Brynäs IF

446508 inlägg · 7961 ämnen

Imorgon presenteras ett nyförvärv!

« · 1690481 · » Till forumet

Sv: Imorgon presenteras ett nyförvärv!
J F K: Väldigt intressant värvning isf. Finns det några svenska artiklar om honom, eller vad baserar du din känsla på?
Kommentera

J F K: han var med i truppen tre matcher. Resten av säsongen var han på skadelistan vilket gör att hur mycket du än vrider och vänder på dina papper så ska Ollas ses som en förstärkning till årets trupp. skrivet på skithuspapper eller ditt påhittade papper eller vilket papper som helst. Det förstår du naturligtvis.
Kommentera

JB: Ja, jag tror att Butler kommer till Modo. Faktum är att jag är rätt övertygad om att så är fallet.
Kommentera

Huge: Nu tror jag att du har lite svårt att förstå. Jag skrev att han var med i truppen. Var han med i truppen eller inte? Är det månne en för svår fråga?

Du kan slingra dig precis hur mycket som helst, men killen var med i truppen. Eller vill du hävda att han inte var Brynäs spelare ifjol?

Kommentera

Huge: Jag vet inte jag, kvällstidningar känns lite ute måste jag säga.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror faktiskt att dom skulle lyckas ännu bättre ekonomiskt om dom försökte var lite mer seriösa i vissa avseenden, ex sporten.
Kommentera

Huge: Artiklarna behöver inte vara ett dugg seriösa så länge folk läser dem. Expressen och AB är inte seriösa tidningar utan de nöjer sig med att sälja många lösnummer eller få många klick och där lyckad de ju bra.
Kommentera

Davey_22: "Förstår t ex inte hur Wennerholm med flera kan bli avlönade för att tippa tabellen i Juli."

Ja, ett minimkrav borde väl iaf vara att man väntar till samtliga trupper är spikade, om det nu ska kallas för seriös journalistik.
Lön per seriös artikel kanske vore nåt, istf månadslön....   :-)
Kommentera

J F K: Och om vi nu jämför vår trupp förra säsongen med årets så måste väl Ollas betraktas som en jätteförstärkning och ett nyförvärv, eller hur menar du?

"Sedan lär ni åka på andra skador, även om Odlas kanske klarar sig. Enterfeldt, bertillsson osv..."

Så vi ska börja räkna med potentialla och hypotetiska skador nu också, när vi ska jämföra trupperna på papperet?
Isf kan jag ju lika gärna hävda att alla andra lags stjärnor också kommer att åka på skador, och därför ska rankas ner vad gäller slagkraft.

"Ska vi inte räkna hela Ahnelöv i och med att han bara spelade tre fjärdedelar av säsongen."

Du får räkna hur du vill.
Poängen är att Ollas spelade 3 matcher och i princip är ett nyförvärv den här säsongen. Han var dessutom landslagsmässig innan skadan och borde därför betraktas som ett mkt bra nyförvärv.
Att jämställa det med Ahnelöv som spelade 3/4 av säsongen känns inte seriöst, om vi nu ska jämföra hur mkt deras resp frånvaro måste ha påverkat slagkraften i resp lag.

Kommentera

J F K: Butler?
Kommentera

Huge: Vad jag menar är att vi jämförde trupper. Han var med i truppen när säsongen startade. Eller menar du att man sparkade honom och sedan värvade honom igen.
Sedan lär ni åka på andra skador, även om Odlas kanske klarar sig. Enterfeldt, bertillsson osv...

Ska vi inte räkna hela Ahnelöv i och med att han bara spelade tre fjärdedelar av säsongen. (och spelade skadad på slutet). Man måste räkna med skador för de uppkommer alltid.
Kommentera

J F K: "Och en sak till. Även om Ollas nu var skadad halva säsongen så tillhörde han väl ändå truppen?"

Ok.
Så när vi på papperet ska jämföra årets trupp med fjolårets så ska man inte räkna in Ollas som en förstärkning, eftersom han visserligen tillhörde truppen förra året men bara spelade 3 matcher och därmed i princip INTE tillhörde truppen?
Märklig logik.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag har ju sett Welch spela men de två transatlanterna vet jag inte ens om jag sett spela, de är tämligen okända för mig.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Folk har givetvis rätt att tycka som man vill, men den där åsikten lär du vara rätt så ensam om i hockeysverige.
Kommentera

J F K: "Skulle Lehtivuori och Ahnelöv vara starkare än Welch, Heshka och Whitney? Verkligen inte..."

Jag är inte så övertygad.
Kommentera

Davey_22: Det är en helt annan sak. Jag kan också tycka att det är löjligt att sitta och gissa slagstyrka på trupper som inte ens är färdiga, men nu har de där journalisterna (och en del fans) ingenting bättre för sig.

Samma journalister kommer väl förresten med liknande listor efter ett par försäsongsmatcher och sedan kommer SHL-bibeln" fylld med gissningar...

Facit börjar man väl inte få förrän vi kommit in i mars, men det kommer aldrig någonsin att hindra folk från att spekulera eller att läsa om spekulationer.

Kommentera

Powerfade: Ok, men min poäng var att han ändå tillhörde truppen. Det var inte slagkraften på laget i realiteten, utan truppen på papperet när säsongen började som diskuterades:)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ullmark var förvisso inte särskilt bra förra säsongen, men jag ger dig rätt i att målvaktsmässigt ser det tunnare ut.

Skulle Lehtivuori och Ahnelöv vara starkare än Welch, Heshka och Whitney? Verkligen inte...

Såg du Påhlsson förra säsongen eller de två tidigare? Han var efter hälsenebrottet verkligen inte bra. Kempe var bedrövlig hos oss och jobbade aldrig hem. Öhnerud vet jag var en stor favorit för många, men något ordentligt spelsinne har han inte så han passar BARA i en tredjekedja. I och för riktigt bra där, men...

Uppgraderingen med en centerlina där Pettersson kom in ifjol och blev förstecenter numera får spela som tredjecenter är givetvis ohyggligt mycket bättre. Med Haataja, Butler och Bill Thomas så får vi dessutom mycket bättre bredd än förra säsongen.

Största förbättringen är dock tränare. Huras ställer krav på ett helt annat sätt än Forsberg. Där Forsberg lät Nylander och Kempe glida omkring som på allmänhetens åkning kommer Huras sätta spelaren i fråga på läktaren.

Kort sagt. Förutom på målvaktsfronten är Modo ett på PAPPERET mycket bättre lag. Vi kanske blir sist i alla fall, men då är det banne mig inte för att vi inte förstärkt.

Kommentera

J F K: Hur andra trupper ser ut är oväsentligt då jämförelsen gällde Brynäs (ej ens färdiga) trupp med förra säsongens trupp.

Jag är inte heller jätteoptimistisk angående truppen. Jag tror med lite tur att vi kan placera oss i mitten. Top 8 kanske.

Ollas var inte skadad halva säsongen. Han var skadad i stort sett hela säsongen. 3 matcher spelade han som sagt. 

Så det känns relevant och logiskt att ha honom med i beräkningen.

Fast egentligen tycker jag personligen att hela grejen att sitta och jämföa trupper innan lagen ens har gått på is eller värvat färdigt är lite onödigt.

Förstår t ex inte hur Wennerholm med flera kan bli avlönade för att tippa tabellen i Juli.

Kommentera

J F K:Ollas var borta HELA säsongen, bortsett från en match när han testade.
Kommentera

J F K: Modo har trots allt tappat Ullmark, Ahnelöv, Lehtivuori, Önerud, Adrian Kempe, och Samuel Påhlsson. Jag vet inte jag om ni har ett bättre lag nu, offensiven kanske men sen?
Kommentera

Davey_22: Fast det blir ju tunnare om konkurrenterna blivit bättre...

Jag säger verkligen inte att ni inte kan placera er bättre än förra gången. Jag tycker bland annat att Petter är ett skämt som så kallad expert, men jag menar att det trots allt finns belägg för att man som brynässupporter kanske inte någon jätteoptimist.

Att Huge liksom inte förstår hur folk inte delar hans Bagdad Bob-liknande optimism är i mina ögon konstigt.

Fråga bara SSK hur viktigt det är att ha en jättebra trupp på papperet...

Och en sak till. Även om Ollas nu var skadad halva säsongen så tillhörde han väl ändå truppen? Det vore naivt att tro att man inte drabbas av skador och man kan inte räkna det som nyförvärv om man jämför trupperna mot varandra. Sedan kanske ni har tur med att "rätt" spelare inte skadar sig, men det är en annan sak.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:Jag bevisade bara att det där med att "Slå ur underläge" INTE är Brynäs grej. 

Om nu i dina ögon okunniga personer tippar att Brynäs hamnari KS och Brynäs tar sig till slutspel så vad bevisar det?

Att de "okunniga" tippade fel?

Att Brynäs har gjort en bedrift genom att undvika KS?

Det enda vi vet är att det är en mördande stor procent på att Brynäs åker i kvarten med antingen 0-4 eller 1-4

Kommentera

J F K: Beroende på vilka de två sista värvningarna blir kan vi definitivt se starkare ut även på PAPPERET.

Förutom Sweatt och Andersén har vi inga riktiga tapp. Johnson är på PAPPERET minst likvärdig Sweatt.

Porseland är en stabil värvning. Sen ska Andersén ersättas och där har vi rimligt med pengar att lägga ut.

Ollas spelade 3 matcher förra säsongen,även om han blir segstartad och kommer igång sent så är det en förstärkning.

Så nä..jag fattar inte varför vi skulle se tunnare ut. Modo ser dock starkare ut,men det säger inte så mycket med tanke på vad ni ställde på isen förra säsongen.

Kommentera

Huge: Men det känns ändå som du har lite skygglappar. Många av era konkurrenter (bland annat Modo) har betydligt bättre lag på papperet än förra året, medan Brynäs ser något tunnare ut. Att du sedan tycker är märkligt att vissa har farhågor är bara löjligt.

Visst, ni kan absolut få ihop laget bättre med Bulan än med Jonsson, men det finns inga sådana garantier. Ni kanske kan få två kanonförvärv, men laget ser inte starkare ut på PAPPERET för det jämfört med förra året. Lägg därtill att man gick rejält back, vilket kan förklara varför inte BZ varit aktivare i värvarkarusellen.

Sedan förstår jag att yngre spelare (framförallt) kan utvecklas. Spelsystemet kanske sätter sig och en massa andra positiva saker kan hända, men återigen. Laget ser tunnare ut på papperet så du får acceptera att vissa har svårt att se det som att det blir en bättre säsong än ifjol.

Kommentera

Huge: ÄNTLIGEN lite positiva kommentarer! Trodde jag var den enda supportern i hela Sverige som fortfarande tycker att Brynäs har ett hyfsat bra och spännande lag inför nästa säsong, och man får inte glömma att med de två sista nyförvärven kommer det bara bli bättre!
Kommentera

Powerfade: "Nu har det inte i huvudet men det är inte många säsonger vi ens varit nära att ta oss till semi heller. Så det där med att slå ur underläge är INTE Brynäs grej."

Och vad säger att det hade gått bättre om vi varit favorittippade och slagit ur överläge istf underläge?
Sannolikheten är väl isf att det gått ännu sämre, skulle jag tro.

Sen förstår jag heller inte logiken.
Först sitter folk och dissar laget, snackar om kvalserie som bäst och att vi inte är bättre.
När vi sen de facto iaf tagit oss till kvartsfinal med nämnda KS-lag, ja då sitter samma tomtar och ojar sig över det usla resultatet.
Ett resultat som väl borde ha varit ännu sämre än kvartsfinal om vi nu varit så otroligt nederlagstippade och usla.
Märkligt...
Kommentera

Huge: Pudas och Zanetti, hm håller de ens SHL-klass? Framtiden får utvisa...Backsidan är som vanligt största frågetecknet men ändå ser laget spännande trots allt.
Kommentera

Skrubben: Jag tror på ett starkare Brynäs också men vi måste se lite på andra lag också och hur de värvat och tappat. Det blir svårt att klättra så många placeringar kanske men längre från botten borde vi komma. 
Kommentera

Skrubben: Håller med. Vi får tillbaka Sunken, Enterfeldt och Ollas. I princip 3 nyförvärv där den sistnämnde höll landslagsklass innan skadan.
Vi har 3 intressanta centrar i Scott, Enterfeldt och Westerholm och väntar på en fjärde.
Tvillingarna plus Lindblom/Lööke bör ha tagit kliv framåt.
Olden är en joker.

Pudas, Porseland, Zanetti och en ny back ersätter flyktade Andersén, Djoos och Eklund. Känns helt Ok, iaf inte som en klar försvagning.
Anderséns roll är om inte överskattad så iaf rätt så överdriven.
Får vi in en ny stabil pjäs som kan hålla lite rent runt kassen så blir tappet förmodligen inte så stort som många befarat.

Som du säger: överlag känns det som ett intressant och slagkraftigt lag som kommer att göra livet surt för jävligt många lag och inte minst för Sanny Lindström och Petter Rönnquist....
Kommentera

Jag hade varit orolig om vi haft Jonsson som coach säsongen ut, och att vi slapp kvalspel på målsnöret. Att gå in med en ny coach och en svagare trupp på papperet hade varit skakigt.

Nu går jag in i säsongen med en helt annan känsla. Till största del beroende på det fantastiska spel Brynäs visade upp sista 10-15 matcherna. Varför har alla glömt bort det? Här på forumet var det en stor framtidstro efter uttåget i mars. Vart tog den vägen? Visst var Andersén ett tungt tapp, men han är ju inte skillnaden mellan kvalspel och topp 6.
Kommentera

Huge: Du tycker så. Det gör inte jag.
Slut på diskussionen.
Kommentera

Kopparjimmie: De kan ha rätt, de kan ha fel. Vad jag retar mig på om alla experter är att alla verkar hålla med den föregående i sina åsikter. Aja.
Kommentera

J F K: Jo så är det, vi får nog räkna med att både Modo och Brynäs får slåss för att klara slutspel. Vi får hoppas att våra unga talanger kan gå framåt ett steg och att Ollas blir kung Ollas igen.
Kommentera

Carl Lejonkräk: För övrigt så måste jag erkänna att det blivit mycket trevligare stämning både i den här boken och från de brynäsare som besöker vår bok (Modo). Keep up the good work!!!

Som relativt neutral tyckare i frågan så ser ert lag väldigt tunnt ut på papperet. Självklart är jag medveten om att det inte är på papperet det avgörs och att rätt tränare/lagandra osv kan göra underverk, men nog måste det väl till ett par riktigt tunga pjäser för att ni ska känna er trygga? Bedömer man trupperna just nu så måste play-in anses som en rejäl framgång för Ert lag. De där två spelarna som ska in får heller inte gå sönder...

Kommentera

kennys: Det är ju så att vi faktiskt bygger nytt nu men det kan ju ta ett tag innan det ger resultat.
Kommentera

Rossa: Det är en nedåtgående spiral. Liknar årets säsong den förra så kommer läget inför nästkommande säsong vara hopplöst att rätta upp. Hur mycket man än hoppas så måste man ändå vara realist...
Kommentera

kennys: Lagbygget ser otroligt runt ut trots om vi räknar in 2st spetsspelare som ska till. Så otroligt förfall det är sedan 2012 och det bara fortsätter.
Kommentera

kennys:Nej, det är inget nytt under solen. Förbered dig på att åka ut i kvarten ;-)
Kommentera

mk: "Agenten har kanske inte det största ansvaret. Men han måste kunna komma med en bättre förklaring än familjen.
Varför inte säga som det är."

Men herregud människa, vad är problemet?
Om Wikstrand säger som det är; att närheten till familjen var viktig när han skrev på för FBK och att det gällde under förutsättning att han skulle bli kvar i Värmland nästa säsong, så har han väl för fasiken kört med öppna kort?
Och tror du på fullt allvar att inte FBK varit fullt medvetna om spelreglerna?
I kontraktet borde det ju finnas nåt som stipulerar att W kan gå till Ottawa efter campen och det har isf FBK godkänt iom att man skrivit på kontraktet.
Eller tror du att sportchefen i FBK inte haft eller har en susning om att unga spelare brukar försvinna till NHL på det här sättet?

Sundlöv visste vad som gällde ang Lindholm.
Sen kan jag iofs tycka att han bestämde sig lite väl sent och att DET till viss del satte Sundlöv i skiten.
Men att risken för ett försvinnande måste ha varit uppenbar för Sundlöv är det inget tal om.
Kommentera

Powerfade: Jag hade på känn att statistiken var dålig. Men knappast att den var så här katastrofal. Borde inte alla varningsklockor ringa nu. Som truppen ser ut nu så finns det knappast någon anledning attv tro att statistiken kommer att förbättras.
Kommentera

HitTheLights: Jo, vi har varit grymma i finaler och det hade sett ännu bättre ut om inte Sundlöv ersatts av olycklige Lasse Karlsson i en av finalerna på nittiotalet. Där visade det sig met eftertryck hur viktigt det är att ha en andremålvakt som alltig är redo att kliva in och ta för sig. Lasse Karlsson snittade nästan tvåsiffrigt (lätt överdrift)  de matcher han stod i grundserien.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det enda som är dystert är läsningen av placeringarna.
Kommentera

Powerfade: Varför skall dysterkvistarna ständigt räkna bort guldåret? Skall vi förtränga någonting så bör det vara alla förluster kan man tycka.
Kommentera

Powerfade:En lite mer detaljerad lista...

2000 - 2001 Quarterfinal loss  FBK 0-4
2001 - 2002 Quarterfinal loss FBK 0-4
2002 - 2003 Saved in relegation
2003 - 2004 Did not make playoffs
2004 - 2005 Saved in relegation
2005 - 2006 Quarterfinal loss Frölunda 0-4
2006 - 2007 Quarterfinal loss HV713-4
2007 - 2008 Saved in relegation
2008 – 2009 Quarterfinal loss FBK 0-4
2009 - 2010 Quarterfinal loss DIF 1-4
2010 - 2011 Quarterfinal loss FBK 1-4
2011 - 2012 Champion
2012 - 2013 Quarterfinal loss SAIK 0-4
2013 - 2014 Quarterfinal loss FBK 1-4
2014 - 2015 Quarterfinal loss SAIK 0-4

Record för kvartsfinalspel: 46- 6- 40 (Guldåret ej medräknat)

Kommentera

Carl Lejonkräk: Fan glömde dom! Vi säger att jag räknade bort lag som bara varit i en final. En gång är ingen gång.:)

Redigerad kommentar

Kommentera

HitTheLights: Växjö är ju hundraprocentiga (-;
Kommentera

Powerfade/Huge: Ok. Agenten har kanske inte det största ansvaret. Men han måste kunna komma med en bättre förklaring än familjen.
Varför inte säga som det är.
Nhl är huvudmålet i år, funkar inte det så är Karlstad närmare Mora än Göteborg.
Därav tycker jag att det är en dålig agent.

Sen ang Lindholm: Han lämnade 6 aug? Det är fan inte att vara schysst i mina ögon. Satte Sundlöv i skiten big time.
Kommentera

Powerfade: Men när vi väl tar oss förbi kvartsfinal så vinner vi! :) 

En liten fotnot är att  inget annat lag har lika bra vinstprocent i SM-finaler som Brynäs. Det är i det närmaste vinstgaranti, när man väl tar sig dit vill säga.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Med tanke på att någon av favoriterna nästan alltid vinner och de bottentippade lagen nästan alltid hamnar i botten så är det nog ingen fördel att slå ur underläge. Vårt hopp står till de två sista pusselbitarna och till hockeygudarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1690481 · »