Brynäs IF

727952 inlägg · 7962 ämnen

Hoppas Malmström avgör SM-finalen!

« · 765163 · » Till forumet

Sv: Hoppas Malmström avgör SM-finalen!
Och den stora frågan hur skötte sig dagens huvudperson i sin nya miljö? Nån som kan ge en rapport?
Kommentera

GävleLasse: Saxat ur Sportexpressen:

"Har du fått någon förklaring av Boork till varför du hamnat i frysboxen?
- Nej. Han har helt enkelt bara satsat på andra. Då är det som det är. Och då lär man göra något åt saken. Sedan dök det här upp. Det känns stimulerande.
Men det kunde ju ha vänt för din del i Brynäs?
- Nej, men så kändes det inte. Jag har bitit ihop men det kändes som det bara kom in fler och fler spelare i truppen och ny kommer ytterligare spelare (artistskattespelarna Jiri Bicek och Rodrigo Lavins) och då såg det inte ljusare ut direkt. Då var det bättre att inse faktum. Då är det här en bättre lösning."

Med tanke på vad Boorken hittills uträttat med laget vad gäller standardhöjning, så litar jag på att hans tränarerfarenhet och kunskap visar sig även i fallet Malmström.
Kommentera

Bissett19: Tre dagar kvar till Idol Heath Andersson! :)
Kommentera

Gusten: "Hmm...ehum..ehh...nä jag ska inte spinna vidare Rackham :)"

Kom igen nu Jonas Gustenhaal.......:)

Kommentera

sylf: "En dvärg och en som "gillar att komma bakifrån,fråga Sanny"!!!!!!!! Vad är väl det mot Sebban och Salle?"

Hmm...ehum..ehh...nä jag ska inte spinna vidare Rackham :)
Kommentera

Bissett19: "Niklas Andersson o Martin Plüss"

En dvärg och en som "gillar att komma bakifrån,fråga Sanny"!!!!!!!! Vad är väl det mot Sebban och Salle?
Kommentera

Bissett19: "Den 7/12 kommer ju Malmen till Läkerol för första gången som motståndare,då är han värd en banderoll med en värmande text."

Ja vi kör en AIK inspirerad "Burn in Hell".. den borde värma *skratt*
Kommentera

GävleLasse: Som Tony rapporterat tidigare under dan så får Malmen spela med Niklas Andersson o Martin Plüss, o det är ju riktigt kul för honom än att harva med Karlsson o Salmonsson i fjärdelinen,inget ont mot dem men det är ju en viss skillnad på den omgivningen.Han får säkert oxå chansen att spela i Powerplay,så har ju icke varit fallet sen förra säsongen då han huserade med Molin/Bäckis o var firmagångsrik tills Widing kom.

Det ska bli riktigt kul att följa kvällens match,o helt plötsligt fick man ett litet Frölundahjärta:)

Den 7/12 kommer ju Malmen till Läkerol för första gången som motståndare,då är han värd en banderoll med en värmande text.

Kommentera

Huge: En annan intressant jämförelse man kan göra är de gånger Molin åker runt och håller pucken i offensiv zon är att DÅ faller fraser som, "Circus Molin", "Molin leker med motståndarna" osv osv.

Konsekvensen lyser med sin frånvaro i bedömningarna av spelare. Det sista vi såg av Malmen var när han skapade tryck i offensiv zon och med jävlar anamma erövrade tillbaka pucken två gånger efter att Kalrsson slagit en blindpassning och Salmonsson gjort detsamma. Detta var väldigt uppskattat av både lagkamrater och publik. Den karamellen får man suga på länge.
Kommentera

Huge: Visst kan det förhålla sig på det sättet. Men i så fall, varför har då inte samma krav ställts på spelare som t ex Lind och Månsson. Den sistnämnde har spelat tillsammans med ES poängkung och borde ha producerat mer. Jag är ganska säker på att även Malmen hade producerat precis lika mycket/lite som Månsson mäktat med så här långt. Men Malmen sattes i fjärdekedjan från start och har alltså inte fått samma chans att visa att han duger. Detta är en av de negativa effekter som blivit efter Boorkens lite ensidiga och envisa matchning när det gäller spelarmaterialet. Vad är egentligen poängen med en bred trupp om du inte utnyttjar den till max utan målar in dig i hörn med cementerade kostellationer.

Det skall bli högintressant att följa Malmströms fortsatta karriär i Frölunda. Extra intressant blir det när han får chansen att spela med bra forwards som man vet inte håller klass med en fjärdeline i Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: "Boorken har inte sparkat Malmen, men han har behandlat honom på ett sätt som gjorde att Malmen ansåg att det inte fanns några andra alternativ än att flytta på sig"

Märkliga tider vi lever i. När en tränare petar en spelare, då är spelaren helt plötsligt satt i "frysboxen". Underförstått att den onde tränaren bara djävlas med den stackars spelaren, som känner sig missförstådd och orättvist behandlad. Att Malmen tidigare har varit en av våra bästa spelare är helt klart. Är det då så konstigt att Boorken kanske kräver lite mer av Malmen detta år, än vad han hittills presterat? Nätr dessutom Almtorp helt oväntat kom hem, så hårdnade konkurrensen ytterligare. Boorken har naturligtvis på alla sätt och vis försökt få igång Malmen, men inget tycks ha hjälpt.
För en gångs skull så håller jag med Pucken i hans analys av läget.
Malmen räcker helt enkelt inte till, sett till de förväntningar som Boorken haft och ska ha på en av våra bästa spelare fram till denna säsong.
Visst är det tråkigt men vi talar ju inte om ngn central nyckelspelare a la Bäckis eller Sjödda. Förstår inte varför alla ska komma med konstruerade frysboxteorier där Boorkens agerande alltid tolkas som att han är ngn sorts demon som djävlas med spelare bara för djävlandets egen skull. Eller för att han skulle få ngn sorts tillfredställelse av att enbart visa vem som bestämmer.
Mao: varför kan det inte vara så enkelt som att Boorken har vägt alla faktorer mot varandra och sedan kommit fram till att Malmen just nu inte platsar? Och att Malmen sedan tjurat till. Det är säkert flera spelare som har svårt för Boorken, men som ändå ställer upp på hans ideer. Malmen kan ju ha varit en av dessa, men även en spelare som tagit konsekvenserna av sitt ogillande och helt enkelt tackat för sig.
Kommentera

Jester:

Helt rätt!

Det är säsongskorts-match ikväll :)
Kommentera

70 Rodrigues: Tror att matchen sänds på säsongskortet ikväll. Ska bli kul och se vad han kan göra i det fina sällskapet. :)
Kommentera

I dag på värmningen spelade Henrik i vita kedjan tillsammans med Niklas Andersson och Martin Plüss.
Kommentera

lillovechkin: Det vet man aldrig,men det kommer nog finnas Brynäsare med i kommande landslagsturnering oxå.Bengt-Åke var ju imponerad av Brynäs spel,han hade ju inte sett Brynäs så här bra på flera år.O Boorken har ju börjat "lobba" för ett backar ska in i truppen,Sunken o Nolander sa han ju i gårdagens sändning
Kommentera

lillovechkin: TV-serien?
Kommentera

lillovechkin: Lär väl hända när Hede inte är förort till Vemdalen längre ;-)
Kommentera

Alla: Räkna med Malmström i Tre kronor nu när han lämnat Brynäs!.
Kommentera

Trodde ni lärt er vid detta laget, Boork fryser inte ut de spelarna som han själv plockat in i laget. Så glöm att karlsson och salle hamnar där. Hade Spets varit i Brynäs innan Boorken kom så hade han varit utfryst för läääänge sen. Men nu när Boorken va med och plockade in honom så får han spela
Kommentera

aphac: Nja, Cassels "räddning" blev nog skadan på Hulken, kortsiktigt.

Däremot så hänger Cassels öde mycket på två faktorer:

- Lavins matchtempo när han anländer.
- Bedömningen av Ström, kontrakt eller inte...

"Ang. Karlsson och Salle så får man väl ha tålamod,men jag kan förstå spelare som lirar dessa herrar. Inte kul!!! Idiottacklingar,utvisningar och knappast kreativt spel.4.e linan kanske är infrysningsavdelning i Boorks Fryserier AB. vem vet???"

Och VEM spelade sina fem matcher tillsammans med dessa herrar? ;)
Kommentera

GävleLasse: Näste man till frysboxen kommer med all sannolikhet att vara en back. Jag gissar på Cassel!!!

Boork vill alltid ha kött i boxen.
Ang. Karlsson och Salle så får man väl ha tålamod,men jag kan förstå spelare som lirar dessa herrar. Inte kul!!! Idiottacklingar,utvisningar och knappast kreativt spel.4.e linan kanske är infrysningsavdelning i Boorks Fryserier AB. vem vet???
Var inte Cassel extraback häromsistens?????????????????????
Kommentera

51 Roger: Jag tror inte Malmströms intåg kommer att förändra så mycket i Frölunda. Problemet i frölunda ligger ju mer i deras backspel än hos forwards. Fast jag tycker mig se en ganska giftig konstellation mellan Malmen och Fabricius. Tunga att möta...
Kommentera

claesw: Tror han får det svårt ,men varför kan man inte få hoppas att killen lyckas bättre där,för han accepterade ju ej att bli petad i Brynäs.
Kommentera

claesw: Individen före laget ;)
Kommentera

51 Roger: Hoppas du lyckas bättre i Frölunda,Malmström.

Hoppas du??
Kommentera

Jompe: Givetvis är det svårt att veta vad som verkligen har hänt i affären. Men jag köper inte den form av coaching utövar helt enkelt. Han pratar om att LAGEt skall sättas i första rummet och inte INDIVIDEN. Men hans handling visar någonting annat. Han fryser ut spelare genom att placera dem i frysboxen. Det finns många forwards som presterat dåligt under de matcher som Malmström varit petad. Brynäs har inte vunnit alla matcher heller så argumentet om att inte ändra ett vinnande lag håller inte heller.

Nej detta handlar om någonting annat. Det mest troliga är att Malmen har haft åsikter om hur han fördelat laget, där det ständigt återkommande scenariot har varit att Malmen fått flytta på sig. Man har noterat att några spelare/formationer varit helt under isen när det gäller poängproduktionen.
Exempelvis har vi konstellationen Dackell, Lind och Danielsson som producerat skrämmande lite med tanke på att de spelat väldigt mycket i PP.

Han försökte att ändra med att byta mellan Molin och Danielsson och i mina ögon föl det ut väl. I alla fall när det gäller Danielsson. Men Boork bytte snabbt tillbaka. varför? Jo han stirrar sig blind på de defensiva kvaliteter som duon Lind Dackell har. All heder till det, men varför nöta med dem i PP match efter match? Nu gjorde visserligen Dackell mål igår i PP
men det var mer en kontring/spelvändning än ett bra PP.

Vad gäller Spets så får han mitt gillande mer och mer för varje match men nog tycker jag att Malmen hade varit ett bättre alternativ. Boork kunde ju ha vågat sig på att testa i alla fall...
Kommentera

Mickis: Både Molin o Salle råkade ut för hjärnskakning,obligatorisk vila i en vecka.
Kommentera

Huss: Nja fartblind vet jag inte om jag blivit men man kan inte se allt nattsvart, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Boork tar och han ger...
Kommentera

Lunkan: Et tu Lunkan, har även du blivit fartblind?
Nolander har jag velat haft i Brynäslaget i flera år, sedan Mora spelade i Allsvenskan (då BIF och DIF var intresserade). En bra värvning helt enkelt.
Kommentera

Lunkan: "Generellt sett på tok för mycket gnäll härinne. Hur många sågar Nolander nu?"

Jag trodde lika lite på Nolander och Kristan som jag trodde bra om Karlsson och Salmonsson...allt balanserar upp sig, yin och yang :)
Kommentera

Fånigt trådnamn jag hoppas Spets avgör SM-finalen!
Kommentera

Vill minnas att när Malmström spelade för Malmö och Stefan Lund var tränare(nu i Frölunda),satt Malmström ofta på bänken.
Kommentera

Cicero: Vart har du fått informationen om att molin och salle är borta på torsdag?
Kommentera

Huss: Är det detta vacuum som gör att man piskar dit färjestad för 1a gången sedan 2003? Mycket gnäll på Boork här unga talanger vill till BIF just pga Boork. Vi ligger 2a i serien med Boork i båset och Malmström i boxen.

Generellt sett på tok för mycket gnäll härinne. Hur många sågar Nolander nu?
Kommentera

51 Roger: Spetsens agerande förra säsongen imponerade väl inte på någon, eller? I år ser statsen bättre ut, men han är fortfarande för tunn, fortfarande instabil på rören, checkar inte mycket, skjuter inte mycket.
Kommentera

JompOch ja, jag tycker man borde dumpat Spets före Malmen. Man borde inte värvat Spets över huvudtaget; har aldrig förstått den värvningen.
Jompe

Svarskommentar:som sagt du bor i skärgårn.
Kommentera

prosten: farligt att förutsätta saker och ting, är rädd att man blir fartblinda.
I bra tider är riskprofilen låg, men konjunkturer, segersviter, tidvatten o dyl kan snabbt vända.
Tycker f.ö. att det är skrämmande att så många anser att Malmström skulle bort bara för att han hade en åsikt som inte överensstämde med Boorks. Utan syre så slocknar ljuset och Boork verkar åstadkomma ett vacuum tyvärr.
Kommentera

Surt sa räven,men med den breda trupp Brynäs har,måste någon stå åt sidan.Denna gång blev det Malmström,att han sedan vill spela varje match,kan man förstå,men att tjura ihop och ej acceptera tränarens beslut,istället för att bevisa vad man kan,på träningarna,så drar man vidare.Hoppas du lyckas bättre i Frölunda,Malmström.
Kommentera

GävleLasse: Har alltid uppskattat den information du delar med dig här, Lasse. Men när vi diskuterar Malmen-affären så finns det två sidor; orsak och verkan, och jag undrar om någon här kan uttala sig med någon högre grad av säkerhet om det. Och vad gäller konsekvenserna av att Malmen försvinner är vi väl alla i samma spekulerande situation.

Det som sker nu är Bicek in, Malmen ut. Möjligen kunde man sagt att Malmen bör vara kvar som komplementspelare. Men vi har en rätt stor trupp nu och Boork-Sundlöv ansåg kanske (igen, jag bor i skärgårn, jag vet nada, ok?) att truppen inte had eplats för fler.

Och ja, jag tycker man borde dumpat Spets före Malmen. Man borde inte värvat Spets över huvudtaget; har aldrig förstått den värvningen.
Kommentera

Cicero: Ja den berömda konkurrensen om platserna har minskat betänkligt.
Kommentera

Anemyr:
Vilka är de unga lovande spelarna?
Den "upphausade" Spets T.ex?
Det ryktades ju om både DIF, TIK samt BIF, idel lovord i Brynäs GB över den värvningen, när väl sanningen uppdagades visade det sig att det var bara BIF som erbjöd honom ett kontrakt....
Varken DIF eller TIK var intresserad efter hans provspel...
Kommentera

Ove och Salmonsson missar Djurgården borta, Malmen lämnar...då kommer ett norskt ordspråk till sin rätt:
"Man saknar inte bensinen förrän tanken är tom..."
Kommentera

Jompe: Nej, absolut inte. Var gärna med och diskutera och framför era åsikter. Det är ju därför detta forum finns.

Vad jag vill är att en del personer här verkar tro sig veta en massa baserat på fria tolkningar av ett fåtal meningar i media.

"Wow. Impad. Betyder det att vi andra får logga ut nu, så kan ju ni som är "in the know" meddela oss andra hur det EGENTLIGEN ligger till?"

Det har ingenting med att försöka imponera på någon men vill du tolka det på det sättet så står det dig fritt. Personligen så försöker jag hålla många personer här på HS uppdaterade om vad som händer i truppen baserat på det jag SER och HÖR.. inte fria tolkningar baserat på vad tidningarna skriver. Alla uppskattar tydligen inte vad jag gör, det kan jag inte kräva.
Kommentera

GävleLasse: "Jag kan tala om för dig att det finns några här som har viss insyn i föreningen. Alla spekulerar inte med argument helt tagna ur luften så enkelt är det." Wow. Impad. Betyder det att vi andra får logga ut nu, så kan ju ni som är "in the know" meddela oss andra hur det EGENTLIGEN ligger till?
Kommentera

Anemyr: Jag kan tala om för dig att det finns några här som har viss insyn i föreningen. Alla spekulerar inte med argument helt tagna ur luften så enkelt är det.

Boorken har inte sparkat Malmen, men han har behandlat honom på ett sätt som gjorde att Malmen ansåg att det inte fanns några andra alternativ än att flytta på sig. Droppen som fick glaset att rinna över var nog bänkningen i matchen mot Frölunda där han tog ut junioren Alcén som extra forward. Detta har jag viss förståelse för att Malmen valde att ta chansen när den kom och lämnade Boorkens fartyg till "räktrålaren Frölunda".

Om detta var bra eller dåligt får vi se i framtiden. Jag tycker att det är synd att så många spekulerar i ämnet och samtidigt rycker på axlarna över det som hänt, typ: "Vad gör det här, vi går ju så bra nu" Solklara tecken på grov fartblindhet. Det skall bli intressant att se hur Boork formerar laget på torsdag utan Malmström, Molin och Salmonsson...

Det blir nog Brynäs J20 som får klara sig utan Alcén och någon till...
Kommentera

gunnteg: Ja, det är generationsväxling. Brynäs har lyft in ett hyfsat antal unga, utvecklingsbara spelare. Att vi dessutom har kvar ett antal spelare i det äldre gardet (Lind, Sackell, Sjödin, Molin) är helt nödvändigt för att skapa sådan kontinuitet och stabiltet som gör att en tränare kan spela in yngre spelare i laget. Du har rätt i att "det handlar om att behålla de spelare som lyckats bli kompetenta elitseriespelare..." men hur gör man det i dagens hockey? Kompetenta elitseriespelare vill gärna till USA, och vi kan inte kedja fast dom i omklädningsrummet. Det råder en marknad och vi har bara att anpassa oss till den. Att behålla toppspelare handlar inte bara om pengar; de vill till NHL.

Generationsväxling, i den mån det är ett bra ord i sammanhanget, bör alltså egentligen vara en kontinuerlig process. Man kör inte en generation "i bott" och ersätter då den med ett nytt gäng unga spelare; man byter kontinuerligt. En strategi för att styra en sådan process är att dels göra sig attraktiv för unga, utvecklingsbara spelare, dels fånga upp äldre rutinerade spelare med tidigare kopplingar till klubben. Att värva ihop ett lag av fullgångna elitspelare, kanske med landslagsmeriter, klarar ingen klubb idag. Att bara vara ett växthus för unga plantor håller heller inte. Det är mixen det handlar om.
Kommentera

hajen5: "Vem talade om Stephan Lundhs frysbox när Sebastian Karlsson lämnade Frölunda för Brynäs (låt vara att det var efter säsong)? "

Dålig frysbox. Karlsson satt inte på läktaren.

"Det skulle vara kul att veta om du ärligt tycker att Malmström var bra i de mather han var med i tidigare i höst?"

Han har inte kommit upp i samma kvalitet som han har haft de senaste säsongerna, men herregud vi snackar FEM matcher. I så fall är det fler som borde hamna på läktaren. Nu har jag bara sett 4 matcher så här långt men den ENDA som har brutit in orädd på mål är Malmen.
Kommentera

70 Rodrigues: spekulationer? vafalls!? jag trodde att samtliga här i gästboken var professorer, experter eller allvetare av nåt slag ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Korrekt!
Kommentera

hajen5: "Vad Boork gjort VET vi. Vad någon annan tränare skulle ha lyckats med är bara spekulationer, eller hur"

Som så mycket annat här på Gb:n då!!
Kommentera

« · 765163 · »