1150x200-brynasbanner.jpg

FBK-Brynäs Kvart 2 lör 7 mars 2009

« · 1138723 · » Till forumet

Sv: FBK-Brynäs Kvart 2 lör 7 mars 2009
Huge: Samtidigt Huge så har Sundlöv varit med och drivit upp oddsen på en slutspelsplats för Brynäs.

Kan det vara så att Sundlöv kört Brynäs i botten för att i år sätta en rejäl slant på att Brynäs grejade slutspel?
Kommentera

GävleLasse: "Det är klart att Sundlöv bär skulden. Han är ju ytterst ansvarig för vad som händer rent sportsligt."

Och nu är han alltså ytterst ansvarig för att vi mot alla odds tagit oss till slutspel.
AVGÅ SUNKLÖV!!!!! :-)
Kommentera

Huge: Hur mycket tror du spelarna accepterade det då? Dom började ju knorra efter 3 omgångar!
Kommentera

arnio: ""Nej, Lind har gjort sitt i Brynäs. Det var ju en lysande markering han gjorde på 1-1 målet senaste. Slå upp frånåkte i e ordbok så ser du en bild på Lind."

Skulle man sparka alla spelare som nån gång emellanåt missar i markeringen så blev det nog inte många spelare kvar i ES.
Slå även upp orden "smart" eller "placeringssäker men ngt långsam" i din ordbok så hittar du en bild på Lind även där...
Kommentera

GävleLasse: "Så du menar att Sundlöv inte var delaktig i "missen" med den breda truppen förra säsongen? En "miss" som kostade brynäs mycket pengar."

Som arnio helt riktigt påpekar: Sundlöv överskred väl inget som man var överens om på förhand och hade budgeterat för.
Att det sen rent sportsligt blev ngt av ett experiment som inte lyckades så bra ska han självfallet vara delansvarig i, tillsammans med framförallt Boorken och till viss del spelarna.
Utan spelarnas acceptans hade det nog aldrig gått att genomföra.
Kommentera

Två tuffa matcher ikväll mellan Värmland och Gästrikland. jag hoppas att vi vinner en av dem.
Kommentera

Jompe: Undrar varför Bastiansen spelar i landslaget? Kan det vara för att han är norrman och de är så himla kassa kanske..
Kommentera

Från den nystartade domarbloggen:

"Färjestad-Brynäs

Matchen blev en väldigt spännande tillställning med en hel del heta känslor och trash talk. Det mesta är barnförbjudet men Bastiansen och Lauritzen hade en kul dialog, där Färjestadsspelaren under två perioder frågade varför inte Lauritzen spelade i landslaget... I tredje så besvarade Bastiansen frågan själv med att förklara för Lauritzen vad han behövde förbättra på isen, vilket i stort sett var det mesta..."
Kommentera

GävleLasse: Alltså nu har du fått det hela om bakfoten. Kostnaden för spelartruppen var ingenting som Sundlöv bestämmde. Visst var det en bidragande orsak till underskottet precis som du säger men Sundlöv överskred inte budgeten med den breda spelartruppen. Att anklaga Sundlöv för att vara ansvarig för underskottet är totalt felaktik i och med att han inte gjorde av med mer pengar än vad hans budget tillät.
Kommentera

arnio: Den breda truppen var en anledning som lades fram i samband med att underskottet presenterades. Den är säkert inte den tunga posten i underskottet men den har bidragit.
Kommentera

GävleLasse: Vadå ansvarig? Nu snackade vi ju pengar och du skev att Sundlöv är ansvarig för att den stora truppen kostade jättemycke. Vad menar du skulle Sundlöv ha haft en mindre lönekostnad än budgeterat? Sundlövs egna sparprogram.
Kommentera

arnio: Det är klart att Sundlöv bär skulden. Han är ju ytterst ansvarig för vad som händer rent sportsligt.

Ja sen har han ju sparat en hel del pengar i besparingen av att inte behöva ge ut slutspelsbonusar.. bra jobbat Sundlöv ;)
Kommentera

GävleLasse: För att försvara Sundlöv lite grann så måste jag påpeka att kostnaden för den breda truppen inte kan skyllas på Sundlöv. Sundlövs spelartrupp var inte dyrare än budgeterat.

(Dessutom ska tilläggas att Sundlöv fixat många extra hemmamatcher åt Brynäs i kvalserien.)
Kommentera

arnio: Som jag uppfattade situationen så hann han inte med fbk spelaren som kom centralt och fick passningen. Sen är det säkert så att högerbacken inte var i position heller...
Kommentera

Huge: Så du menar att Sundlöv inte var delaktig i "missen" med den breda truppen förra säsongen? En "miss" som kostade brynäs mycket pengar.

När det gäller att ta upp och ge unga spelare chansen i A-laget är helt ett val som tränarna gör. Inte Sundlöv.
Kommentera

GävleLasse: "Nej, Lind har gjort sitt i Brynäs. Det var ju en lysande markering han gjorde på 1-1 målet senaste. Slå upp frånåkte i e ordbok så ser du en bild på Lind."

Visst visst det var dålig markering av Lind där...men var han inte nere och försökte sig på att göra högerbackens jobb?
Kommentera

GävleLasse: "Om jag bara kunde förstå varför du är så inne på att försvara just Sundlöv. Jag kan för mitt liv inte förstå att man kan byta ut alla utom honom när det är just han som är det ruttna äpplet när det gäller det sportsliga."

Jag försvarar honom därför att jag tycker han är den som skött sin del av jobbet bäst genom alla år, där övriga ledande personer kommit och gått pga man gjort organisatoriska och ekonomiska missar.

När spelare värvas, oavsett varifrån dom kommer, så handlar det om ett lagarbete där både sportchef och tränare är inblandade i lagbygget.
Du kan alltså inte kategoriskt ge den ene eller den andre ensamcred för en värvning, även om jag självfallet inser att tränarens åsikter väger mkt tungt.
Vilket för övrigt gäller alla lag och inte bara Brynäs.
Kommentera

Zzz: FBK har ju haft en välbesökt lada under många år, gått långt i varje slutspel så det har runnit in många vackra slantar där.

Har man en bra stomme så man är med i snacket om SM guld från början så kommer publiken. Kommer den så kommer sponsorerna.

Man lägger inte en krona på J20 verksamhet utan sållar i sitt J18 lag och skickar iväg de bästa på utbildning i Skåre och andra klubbar...

Någon som har koll på ekonomin kanske kan kolla upp vad brynäs j20 verksamhet kostar föreningen varje år.
Kommentera

Huge: Rätt intressant att du tar upp tabellpositionen som exempel. För där har vi en stor skillnad. I alla fall när det gäller Timrå. De har sluppit att kvala sig kvar. Trots att de haft ännu större skadeproblem än vad Sundlöv brottats med under åren.

Förhoppningsvis så har vi några intressanta spelare på gång i Silfverberg, Sundström mfl. Men det är ju inget man kan ge Sundlöv kred för. Sundström var det Boork som lockade hit och n är det gäller alla unga talanger så måste man ge kred till Bäcklin och Alcén som "förädlat" unga killar.

Om jag bara kunde förstå varför du är så inne på att försvara just Sundlöv. Jag kan för mitt liv inte förstå att man kan byta ut alla utom honom när det är just han som är det ruttna äpplet när det gäller det sportsliga.
Kommentera

rackham: "Nu står lagen inför nya finansiella utmaningar och vi behöver också fortsätta att trimma organisationen, annars står vi där med ett nytt underskott inför 10/11."

Precis, organisationen måste även i fortsättningen trimmas. Vi kan inte leva säsong för säsong, vi kommer självklart att åka på ekonomiska smällar även i fortsättningen som alla andra företag men har vi då en kassa att ta av så har man råd att riskera det.

Tycker Färjestad är ett riktigt bra och sunt föredömma ekonomiskt (känns tungt att berömma just den klubben i dessa dagar). Gör sällan spektaktulära värvningar som Linköping och Frölunda trots att man har mest pengar på banken. Klubben mår förtillfället bäst i Sverige både ekonomiskt och sportsligt.
Kommentera

Huge: Det jag menar är att Det är illa att spelare som är tänkta att bli stommen skall hinna bli gamal utan att laget för den delen har utevecklats framåt. ett tecken på att nånting är fel.

Nej, Lind har gjort sitt i Brynäs. Det var ju en lysande markering han gjorde på 1-1 målet senaste. Slå upp frånåkte i e ordbok så ser du en bild på Lind.

Han är för långsam. För skadebenägen.. bort bort
Kommentera

GävleLasse: " Varför skall du hela tiden jämföra med topp 4 lagen. Se på SAIK och Timrå istället. De två lagen har gjort bra mycket större framsteg under den period som Sundlöv varit sporchef."

Har dom verkligen gjort det så enormt mkt bättre än Brynäs?
Diskutabelt.
Timrå har helt klart varit stabilare, mkt tack vare en erkänt mkt duktig sportchef som nu värvats till Frölunda.
Skellefteå tycker jag gjort det ungefär lika bra som Brynäs, både vad gäller värvningar och framgångar i serien.
Att dom placerat sig lite högre i tabellen nån säsong säger inte så mkt, då det underlaget är alldeles för tunt.

"När Sundlöv började med sitt lagbygge så tog han in spelare som Danielsson, Lind mfl... För att utgöra stommen. Nu har dessa spelare hunnit bli gamla och Brynäs står fortfarande kvar och stampar."

Vilken sten har du legat under?
Danielsson är redan borta, Lind håller säkerligen 1 säsong ytterligare, som jag ser det.
Om du sen tycker att nya spelare som Andersén, Jonsson, Hietanen, Sundström. Silfverberg, Markström och Lindbäck är spelare som visar på att vi står och stampar, så får du väl tycka det.
Personligen tycker jag att det visar på att vi är på väg att bygga nåt intressant inför framtiden.
Kommentera

JanT:

Vi har agerat för att minska kostymen med 10 MSEK. De har de andra lagen redan begripit, för vad jag vet var vi rätt ensam om att bedriva verksamhet med 8 MSEK back förra säsongen.

Nu står lagen inför nya finansiella utmaningar och vi behöver också fortsätta att trimma organisationen, annars står vi där med ett nytt underskott inför 10/11.

Steget före, JanT, steget före...
Kommentera

Huge: Varför skall du hela tiden jämföra med topp 4 lagen. Se på SAIK och Timrå istället. De två lagen har gjort bra mycket större framsteg under den period som Sundlöv varit sporchef.

När Sundlöv började med sitt lagbygge så tog han in spelare som Danielsson, Lind mfl... För att utgöra stommen. Nu har dessa spelare hunnit bli gamla och Brynäs står fortfarande kvar och stampar. Ett klart tecken på att han inte klarar av att bygga ett slagkraftigt lag.

Det är bara att byta ut. Det måste till ett nytänk. En person som har bättre kanaler än en sportchef som gång på gång låter sig luras av agenter.
Kommentera

rackham: Vi har redan agerat, vilket övriga lag uppenbarligen inte gjort.
Kommentera

GävleLasse: "Nej det känns som att Sundlöv nått toppen av vad han kan uträtta när det gäller lagbygge."

Svårt att uttala sig om den saken innan han fått chansen att snickra ihop ett lag där han förfogar över en kassakista som är lika väfylld som den i Göteborg eller Karlstad.
Kommentera

Huge:

10 miljoner deff till så...
Kommentera

rackham: "Du menar att lyftet kommer till nästa säsong?"

Beror helt på hur det ekonomiska utvecklar sig, det som är själva förutsättningen och grunden för att kunna ta kliv framåt.
Så på din fråga svarar jag: knappast nästa säsong.
Kommentera

JanT: Man har väl också, till skillnad mot vissa av konkurrenterna, bl.a större arenakostnader att hantera.
Kommentera

JanT:

Tror du att Brynäs inte behöver anpassa sig till konjunkturen 09/10...?

Vinsten den här säsongen är bra.

Vi behöver en plan för att hantera arenan... och konjunkturen.
Kommentera

GävleLasse: Kolla gärna in hockeykanalen.se. I stort sett samtliga konkurrenter måste skära i budgeten medan BIF redan sparat och gör en vinst på några miljoner!

Oerhört glädjande!

Detta gör att man kan se något ljusare på framtiden.
Kommentera

Clubsport: "Men en sak ska du ha klart för dig - JAG VIKER FAAN INTE ner mig!"

Reagerade precis som du - dessa ord kommer från mannen som tycker vi skall lämna wo i resterande matcher efter 0-2 i LA.

Kommentarer överflödiga.
Kommentera

sylf: Nej det känns som att Sundlöv nått toppen av vad han kan uträtta när det gäller lagbygge.
Kommentera

Bissett19: Ingen av oss tydligen, vi har inte åkt ner än, även om det varit på håret. Vändningen uppåt lyser också med sin frånvaro. Men så länge mormor sitter kvar så lär den aldrig komma.
Kommentera

Partyjack:
Sandlin hade lett sitt mest pilemariska leende och sedan vänt på denna serie, precis så bra var Brynäs i går!
Kommentera

Bissett19:
Ja, dysterkvistarna får skaffa sig ett nytt gnälltema:
"varför förlorar vi matcher i slutspelet?"

(tidigare;"varför hamnar vi i Kvalserien")
Kommentera

sylf:

O du säger ju att vi åker ner i Allsvenskan varje år,så vem fan ska jag tro på?;)
Kommentera

rackham: Så har han sagt i 7 år nu!
Kommentera

Huge:

Du menar att lyftet kommer till nästa säsong?
Kommentera

Nu gör vi kaffesump av dom jävlarna!
Dom ska få en hellvettes match precis som sist....spelmässigt:-)
Kommentera

Huge: "Är fortfarande sur över att vi inte lyckades vinna i den sista omgången hemma och på så sätt undvika att få Färjestad i kvarten."

Där slår du huvet på spiken, när den matchen var över så var det klappat och klart. 4 max 5 kvartar blir det. Tror att vi kunnat rubba VF,LHC eller HV på ett helt annat sätt än vad som är fallet nu.
Kommentera

AVGÅ:

Det här inlägget syftade jag på:

Partyjack: Du, eftersom det första gången du påstår det så ska jag vara j-ligt hygglig och lämna det vid en varning. Men en sak ska du ha klart för dig - JAG VIKER FAAN INTE ner mig!

Är det klart?

AVGÅ @ hockeyhell

Är du stolt över det bidraget, eller?
Kommentera

rackham: "Ja, visst spelar Brynäs för att vinna, men med en taktik som går ut på att inte förlora"

Ok, men det tycker jag är en annan sak och där håller jag med dig.
I längden är det naturligtvis önskvärt att man kan spela med en offensiv taktik rätt ut, så att motståndaren alltid får anpassa sig efter din egen taktik.
Vi är inte där ännu, men förhoppningsvis på god väg...
Kommentera

Även om vi torskar i fyra raka i denna kvartsfinal måste jag säga att jag är oerhört stolt och imponerad över på vilket sätt de har utfört i varje fall de två första matcherna. Framförallt gårdagen, men även till stora delar av första kvarten var en enormt positiv överraskning för mig.

Tror att Nicke Necki kan ha något riktigt bra på gång i sin dynamiska grupp.
Kommentera

Huge:

Ja, visst spelar Brynäs för att vinna, men med en taktik som går ut på att inte förlora, och då åker man dit mot ett lag som minst lika bra lägstanivå och högre högstanivå.

Enkelt.

Slutspel är ett annat spel.

Det krävs robusta spelare. FBK har fyra robusta kedjor. Hur många robusta spelare finns det i Brynäs...
Det krävs ett spel som är antingen snabbt eller smart och helst både och.
Vi har varken eller.
Vi kan inte köra sönder FBK på kraft.
Vi kan inte spela ut dem.

Vi kan kämpa. Det räcker inte.
Kommentera

rackham: Ställer inte riktigt upp på ditt resonemang den här gången, även om det ligger lite grann i det du säger.
Eftersom det är cupmatcher så tror jag absolut att spelarna känner att man har chansen i varje match och att man definitivt spelar för att vinna.
Känns som att du blandar ihop det med att spela smart och rätta sig efter det material och de resurser man har.

Är fortfarande sur över att vi inte lyckades vinna i den sista omgången hemma och på så sätt undvika att få Färjestad i kvarten.
Om det berodde på egen oförmåga/mättnad efter att ha fixat kvartsfinalplatsen eller på att Färjestad verkligen bemödade sig om att vinna för att på så sätt få sin önskemotståndare, låter jag vara osagt.

Men TÄNK om vi ändå fått möta ex Linköping istf Färjestad.
Vilken skillnad det hade gjort, inte minst vad gäller publikintresset hemma.
Då hade alla verkligen känt att vi haft en riktigt bra chans att nå semin.
Färjestad som motståndare bidrog säkert till att luften istället till viss del gick ur många supportrar, vilket också märktes på åskådarantalet i första matchen.
Kommentera

GävleLasse: Jag tycker att domaren var bra igår. Det var ju oftast helt solklara utvisningar. Nivån var hög men det tror jag gynnade Brynäs ryggsäckshockey i egen zon.
Kommentera

GävleLasse:

Jag tror Mormor har nåt på gång,han stod på ståplats med sin Flashiga 17000-kronorsmobil och sms:ade konstant....
Kommentera

rackham: Jo, visst är det så. Ser man till ekonomiska förutsättningar och satta mål så är det en ganska markant skillnad mellan FBK och BIF anno 08/09

Jag hoppas i alla fall att man kan vinna EN match, helst två. Allt för att få den där extra hemma matchen. Det är ju i alla fall en väldigt skön slant det handlar om.
Kommentera

GävleLasse:

Vi spelar för att inte förlora medan FBK spelar för att vinna, annars skulle siffrorna bli större... men så ser tyvärr styrkeförhållandet ut i slutspelet 2009.
Kommentera

« · 1138723 · »