vi är dock överens om att det blir märkligt när man dömer efter konsekvens och inte uppsåt. En vanlig tackling/krock kan ju avgöra matchen för att den som tacklas skadar sig. Jag vill att domarna ska ges chansen att bara ta en tvåa, om det bara är en mindre förseelse.
Kommentera

Huge: Innan du funderar så läs citatet igen. Det står att man normalt hoppar undan, men att Tollefsen inte hann. Med andra ord, han hoppade inte undan som du påstår.
Ta en tackling mot knät som en man? Det finns inget manligt med en tackling mot knät, även om det nu kanske berodde på att Tollefsen INTE hann hoppa undan. Fråga Cam Neely...
Kommentera

J F K: Har funderat lite mer på situationen.
Domaren säger att Tollefsen försökte hoppa undan tacklingen men Thuressons ben oturligt och oavsiktligt träffar hans knä.
Isf är det väl Tollefsen som egentligen är skuld till skadan, eftersom hans knä inte borde befinna sig där Thuressons knä är i tacklingsögonblicket.
Hade Tollefsen nu stått kvar och tagit tacklingen som en man, hade han förmodligen klarat sig undan utan skada, iaf på knät.
Det blir ju de facto en knätackling ENBART pga att Tollefsen flyttar på sig till ett läga där han sen blir skadad.
Och hur fan ska Thuresson kunna göra nåt åt det, när han befinner sig mitt i en tackling?
Mao: Tollefsen skulle haft en tvåa för fegt spel, inget mer.   :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: "Ren och skär otur? Nja, enligt domaren har Thuresson benet där och är orsaken till olyckan. Helt oskyldigig verkar han definitivt inte."

Inte det som är min poäng.
Jag menar att en skada som uppstår pga oturliga omständigheter inte ska ge extra påbackning på straffet. Thuresson skulle alltså haft en tvåa för knätackling, inget mer.
Och här verkar vi väl vara överens, som jag uppfattat saken.
Kommentera

Måste säga att det värmde mig att se Tollefsen få en dos av sin egen medicin.

Mustasche-power. hehe...

Kommentera

J F K: Jo läste det men misstolkade "hann inte"  lite... avd läsförståelse...:)  

Det jag menar är att  det ofta är så med dom s k "hårda" spelarna att dom ska få göra lite som dom vill själva och helst inte få nåt mot sig. 

Att det historiskt är i stort sett omöjligt att få nåt med sig i Karlstadä Är du  nog  inte ensam att tycka... 

Kommentera

SH: Fast enligt domaren försökte ju inte Tollefsen hoppa undan som man normalt gör. Läs citatet...

Tollefsen är mycket, men inte feg. Kanske den fulaste i hela serien och fick jag bestämma skulle han sitta mycket oftare på botbänken, men nu spelar han för FBK som har SHLs överlägset mest partiska hemmadomare. (Kanske för att domarbasen Peter Andersson ALLTID ser FBKs hemmamatcher och alltid går ned före, under och efter matchen för att prata med domarna. Stor risk för jäv anser jag, men det är jag det).

Kommentera

Jajjen: Absolut, men det är ändå en tvåa då han inte under några omständigheter får tackla med knät och den omvandas till en femma i och med skadan, ÄVEN om det är otur. Lite som att man åker ut för hög klubba även om det inte är meningen eller att man kan få utvisning för tripping om motståndarna kliver på ens klubba.

Därför är femman alltså fullständigt korrekt i och med skadan...

Jag är emot förfarandet. Tollefsen själv fick matchstraff för en tackling som knappt var två minuter därför att Tobias Forsberg blev skadan. Han blev dessutom skadad av att han slog olyckligt i isen och inte pga själva krocken med Tollefsen. I basket finns det en foul som heter blatant foul som innebär att själva förselsen var medveten och våldsam. Den döms pga intention (precis motsatt ditt resonemang tidigare) och inte beroende på hur resultatet blev. Där vill jag också ha hockeyn! Inte en automatisk femma om motståndaren blir skadad.

Kommentera

J F K: Det är väl för att han försöker hoppa undan som han blir skadad. Varför gnäller han på att andra inte kan ta en tackling när han själv hoppar undan. 
Kommentera

J F K: Vållande och uppsåt används inte inom ishockey. Av naturliga skäl eftersom allt handlar om att sno pucken av varann. Hade sporten handlat om att undvika krockar, som i trafikexemplet, hade Thureson förtjänat kritik. Eller om han medvetet försökt skada norrbaggen. Nu hade Öystein bara otur. Liksom Thuresson.
Kommentera

Jajjen: Vårdslöshet i trafik kan innebär att man är vållande, även om det är en "ren olyckshändelse". Man kanske hade för hög fart eller gjorde en felbedömning som innebär att man inte iaktog den aktsamhet man borde.

"– Jag såg hela händelsen. Det var en ren olyckshändelse. Tollefsen gjorde ett uppspel. Normalt hoppar han undan men nu hann han inte utan Thuressons ben träffade hans knä. Vi utdömde matchstraff enbart därför att Tollefsen blev skadad. Det är praxis att göra det, berättar Öhlund.

Alltså hade Thuresson åkt på Tollefsen. Normalt skulle alltså ingenting hänt för att Tollefsen hunnit hoppa undan, men Thuresson är som icke puckförande vållande till "olyckan". Dvs, att det var helt utan uppsåt och olyckligt, men likt förbannat borde han inte haft benet där.

Kommentera

Huge: Tollefsen är en fjant. Inte första gången han spelar över. Han har förmodligen fått ett blåmärke på knäet.
Kommentera

J F K: Domare Linus Öhlund, enda, opartiska, ögonvittnet: "Det var en ren olyckshändelse." Kan man vara skyldig till en olyckshändelse?
Kommentera

Huge: Ren och skär otur? Nja, enligt domaren har Thuresson benet där och är orsaken till olyckan. Helt oskyldigig verkar han definitivt inte.

Nog fan är han skadad om han inte kan spela. Sedan kanske det inte gjorde så ont att han kunde köra. Är det vänster knä är det förmodligen inte ens någonting som används vid bilkörning längre. (Själv har jag automat sedan sju år tillbaka exempelvis).

Kommentera

Huge: Hur skadad är man om man kan köra bil själv?
Skrikegård agera tack!
Kommentera

Johan Norrström: Ja, har aldrig förstått poängen med den idiotregeln och tycker inte ens att ditt förslag verkar vettigt.
Varför ska ett lag drabbas av 5 minuter när det handlar om ren och skär otur?
Idiotiskt.
Kommentera

Johan Norrström: Hade det varit en olycklig hög klubba hade det varit samma sak. Jag är emot det där med automatiskt matchstraff om spelaren blir skadad, men nu är det så vid tvåminutersutvisningar på high stick, kneeing, boarding, charging osv. Korrekt dömt förmodligen, men jag ser hellre att man dömer efter uppsåt än konsekvens.
Kommentera

Huge:

Verkar vara vettigt med en praxis som resulterar i att rena olyckshändelser genererar i matchstraff och ett lagstraff på 5 minuter.
Kommentera

Peja: Saxat ur NWT, angående Thures knätackling...
Kommentera

Monno: Nu har vi bättre målvakt än Moso hehe
Kommentera

[apropå ämnet målvakter som varit hett diskuterat senaste veckan...]

Kollar lite på Red Wings-Senators och fortsätter imponeras av Robin Lehners ständiga utveckling. Kommer bli en finfin back-up till Henke i OS. Passade på att kolla in mv-statsen i NHL, och stötte på en mindre smickrande detalj.

Av samtliga 45 målvakter noterade i statsen över räddningsprocent ligger Jacob Markström (87,7%) och Anders Lindbäck (87,2%) på 44:e respektive 45:e plats – alltså sämst i hela NHL. Jävligt tråkigt, framförallt för Markan som hade stora förhoppningar på sig – inte bara från mig – inför säsongen. Hoppas det vänder för killarna snart.

Gävle represent!

Kommentera

70 Rodrigues:
Synd, tror du hade behövt sett hur bra de spelade...;)
Kommentera

foppa78: Har läst att ena domarn såg händelsen och det var en olyckshändelse så Thure riskerar inte avstängning det blev bara ett matchstraff för att norrbagen skada sig!

Redigerad kommentar

Kommentera

Johan Norrström: Håller helt med, domarna idag var totalt värdelösa (som vanligt i LLA) REN Å SKÄR JÄVLA PARODI!

Komentatorn sa ju till FBK:S tränare att dom inte hade bilder på tacklingen så hoppas han slipper avstängning!

Tycker jag synd om Tollefsen? (gapskrattar för mig själv) Nä inte det minsta!

Onödigt av Thure vet ej då jag inte såg det :-)

Kommentera

Monno: Alcen jobbar snabbt upp hans svagheter... ;)
Kommentera

foppa78: Pär Thures?
Kommentera

SH: Kul att Starky spelade bra! Men lite roligt att ni tycker han var bra på straffarna då det var hans svaghet i MoDo enligt mig. Han var helt enkelt klappkass på straffar. :-)
Kommentera

Johan Norrström: AMEN, låg mer än bara mazariner på deras bord efter matchen.
Kommentera

Minns häromåret när brist på bildbevis gjorde att Hedman inte blev avstängd för en armbågstackling på Hansen. Vågar man hoppas på något liknande nu?

Kommentera

foppa78: Undrar det samma, letat på youtube men inget än.
Kommentera

Bra där Brynäs :-) Tyvärr så såg jag bara 10 min då jag somnade på soffan och sen fick ta hand om en febersjuk liten son. Hoppas nu att vi kan följa upp det här imorgon mot Gnaget.
Kommentera

foppa78:

Starkt av Brynäs att ta två poäng ikväll eftersom domarparet tydligen var uppsatta i Färjestads laguppställning ikväll.
Kommentera

tjugo8: Finns det alltså inga bilder på Thures tackling på Tollefsen?
Kommentera

Kämpa Luleå!
Fan, vill spöa Leksand igen snart...
Kommentera

Linus Wickman: Helt klart, låt han komma igång. 

Den är Hersley är rena McInnis, slöseri att han ska vara i Lif... :) 

Kommentera

SH:Äh, han vill spela matcher och det ska han få göra! vinst mot gnaget imorgon behövs om vi ska hänga på topp 6!
Kommentera

Bästa insatsen på länge, Starkbaum såg bra ut, 1-1 målet var kanske en liten tabbe men det är trots allt han första match.
Kommentera

Linus Wickman: Viktigt med poäng även imorrn så Gnagarna inte närmar sig. Stark är nog sugen, eller tror du på träningsvärk... :) 
Kommentera

brynäs08: Riktigt bra bp också, undrar om inte Sunken gjorde sin bästa match för säsongen.. 
Kommentera

Kanoninsats rakt igenom. Nästan skönt att Starkbaum fick avgöra. Sunken och Bertil giganter på isen idag.

Nu kör vi över Gnaget på vägen hem.
Kommentera

tjugo8:bara att ladda om! frågan är om Starsky orkar stå imorgon med?
Kommentera

Bratwursten: Skönt med en straffseger iaf.   Tycker Starkbaum såg riktigt stabil ut,  iskall även på straffarna.  

Kommentera

1600090 · »