Brynäs IF

728194 inlägg · 7961 ämnen

Försäsongsmatcher 2013

« · 1584838 · » Till forumet

Sv: Försäsongsmatcher 2013

Johan Norrström: "Jaha då var det dags igen."

Precis.
Då var det dags igen att döma ut laget efter en träningsmatch.
Alla "så här kommer det att se ut resten av säsongen"-fraser känns väl lite nötta, kan man tycka...

Kommentera

Johan Norrström: Sluta nu, jag tycker det va riktigt fyndigt!!;)
Kommentera

Rossa: "Sundlöv avgå redan nu så slipper du sjukskriva dig innan Jul, du är bedrövlig...."

Ja, han var väl inne på alla fyra idag va....?
Kommentera

Huge: Ursäkta, men när det gäller att döma saker efter en match är du själv inte så mycket bättre. Du skrev själv att Nokelainen kunde vara elitseriens bästa värvning... Efter EN match, tidigare här. Tycker det luktar lite läktarcoach över det, gör det inte? Så när man ifrågasätter en värvning kan man ingenting, men det är helt ok att tro att en spelare kan vara elitseriens bästa värvning efter en match? Nu förstår jag inte riktigt.
Kommentera

Rodrigo: Och när har jag påstått att jag är så mkt bättre på att bedöma spelare än nån annan läktarcoach?
Nu förstår jag inte riktigt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rodrigo: "Så när man ifrågasätter en värvning kan man ingenting, men det är helt ok att tro att en spelare kan vara Elitseriens bästa värvning efter en match?"

Goddag yxskaft, läser du inte vad jag skriver?
Helt Ok att ifrågasätta en värvning, dock inte speciellt seriöst att döma ut en värvning eller ett helt lag pga en träningsmatch.
Jag har vare sig hyllat eller dömt ut Nokelainen, tycker bara att han ser bra ut mht till att han nyss anlänt och knappt hunnit träna med laget.

Kommentera

Huge:

Det var väl match fem om man ska räkna noga. Men om det blir något i mellan himmel och helvete i slutändan är jag nöjd. Det är nog ändå troligast att det är under topp fyra Brynäs kommer hamna.
Kommentera

Huge: ett jättekap skrev du igår. Hur kan du göra en sån bedömning redan nu?
Kommentera

Huge: Det är väl ungefär lika seriöst att bedöma en spelare som en tänkbar kandidat elitseriens bästa värvningar efter en match som att döma ut en spelare, eller till och med ett lag, efter en match? Förstår inte riktigt skillnaden.

Lite konstigt att det är ok att ifrågasätta en värvning nu när man tidigare inte kunnat göra det, om man inte haft många år i branschen dvs.

Kommentera

Huge:Så du menar att dina bedömningar av Jamie Ram som det årets utropstecken, och att Rahm skulle vara förbi Honken redan för jul förra året gör att man ska bedöma dina åsikter högre? Intressant 
Kommentera

Gurra88: Fortfarande: när han jag begärt att man ska bedöma mina åsikter högre?
Angående Jamie Ram så visar det bara att även solen har fläckar...
Kommentera

Huge: du tror, de tror, Sundlöv tror, Jonsson tror, laget tror - ingen vet... Varför läxa upp folk hela tiden? Otroligt mycket tjafs de här senaste dagarna... Nokelainen blir nog bra, några andra blir nog bra, vi kan få skador (som vi redan börjat få), det kan gå åt helvete, det kan gå bra... Ingen vet...

Helt enkelt är det väldigt drygt att läsa om att man inte kan hylla eller såga... Ni tycker/tror olika, lev med det, bemöt varandra med respekt och välj hellre uttryck i stil med Kay Pollak:s, som "vad intressant att du tycker så om den spelaren, jag ser något annat, jag tycker att aaa är bbb och kan bli ccc)".

Vad jag menar är att ni (bägge sidor), bör vara mer konstruktiv i er kommunikation, så slipper både ni och vi läsa dessa oändliga spydigheter och tillrättagivelser om och om och om igen...
Kommentera

Huge: Svara på frågan?
Kommentera

Rodrigo: "Det är väl ungefär lika seriöst att bedöma en spelare som en tänkbar kandidat Elitseriens bästa värvningar efter en match som att döma ut en spelare, eller till och med ett lag, efter en match? Förstår inte riktigt skillnaden."

Så du ser inte skillnaden mellan att använda ordet "tänkbar" (dvs inte säker) och att kategoriskt döma ut ett helt lag pga uppträdandet i en träningsmatch?

Kommentera

Uppmaning från ledarna i Brynäsboken:

Kom igen! Brynäs har spelat match idag. Diskutera hockey istället för varandra.

*Om ni vill föra personliga diskussioner kan ni ta det via bubbla eller personligt brev istället för i Brynäsboken.

Från och med nu kommer alla inlägg som handlar om andra användare (och inte om hockey) att raderas.

*Om ni vill delge åsikter om och/eller vill diskutera modereringen, ta det med mig via brev/bubbla. Vi diskuterar inte moderering i Brynäsboken.  Det är fokus på hockey!

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: äntligen!!!
Kommentera

Jajjen:
"många chanser, men tyvärr kunde vi inte omsätta det i mål"
Rädd att denna fras fortsätter även detta år

Harju behöver en kreativ spelförare bredvid dig...kanske ändå köra honom m Nocke o Scott...
Kommentera

" Segern mot Liberec i fredags följdes upp med en 4–1-förlust mot Pardubice och en tung säsongspremiär för målvakten Robin Rahm. – Jag borde tagit alla målen, suckar han."

"– Det känns väldigt konstigt att gå härifrån med 4–1 i baken, sa tränaren Tommy Jonsson.
– Vi hade spelövertag och många chanser, men tyvärr kunde vi inte omsätta det i mål.
Brynäs hade återigen många power play utan att lyckas i den spelformen."

Deja vu någon?
Kommentera

Johan Norrström: Som sagt, vi är ett brunkargäng.Bara o vänja sig med skiten :-( Sundlöv har gjort det igen.
Kommentera

tompap71:
Tack för de tre namnen...vem var 28?

Det är så här ett forum ska funka; nån har en fråga/fundering...nån kommer med svar/synpunkter. Nån vill veta ett j18 resultat, snabbt dyker svaret upp...!
Kommentera

Ni som såg matchen ikväll kan väl lämna en matchrapport så vi som missade matchen vet hur det såg ut. Jag utgår från att övriga, som inte sett matchen, kniper igen angående spelar- och lagbetyg...                  
Kommentera

tjugo8: Amen:)
Kommentera

tjugo8:

bättre sent än aldrig, #28 var Jonathan Björklund. 

Kommentera

Zappaholic:

Ingen regelrätt matchrapport men lite om vad jag tyckte om matchen.

Kommentera

Zappaholic:

Ingen regelrätt matchrapport men lite om vad jag tyckte om matchen.

Kommentera

tompap71: Brist på målskyttar och en underpresterande Rahm. Förvånad någon?
Kommentera

bradberry:Det blir den här säsongens genomgående story.
Kommentera

EskilstunaLasse: Gällande målskyttar så är det lite hönan eller ägget över det hela. Är det brist på skickliga playmakers som slår öppnande passningar eller är det skyttarna som helt enkelt är för dåliga? Det jag såg t.ex. av pp igår så kunde målvakten och backarna läsa av varje passning långt innan den ens slogs.
Men risken är väl att det är en kombination tyvärr....
Kommentera

tompap71: Bra skrivet, håller med om Lindgren.
Kommentera

Huss: Dessvärre så verkar många av våra spelare sakna förmågan att träffa målet. Sen blir det lätt en ond cirkel. De saknar självförtroendet att skjuta när de har läge och passar hellre så att chansen rinner ut i sanden.

Det fenomenet har vi sett förr i Brynäs.

Redigerad kommentar

Kommentera

EskilstunaLasse: Jo, det håller jag med om. Men jag var också ute efter att då vi saknar playmakers som slår de öppnande passningarna så kommer skotten alltför "tydligt" vilket gör att målvakterna inte har några problem att förflytta sig för att täcka av vinklarna.
Kommentera

Huss:Det finns en uppsjö av olika "problem" som uppstår när man saknar offensiv spets.

Jag minns hur det var när Brynäs spelade defensivt och tillknäppt. Man slog ofta bara ifrån sig och när de väl etablerade ett tryck i offensiv zon så var det ändå väldigt få avslut. Jag fick känslan av att de ville suga på karamellen för länge när de väl hade lyckats etablera ett tryck i offensiv zon.

Hela idén med 1-3-1 är ju snabba spelvändningar och tidigiga avslut. Kontringar helt enkelt.

Kommentera

någon som håller koll på hur det går för j18 och j20 under försäsongen?
Kommentera

Ni som sett de två matcher som Nokelainen spelat.
Hur har hans kedja funkat defensivt?
Har han/de varit inne på några baklängesmål ännu (i 5 mot 5)?
I så fall hur många?

I och med att hans styrka tidigare legat i defensiven så kanske
vi för en gångs skull kan hoppas på en "plus-spelare", som
vinner matchen i matchen 5 mot 5, så att vi slipper bli
så fruktansvärt beroende av spelet i numerära överlägen.

Om Nokelainens kedja är tänkt att vara förstakedja.
Då blir det ju så att de får möta motståndarnas bästa kedjor.
Och då är ju mycket vunnet om de hindrar motståndarnas
bästa spelare från att göra en massa mål.

Jag menar, om de gör 2 mål i varje match, men släpper in 3,
då är det ju bättre om det gör 1 och släpper in 0 eller max 1.
Kommentera

EskilstunaLasse:

Vi har ju vunnit skottstatistken rätt klart i de flesta matcherna hittills.
Men hur har de skott vi fått på mål sett ut?
Är det mest "fjuttskott" från dåliga lägen?
Eller har vi skapat rejäla målchanser som brännts?

Är det också samma problem som förra säsongen, att vid bra
målchanser, så träffas inte ens mål (som ju inte ens räknas med
i skottstatistken)?

Vi har ju startat den här säsongen med lika låg effektivitet när
det gäller skott på mål, per skott i mål.

Om vi skapar rejäla chanser men bränner dem.
Då är jag inte fullt så orolig ännu.
Men om de flesta skott vi får på mål är riktigt lama skott
ur dåliga lägen. Då finns det belägg för att vara oroad.
Kommentera

är en av de som missade gårdagens drabbning. Var någonting bättre än de två tidigare matcherna och vad var sämre?

tacksam för en korrekt analys.

Kommentera

Enaranger:Skottstatistiken ska man ta med en nypa salt. Ett stenhårt skott i ribban är INTE ett skott på mål men när man gör ett nedlägg mot målvakten endast för att få ett avbrott för byte occh tekning i offensiv zon så är de det.

Det är skott I MÅL om räknas och då måste man träffa mål på de chanser man spelar sig till. Gör man inte det så kan man ha Sidney Crosby i laget och ändå ha svårt att göra mål.

Kommentera

brynäs08: med tanke på matchen i fredags så var det rätt mycket som funkade bättre, till en början. Brynäs var laget som förde matchen i den första halvan och skapade rätt bra tryck och helt okej chanser. Sen avtog det en del. Kedjan Thuresson/Nokelainen/Scott visade iallafall att dom kan bli en potentiell förstakedja och med lite mer speltid tillsammans kan dom nog få ihop spelet ännu bättre.

Som sagt är ineffektiviteten oroande och man fick lite deja vu med tanke på förra säsongen. Antingen kan det vara så att man saknar riktiga målskyttar i laget, eller så var det helt enkelt en sådan match när man inte riktigt fick till det i avsluten, det får framtiden utvisa. Man kan väl iallafall säga att Brynäs gjorde en rätt bra match, trots att så många spelare saknades. Däribland Lauritzen, som iallafall jag tror blir en viktig kugge framåt och en av de få anfallarna som besitter offensiv spetskompetens men sen så har vi ju inte fått sett Sweatt än heller, som vi får hoppas kan komma in med liknande kompetens.

Om man ser till dagens match är det även oroande att Sweatt inte verkar vara en bra avslutare, vilket hade behövts i en match som denna. Också oroande att Harju var så blek.

Aja, så kommer jag ihåg matchen iallafall, och lite annat, om det är till någon hjälp.
Kommentera

Rodrigo: tackar, det var utförligt! Ja så länge vi hela tiden spelar bättre och bättre på försäsongen så är det bra. Hoppas verkligen tränartrojkan vet vad de gör..
Kommentera

brynäs08:

På plats bägge matcherna i helgen

Nocke:

Tror det kan bli riktigt bra som 1:a center. Ser ut att ha det mesta, är han bara motiverad och får lite omställningstid till mer offensiv roll kan det nog blir riktigt bra, säg efter 10 omgångar av shl.

Scott:

Mmnnjjaaaooo....hårt jobb kommer säkert komma därifrån...frågan är nog dock hur stor roll han kan ta. Allround, bra kemi m Nocke

Brodin:

Imponerande! Tar plats, initiativ, fyndig m klubban, bra balans o spelar fysiskt. Aspirant att spela m Nocke o Greg.

Målvakterna:

Lite orättvist att säga för mycket. Rahm hade fortsatt svårt att fånga puckar, JJ var kul att se, moget agerande.

Underpresterare:

Sunken, Basse, Nordan; nu kanske det var skador som störde, men det som visades upp i fredags var inget som betalade tillbaka på deras fiasko ifjol eller deras lön...

Sunken för ambitiös/huvudlös stundtals. Nordan trögare än trög nord/syd...

Oro för effektiviteten

Fiskansikten: Satt bakom båset o blev lite orolig för minerna, kanske överdriver men det var lite stelt, spänt, tröttkört (?), oengagerade ansiktsuttryck...såg liksom inte ett gäng starka grabbar som har skitskoj...

Harju måste igång, Thure var en mkt bra länk men Harju kräver ngn som skapar åt homom

Alexander Lindgren fortsätter gör det bra m den tid han får

Jacobsson övermodig, måste sätta en nivå på sitt spel som han behärskar till 100%

Harju-Nocke-Scott

Gunde-Bertil

Brodin-Enterfelt-Ollas

Kilas-DP

Thure-Larsson/Granis-Sweatt

Sunken-Djoos

Basse-Lindgren-Rödin

Nordan, Molin

Löf, Jacobsson

Over and out!

Kommentera

Gunde står över matchen?

Det känns som en detalj att skriva, då han inte är listad bland backar eller under "spelar ej", tyckte det var konstigt att köra Gunde i PP i dessa matcher (separat artikel om att de kör 2st PP-uppställningar fr.o.m. nu), men inte lista honom i matchen... Förhoppningsvis är han med i PP i match 2...

Redigerad kommentar

Kommentera

DavyDjoos: Att man listat sex backar och sedan säger att de åker med sju kan vara en ledtråd
Kommentera

Med sju ordinarie spelare borta så kan det nog bli svårt att vinna.
Kommentera

70 Rodrigues:
Vet någon om matchen ikväll visas på någon stream sida? :) 
Kommentera

70 Rodrigues: ingen som vet om det finns en ful stream till matchen ikväll?
Kommentera

Rumpelstiltskin: fin stream funkar också!
Kommentera

Det står ju inget i gävletidningarna om att de ska
ha direktrapportering av kvällens match.

Har de direktrapportering på european trophys hemsida av matcherna?
Eller kommer vi att förpassas ca 20 år tillbaka i tiden (pre Internet).

Konstigt att när gävletidningarna planerar att börja ta betalt för
att man ska kunna läsa dem på Internet, så har de samtidigt
sämre och sämre bevakning av Brynäs.

Det är ju nyheter om Brynäs som drar läsare från hela landet.
Ingen kommer ju att betala för att läsa om DM i friidrott eller dressyr.
Kommentera

Enaranger: På ET:s hemsida har de liverapportering. Något knapphändig och full med tekniskt strul...
Kommentera

Enaranger:  Tyvärr är det även klen info även på hemsidan... har funnits något slags "inför-reportage" till ET-matcherna men nu är det inget. Precis som du skriver är det de enda kanalen man har när man bor en bit från Gävle och inte läser lokaltidningarna. Kanske är brist på "IT-folk" i Gävletrakten så man vill gå tillbaka till bara pappersvarianten...

Eller också stämmer det här med avundsjukan i stan som brukar kommenteras här ibland, man vill helt enkelt inte att det ska skrivas "för" mycket om Brynäs för då gnälls det från andra håll...
Kommentera

Enaranger:

Hur många liksom jag ringde till GD:s målservicetelefon?

En telefonsvarare där periodresultaten kunde lyssnas till...före text tvs tid, och måste ha varit så att sportradion var dåliga att sända...

Kommentera

« · 1584838 · »